[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Nån som är en fena på rclone (sync) (specifikt under linux, om det spelar roll)?

Det finns ju experter på allt här, så jag testar med en fråga istf att rtfm:a (https://rclone.org/filtering/)..

Jag har ett lokalt bildbibliotek på ca 70GB som jag skulle vilja synka mot två onlineproviders med 50GB tillgängligt var. Önskan är att sätta upp synkningar enligt följande:

Lokal katalog:
e:\Bilder

Synkningar:
1) Synka alla kataloger (och filer samt underkataloger däri) som matchar e:\Bilder\*dubbelsynk*) till provider 1 och 2.

2) Synka alla kataloger (och filer samt underkataloger däri) som matchar e:\Bilder\2021_* samt e:\Bilder\2022_*) till provider 1.

3) Synka de kataloger som ej ingår i 2) ovan till provider 2.

Kan även nämnas att de som matchas i synk1 även kan matcha i övriga, dvs det finns kataloger som heter 2021-01_Hej_dubbelsynk

Funderar på vad som är bäst väg.. kanske att först köra ett script som skapar filer med listor på katalogerna för de olika jobben, som jag sedan kan använda 'rclone sync --include-from fil_med_kataloger.txt'? Nån som gjort nåt liknande?
Antigen nifi eller bara köra rsync scriptat. Det finns andra lösningar också såklart, men ibland är det enklast att ha kontrollen själv.

Antigen nifi eller bara köra rsync scriptat. Det finns andra lösningar också såklart, men ibland är det enklast att ha kontrollen själv.

Hmm ja, inser att min fundering nog främst rörde hur jag ska skapa fillistorna enl ovan, det får nog bli att scripta nåt i python som jag behärskar bättre än t. ex. bash, och sen mata rclone med det som input.

Tack för tipset om nifi, är nog overkill i detta läget men ska kika på det ändå.

Kan inget om rclone så svarade inte, men gäller det att skapa fillistor så funkar nog något (otestat) åt det här hållet:

Bash:
#!/bin/bash

set -o errexit

BACKUPROOT='e:\\Bilder'
CURRYEAR="2022" # $( date +%Y )
PREVYEAR="2021" # $(( $( date +%Y ) - 1 ))

provider1=$( mktemp -t provider1 )
provider2=$( mktemp -t provider2 )
cleanup() {
    rm -f "$provider1"
    rm -f "$provider2"
}
trap cleanup EXIT

(
    cd "$BACKUPROOT"
    for dir in *; do
        if [[ ! -d "$dir" ]]; then
            continue
        fi
        if [[ "$dir" == *dubbelsynk* ]]; then
            echo "$BACKUPROOT/$dir" >> "$provider1"
            echo "$BACKUPROOT/$dir" >> "$provider2"
        elif [[ "$dir" == ${CURRYEAR}_* ]] || [[ "$dir" == ${PREVYEAR}_* ]]; then
            echo "$BACKUPROOT/$dir" >> "$provider1"
        else
            echo "$BACKUPROOT/$dir" >> "$provider2"
        fi
    done
)

rclone sync --include-from "$provider1" ...till ettan
rclone sync --include-from "$provider2" ...till tvåan

exit 0

Python känns som overkill för något så enkelt.

Kortare i python? Brukar bli längre, men tydligare. Skiter man i felhantering går det väl ungefär på ett ut, lite beroende på:

