[OT] Datafrågor - En samlingstråd

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skriver en manual i Word där jag använder
> nummerlista. Går det att hänvisa till en
> tidigare punkt i texten så att den uppdateras
> automatiskt om jag förändrar numreringen?

infoga korsreferens, finns i en av rullgardinsmenyerna

NNNN

Vilket antivirusprogram rekommenderar ni? Har använt NOD32 i flera år och varit nöjd med att det inte stjäl datorkraft och utrymme speciellt, men det är ju inte gratis direkt.

Scubamike skrev:
> Hur ställar jag in så att Lightroom INTE startar
> varje gång jag sätter in ett minneskort i
> datorn??

Beror på vilket OS du har men i Windows 7 går man in i kontrollpanelen -> Hardware and sound -> Autoplay. Här kan du välja vad som ska hända för de olika Autoplay-alternativen, eller stänga av automatiska händelser.

skrotfot skrev:
> Vilket antivirusprogram rekommenderar ni? Har
> använt NOD32 i flera år och varit nöjd med att
> det inte stjäl datorkraft och utrymme speciellt,
> men det är ju inte gratis direkt.

Avast Home Edition eller Microsoft Security Essentials.

Edit: Lite snabbt googlande besvarade frågan åt mig. Ifall någon hittar denna post via någon sök framöver kan jag upplysa om att Time Machine först gör en komplett backup av allt och sen gör timvisa backuper av det som ändrat sedan den förra backupen. Detta håller den på med tills hårddisken blir full och då raderar den gammal data. Rätt smidigt mao.

Som ny användare av Mac har jag aktiverat Apples Time Machine säkerhetskopieringsprogram men blivit tveksam till hur det arbetar. Är det så att Time Machine fyller hela den allokerade hårddisken med kompletta backuper tills disken blir full eller ändrar den bara det som blivit ändrat sedan den ursprungliga backupen togs? Om det är det förstnämnda verkar det vara ett slöseri med hårddiskutrymme att göra kompletta backuper hela tiden.

Senast redigerad av en moderator:
Selast skrev:
> Edit: Lite snabbt googlande besvarade frågan åt
> mig. Ifall någon hittar denna post via någon
> sök framöver kan jag upplysa om att Time Machine
> först gör en komplett backup av allt och sen
> gör timvisa backuper av det som ändrat sedan den
> förra backupen. Detta håller den på med tills
> hårddisken blir full och då raderar den gammal
> data. Rätt smidigt mao.
>
> Som ny användare av Mac har jag aktiverat Apples
> Time Machine säkerhetskopieringsprogram men
> blivit tveksam till hur det arbetar. Är det så
> att Time Machine fyller hela den allokerade
> hårddisken med kompletta backuper tills disken
> blir full eller ändrar den bara det som blivit
> ändrat sedan den ursprungliga backupen togs? Om
> det är det förstnämnda verkar det vara ett
> slöseri med hårddiskutrymme att göra kompletta
> backuper hela tiden.

Nej, den gör inkrementalla backuper men den lägger upp det i en komplett katalogstruktur och länkar in orörda filer från föregående backup. På det visat spar man plats men har ändå ett komplett filträd att söka i om man vill leta filer utan time machine för återställning. Smart.

En fråga till, vad använder man helst för program för att göra enklare hemsidor i Mac miljö? Jag har använt Frontpage 2003 på min PC och gillar upplägget att jag kan kontrollera hur det ser ut men inte behöver kunna html kodning. Finns det något liknande i Mac miljö? Jag har testat mitt webhotells sk "Site builder" men kommer inte överens med den och iWeb som följde med Macen verkar vara väldigt integrerat med de andra "i" programmen, tex bilder verkar bara kunna importeras från iPhoto som jag inte använder utan jag kör Photoshop elements 9.

Octagon skrev:
> Vad ska jag använda för att rippa DVD-skivor?
> Enkelt program som funkar, AutoGK gjorde det inte.

AnyDVD funkar bra och är enkelt, men det kostar. Vet inte om det finns några gratisprogram som kan plocka bort kopieringsskydd.

Black planet skrev:
> Byter upp mig i hastighet på nätet hemma.Men då
> kom jag på att jag behöver en ny Trådlös
> Router. 100 ned så vad ska man ha? Har tappat
> kollen helt.

Linksys E3000 kanske? Stöd för DD-WRT (googla), dela ut USB-disk över nätverket, gigabit och n-standard, släppt i år.

Skaffar trådlöst nätverk i samband med köp av ny bärbar. Fattar mycket lite av sånt här, tyvärr. Har förstått att USB-disk är bra, gigabit även mot WAN är bra och N-standrad är bra. Googlade DD-WRT och fattar inte riktigt om det är nödvändigt för en normal(t-jävla-puckad)användare? Nåt annat jag ska ha?

