[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Det finns en programvara som kostar 500kr/år som löser uppgiften. Men det har jag ingen lust att betala. :-)

Nå... jag får väl klicka vidare i livet.

Stalle

Jag ska köpa en Nintendo Switch OLED till grabben (eller kanske snarare familjen) inkl Mario Kart, så att alla vi fyra i familjen kan spela tillsammans. Vad ska jag köpa? En Switch, själva spelet, samt tre handkontroller? Vilka handkontroller är bäst?

Jag ska köpa en Nintendo Switch OLED till grabben (eller kanske snarare familjen) inkl Mario Kart, så att alla vi fyra i familjen kan spela tillsammans. Vad ska jag köpa? En Switch, själva spelet, samt tre handkontroller? Vilka handkontroller är bäst?
Man kan spela 4a på 4a halvkontroller. Sen finns hållare som gör två halv till en normal-ish. Minns ej om den följde med.
Edit. Alltså en extra uppsättning controller = 4a halvor

Men lika bra att köpa en pro också. Fortnite....

1000000870.jpg

Blir mest fortnite med grabben och switchen är väl på gränsen. Funder på om en beggad ps4 kan rädda mig från tunga investeringar i speldator

Uppdatering om min överhettade iMac som diskuterades några sidor bak: Köpte en begagnad fläkt på ebay samt ett set med demonteringsverktyg och klibb-lister från Ifixit. Har nyss bytt fläkt och nu funkar allt som det ska. ? Den gamla går lite trögt och är antagligen bara igensatt av damm, så jag sparar den för framtida haverier.

Jag har problem med zwift. Mitt pulsband (Garmin med BLE) tappar kontakten med datorn alldeles för lätt. Böjer jag mig ner tappar den kontakten. Reser jag på mig igen får jag kontakt efter en liten stund. Det fungerar bra med companion-appen om jag har telefonen nära mig. Jag har två pulsband och det är samma problem med båda.

Datorn står ca 1,5 meter bort från mig när jag cyklar. Antennerna är på baksidan av chassit och det står inklämd mot en tegelvägg. Antennerna har inte fri sikt mot mig, chassit är i vägen.

Det är helt ok dator. MSI B460i moderkort, I5-10600 processor osv. Jag har stängt av wifi i datorn då jag kör med trådat nätverk.

Finns det någon inställning jag kan göra för att förbättra mottagningen av bluetooth-signalen?

Jag har beställt förlängningssladdar till wifi-antennerna samt två 2,4 ghz-antenner så att jag kan sätta antennerna på en bättre plats. Då jag inte använder wifi antog jag att det kanske är bättre med 2,4ghz-antenner snarare än 2,4 + 5ghz. Det var rätt billigt från aliexpress så jag gör en chansning med antennerna. Om inte så har jag två antennpar att testa med.

Nu till den stora frågan. Hur skall jag sätta antennerna så att de får optimala förhållanden? Vertikalt? Hur långt isär? Jag läste något om minst en våglängd (12,5cm) mellan dem. Spelar det någon roll om de sitter mot en vägg?

Ni som har lite större antennkunskaper än mig får gärna skriva några rader!

Jag har problem med zwift. Mitt pulsband (Garmin med BLE) tappar kontakten med datorn alldeles för lätt. Böjer jag mig ner tappar den kontakten. Reser jag på mig igen får jag kontakt efter en liten stund. Det fungerar bra med companion-appen om jag har telefonen nära mig. Jag har två pulsband och det är samma problem med båda.

Datorn står ca 1,5 meter bort från mig när jag cyklar. Antennerna är på baksidan av chassit och det står inklämd mot en tegelvägg. Antennerna har inte fri sikt mot mig, chassit är i vägen.

Det är helt ok dator. MSI B460i moderkort, I5-10600 processor osv. Jag har stängt av wifi i datorn då jag kör med trådat nätverk.

Finns det någon inställning jag kan göra för att förbättra mottagningen av bluetooth-signalen?