Python:
#!/usr/bin/env python3
# -*- coding: utf-8 -*-

import os
import tempfile
import subprocess

BACKUPROOT="e:\\Bilder"
CURRYEAR="2022" # str(date.today().year)
PREVYEAR="2021" # str(date.today().year - 1)

def sync_dirs(sourcefile, target):
    subprocess.check_call(["/usr/bin/rclone", "--include-from", sourcefile, target])

def main(argv):
    list1 = []
    list2 = []

for dirpath, dirnames, filenames in os.walk(BACKUPROOT):
        for name in dirnames:
            path = os.path.join(dirpath, name)
            if "dubbelsynk" in name:
                list1.append(path)
                list2.append(path)
            elif name.startswith(CURRYEAR + "_") or name.startswith(PREVYEAR + "_"):
                list1.append(path)
            else:
                list2.append(path)

try:
        provider1 = tempfile.NamedTemporaryFile(mode="wt", encoding="utf-8")
        provider2 = tempfile.NamedTemporaryFile(mode="wt", encoding="utf-8")
        for pathlist, fp in [(list1, provider1), (list2, provider2)]:
            print("\n".join(pathlist), file=fp)

sync_dirs(provider1.name, "moln ett")
        sync_dirs(provider2.name, "moln två")

finally:
        for path in [provider1.name, provider2.name]:
            try:
                os.remove(path)
            except:
                pass

return 0

if __name__ == '__main__':
    sys.exit(main(sys.argv))

Kortare i python? Brukar bli längre, men tydligare. Skiter man i felhantering går det väl ungefär på ett ut, lite beroende på:
Trevligare på alla sätt iaf. :) Finns väl några sätt att korta ner det där om man vill, context manager för temp files förenklar lite, fel vid delete av nyss skapad tempfil kanske inte är så viktigt, låt fel propagera ut ur main så returnerar den felkod, skippa sys.argv som verkar oanvänt.

@MagerValp Tackar, håller om att det är smidigast att köra direkt i bash och skippa python, särskilt nu när du har löst det åt mig. :-)

Sen gillar jag ju Python generellt så om jag bestämmer mig för att köra den vägen ändå av någon anledning så kan jag ju bygga vidare på ditt script också.

Trevligare på alla sätt iaf. :) Finns väl några sätt att korta ner det där om man vill, context manager för temp files förenklar lite, fel vid delete av nyss skapad tempfil kanske inte är så viktigt, låt fel propagera ut ur main så returnerar den felkod, skippa sys.argv som verkar oanvänt.
Alla språk är lite krångliga om man inte är van vid dom

Det här är mest en reflektion, med en liten fråga på slutet.

Har nyligen installerat en Unixserver, installerade då också fail2ban, satte upp ganska hårda regler. Sedan 15/2 har 6 500 ipnr spärrats (utan tidsgräns). Finns säkert servrar som är mycket hårdare ansatta, poängen är inte att det är mycket i sammanhanget.

Det jag reagerar på är att en sån liten skitserver som jag satt upp får dessa ständiga hackerförsök. Några miljoner (miljarder?) servrar som attackeras där man måste hålla reda på alla olika kombinationer av användare/lösenord kräver ju ändå en del resurser.

En liten fråga på slutet, finns det någon tjänst liknande de för spam-filter för mailservrar? Servern jag satte upp hamnade t.ex. på barracuda, utan någon egentlig anledning. Skickade endast felmail från appen på servern, vilket blev en hel del eftersom det är lika illa med hackerförsök via apache som med ssh (har dock spärrat det mesta innan det når appen).

Finns det alltså någon tjänst motsvarande spam-filter för mailservrar för ssh?
Jag vet hur man ska säkra upp servern så det är inte det som är frågan, mer att det hade varit skönt om dessa ipnr spärrats externt på något sätt, känns konstigt att det kan fortgå. Några miljoner/miljarder inloggningsförsök per minut globalt sett?

Alla språk är lite krångliga om man inte är van vid dom
Bash är väl inte direkt krångligt, snarare mest gammaldags och begränsat på en massa vis, med fler subtila möjligheter att göra fel för olika fall. Python är ju totalt annat, krångligare att förstå på djupet / i sin helhet då det täcker allt möjligt. Vet du nåt fall där bash vore signifikant bättre eller enklare än motsvarande lösning i python?