Har fastnat för en billig I5:a på SIBA http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4434018 och tänkte slänga med en http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1459300 eller en http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4019891. Är jag helt tokigt ute?

Jag kan inte uttala mig om datorn men jag skulle akta mig för D-link routern. Jag har haft en massa problem med en DIR-615 router som trots garantiutbyte aldrig funkade som den skulle. Jag har 3 datorer och en Xbox på mitt nätverk. Problem framförallt med dålig räckvidd, trots N Wlan, och att den krävde ideliga omstarter. Köpte en Linksys WRT610N beg av en kollega som är en dual band router (2,4 GHz och 5 GHz) och den är grym! Enkel att sätta upp och har funkat klockrent helt utan omstarter i flera månader nu. Jag tror den är utgången nu men Linksys har nya modeller som motsvarar min och man kan ansluta en HD via USB.

Jag köpte för en månad sen en D-link DIR-655 på inrådan fråm en kollega och den var både enkel att sätta upp och har fungerat perfekt i mitt 123m² radhus med två trådanslutna datorer och två-tre trdådlösa anslutna. Dessutom har jag en nätusbhub ansluten där jag har två skrivare, en scanner och en HD. Det är en Belkin som inte verkar finnas längre men som har funkat perfekt nu i flera år.

Köp du en D-Link.

Nej för guds skull.

Dlink har ett hysteriskt dåligt track record. Visst finns det enheter som fungerar som de skall men googlar man lite hittar man en väldig överrepresentation av dlink-prylar i klagospalterna.

Kort sagt: köp inte!

OdenXT skrev:
> Jag köpte för en månad sen en D-link DIR-655
> på inrådan fråm en kollega och den var både
> enkel att sätta upp och har fungerat perfekt i
> mitt 123m² radhus med två trådanslutna datorer
> och två-tre trdådlösa anslutna. Dessutom har
> jag en nätusbhub ansluten där jag har två
> skrivare, en scanner och en HD. Det är en Belkin
> som inte verkar finnas längre men som har funkat
> perfekt nu i flera år.
>
> Köp du en D-Link.

Jo, men på D-link 655 (har en själv) så funkar USB-prylarna bara för en användare åt gången. Man får hålla på med ett litet program och ansluta till disken osv. På Linksys blir USB-disken precis som en NAS.

perzzon skrev:
> Nej för guds skull.
>
> Dlink har ett hysteriskt dåligt track record.
> Visst finns det enheter som fungerar som de skall
> men googlar man lite hittar man en väldig
> överrepresentation av dlink-prylar i
> klagospalterna.
>
> Kort sagt: köp inte!

Det kan ju bero på att D-link även har varit överrepresenterade när det gäller antal sålda nätverksprylar.

fastforward skrev:
> Jo, men på D-link 655 (har en själv) så funkar
> USB-prylarna bara för en användare åt gången.
> Man får hålla på med ett litet program och
> ansluta till disken osv. På Linksys blir
> USB-disken precis som en NAS.
>

Det är därför som jag har min Belkin-hub.

Eller så beror det på att de är urkassa.

Att det är så är inget jag har hittat på på egen hand utan mer eller mindre konsensus i sådana här sammanhang.

Värst av allt tycker jag är historierna om firmware-uppdateringar som eskalerar, inför nya eller lämnar fel oförändrade. Det verkar inte finnas något intresse av att fixa koden öht.

perzzon skrev:
> Eller så beror det på att de är urkassa.
>
Enligt min helt ovetenskapliga egna erfarenhet är jag också tveksam till D-Links produkter. Visst dom ser prisvärda ut i jämförelse med tex Linksys i butiken. De allra flesta D-Link produkter jag haft har jag dock haft problem med. Jag är en hemma användare så jag kan inte uttala mig om deras proffs produkter. Det jag dock måste ge D-Link är att deras support är suverän! De gånger jag har haft kontakt med dom har dom alltid gjort sitt bästa för att hjälpa till och bytt ut produkter utan knot. Jag skulle dock inte köpa en D-Link idag om det fanns ett rimligt alternativ.

perzzon skrev:
> Eller så beror det på att de är urkassa.
>
> Att det är så är inget jag har hittat på på
> egen hand utan mer eller mindre konsensus i
> sådana här sammanhang.
>
+1

D-link har (haft) en egenhet att skapa egna versioner av standarder och skyller sedan på prylen i andra änden om det inte fungerar. Har genom åren haft betydligt mer problem med Dlink-prylar än med t.ex. Netgear, Linksys och 3Com.

