[OT] Datafrågor - En samlingstråd

#1725 sa:
Uppgradera PC till sonen och ville studsa lite frågor
Current setup
MB - Asrock 970 Extreme 4
CPU - AMD FX8350 4GHZ 8Core
GPU - GeForce-GTX-1050-Ti-4GT-OC
RAM - Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz
PSU - EVGA Supernova 750 g2
Primary HD - Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB
Secondary HD - WD Green 1.5TB
Case - Fractal Design S
Screen - Benq ZOWIE XL2430 24" 144Hz e-Sports Monitor

Jag har tänkt att lägga ca 5000 för att få en bättre spelupplevelse när han spelar CS:GO, Fortnite eller Overwatch. Min tanke var att byta ut MB, processor och minne men funderar på om inte ett riktigt bra GPU slut vara smartare? Någon som har koll på framerates och PC bygge här inne?

Vänta på black friday eller singles day (11/11) om du har ro.
Ett gtx 1060 6gb hade varit bra, men kostar från 2600:- annars är det processor, mobo, ram som får bytas.
En i3 8300 kanske, typ något sånthär, och sen spara till nytt grafikkort
https://www.komplett.se/product/100...aderingspaket/uppgraderingspaket-core-i3-8300

lundatok sa:
Jag skulle vilja ha en liten portsbel blu ray-spelare med utgång till Tv:n så att jag kan ta med den till landet. Allt jag hityar verkar ha skärm. Eller ska jag bara köpa en sån där stor svart stationär och ställa i ett skåp där?

Har inga bra förslag, bara en liten varning angående stationära spelare. Detta var längesen men förmodar att det är likadant fortfarande. Fick en gång en DVD-spelare av en kompis, var en sån där typ "på köpet". Hade inte haft något innan så var nöjd. När jag senare skaffade bättre grejor så visade det sig att den första spelaren hade levererat väldigt bleka färger. Trodde inte att så mycket hängde på spelaren, ettor och nollor liksom... Men kan vara värt att tänka på om du bestämmer dig för stationär.

me.I.am sa:
lundatok sa:
Jag skulle vilja ha en liten portsbel blu ray-spelare med utgång till Tv:n så att jag kan ta med den till landet. Allt jag hityar verkar ha skärm. Eller ska jag bara köpa en sån där stor svart stationär och ställa i ett skåp där?

Har inga bra förslag, bara en liten varning angående stationära spelare. Detta var längesen men förmodar att det är likadant fortfarande. Fick en gång en DVD-spelare av en kompis, var en sån där typ "på köpet". Hade inte haft något innan så var nöjd. När jag senare skaffade bättre grejor så visade det sig att den första spelaren hade levererat väldigt bleka färger. Trodde inte att så mycket hängde på spelaren, ettor och nollor liksom... Men kan vara värt att tänka på om du bestämmer dig för stationär.
Jag har en värsting som bara står och samlar damm. Seg i starten, men grym bild. Så kolla upp att den du skaffar, om det blir så, har rätt "finesser" för dig.

Tjena!

Min Macbook Pro har fastnat i senaste OS-uppdateringen och lyckas inte trots flera försök. Lyckas heller inte att gå tillbaks till förra OS'en utan får bara upp en gråskärm med äpplet. Den verkar ha fastnat i vinkelvolten.

Någon Mac-expert som har tips om hur jag löser detta? (svara gärna inte att jag ska skaffa pc istället... ;)

Tack!

Kupa sa:
Om du startar om den, och direkt håller in Cmd-R, kommer du till Recovery mode då? (https://support.apple.com/sv-se/HT201314)

Kan ju hända att du tvingas blåsa disken helt tom och installera om macOS - har du då backup av dina filer? Du kan nog ta en avbild från Recovery Mode ungefär så här: https://macreports.com/how-to-back-up-your-mac-that-wont-boot/

Ska kolla när jag kommer hem. Tror jag har testat allt jag har kunnat googla mig till. Tack!