Bash är väl inte direkt krångligt, snarare mest gammaldags och begränsat på en massa vis, med fler subtila möjligheter att göra fel för olika fall. Python är ju totalt annat, krångligare att förstå på djupet / i sin helhet då det täcker allt möjligt. Vet du nåt fall där bash vore signifikant bättre eller enklare än motsvarande lösning i python?

date -d "last year yesterday" +"%F"

Alltså jag är inte ute efter vilket språk som är bäst/sämst, blir lätt lite fjantiga diskussioner då. Tycker bash är ganska smidigt för små skript för att hantera filer och lite annat smått och gott. Är man van vid python så föredrar man säkert det för liknande småsaker. Och är man mer van vid något annat liknande språk så föredrar man det istället.

Vet du nåt fall där bash vore signifikant bättre eller enklare än motsvarande lösning i python?
Ska man mest bara interagera med filsystemet och orkestrera kommandon så blir det oftast smidigast med ett shellscript. Blir det däremot så komplext att man behöver icke-globala variabler och robust felhantering är det dags för ett riktigt språk, men det är ju inte en hög tröskel.

Mitt favoritexempel är kollegan som skrev ett pythonscript med 10 rader boilerplate och den faktiska koden bestod av en ensam rad med subprocess.call(). Kunde varit en rad shell.

Python behöver framför allt Python installerat. Det beror lite på om det är en faktor inte inte.

Annars är det för mig som sällankodare (men proffs) bäst att ta nåt där jag har de flesta momenten färdiga redan så jag bara behöver pilla med det som för stunden är relevant.

Annars tycker jag det är nice med ett scriptsspråk som är fullständigt och med access till bra bibliotek.
Jsp jämfört med asp för de som är gamla nog tex.

Jag skrev en massa skit i vbs för 15 år sen vilket är värdelöst men det var det som fanns pre-installed på win2003. PowerShell är paradiset i jämförelse bla eftersom man snabbt kan sno c# kod och har access till samma bibliotek.

Jag övervägde Python eftersom jag kan det och att det är cross platform men i sammanhanget olämpligt att installera en tolk bara för att köra skript.

Nackdelen med python mot Shell måste annars vara att det ligger en abstraktionsnivå mellan språket och OS.
Fördelen är att det är ett komplett språk.

Senast ändrad:
Jo vi säger väl ungefär samma saker men har olika preferenser. Har man mest en massa erfarenhet av shell script så kommer man väl att föredra det. Jag la ner bash, bat och allt liknande för många år sen och tycker att allt blir mer lätthanterligt med python. Har aldrig stött på en situation där det är olämpligt att ha python installerat. Men det finns säkert såna lägen i nåt slags begränsade system av olika anledningar.

Python behöver framför allt Python installerat. Det beror lite på om det är en faktor inte inte.

Annars är det för mig som sällankodare (men proffs) bäst att ta nåt där jag har de flesta momenten färdiga redan så jag bara behöver pilla med det som för stunden är relevant.

Annars tycker jag det är nice med ett scriptsspråk som är fullständigt och med access till bra bibliotek.
Jsp jämfört med asp för de som är gamla nog tex.

Jag skrev en massa skit i vbs för 15 år sen vilket är värdelöst men det var det som fanns pre-installed på win2003. PowerShell är paradiset i jämförelse bla eftersom man snabbt kan sno c# kod och har access till samma bibliotek.

Jag övervägde Python eftersom jag kan det och att det är cross platform men i sammanhanget olämpligt att installera en tolk bara för att köra skript.

Nackdelen med python mot Shell måste annars vara att det ligger en abstraktionsnivå mellan språket och OS.
Fördelen är att det är ett komplett språk.
Hur definierar man proffs i detta fallet?

Är det någon som har testat byta laddport på iphone och har tips?

Jag tänker ge mig på pojkens iphone7 som slutat ladda efter ett tapp i betongtrapp. Telefonen funkade OK efter skadan (men totalkrossad LCD) tills batteriet tillslut laddade ur och nu får jag den inte att ladda. Jag har nu bytt skärmen.