Tackar! Man kan alltid räkna med happy! Tack för att ni tar er tid med en NOOB som mig! Nu vet jag att man kan/bör se upp med D-Link.

Tyvärr visste jag inte detta igår natt när jag beställde en DIR-655... ;-) Skit samma, det blir nog bra... Jag litar på OdenXT! Och om det strular kan jag svära över firm-ware och kod-fixar! ;-)

Har nyss fått hem en SSD (Intel X25-M) som ska användas i en laptop med Windows 7 - ska nyinstallera detta, fast inte just nu. Eftersom jag har lite tid att leka med den, så är jag nyfiken på att testa SSD:n i min Macbook och installera Mac OS på den, bara för att se om det är nån skillnad.

Tror ni jag kommer få problem att rensa disken när den ska in i pc:n?

Kupa skrev:
> Har nyss fått hem en SSD (Intel X25-M) som ska
> användas i en laptop med Windows 7 - ska
> nyinstallera detta, fast inte just nu. Eftersom
> jag har lite tid att leka med den, så är jag
> nyfiken på att testa SSD:n i min Macbook och
> installera Mac OS på den, bara för att se om det
> är nån skillnad.

Inte störrre skillnad än mellan natt och dag... :-)

> Tror ni jag kommer få problem att rensa disken
> när den ska in i pc:n?

Nej.

Men kom ihåg att SSD ska inte defragmenteras, de mår dåligt / blir sämre av det.

Kupa skrev:
> Har nyss fått hem en SSD (Intel X25-M) som ska
> användas i en laptop med Windows 7 - ska
> nyinstallera detta, fast inte just nu. Eftersom
> jag har lite tid att leka med den, så är jag
> nyfiken på att testa SSD:n i min Macbook och
> installera Mac OS på den, bara för att se om det
> är nån skillnad.
>
> Tror ni jag kommer få problem att rensa disken
> när den ska in i pc:n?

Det tror jag inte att du kommer få. Du kommer under installationen av Windows få en fråga om att formatera om disken till NTFS.

fastforward skrev:
> Black planet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Byter upp mig i hastighet på nätet hemma.Men
> då
> > kom jag på att jag behöver en ny Trådlös
> > Router. 100 ned så vad ska man ha? Har tappat
> > kollen helt.
>
> Linksys E3000 kanske? Stöd för DD-WRT (googla),
> dela ut USB-disk över nätverket, gigabit och
> n-standard, släppt i år.
Skillnaden mellan Linksys E3000 o WRT320N? Förutom 3000 har usb som jag inte kommer använda..
Edit: Sorry inga D-link prylar inom mina väggar.

Härligt, tänkte det var bäst att fråga, Mac OS använder väl GUID-partitionstabell, men det kanske inte spelar nån roll.

Och att det blir skillnad som natt och dag, ja, det förväntar jag mig. Vill bara uppleva det så jag får en anledning att skaffa likadan disk till Mac:en också :)

Black planet skrev:
> Byter upp mig i hastighet på nätet hemma.Men då
> kom jag på att jag behöver en ny Trådlös
> Router. 100 ned så vad ska man ha? Har tappat
> kollen helt.

Jag har goda erfarenheter av Linksys, men kör själv numera Apple AirPort Extreme. Det viktiga är dock att både din nya router och ditt trådlösa nätverkskort kan använda tekniken IEEE 802.11n. Om du bara kan använda 802.11g vilket många lite äldre routers och nätverkskort kör, så kommer du inte ha mycket glädje av dina 100 MBit (så länge du inte kör allt tankande från en dator som är kopplad med nätverkssladd in i routern).

jomper skrev:
> 802.11n klarar knappast 100Mbit i verkligheten,
> tankande funkar alltid bäst via tråd om det ska
> gå fort.

Absolut, men jag upplever åtminstone en ökning från 1MB/s till upp till 10Mb/s med torrents. På bredbandskollen får jag när jag sitter på min MacBook Pro som är trådlös ungefär 60MBit/sek. Så det är en STOR skillnad mellan g och n.

degis skrev:
>
> Absolut, men jag upplever åtminstone en ökning
> från 1MB/s till upp till 10Mb/s med torrents.

Bara för att vara dryg så påpekar jag att den skillnaden är ju bara 25% ;-)

degis skrev:
> Black planet skrev:
> -----
> > Byter upp mig i hastighet på nätet hemma.Men
> då
> > kom jag på att jag behöver en ny Trådlös
> > Router. 100 ned så vad ska man ha? Har tappat
> > kollen helt.
>
> Jag har goda erfarenheter av Linksys, men kör
> själv numera Apple AirPort Extreme. Det viktiga
> är dock att både din nya router och ditt
> trådlösa nätverkskort kan använda tekniken
> IEEE 802.11n. Om du bara kan använda 802.11g
> vilket många lite äldre routers och
> nätverkskort kör, så kommer du inte ha mycket
> glädje av dina 100 MBit (så länge du inte kör
> allt tankande från en dator som är kopplad med
> nätverkssladd in i routern).
Har n standard på den bärbara. Annars är det köpa en låååång sladd o springa runt med :D.

