[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Hur stora ska processorerna bli egentligen, när är tillverkarna nöjda?

Grå är gammal AMD Epyc 7003. Orange är senaste AMD Epyc 9004 serien.
Nedre raden är några olika smaker av Intel Xeon.

2,5" SSD för jämförelse.

IMG_2033.jpeg

Lite [OT] men stereo ska kopplas till datorn, så lite relevant!

Har fått 2st Beovox cx50, har ingen aning om förstärkare.

Kan jag använda den här till högtalarna?

Tacksam för hjälp!

Någon här som har Nordea som bank och har
möts av "Något blev fel" vid försök till inloggning?
Meddelandet "Något blev fel" visas oavsett typ av enhet och i olika webbläsare och i Nordea bankappen.
I övrigt visas ingen information som hjälper mig.
Ev idéer om orsak och lösning emottages tacksamt.
/Fedde

Lite [OT] men stereo ska kopplas till datorn, så lite relevant!

Har fått 2st Beovox cx50, har ingen aning om förstärkare.

Kan jag använda den här till högtalarna?

Tacksam för hjälp!
Ser inte att det inte skulle fungera, om jag tolkar länken rätt om högtalarna verkar de lite "tungdrivna" men ljud lär du ju få. =)

Någon här som har Nordea som bank och har
möts av "Något blev fel" vid försök till inloggning?
Meddelandet "Något blev fel" visas oavsett typ av enhet och i olika webbläsare och i Nordea bankappen.
I övrigt visas ingen information som hjälper mig.
Ev idéer om orsak och lösning emottages tacksamt.
/Fedde
Det funkar för mig nu i alla fall. Jag har problem med att logga in när jag har alla annonsblockerare och integritetsskydd påslaget, men det borde ju inte påverka appen.

Enligt bredbandskollen via iPhones 4G-nät på Tre har min far ca 120 ner och 40 upp. Kopplar han upp sig med Wi-Fi mot sin 4G-router, även den med Tre som operatör, så är hastigheten snarare 40 ner och 20 upp.
Vad beror diffen på? Kass mobil router?

Enligt bredbandskollen via iPhones 4G-nät på Tre har min far ca 120 ner och 40 upp. Kopplar han upp sig med Wi-Fi mot sin 4G-router, även den med Tre som operatör, så är hastigheten snarare 40 ner och 20 upp.
Vad beror diffen på? Kass mobil router?
Kan bero på hur mycket legacy standarder den behöver stödja, vad du valt för bandbredd för wifi och hur många andra användare som delar på kapaciteten. QOS kan också finnas inställt och begränsa max hastighet.

Kan bero på hur mycket legacy standarder den behöver stödja, vad du valt för bandbredd för wifi och hur många andra användare som delar på kapaciteten. QOS kan också finnas inställt och begränsa max hastighet.
Det är default-inställningarna på enklaste möjliga skitrouter som de fick ”på köpet” när de tecknade ett ännu sämre abonnemang (som nu är ersatt med Tre obegränsad surf för 399/mån utan bindningstid)

Tror det är denna

Skall slå Tre en signal och kolla vad de rekommenderar för router, då det är fri sikt till vad jag tror är en Tre-mast 500m bort.

Ok, relaterad fråga, nu ang 4G-modemköp:

Tre's närmaste mast har stöd för banden 800MHz, 2100MHz och 2600MHz enligt deras kundtjänst. Har hört att det finns något som kallas "Carrier Aggregation" som tydligen innebär att mottagarenheten kan hugga signal från flera olika band för att undvika flaskhalsar, med snabbare uppkoppling som resultat.

Jahapp... så då är det bara att googla routrar och kolla specen så dessa band stöds? Eller?

Jag håller på och rensar här hemma och hittar både det ena och andra. NAS, det skulle man ju ha så någon till mig för dryga 10 år sedan. Hittade en oanvänd NAS hemma och jag funderar på om det är elektronikskrotbingen som gäller eller kan man använda den till något användbart/roligt här hemma?

Jag håller på och rensar här hemma och hittar både det ena och andra. NAS, det skulle man ju ha så någon till mig för dryga 10 år sedan. Hittade en oanvänd NAS hemma och jag funderar på om det är elektronikskrotbingen som gäller eller kan man använda den till något användbart/roligt här hemma?
För dom flesta har dom nog spelat ut sin roll... det är väl om man vill ha musik, foto och film utanför ramarna av streamingtjänster. Själv är jag lite sugen på att börja köpa cds på loppisar och katalogisera. Mest pga att ha någon trevlig förströelse som ursäkt för att komma ut på stan lite, men också för att man aldrig vet om spotify tex kanske försvinner en dag.

Jag skulle ha den som automatisk pc backup. Mycket sparas i cloud men kraschar datorn med program, inställningar, skrivare, drivers, bankid osv så bara att öppna en backup och köra igen.

Tack för svar! Back-up har jag funderat på förr, men frågan är om jag verkligen vill ha det eller använda den till något annat. Skulle en så gammal NAS fungera rent praktiskt? Dvs är den tillräckligt snabb och är den kompatibel etc? Det är en Netgear ReadyNAS RND4000 v3 jag har.