Men det verkar vara en pillrig operation att byta laddporten. Finns det något "standardfel", typ kontakt som kan lossna om man tappar t.ex. en ip7 att kolla upp innan jag ger mig på laddporten?

Mvh
Emil

Bra instrux för reparation:

@Emil777 Annars är ett klassiskt fel att det bara sitter ludd, smuts m.m. inne i porten som man måste pilla ut och/eller rengöra.

Det var många steg där, om än ingen lödning/avlödning inblandad. Jag hade nog lämnat in den för att få det jobbet gjort. Det lär väl kosta, men troligt inte mer än en ny, och det kan ju vara värt en slant att inte kasta bort nåt som i övrigt funkar. Kanske låt verkstan byta batteri samtidigt...

Smart tänkt!
Ska kolla, men hade inte koll på att ip7 stödjer trådlös laddning.
Gör den verkligen det (nu har jag bara snabb-googlat)?
QX-laddning kom först med åttan, tyvärr. Apple har just börjat sälja hemreparations-kit inklusive reservdelar och de hyr ut verktyg, allt för att blidka amerikanska myndigheter som börjar se mer allvarligt på right-to-repair, men flera seriösa tidningar och liknande som testat dem säger att kiten är mer till skada än nytta då instruktionerna, enligt dem, är med flit så svåra att följa och kräver så många specialverktyg att ingen hemmafixare ska välja att göra det.

Om det nu blir verkstadsarbete, hur mycket kostar det i förhållande till telefonens värde och kostnaden för en begagnad typ 8 eller 10 skulle jag nog fundera på. Men i grunden är det ju bra att reparera om man kan!

QX-laddning kom först med åttan, tyvärr. Apple har just börjat sälja hemreparations-kit inklusive reservdelar och de hyr ut verktyg, allt för att blidka amerikanska myndigheter som börjar se mer allvarligt på right-to-repair, men flera seriösa tidningar och liknande som testat dem säger att kiten är mer till skada än nytta då instruktionerna, enligt dem, är med flit så svåra att följa och kräver så många specialverktyg att ingen hemmafixare ska välja att göra det.

Om det nu blir verkstadsarbete, hur mycket kostar det i förhållande till telefonens värde och kostnaden för en begagnad typ 8 eller 10 skulle jag nog fundera på. Men i grunden är det ju bra att reparera om man kan!
Bra input, tackar !

En begagnad fungerande ip7 kostar 1000kr.
Reparation laddport 600kr
Reservdel, laddport 100kr.

Jag chansar på att reparera själv. Funkar inte det får pojken en beggad ip7.
Att lämna in tror jag vore ett bästa alternativ om jag voro säker på att det bara är laddporten. Annars blir kostnaden samma eller högre än en begagnad tfn.

Jag är envis, naiv och det är kul att lyckas.
Så jag testar själv.
Alltid lär man sig något...förhoppningsvis.

Beggad ersättning kan ju vara sketchy dock, t.ex. glapp eller döende batteri, m.m. Men visst, vet du inte att resten är OK på den nuvarande heller så är det väl vettigt tänkt.

Kör dualboot med win10 och xubuntu 21.04 (desktop xfce).. När jag kör xubuntu så är dock färgerna väldigt urblekta jämfört med Win10. Om jag tar en skärmdump i xubuntu och öppnar i Win10 så ser det dock bra ut. Nån som vet vad som kan vara fel på inställningarna i xubuntu? Färgrymd är ju ett ord jag hört nån gång, men ingen aning om hur man ev. ändrar nåt sånt..

Fotade av de bägge och la bredvid varandra. Givetvis halvdassigt att fota av en skärm, men jag tycker man ser skillnaden tydligt, även om jag upplever det som ännu större skillnad i verkligheten.

ubuntu till vänster, win10 till höger.
1655465054692.png

Senast ändrad:
Ah, såna borde man kanske ha ja. Har ingen superkoll på Linux (men jag hittar till terminalen iaf) och har bara antagit att inte behövts då YouTube lirar osv. Men skadar nog inte att leta upp och lägga in nåt.

