[OT] Datafrågor - En samlingstråd

bärbara blir så varma. Att den blir seg beror på att den klockar ner när den blir för varm. Slå på max med energisparfunktioner och kör så lite program som möjligt i bakgrunden. ta bort antivirusprogrammet och låt bli iexporer och outlook istället. Använd ingen skärmsläckare, sökindexering eller annat jox som ligger och drar igång när datorn inte används.

kolla om speedfan har någon funktion som kan aktivera fläktarna vid lägre temperaturer så de går mer och går igång tidigare.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------

> antivirusprogrammet och låt bli iexporer och
> outlook istället. Använd ingen skärmsläckare,

Dåligt råd. Andra webläsare är minst lika drabbade av säkerhetsbrister. t.ex. Opera har ett riktigt grovt säkerhetshål som är allmänt känt och obehagligt lätt att utnyttja (buffer overflow genom att lägga en för stor meta-beskrivning av en bild på en websida). Detta i senaste versionen som går att ladda ner nu. Varit känt i ett par veckor. Bara ett aktuellt exempel.

Numera anses Adobe Reader och Flash vara de riktigt stora riskerna. Och säkerhetsbristerna i dem har gällt både Windows, OS X och Linux-versionerna..

Några intelligenta ingenjörer (eller förmodligen marknadsfolk, de brukar ofta sabba bra konstruktioner) har satt en fläkt för grafikkortet på undersidan av min släpbara datan. Så om jag INTE bär omkring på min dator, eller lyfter upp den med några böcker i bakkanten för att skapa cirkulation, blir maskinen jättevarm. Inte processorn som går för varm i detta fall alltså.

Tack för många goda råd.
Datorn har en knapp-funktion där man kan köra processor (eller var det grafiken...) i ett långsammare mode. Frugan har även en träkloss i bakkanten på datorn för att få upp den lite från bordet. Hjälper lite grann. Ska definitivt gegga i ny kylpasta och se vad som händer.

/steen

Ta inte för mycket bara. Kylpasta skall appliceras i minsta möjliga mängd. Bara för att överbrygga ojämngeter i ytorna. Allt annat minskar värmeledningen och ökar därmed temperaturen.

rikard skrev:
> bärbara blir så varma. Att den blir seg beror
> på att den klockar ner när den blir för varm.
> Slå på max med energisparfunktioner och kör så
> lite program som möjligt i bakgrunden. ta bort
> antivirusprogrammet och låt bli iexporer och
> outlook istället. Använd ingen skärmsläckare,
> sökindexering eller annat jox som ligger och drar
> igång när datorn inte används.
>
> kolla om speedfan har någon funktion som kan
> aktivera fläktarna vid lägre temperaturer så de
> går mer och går igång tidigare.

Nu är jag inte helt hundra på hur det funkar i en modern dator.
Men som jag fattat det så har väll bara cpu:n ett antal steg att scala sig till. Borde inte värmen som cpu:n avger vara samma så länge som cpu:n ligger på samma steg. Om cpu:n inte ligger max nedskalad mesta delen av tiden datorn används så är det väll något fel någon stans? Skärmsläckare, sökindexering etc ska väll inte vara i närheten av att få cpu:n att scala. Då ska det väll inte påverka värmen/energiförbrukningen om de är igång, i alla fall inte ur cpu:ns synvinkel. Eller har jag missuppfattat det hela?

Scubamike skrev:
> Kan jag koppla ihop Outlook till min hotmailadress
> eller är det bara företag som kan använda sig
> utav detta? Har försökt på alla möjligt
> konstiga sätt nu. =OX

Du behöver Outlook Connector. Finns att ladda hem från MS.

/G

Hej!
Har laddat ner 75% av säsong 1 av True Blood när hämtarprogrammet säger:
"systemet har inte tillräckliga resurser för att fullfölja"

Är det någon som vet vad/om det betyder nåt (finns ett par GB kvar på hårddisken) eller är lite strul sånt man får räkna med när man använder piratprylar?
Vad ska jag göra för att få hem sista 25%?
det konstiga är att alla 12 avsnitten verkar vara klara men ja har iofs inte kollat om de är kompletta än.

MVH Kapten Rödskägg

tmalm skrev:
> Hej!

> (finns ett par GB kvar på hårddisken)

De resterande 25% kan vara större än det där paret gig. Radera lite skit från hårddisken.

Öppna din laptop, lokalisera porten för ljudutgången.

Studera den noga och se om där finns skräp i den, mest troligt inte men du kan rengöra den med elektronikrens och en tops som inte släpper av ludd.

När du inspekterar porten så kan du värma på lödningarna mellan denna och moderkortet.

Mest troligt är problemet uppkommet av att du flyttar datorn med hörlurarna i, och därför böjer sönder kontaktens lödpunkter mot moderkortet eller kontakten i sig.

Lycka till!