Hur är det med de här moderna Mesh-nätverken. Det verkar ju väldigt smidigt att slippa konfa accesspunkter och låta den lösa det. Men går det att använda dem med kabel till alla bara för att enkelt få bra täckning överallt eller måste man använda just repeater/extenderfunktionen? Eller är det bättre i så fall att bara bita i det sura äpplet och sätta upp allt på det gamla sättet?

Senast ändrad:
Bekvämlighet i så fall. Men jag är nog kompetent att konfigurera det manuellt också.

Allt kablage finns redan. Det som ska göras är att flytta linan in från coax på plan 2 till fibern i källaren. Kabel ner finns men bara en så router med switch behöver stå där då det är två filservrar i källaren också. Sedan en kabel upp till våning 2 och därifrån en till våning 3.

Det funkar hyggligt med AP på plan 2 idag men blir lite klent i källaren om det är flera andra enheter igång samtidigt. Trähus så signalen går igenom bra. Ingen särskilt flashig router, en WNR3500

Befintlig router klarar de 100 Mbit som är aktuellt så annars är väl planen att flytta ner den i källaren med wifi avstängt och köpa en bättre accesspunkt och sätta på plan 2. Funkar en medioker router där idag där en AP också göra det minst lika bra. Bandbreddsintensiva saker som TV går på kabel hela vägen.

Datortips:

Kan någon vänlig skäl ge mig ett par tips på dator som ska kopplas till tv och fungera som enklare mediacenter, dvs streaming från netflix et al samt vanlig surf. Ibland lite jobb eller skoluppgift. Är varken ljud eller bildnörd, men det ska funka bra.

Kan vara stationär eller laptop. Någon gång har jag snålat ut och köpt det billigaste vilket strulat ut efter tämligen kort tid, har inget problem att lägga någon tusenlapp extra för att få lite kvalite men antar att även den billigaste datorn klarar biffen.

Den här borde vara lite overkill:
https://www.dustinhome.se/product/5...tm_medium=pricecompare&utm_content=5637146188

Men är det här att snåla ur?
https://www.elgiganten.se/product/d...tor-silver?scid=5_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

swedo sa:
Datortips:

Kan någon vänlig skäl ge mig ett par tips på dator som ska kopplas till tv och fungera som enklare mediacenter, dvs streaming från netflix et al samt vanlig surf. Ibland lite jobb eller skoluppgift. Är varken ljud eller bildnörd, men det ska funka bra.

Kan vara stationär eller laptop. Någon gång har jag snålat ut och köpt det billigaste vilket strulat ut efter tämligen kort tid, har inget problem att lägga någon tusenlapp extra för att få lite kvalite men antar att även den billigaste datorn klarar biffen.

https://www.dustinhome.se/product/5...tm_medium=pricecompare&utm_content=5637146188

https://www.elgiganten.se/product/d...tor-silver?scid=5_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

Asus blir bra. Lite väl snål spec på andra.

trailbiker sa:
swedo sa:
Datortips:

Asus blir bra. Lite väl snål spec på andra.

+1

swedo sa:
Istf en stationär dator tycker jag att du bör kolla på en Chromecast
https://sv.wikipedia.org/wiki/Chromecast
https://store.google.com/product/chromecast
åtminstone för streaming filmer över nätet och om du har en TV med HDMI-uttag och WiFi hemma.

Via chromecasten spelar du upp från lämplig webbsida, eller app, i telefon, surfplatta eller dator. Den belastar inte "apparaten" du spelar upp från, utan den fungerar mer som en fjärrkontroll.
Via chromecasten går det även enkelt att visa bilder du har lokalt (telefon, surfplatta osv) på TVn, det kan vara skönt att kunna visa bilder för alla i vardags/TV-rummet samtidigt istf att skicka runt en "apparat".

Till surf, lite jobb och ngn skoluppgift skulle jag skaffa en lämplig laptop.