Och/eller drivisar för skärmen?
Bara properitära grafikdrivrutiner för amd/nvidia man brukar behöva installera separat. Ubuntu har dem som paket att installera om du nu har amd eller nvidia grafikort.

Mindre beroenden - oftare bash script fungerar utan strul att flytta. Meeen jag använder både bash och Python - fast till lite olika saker. Finessen med valfrihet är väl att man kan välja det som passar bäst i situationen.

@etnica @jonte987 Tack.. kanske borde nämnt vilket system det gäller, det är en Asus PN51 mini-PC (AMD Ryzen7) med integrerat grafikkort (AMD Radeon Vega). Det dyker inte upp något under Additional Drivers och Asus har inte heller några drivrutiner på sin supportsida annat än för Windows.

Allt verkar som sagt funka bra (kör inget grafikintensivt fö) förutom att det är lite ..blekt.

Fel gamma? 2.2 vs 2.5, fast det var ju mest Mac och för länge sedan…

Gör det någon skillnad om du använder hdmi eller dp? Om hdmi, får den för sig att det är en TV och kör YUV istf RGB - och för den delen RGB hög eller låg?

@etnica @jonte987 Tack.. kanske borde nämnt vilket system det gäller, det är en Asus PN51 mini-PC (AMD Ryzen7) med integrerat grafikkort (AMD Radeon Vega). Det dyker inte upp något under Additional Drivers och Asus har inte heller några drivrutiner på sin supportsida annat än för Windows.

Allt verkar som sagt funka bra (kör inget grafikintensivt fö) förutom att det är lite ..blekt.
Fattar inte riktigt men Vega nämns längre ner

Fel gamma? 2.2 vs 2.5, fast det var ju mest Mac och för länge sedan…

Gör det någon skillnad om du använder hdmi eller dp? Om hdmi, får den för sig att det är en TV och kör YUV istf RGB - och för den delen RGB hög eller låg?
Hmm, har bara kört HDMI, men har ju DP både på skärm och pcn så kanske får skaffa/låna en sån kabel och testa. Ang. YUV vs RGB osv.. hur kollar jag det?

Nu väckte du dock en tanke här, och jag var inne i monitorns meny och såg att jag hade ställt in Picture Mode på Custom. Om jag väljer nåt annat ser det vettigare ut. Frågan är iofs varför det skiljer sig i Custom Mode mellan Windows och Ubuntu, men en (halv)lösning är ju att jag ändrar detta mellan bootningarna.

Mindre beroenden - oftare bash script fungerar utan strul att flytta. Meeen jag använder både bash och Python - fast till lite olika saker. Finessen med valfrihet är väl att man kan välja det som passar bäst i situationen.
Jo det är väl miljöerna jag jobbar i som gör mina preferenser. Mac, Windows och lite Linux, där scriptandet nästan uteslutande är verktyg och hjälpmedel för annan utveckling (Desktop-programvara och relaterade utvecklingsverktyg gjorda med mest C++, lite python) och alla maskiner som kör script är för såna syften. Så inga direkta begränsningar på vad man får kräva förutom att undvika beroenden mot saker som fasas ut, och viktigt med plattformsoberoende lösningar, underhåll med tweaks och ändringar åt olika håll hela tiden.

AMD's drivisar är open source och ligger redan i inbakade i kärnan. Däremot verkar de defaulta på färgrymd YCbCr vs RGB vilket kanskeleder till de problemdu beskriver. Testa med en annan skärm kanske? Jag vet inte hur en får en radeon peta ur sig en RGB kodad signal annars

Mitt problem. Jag vill ha en PC med både Windows och Ubuntu/Linux. Tänkte utgå från en Windows dator. Hur installerar jag Ubuntu så att jag får en "dual boot" PC (tror det heter dual boot).
Är det svårt, kan någon beskriva eller ge en länk till en bra beskrivning? Jo, jag vet jag kan googla, med det tar lite tid, och det är svårt att uppskatta komplexiteten i en beskrivning, och vilka problem som kan uppstå.