//K

thompa skrev:
> Muntis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Appropå laptops så börjar min ljudutgång
> fucka
> > upp. Är glapp så den tror att det är
> hörlurar
> > ikopplade så datorns ljud fungerar inte och
> > dessutom får jag bara ljud i en högtalare
> från
> > utgången.
> >
> > Finns det någon räddning för ljudet i min
> dator
> > (Dell inspiron 9400)?
>
> den här borde funka
> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342679&view=d
> etailed#ProductTabs

tmalm skrev:
> Hej!
> Har laddat ner 75% av säsong 1 av True Blood när
> hämtarprogrammet säger:
> "systemet har inte tillräckliga resurser för att
> fullfölja"
>
> Är det någon som vet vad/om det betyder nåt
> (finns ett par GB kvar på hårddisken) eller är
> lite strul sånt man får räkna med när man
> använder piratprylar?
> Vad ska jag göra för att få hem sista 25%?
> det konstiga är att alla 12 avsnitten verkar vara
> klara men ja har iofs inte kollat om de är
> kompletta än.
>
> MVH Kapten Rödskägg

Vad är det för fil-typ och vad har du för filsystem på hårddisken? Diskar med gamla FAT32-systemet klarar inte mer än 4GB/fil så en DVD-image (t.ex. en ISO-fil) blir för stor. Annars borde du kunna ta bort de sista fyra avsnitten, tanka hem de åtta första, titta på dem och sedan ladda hem de sista fyra efter att ha tagit bort de första åtta.

Aha det förklarar saken Zarkov, filen var på 4,2....
Men vad ska man göra om man vill tanka hem större än 4 gig då?

/Long John

tmalm skrev:
> Aha det förklarar saken Zarkov, filen var på
> 4,2....
> Men vad ska man göra om man vill tanka hem
> större än 4 gig då?
>
> /Long John

Konverterar till något vettigt filsystem, förmodligen NTFS i dit fall.

convert [enhetsbokstav] /FS:NTFS

Kräver att det finns en viss del ledig plats på disken, jag tar inget ansvar för operationen! :)

Ok, den datorkunniga delen av släkten kommer på besök till påsk, tror de ska få ta hand om konverteringen.

Tack för svaren!

/T

Tack.

Jag har beställt en ny liten netbook och jag får se om jag orkar pilla på med den här eller om jag låter den vara så länge den håller.

Har ingen lödpenna att värma med så det går bort. Skulle iofs vara bra att ha en sådan.

Går det att löda dit en ny kontakt?

/Jonas

kebarb skrev:
> Öppna din laptop, lokalisera porten för
> ljudutgången.
>
> Studera den noga och se om där finns skräp i
> den, mest troligt inte men du kan rengöra den med
> elektronikrens och en tops som inte släpper av
> ludd.
>
> När du inspekterar porten så kan du värma på
> lödningarna mellan denna och moderkortet.
>
> Mest troligt är problemet uppkommet av att du
> flyttar datorn med hörlurarna i, och därför
> böjer sönder kontaktens lödpunkter mot
> moderkortet eller kontakten i sig.
>
> Lycka till!
>
> //K

Min bärbara PC har blivit drabbad av virus. Det är ett program som heter Security tool som i stort sett spärrar datorn för mig. Det dyker upp en dialogruta var tionde sekund ungefär. Dialogrutan anger att jag bör aktivera Security tool, vilket innebär att jag ska köpa deras produkt. Har försökt söka efter programmet på datorn men hittar det inte. Jag är rätt kass på datorer och är bara glad så länge de funkar. Någon som har tips på vad jag kan göra för bli av med viruset? Helst till så låg kostnad som möjligt, helst gratis.

Har du provat guiderna som http://google.com listar, t.ex. http://www.2-spyware.com/remove-security-tool.html ?

Security Tool manual removal:
Kill processes:
4946550101.exe

Delete registry values:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Security Tool
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run "4946550101"

Delete files:
4946550101.bat 4946550101.cfg 4946550101.exe Security Tool.lnk Security Tool.lnk

Delete directories:
%UserProfile%\Application Data\4946550101

Nu har jag försökt några olika varianter, bland annat via de tips som Ostkaka informerat om. Men Security tool spärrar alla vägar. Jag kan inte starta något av de anti-spywareprogram jag nu tankat ner. Security tool spärrar även möjligheten att komma in i aktivitetshanteraren, blockar det och via en dialogruta anges att mitt försök att komma in i aktivitetshanteraren utgör en säkerhetsrisk. Jag börjar bli rätt desperat eftersom datorn spärras från att användas. Det dyker upp dialogrutor var tionde sekund och datorn har automatiskt stängts ner fyra gånger på ett par timmar.