Tack för svar! Back-up har jag funderat på förr, men frågan är om jag verkligen vill ha det eller använda den till något annat. Skulle en så gammal NAS fungera rent praktiskt? Dvs är den tillräckligt snabb och är den kompatibel etc? Det är en Netgear ReadyNAS RND4000 v3 jag har.
Det bör rimligtvis vara snabbare än backup till molnet iaf.

Kompatibel bör den vara förutsatt att det inte är något billigt som kräver speciella drivrutiner. Största risken med en gammal NAS är nog att diskutrymmet är för litet (iaf om man håller på med foto/video).

Många billigare NAS:ar gick väl också att koppla in som vanlig USB-hd, vanligt att en wifi-routrar har USB-ingång för att använda en usb-disk.

Det bör rimligtvis vara snabbare än backup till molnet iaf.

Kompatibel bör den vara förutsatt att det inte är något billigt som kräver speciella drivrutiner. Största risken med en gammal NAS är nog att diskutrymmet är för litet (iaf om man håller på med foto/video).

Många billigare NAS:ar gick väl också att koppla in som vanlig USB-hd, vanligt att en wifi-routrar har USB-ingång för att använda en usb-disk.
Tack för svar!
Den har 4 platser för hårddisk och tydligen köpte jag två stycken 2TB diskar specifika för NAS. Jag hittade inget om hur stora diskar man kunde använda, men det duger med 4TB för att testa om det är något att ha. Ska ändå göra om det trådade nätverket hemma då passar jag på att koppla in den och testa den.

Jag är i exakt samma sits. Så om nån vill ha äldre men komplett TrueNAS kompatibel hårdvara...

Har övergått till att spegla det viktiga mellan två diskar direkt i datorn och ha en tredje disk i en låda på annan plats som faktisk backup istället. Plus har inte plats för den.

Angående backup så är en huvudregel att 3-2-1 dvs 3 olika kopior av datat (där en kopia är produktionsdatan), 2 olika fysiska media, 1 som är offline. Men det visste ni såklart redan...

Om man vill/kan så är olika platser också att rekomendera. Tex nasen med Backup hemma hos föräldrar, jobb eller annan plats men ej hemma. Men låt inte det perfekta stå i vägen för bra.

Backuper tycker jag måste gå på automatik typ var söndag kl 24 när man inte använder den. Om man måste "sköta" det så blir det inte av.

Nu har jag själv 0 backup lösning men har tänkt skaffa en dom senaste 3 åren. Hade sparat mycket pill dom senaste åren.

Körde någon automatiserad variant för några år sedan men sedan slutade den vara tillgänglig för privat bruk, typ. Letat lösning sedan dess

Grabben har byggt sin första gaming-PC. Eller rättare sagt grabben har fått mig, hans far, att bygga honom hans första gaming-PC. Det var en lärorik upplevelse eftersom jag inte har pillat med datorer sedan jag installerade extra ram och ett ljudkort på en 486sx på 90-talet. Att få ihop rätt prylar (prestanda, utseende, lämpliga för varandra) inom en specifik budget (snäv) var utmanande, men det gick. Nu ”kill-stealas”, ”editas” och ”teamas” det som aldrig förr på pojkrummet, med en härligt låg Ping och hög FPS (eller om det var tvärtom). Grabben är nästan nöjd iaf.

Det enda som hindrar att pappan upphöjs till ”legendary-status” är att inte burkeländet blinkar tillräckligt epilepsiframkallande. Fläktarna som ska blinka som grannens balkong i Frölunda vid juletid är svarta. ”Men de snurrar ju” försökte jag, men det var inte rätt sak att säga.

Problemet är med största sannolikhet att Rgb-controllern som sitter i lådan inte är strömförsörjd. Det går en SATA-kabel från den, men jag kunde inte hitta någonstans på moderkortet att sätta den, så den fick vara. Själva fläktarna kopplades in på ”fan” och en annan sladd från controllern på ”rgb” (egentligen ”jgb” eller nåt, har inte kortet här där jag skriver). Men det räckte inte, jag har inte lyckats med att styra fläkt-rgb via moderkortet vilket jag hoppades kunde fungera.

Så på moderkortet sitter det sex st små (”6gb, 7-pin?”) SATA-honor men från controllern går det en sladd med en stor bred hane i änden märkt SATA (jag är osäker på exakt benämning). Går inte att klämma i med skohorn. I controller-änden på SATA-sladden sitter den med en ännu mindre hane (ingen aning om vad den typen heter).
IMG_0130.jpeg
IMG_0132.jpeg
IMG_0133.jpeg
IMG_0136.jpeg

Om jag hittar en adapter från liten SATA till stor SATA (eller tvärtom beroende på hur man ser det) eller en ny lös SATA med liten hane i ena och en sådan där annan liten hane i andra vore det ”epic”, om jag förstår rätt?!? Men jag gör ju inte det trots en hel del googlande, jag lyckas inte ens förstå vad jag ska googla på. Kan det vara nåt med att det här är enbart ström- och inte data-SATA? ”Epic fail” alltså.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med korrekta benämning på de olika kontakterna eller ännu hellre länka mig till nåt som löser mitt problem? Jag vore evigt tacksam!

Ja, de där har jag kikat på. Men de är ju inte riktigt vad jag behöver? De ser inte ut att passa iaf? Eller missar jag något (mycket troligt)?

Tillbaka
Topp