Mitt problem. Jag vill ha en PC med både Windows och Ubuntu/Linux. Tänkte utgå från en Windows dator. Hur installerar jag Ubuntu så att jag får en "dual boot" PC (tror det heter dual boot).
Är det svårt, kan någon beskriva eller ge en länk till en bra beskrivning? Jo, jag vet jag kan googla, med det tar lite tid, och det är svårt att uppskatta komplexiteten i en beskrivning, och vilka problem som kan uppstå.
Länge sedan jag körde så men tycker du borde googlat, första google-träffen ger detta vilket jag tycker stämmer med hur det borde funka:

Det värsta som kan hända är väl att du inte längre kommer åt din windows-installation så en komplett backup är ju bra att fixa innan. Jag har inte försökt mig på det här sedan uefi och krypterade diskar blev standard men de övriga stegen är ganska enkla om du har koll på hur linux/unix hanterar hårddiskar och grundläggande termer gällande disk-partitionering.

Länge sedan jag körde så men tycker du borde googlat, första google-träffen ger detta vilket jag tycker stämmer med hur det borde funka:

Det värsta som kan hända är väl att du inte längre kommer åt din windows-installation så en komplett backup är ju bra att fixa innan. Jag har inte försökt mig på det här sedan uefi och krypterade diskar blev standard men de övriga stegen är ganska enkla om du har koll på hur linux/unix hanterar hårddiskar och grundläggande termer gällande disk-partitionering.
Det normala idag är väl annars att köra den andra maskinen i en VM miljö. VirtualBox kan du ju köra på windows och sedan köra dina linuxmaskiner där. Personligen kör jag hellre proxmox på metallen och kör de maskiner jag önskar som VMar där, men man gör som man själv tycker känns bäst.

Dual boot känns dock rätt daterat idag - tror inte jag kört det på väl över 10 år....

Jag förespråkar också virtualisering framför dual boot, även om jag starkt rekommenderar VMware framför VirtualBox (Oracle är rövhål, undvik, och kör det aldrig aldrig på en jobbdator).

Men vill du köra dual boot så är det ett av alternativen när du bootar installationspinnen för t ex Ubuntu. Brukar funka fint att dela av en lagom bit av disken och installera.

Jag förespråkar också virtualisering framför dual boot, även om jag starkt rekommenderar VMware framför VirtualBox (Oracle är rövhål, undvik, och kör det aldrig aldrig på en jobbdator).

Men vill du köra dual boot så är det ett av alternativen när du bootar installationspinnen för t ex Ubuntu. Brukar funka fint att dela av en lagom bit av disken och installera.
Proxmox för "riktiga" saker. Virtualbox till lek och test, håller helt med om att oracal är onda på riktigt och inget företag man egentligen vill befatta sig med. Tyvärr är dock virtualbox rätt smidigt som miljö för småsaker. Hemma.

Orsaken till att jag inte riktigt gillar VMware är att managementinterfacet inte fungerar bra över (mycket) långsamma förbindelser. Där är proxmox mycket bättre. Har man inte behov att starta om en maskin med modemhastighet på förbindelsen är det mer jämnt skägg mellan VMware och Proxmox tycker jag.

Bilagor

• 1656067622530.png
    1656067622530.png
    7.1 KB · Besök: 59
Senast ändrad:
Tyckte VM player var rätt trevlig ett tag. Vet inte var den tagit vägen sen dess.

En gång hade jag också en Ubuntu partion på jobb datorn med /boot på en sticka. Var elegant men gäller att man håller tungan rätt i mun vid installation

Tillbaka
Topp