/Håkan

Vet inte om jag är rätt på det i denna tråd men testar. Mitt uppdrag av tjejen är att få upp två nätverkskameror. En i resp hörn av husgaveln. Tänker mig dome som ska drivas med Poe, tex DCS-4622 Vigilance Network Dome Camera eller liknande.

Idag har vi inkommande nät och router vid tv-bänken på nedervåningen. Det är förberett med tomrör till ovanvåningen så det jag tror att jag vill är att dra upp en nätverkskabel till ovanvåningen och där koppla in ytterligare en router till som kamerorna i sin tur kan kopplas till. Är det så jag ska tänka eller andra produkter som ska till?

Helst vill jag inte ha ha kamerorna exponerade ut på nätet utan bara låta dom maila bild till tex ett gmail konto.

Du behöver en switch som levererar POE. Switchen kopplas till något av de uttag du har på routern idag, så den kan stå på övervåningen och sedan två kablar till kamerorna. De flesta kameror idag kommer ju med en app som låter dig kika på bilden i appen, du behöver alltså en inloggning vilket inte exponerar dina kameror till kreti och pleti. Vill du investera ännu mer och imponera på frugan köper du en hub från t.ex. Vera eller Homey så du kan automatisera belysning, värme och dessutom koppla in kamerorna. Finns snygga appar till ios / android med extremt hög WAF (Wife Acceptance Factor).

Se till att kamerorna du väljer kan t.ex. spela in vid rörelse eller dylikt, du vill inte traska igenom 84000 bilder för att se vem som snodde din grill.

trailbiker sa:
Du behöver en switch som levererar POE. Switchen kopplas till något av de uttag du har på routern idag, så den kan stå på övervåningen och sedan två kablar till kamerorna. De flesta kameror idag kommer ju med en app som låter dig kika på bilden i appen, du behöver alltså en inloggning vilket inte exponerar dina kameror till kreti och pleti. Vill du investera ännu mer och imponera på frugan köper du en hub från t.ex. Vera eller Homey så du kan automatisera belysning, värme och dessutom koppla in kamerorna. Finns snygga appar till ios / android med extremt hög WAF (Wife Acceptance Factor).

Se till att kamerorna du väljer kan t.ex. spela in vid rörelse eller dylikt, du vill inte traska igenom 84000 bilder för att se vem som snodde din grill.

Homey är på tankestadiet. Vill se vad det blir av uppdateringen till 2.0 som det snackas om. Ang app till kameran har jag koll på det men vill helst inte skicka upp det via tex dlinks server. Därav helst (rörelsetriggade) bilder till mailkonto

Men då är det en Poe switch jag letar efter alltså. Hade en lös tanke att sätta en router och enskild Poe matning därefter till resp kamera för att också bättra på wifi på övervåningen. Men ska kanske sikta på en switch och så får jag sätta en extra wifi delningspunkt därefter wifi

Tänk också på att man inte får filma i sin trädgård hur som helst. Har inte hängt med i reglerna de senaste åren så jag kan inte svara på exakt hur

Finns det nåt instagram-for-one? Jag vill inte dela mina bilder med någon annan, däremot är det trevligt att då och då välja ut ett kort som minne, och sen komma åt det via moln. Utan alltför mycket pill, orkar inte sätta upp någon egen server eller så alltså.

Är det regga ett instakonto och inte dela det med nån som är lösningen eller finns alternativ (till android)? Hade gärna sluppit det onda ansiktsbok-imperiet, o kan tänka mig att betala en liten slant om det krävs.

zinkpasta sa:
Finns det nåt instagram-for-one? Jag vill inte dela mina bilder med någon annan, däremot är det trevligt att då och då välja ut ett kort som minne, och sen komma åt det via moln. Utan alltför mycket pill, orkar inte sätta upp någon egen server eller så alltså.

