[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Går det inte att köra format på den? Annars skulle jag nog ta bort partintionsinformationen och börja om.

/R

Hej hå. Excel igen.

Har lyckats bygga min summering av 2017 och allt funkar kanon. Men tänkte vara lite före och ordna 2018 summering oxå.

Finna det nåt lätt sätt , bortsett från att ändra JAN17 till JAN18 etc i varje cell , att få detta utfört med nåt trix.

Är typ 40celler som behöver ändras.

Mini_me sa:
Hej hå. Excel igen.

Har lyckats bygga min summering av 2017 och allt funkar kanon. Men tänkte vara lite före och ordna 2018 summering oxå.

Finna det nåt lätt sätt , bortsett från att ändra JAN17 till JAN18 etc i varje cell , att få detta utfört med nåt trix.

Är typ 40celler som behöver ändras.

Sök och ersätt (Ctrl+H)

Gratis VPN för android?

Befinner mig utomlands hela vintern men vill gärna kunna kolla längdåkning på vinterstudion och annat fjös på SVT-play.
Dessvärre för snål för att betala två gånger för att titta.

Några bra tips?

Klavikel sa:
Gratis VPN för android?

Befinner mig utomlands hela vintern men vill gärna kunna kolla längdåkning på vinterstudion och annat fjös på SVT-play.
Dessvärre för snål för att betala två gånger för att titta.

Några bra tips?

Opera Free VPN eller tunnelbear skulle jag rekommendera, har kört dom själv och tycker dom funkar bra.

Håller på att rippa några ljudböcker till hårddisken, men de blir en väldigt massa ljudfiler, ca 60filer/skiva á 1min styck...

Någon som vet hur man gör en skiva till 1 fil? Vill gärna ha kvar mp3 formatet? Kann rippa om, eller konvertera i efterhand, spelar ingen roll!

Här använt Windows media player, så jag har Windows:)

Tackar för hjälpen!

Tackar, hittade ett program mergemp3, som gör det jag önskar.

Litet smidigt, och jag kan ändra filnamnen så nu stämmer kapitlen, lite pilligt, men fint blir det!

Här är ju folk med koll på Happy. Slänger in en fråga.
Har några externa servrar som är väldigt sega att komma åt. Samtidigt är Bredbandsbolaget väldigt sega att skicka mail med, deras SMTP-tjänst, den brukar vara snabb.

Någon som hört något?

Hoppas det går bra med en dator fråga i data tråden, ska köpa en bärbar och jag vill kunna redigera lite egenfilmat 1080p material utan att datorn blir som sirap men vill ändå inte lägga för mycket, vad bör man kolla på för komponenter? antar att i5 räcker, 8gb minne? vilket grafikkort? Tänk budget.

Jimel sa:
Hoppas det går bra med en dator fråga i data tråden, ska köpa en bärbar och jag vill kunna redigera lite egenfilmat 1080p material utan att datorn blir som sirap men vill ändå inte lägga för mycket, vad bör man kolla på för komponenter? antar att i5 räcker, 8gb minne? vilket grafikkort? Tänk budget.

Mycket internminne och fetaste SSD-disken du har råd med!

1080p är inte så tungt men om du ens funderar på att inom en snar framtid redigera 4K så får du ta i lite på specen :)
(säger en som har en hyffsad stationär dator och brukar redigera 1080p-material men nyligen börjat sniffa lite på 4K-träsket och konstaterat att det kräver andra prylar om man inte ska bli knäpp)

4k hinner det nog inte bli de närmaste åren, så lugnt där.

Fet disk, kanske en stor vanlig och en mindre ssd duger, såg några som hade 1tb + 125gb.

Men övriga komponenter då?

Vet inte om det är så mycket en fråga som en vad fan hur..

Telefonen ballar ur helt när den är uppkopplad på jobbets trådlösa nät för övriga enheter. Telefonen fryser, appar hänger sig etc. Hemma eller på 4G försvinner allt.

Hur tusan blir det så? Att saker laddar lite slött för att det trådlösa inte är på topp är normalt, men det andra?

Rattnalle sa:
Telefonen ballar ur helt när den är uppkopplad på jobbets trådlösa nät för övriga enheter. Telefonen fryser, appar hänger sig etc. Hemma eller på 4G försvinner allt.