Senast redigerad av en moderator:
Ett sätt generellt vid korrupt mjukvara är att inte köra det system som är skadat, utan återställa det utifrån. Fungerar ofta, säkrare, kan vara krångligare. Direkt felavhjälpning:

alt 1:

* På en annan dator: Ladda ner och bränn en Live-CD, till exempel Debian Live eller Knoppix (http://www.knoppix.org/). Om du inte har CD på din laptop kan du kopiera till USB-minne.
* Stäng av datorn om det inte, helst "mjukt", dvs via stäng-av-knapp.
* Sätt i Live-CD i laptop och starta OS därifrån.
* montera Windows-partitioner i Live-OS (kan variera hur, ofta görs det automatiskt)
* kopiera alla viktiga data till USB-minne
* installera om Windows från Windows-CD. Alt (mindre säkert) försök ta bort filer från windowspartitionen enligt tidigare inlägg ovan med hjälp av Live-CD.

alt 2:

* ta ut hårddisken ur datorn
* anslut hårddisken till annan dator, antingen som SATA-disk eller genom att stoppa i den i ett USB-kabinett och ansluta som USB-disk
* var mycket noga att inte köra någon kod från disken, varken automatiskt eller manuellt. Ett GNU/Linux/UNIX-OS är att föredra också här som "annan dator" om du kan.
* kopiera alla viktiga data till USB-minne eller annan säker plats
* stoppa tillbaka hårddisk, installera om Windows från Windows-CD. Alt (mindre säkert) försök ta bort filer från windowspartitionen enligt tidigare inlägg när i annan dator.

till att börja med ladda hem adaware from lavasoft, aviras gratis virusprogram, samt om du kan få tag på spybot search&destroy och gärna spyware doctor
starta datan sen i felsäkert läge utan nätverk (brukar oftast vara att man trycker f8 vid start) sen går du in i aktivitetshanteraren sen under prossesser kollar du efter dels filen ostkaka länkar till samt även filer som heter a.exe b.exe c.exe avsluta även dessa (om dom fins)
nu avinstallerar du dom antivirusproggen du har (för att undvika konflikter mellan nuvarande antivirus ock dom nya ) startar om datan
även nu i felsäkert läge utan nätverk installerar ovanämda program och skannar datan samt reparera infekterade filer, startar du nu om datan igen som vanligt bör securety tools vara ett minne blott

OdenXT skrev:
> På samma ställe som du satte på det.

Jag har inte aktiverat det, men vill avaktivera det. Så hur gör jag?

clnr skrev:
> Tools-Out of offfice assistant.

det finns lite olika sätt att göra detta på å jag kan två av sätten, men Out of office (regeln) är det inte. Det ligger inte heller någon manuell regel upplagd å det verkar långsökt att det skulle vara serverinställt.

Jag blir inte klok på detta.

Har dessutom svensk versoion av Outlook 2007

Har köpt en optisk trådlös minimus till föräldrarnas mac.
Jag missade ju att kolla att den bara fungerade till pc.
Finns det något sätt att få musen att fungera på mac?
/tacksam för svar

alarix skrev:
> Har köpt en optisk trådlös minimus till
> föräldrarnas mac.
> Jag missade ju att kolla att den bara fungerade
> till pc.
> Finns det något sätt att få musen att fungera
> på mac?
> /tacksam för svar

Hur långt är ett snöre?

Till att börja med vore det bra att veta vad det är för mus, fabrikat och modell?

alarix skrev:
> Förstås inte problemet? Trodde det kunde finnas
> ett program/tool som kunde lösa detta generellt.

Ett program som kopplar ihop en icke Mac-kompatibel mus med en Mac menar Du?

ja, och andra icke mac-komp. usb-hjälpmedel.

Har testat shareware ver. av usb overdrive men fick det inte att fungera med den trådlösa.

Nåja, får väl byta istället. Åker hem i morgon.

alarix skrev:
> Förstås inte problemet? Trodde det kunde finnas
> ett program/tool som kunde lösa detta generellt.

Jodå, problemet förstås alldeles utmärkt. Däremot förstås inte din attityd!

alarix skrev:
> ja, och andra icke mac-komp. usb-hjälpmedel.
>
> Har testat shareware ver. av usb overdrive men
> fick det inte att fungera med den trådlösa.
>
> Nåja, får väl byta istället. Åker hem i
> morgon.

Varför frågade Du öht?

Ok. ?
T9 ställer till det. Menade att jag inte förstår (med r) varför det var viktigt vilken modell på musen det var.
Sökte vidare på nätet och fann rek om overdrive.
Jag frågar för att lära mig mer om mac, samt att mina päron är 70+ och bor 4h bort... (jag hjälper dem med det tekniska)
Cheers!

För övrigt är ett snöre ganska lagom långt.

Egen NAS...

Har fått en äldre dator med Win XP serv.pack 3. Tänkte testa att göra en NAS av den. Jag har en D-LINK 635 som jag tänkte ansluta den till kabelmässigt.

Nån som har bra tips? Man borde kunna peta in en STOR hårddisk i den och lagra på den.

Har en marble mouse USB som jag skulle vilja få att funka som den gör mha autohotkey i windows.
På vänstra extraknappen så funkar det så att när den hålls inne så blir kulan (musens rörelse) scrollning av sidan upp och ner. Kort klick på den är default bara.
På högra extraknappen har jag CTRL-F4 mappat.

Borde inte det vara en tårtbit att göra i Ubuntu? Jag har alltid haft uppfattningen att anything is possible i linux. Men jag är ju windowssnubbe. ;)

Tillbaka
Topp