Är det regga ett instakonto och inte dela det med nån som är lösningen eller finns alternativ (till android)? Hade gärna sluppit det onda ansiktsbok-imperiet, o kan tänka mig att betala en liten slant om det krävs.
Kan du inte bara köra google photo?

pbeijer sa:

Det är ju alldeles för enkelt. ;-) Hade gärna skippat även google (mtp "if you're not paying for it, you're the product"), men iofs har jag ju redan sålt min själ dit via android så..

Tillägg:
Google photos känns onödigt advancerat. Vill bara kunna ladda upp kort och helst samtidigt skriva en kommentar till kortet (t. ex. nu: "momentangivelser ibis"). Det går svjv inte i vanliga klienten, då får man gå in o lägga till kommentar efteråt?

Senast ändrad:
zinkpasta sa:
pbeijer sa:

Det är ju alldeles för enkelt. ;-) Hade gärna skippat även google (mtp "if you're not paying for it, you're the product"), men iofs har jag ju redan sålt min själ dit via android så..

Tillägg:
Google photos känns onödigt advancerat. Vill bara kunna ladda upp kort och helst samtidigt skriva en kommentar till kortet (t. ex. nu: "momentangivelser ibis"). Det går svjv inte i vanliga klienten, då får man gå in o lägga till kommentar efteråt?

Google foto med autosync. Sen bara luta sig tillbaks o låta Google sätta ihop album åt en, plingar typ till i appen så låter de meddela att du verkar haft en redigt gå utflykt ditten o datten. I och med att de snor platsangivelse från kortet så behöver du inte ens skriva...

zinkpasta sa:

Ett privat instakonto utan några vänner fungerar så, men plockar du ut bilderna är de komprimerade

Brukar det vara någon vettig mellandagsrea på stationära datorer? Då menar jag inte fejkrea a la Elgiganten där de är den enda återförsäljaren som säljer produkten och där de för tre veckor sen höjde priset med lika mycket som de nu annonserar att de sänker priset.

Vill ha en dator som är snabb på att ladda upp foton och videos, men behöver inte spelkapacitet. Tar tacksamt emot tips på en prisvärd dator och skärm om något kommer upp under mellandagsrean. Under tiden tar jag tacksamt emot tips på viktiga aspekter att beakta.

Vilken dator som helst som du kan hitta i butik har tillräckligt med kapacitet för att ladda upp bilder till molntjänster. Köp den billigaste du hittar.

Rattnalle sa:
Vad menar du med "ladda upp"?

Så slarvigt formulerat av mig att det blev helt missvisande. Sorry. En dator som jag kan titta på bilder och videos lokalt, ev även redigera. Min nuvarande gamla häck har irriterande fördröjningar när man t ex öppnar mappar med foton (runt 10 MB/st). Jag lägger mig hellre i överkant än underkant när det gäller prestanda.

zinkpasta sa:
pbeijer sa:

Tillägg:

Låter ju onekligen som att du egentligen bara vill maila iväg en bildfil med kommentar i mailet.

Bele sa:
Rattnalle sa:

Så slarvigt formulerat av mig att det blev helt missvisande. Sorry. En dator som jag kan titta på bilder och videos lokalt, ev även redigera. Min nuvarande gamla häck har irriterande fördröjningar när man t ex öppnar mappar med foton (runt 10 MB/st). Jag lägger mig hellre i överkant än underkant när det gäller prestanda.
Valfri ny dator med SSD kommer att klara det.

Vernersson sa:
Låter ju onekligen som att du egentligen bara vill maila iväg en bildfil med kommentar i mailet.

Nej, då har jag uttryckt mig otydligt. Jag vill ha instagram utan att dela med mig till nån, inklusive instagram.

Jag vill alltså ha gallerifunktion, men inte alla funktioner som Google erbjuder av typen 'ai-som-identifierar-alla-bilder-du-äter-korv-på-och-säljer-info-om-att-du-gillar-korv-till-annonsörer'.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Bele sa:
Rattnalle sa:

Valfri ny dator med SSD kommer att klara det.

Ok, tack.

Vad ska jag tänka på vid val av bildskärm?

Tillbaka
Topp