TBone skrev:
> degis skrev:
> -----
> >
> > Absolut, men jag upplever åtminstone en
> ökning
> > från 1MB/s till upp till 10Mb/s med torrents.
>
> Bara för att vara dryg så påpekar jag att den
> skillnaden är ju bara 25% ;-)

Bara för att vara dryg så påpekar jag då att torrenthastigheten inte ska ses som ett mått på hastigheten man får med 802.11n, utan som ett bevis på att den flaskhalsen är borta. Nu ligger felet i kassa seeders och flaskhalsar ute på internet :P

HD:n på min EeePC har pajat och kan inte boota. Ser ut att vara ett fysikt diskfel på MBR. Kommer heller inte åt Restore-funktionen för att installra om från den image osm ligger på en egen liten partition på disken.
Kan dock se alla partitionerna mha System REscue CD (http://www.sysresccd.org) som jag bootat med på en USB-pinne.

Nån som vet om jag kan kopiera just Restore-partitionen och sen lägga in den på en ny HD som jag tänkte köpa?

Jag har två datorer varav den ena med internet (mobilt bredband via inbyggt modem). Jag skulle vilja kunna surfa med den andra datorn ibland och funderar på om det är möjligt att surfa via nätverk (router). Har endast comhem i uttaget hemma och jag vill inte stödja dessa varför jag kör telias mobila bredband vilket är billigare och fungerar relativt problemfritt och fyller de krav jag har.

Vad krävs det för att få det att fungera om det ens går? Jag kör XP på surfdatorn (compaq netbook)och win 7 på datorn utan internet.

Muntis skrev:
> Jag har två datorer varav den ena med internet
> (mobilt bredband via inbyggt modem). Jag skulle
> vilja kunna surfa med den andra datorn ibland och
> funderar på om det är möjligt att surfa via
> nätverk (router). Har endast comhem i uttaget
> hemma och jag vill inte stödja dessa varför jag
> kör telias mobila bredband vilket är billigare
> och fungerar relativt problemfritt och fyller de
> krav jag har.
>
> Vad krävs det för att få det att fungera om det
> ens går? Jag kör XP på surfdatorn (compaq
> netbook)och win 7 på datorn utan internet.

För att kunna surfa samtidigt på båda datorerna behöver du köpa en router som klarar att dela ut mobilt bredband. Tror dock att det krävs att man har ett usb-modem att stoppa in i routern. Kan ev. finnas sådana som man bara stoppar in SIM-kortet i.

Ett annat alternativ är att köra en nätverkskabel kabel mellan datorerna och dela ut nätet den vägen.

Har du ingen switch på mitten behöver du en korsad kabel.

Tack för svaren! Jag ska sätta mig i morgon och läsa in mig lite på länken. Jag kan inte flytta modemet till win7-datorn då det är inbyggt i min lilla 10" netbook.

Hur gör man nu?

Jag har en lista med namn,mailadresser och kontaktuppgifter på webben som jag vill peta in i Excel exempelvis. Skärmdumpar kan jag ju ta ett otal, eller copy/paste texten bara rakt av. Men då hamnar all text i en och samma excel-cell, och skärmdumpar är inte heller praktiskt, då dessa ju blir "statiska".

Finns det något fiffigt vänster att tolka innehållet i skärmdumpar som text? PDF-habrovinkel?

Jelp...

Simpanovic skrev:
> Hur gör man nu?
>
> Jag har en lista med namn,mailadresser och
> kontaktuppgifter på webben som jag vill peta in i
> Excel exempelvis. Skärmdumpar kan jag ju ta ett
> otal, eller copy/paste texten bara rakt av. Men
> då hamnar all text i en och samma excel-cell, och
> skärmdumpar är inte heller praktiskt, då dessa
> ju blir "statiska".
>

Kanske klippa ut och klistrar in i notepad och spara. Sedan öppna text-filen i Excel, då kan man välja hur datat ser ut. Borde gå att få rätt skapligt om listan är tab- eller komma-separerad. Kanske funkar med blanksteg också.

Klipp ut det som text, kör in det i notepad++, bygg ett macro som lägger till komma på alla ställen där du vill ha ny cell, klipput och in i excel.
Notepadmacron är enkla och programmet är gratis.

Finns säkert tusen andra sätt men detta hade jag använt

Tillbaka
Topp