Hur tusan blir det så?
Är det bara du? Ingen kollega som en likadan telefon med samma OS-version och app?
Kan vara portar i brandväggen som är stängda och inte låter apparna prata med internet. Kan bli liknande problem på windowsdatorer om en app inte får svar från en server. Klaga hos app-konstruktören.

ejma sa:
Rattnalle sa:

Hur tusan blir det så?
Är det bara du? Ingen kollega som en likadan telefon med samma OS-version och app?
Kan vara portar i brandväggen som är stängda och inte låter apparna prata med internet. Kan bli liknande problem på windowsdatorer om en app inte får svar från en server. Klaga hos app-konstruktören.
Inte orkat kolla så långt.. Men jobbdatorn verkar I och för sig också ha en extremt dålig dag när det gäller uppkoppling i allmänhet så någon sorts haveri verkar pågå. Appen i fråga är nog mest Chrome egentligen men hela hemskärmen har frusit ett par gånger.. Android 7.1. Känner inte igen problemet från andra tillfällen med tveksam internetuppkoppling t ex i garaget med svajig edgetäckning.

Senast ändrad:
Har minnesproblem med min jobbdator. Kör matlab med jättestora matriser. Efter ett tag brukar jag få "out of memory". Ibland funkar matlab-kommandot "clear all". Men ofta måste jag logga ur och in för att det ska funka igen. Stänga ner matlab räcker inte.

Finns det något annat sätt än att logga ut för att tömma minnena (eller vad det nu är som händer när man loggar ut)? Lite bökigt för jag jobbar mot en fjärrstyrd dator och av nån anledning tar det ett par minuter att logga ut så det är ganska tidskrävande och irriterande att behöva göra det stup i kvarten.

Har du testat att göra swapfilen större? Kör du linux kan du även behöva kolla på hur mycket minne som matlab tillåts ta. Går att utöka.

Ja stänga genom aktivitetshanteraren borde jag ju tänkt på! Programmet stänger nog inte ner ordentligt för jag hamnar i exakt samma menyer som när jag avslutade matlab.

Men finns det något annat knep att undvika att minnet blir fullt (förutom det där med allokerat swap, ska kolla detta med IT-avd)? clear all funkar ju uppenbarligen inte.

Supertramp sa:
Ja stänga genom aktivitetshanteraren borde jag ju tänkt på! Programmet stänger nog inte ner ordentligt för jag hamnar i exakt samma menyer som när jag avslutade matlab.

Men finns det något annat knep att undvika att minnet blir fullt (förutom det där med allokerat swap, ska kolla detta med IT-avd)? clear all funkar ju uppenbarligen inte.

Lite tips:
https://se.mathworks.com/help/matla...errors.html?requestedDomain=www.mathworks.com

Verkar vara ett ganska vanligt problem.

Är det inte lite hedenhös att köra beräkningar lokalt? Har dom ingen molnlösning där man nyttjar beräkningskraften hos Matlab istället?

Jo, det kan man tycka. Finns många anledningar till att inte använda molnet, exempelvis om du har känsligt data. Typ anläggningar av nationellt intresse, el, vägar osv. Eller jobbar med personuppgifter på franska medborgare, mycket knepigare än svenska.
Men varför man inte bygger sig lokala moln på sådana ställen förstår jag inte.
En annan anledning kan vara att det är gamla mossiga teknologer som använder matlab som inte orkar lära sig nya saker som R. De brukar inte vara så benägna att testa nya verktyg, kanske för att de pissat in revir, med öppna ögon.

Har en gammal notebook laptop aspire one 752 med 2 gb ram som jag skulle vilja ha rappare. Som jag fattar sa gor en ssd mer for skriva och lasa men ram gor datorn rappare i typ browser och oppna och stanga program.

Hur vet jag hur mycket ram man kan uppgradera, 2/4/6/8gb eller hur mycket spelar andra komponeter in.

Kort sagt ar det bortkastade pengar for att tex moderkortet ar en flaskhals?

intel celeron cpu 743 1.3ghz
Windows 10 32-bit operating system, x64 based processor

Tackar

juliusjonzon sa:
Har en gammal notebook laptop aspire one 752 med 2 gb ram som jag skulle vilja ha rappare. Som jag fattar sa gor en ssd mer for skriva och lasa men ram gor datorn rappare i typ browser och oppna och stanga program.

Hur vet jag hur mycket ram man kan uppgradera, 2/4/6/8gb eller hur mycket spelar andra komponeter in.

