Grabben har byggt sin första gaming-PC. Eller rättare sagt grabben har fått mig, hans far, att bygga honom hans första gaming-PC. Det var en lärorik upplevelse eftersom jag inte har pillat med datorer sedan jag installerade extra ram och ett ljudkort på en 486sx på 90-talet. Att få ihop rätt prylar (prestanda, utseende, lämpliga för varandra) inom en specifik budget (snäv) var utmanande, men det gick. Nu ”kill-stealas”, ”editas” och ”teamas” det som aldrig förr på pojkrummet, med en härligt låg Ping och hög FPS (eller om det var tvärtom). Grabben är nästan nöjd iaf.
Det enda som hindrar att pappan upphöjs till ”legendary-status” är att inte burkeländet blinkar tillräckligt epilepsiframkallande. Fläktarna som ska blinka som grannens balkong i Frölunda vid juletid är svarta. ”Men de snurrar ju” försökte jag, men det var inte rätt sak att säga.
Problemet är med största sannolikhet att Rgb-controllern som sitter i lådan inte är strömförsörjd. Det går en SATA-kabel från den, men jag kunde inte hitta någonstans på moderkortet att sätta den, så den fick vara. Själva fläktarna kopplades in på ”fan” och en annan sladd från controllern på ”rgb” (egentligen ”jgb” eller nåt, har inte kortet här där jag skriver). Men det räckte inte, jag har inte lyckats med att styra fläkt-rgb via moderkortet vilket jag hoppades kunde fungera.
Så på moderkortet sitter det sex st små (”6gb, 7-pin?”) SATA-honor men från controllern går det en sladd med en stor bred hane i änden märkt SATA (jag är osäker på exakt benämning). Går inte att klämma i med skohorn. I controller-änden på SATA-sladden sitter den med en ännu mindre hane (ingen aning om vad den typen heter).
Om jag hittar en adapter från liten SATA till stor SATA (eller tvärtom beroende på hur man ser det) eller en ny lös SATA med liten hane i ena och en sådan där annan liten hane i andra vore det ”epic”, om jag förstår rätt?!? Men jag gör ju inte det trots en hel del googlande, jag lyckas inte ens förstå vad jag ska googla på. Kan det vara nåt med att det här är enbart ström- och inte data-SATA? ”Epic fail” alltså.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med korrekta benämning på de olika kontakterna eller ännu hellre länka mig till nåt som löser mitt problem? Jag vore evigt tacksam!