[OT] Datafrågor - En samlingstråd

• IMPORTANT: MemTest86 V8 images support only UEFI boot. On machines that don't support UEFI, MemTest86 will not boot. Please download the older V4 BIOS release of MemTest86 instead.
Ladda ned på en USB-sticka så kan du se om ditt minne är paj i alla fall. Tar ett bra tag att testa.

Steam avstängt och ingen problem i nästan en timme. Hade samma problem när jag laddad upp flera bilder till google photos.

Kanske händer problemet när jag laddar upp/ner större volym data, ska prova att köra med kabel och se om problemet blir kvar.

Fel hittade, kan man läsa ut vilken del som har felen, ram, ssd, moderkortet?

PXL_20210105_100658763.jpg

Memtest ska bara visa minnesfel. Speciellt om det är sådär isolerat (du skulle ju teoretiskt kunna ha fel på minneskortets interface mot minnet, men det borde ge mycket mer fel)

Ok då blir det felsökning idag! Testa hälften och hälften igen!

Så fick jag göra när jag hade minnesfel för några år sedan.
I slutändan bytte jag ut alla minnesmoduler, det fanns inte nya med samma specifikationer. (minns dock inte detaljer om hur nödvändigt det var/är att ha samma spec på alla moduler, parvis har jag för mig att det är "viktigt")

Blev nyfiken och googlade

Jaha, och bara för det, började min PC bete sig konstigt...

Memtest86 v8. 4 efter ca 1,5 h

Byta cpu? Den är ju nästan ny. Typ 2-3 år...

DSC_0909.JPG

Skrev ett mail till Corsair (livstids garanti), beskrev memtest resultaten och far 4 nya pa garanti. Hoppas det inte tar 4 veckor att fa hem dom nya?

Finns det nagot vettigt kit (mus+tangentbord+headset med 2 kontaker)? att köpa 1000kr är budgeten.

Finns det nagot vettigt kit (mus+tangentbord+headset med 2 kontaker)? att köpa 1000kr är budgeten.
Nä. Det gör det såklart inte. ?

Jag har ingen aning, men det här kanske duger? Lyser fint i alla fall!

Senast ändrad:
Behöver ett litet smidigt tangentbord med musplatta, gärna Bluetooth så slipper jag en dongle till, att användas till inomhuscykling med framförallt Zwift.

Har ni några tips/erfarenheter? Förslag mottages tacksamt.

Logitech k400

billigt, inbyggd touchplatta går att köpa överallt.
Det är dock fullsize, finns minikeyboards med touch på alieexpress om man hellre vill ha det.

Senast ändrad:
Har en föregångare till k400 eller möjligen en tidig version. Det är iaf skitkass. FFA kommunikationen men också känslan.
Och det är 2.4Ghz proprietär och inte BT precis som julius sa ovan.

Senast ändrad:
Befintlig setup

Skärmar.png

Idag flyttar jag manuellt HDMI-kabeln från speldatorn mellan skärm 1 och 3 samt från jobbdatorn. Det börjar bli lite segt, köpte hem en hdmi-switch men den fixar såklart inte den högre frekvensen. Helst slipper man ändra bildskärm i datorn fram och tillbaka med.

Verkar vara mer komplicerat än vevlager standarder!

Hur hade Hambini löst detta?

Befintlig setup

Visa bilaga 469169

Idag flyttar jag manuellt HDMI-kabeln från speldatorn mellan skärm 1 och 3 samt från jobbdatorn. Det börjar bli lite segt, köpte hem en hdmi-switch men den fixar såklart inte den högre frekvensen. Helst slipper man ändra bildskärm i datorn fram och tillbaka med.

Hur hade Hambini löst detta?

Nån speciell anledning du vill ha två skärmar till speldatorn?

Är inte det tråkiga svaret bättre switch? Jag köpte själv en billig som funkade dåligt men jag tror det var av helt andra anledningar. (Adaptor, sladd, & switch blev för mycket)

Kanske inte rätt tråd men har en dåtter som är väldigt intresserad av att se hur en dator är uppbyggd och veta hur olika komponenter fungerar.
Hon är speciellt intresserad av att plocka isär en dator och ha isär den i småbitar.
Var kan jag komma över gammal dator? Hälst nån värdelös :)

Kanske inte rätt tråd men har en dåtter som är väldigt intresserad av att se hur en dator är uppbyggd och veta hur olika komponenter fungerar.
Hon är speciellt intresserad av att plocka isär en dator och ha isär den i småbitar.
Var kan jag komma över gammal dator? Hälst nån värdelös :)

Jag en gammal P4 med PATA disk.

Verkar funka som jag önskar, ser inte ut att kosta prestanda att 1 och 2 är igång på tomgång samtidigt som 3 arbetar.
Cheers
Nice. Men om du smidigt vill stänga av och på vissa skärmar är detta rätt smidigt.

Nice. Men om du smidigt vill stänga av och på vissa skärmar är detta rätt smidigt.

Ser nice ut, ska provas.

Jaha, Då verkar mitt QNAP gått hem. Nån som vet hur det det funkar med att koppa diskarna till dator?
Det var väl RAID 5 kanske..

Jag har inget som kan koppla alla diskarna men tänkte kolla på en i taget nu. Håller på att bränna en USB med Ubuntu

Standard-raid bör väl gå att montera upp utan större problem, tycker jag. Du behöver alla tre diskarna kopplade till datorn, men det visste du ju säkert redan.
nej, jag men misstänkte att det inte är så lyckat att att koppla en och en när det inte är speglat.
Det är 4a diskar från en QNAP och jag vet att det inte är speglat så gissar att det är RAID 5.

Om jag monterar alla 4a eller 3 (den 4e behövs kanske inte?) funkar det då i Linux eller jag behehöver någon recovery mjukvara också?

4 diskar, då behöver du koppla alla 4. :)

Om det är helt standard-standard raid 5 så bör du kunna montera den i linux. Disk för disk kommer däremot inte ge något, datamässigt, vad jag vet.

Viktigt! När du monterar, se till att montera i read only-mode, så att du inte skriver över något som gör att du sedan inte kan läsa hela arrayen!

Qnaps support kan säkert svara på vilken typ av raid du har om det är så att du kommer ihåg vad du valde i deras ui.

4 diskar, då behöver du koppla alla 4. :)

Om det är helt standard-standard raid 5 så bör du kunna montera den i linux. Disk för disk kommer däremot inte ge något, datamässigt, vad jag vet.

Viktigt! När du monterar, se till att montera i read only-mode, så att du inte skriver över något som gör att du sedan inte kan läsa hela arrayen!

Qnaps support kan säkert svara på vilken typ av raid du har om det är så att du kommer ihåg vad du valde i deras ui.
jag har ett support ärende öppet. Om de kasserar HW vilket jag misstänker så får jag väl mecka med den också innan jag ger mig på diskarna.
Testa med ett annat PSU tex.

EDIT. Tack!

jag har ett support ärende öppet. Om de kasserar HW vilket jag misstänker så får jag väl mecka med den också innan jag ger mig på diskarna.
Testa med ett annat PSU tex.

EDIT. Tack!
Det bör vara standard EXT4 mjukvaru-raid.
Om du behöver montera dem externt rekommenderar jag starkt att använda linux och inte försöka med andra OS. Qnap-supporten bör som sagt kunna guida dig bra (det finns en liten speglad partition i början på varje disk som innehåller raid-konfigurationen -den är onödig om du bara vill rädda data)
Det går f.ö. bra att boota Linux på en USB-sticka om du har ont om sata-kontakter på moderkortet.

Tillbaka
Topp