Tackar

Vad vill du göra med datorn?

juliusjonzon sa:

Tackar

Med 32-bitars operativsystem är det ingen idé att slänga i mer än 4 Gb RAM (den kommer inte ens kunna använda allt om du gör det). Tveksamt om det är värt det, men det gör en del för prestandan till ganska liten peng om du har tur.

En SSD gör också mycket. Men behöver du en stor blir det plötsligt ganska dyrt, och då kan du nästan börja fundera på om det inte är värt att köpa en annan dator på en gång istället.

En SSD gör datorn rappare i alla situationer där disken används vilket är mest hela tiden. Öppna och stänga program är ett typexempel.

En dator med lite för lite minne blir extra slö av en mekanisk hårddisk eftersom den måste läsa onödigt mycket från disken.

Men jag vet inte om jag hade lagt någon förmögenhet på datorn i fråga heller å andra sidan. Så det beror väl på vad du kan hitta för grejer billigt.

Som av en händelse råkade jag titta i reservdelshyllan och jag har två 4 GB DDR3-moduler för laptops (SO-DIMM) liggande sen några år som jag nog aldrig kommer att ha någon glädje av. Passar de kan jag posta dem mot karma och porto.

Senast ändrad:
Bra poäng ovan om 32-bitars. Jag hade helt glömt bort det då jag inte haft det själv sen XP64 kom.. Trodde det var utdött..

Men en uppgradering till 4 GB funkar ju ändå.

Verkar som det är DDR2 SO-DIMM i den modellen (googla för specifikationer)

Jag har bara små skitmoduler på 256MB men sånt där brukar man kunna hitta på eBay för småpengar.

Wow Rattnalle det later väldigt snällt! Skall kolla vad det star i pa dom som sitter i när jag kommer hem!

Slänger in en peng pa rädda barnen.

Flickvännen behöver en dator för facebook, netflix, exel, browser. Lite tajt just för dagen, sa tänkte att man kanske kunde damma av en gammal lite!

juliusjonzon sa:
Wow Rattnalle det later väldigt snällt! Skall kolla vad det star i pa dom som sitter i när jag kommer hem!

Slänger in en peng pa rädda barnen.

Flickvännen behöver en dator för facebook, netflix, exel, browser. Lite tajt just för dagen, sa tänkte att man kanske kunde damma av en gammal lite!

Varför inte köra Linux Mint Cinnamon på den. Brukar pigga upp häckar och det ser hyggligt windows ut om man gillar det.

ah synd, hade gärna kört linux men har aldrig fatt det att lira smidigt!

Var alltid lite pyssel att installera programm, youtube va aldrig riktigt bra osv...

juliusjonzon sa:
ah synd, hade gärna kört linux men har aldrig fatt det att lira smidigt!

Var alltid lite pyssel att installera programm, youtube va aldrig riktigt bra osv...

Tja. Mint brukar gå bra på laptops och mycket beror väl på erfarenhet. Personligen tycker jag att det är enklare att få saker att fungera i linux än windows för det mesta. En grej med mint är mycket följer med från början så för "smör och bröd" är det inte möe som behöver installeras heller.

Min förra Laptop gjorde jag samma operation på. Enda märkbara skillnaden var att minnet inte swappade längre (tills programmen uppdaterades till mer minneskrävande versioner, då den började swappa igen).

Så om du inte har problem med att det t.ex. tar tid att växla mellan olika program så tror jag inte att du märker någon skillnad. Uppstart av program tror jag inte påverkas av RAM (såvida det inte börjar swappa, som sagt).

En sak du bör kolla om du funderar på ett 4GB, på min Laptop var jag tvungen att ha 2x2, den kunde inte hantera 1x4.

Nu är det dags, ny skärm, behöver lite tips.

Ska i första hand användas som arbetsskärm, all arbetstid framför datorn, endast avbrutet av fika och möten.
Men vill även ha en skärm som funkar bra för foton, redigera etc. Iaf förr var det endast proffsskärmar man kunde kalibrera ordentligt.

- Bra arbetsskärm, företagskvalité.
- Smärtgräns 4k
- Men, om det behövs 2k extra för en bra "fotoskärm".

Prio är alltså arbetsskärm (vilsamt för ögonen), men om det kan kombineras med en skärm som är bra för foton för några tusen extra så är det ett alternativ. Köper skärm/dator med 10 års intervall ungefär, och då investerar jag.

Tillbaka
Topp