Jag har beställt förlängningssladdar till wifi-antennerna samt två 2,4 ghz-antenner så att jag kan sätta antennerna på en bättre plats. Då jag inte använder wifi antog jag att det kanske är bättre med 2,4ghz-antenner snarare än 2,4 + 5ghz. Det var rätt billigt från aliexpress så jag gör en chansning med antennerna. Om inte så har jag två antennpar att testa med.

Nu till den stora frågan. Hur skall jag sätta antennerna så att de får optimala förhållanden? Vertikalt? Hur långt isär? Jag läste något om minst en våglängd (12,5cm) mellan dem. Spelar det någon roll om de sitter mot en vägg?

Ni som har lite större antennkunskaper än mig får gärna skriva några rader!
Allt är bättre än mellan tegelvägg och jordad metallåda vågar jag påstå. Jag hade skaffat en extern bluetooth-sticka och en usb-förlängningssladd.

Allt är bättre än mellan tegelvägg och jordad metallåda vågar jag påstå. Jag hade skaffat en extern bluetooth-sticka och en usb-förlängningssladd.
Den står alltså i samma rum men baksidan av chassit står mot tegelväggen. Och chassit skymmer som sagt var "sikten" mot mig och pulsbandet.

Det borde väl ändå vara bättre att sätta antennerna på en bra position än att köpa en USB-sticka?

Den står alltså i samma rum men baksidan av chassit står mot tegelväggen. Och chassit skymmer som sagt var "sikten" mot mig och pulsbandet.

Det borde väl ändå vara bättre att sätta antennerna på en bra position än att köpa en USB-sticka?
Om BT sitter i wifi kortet OCH kortet plockar BT genom antenn och inte rakt ut i rymden så låter det bra. Jag har lite för paranoid inställning till saker och ting för att räkna med det.

Om BT sitter i wifi kortet OCH kortet plockar BT genom antenn och inte rakt ut i rymden så låter det bra. Jag har lite för paranoid inställning till saker och ting för att räkna med det.
Så är det, wifi-antennerna är till för både wifi och BT.

Men vinkel och avstånd mellan dem är inte helt optimal på en liten dator. Så därav min fråga hur de egentligen bör placeras. Oftast behöver man ju inte bry som om sånt här men nu är läget som det är.

Sen antar jag att bara flytten från bakom chassit till en öppen, ren yta nedanför datorn kommer göra stor skillnad. Den står på en hylla just nu.

Så är det, wifi-antennerna är till för både wifi och BT.

Men vinkel och avstånd mellan dem är inte helt optimal på en liten dator. Så därav min fråga hur de egentligen bör placeras. Oftast behöver man ju inte bry som om sånt här men nu är läget som det är.

Sen antar jag att bara flytten från bakom chassit till en öppen, ren yta nedanför datorn kommer göra stor skillnad. Den står på en hylla just nu.
Det funkar ju för många med USB-förläggningsladd och USB BT/ant så det rimliga är väl att bara placera dem inåt rummet och se vad som händer.

En fattig man (snål?) hade testat att bara vända på burken.....
Min erfarenhet är att det kan vara hur jävla dåligt som helst men just puls har funkat bättre än annat.

En vanlig teori är att elektriska fält i datorn stör inbyggd BT och att det är därför man vill ha sladd. Om antennen redan sitter på utsidan vill man ju tro att det kan går runt datorn på egen hand......

Jo jag kommer försöka tills jag hittar en hållbar lösning. Men chansade även på att det finns någon här som har ovanligt bra antennkunskaper.

Vända på den är ju ett rätt bra test som du säger. Jag provar det på nästa runda.

Jo jag kommer försöka tills jag hittar en hållbar lösning. Men chansade även på att det finns någon här som har ovanligt bra antennkunskaper.

Vända på den är ju ett rätt bra test som du säger. Jag provar det på nästa runda.
Nu säger du att testat två men när jag har haft problem så har det, nog, varit mellan hjärta och HRM. Tydligen slliter man remen som antennen sitter i (?)

Jag har bara köpt windows två ggr. En gång win95 på floppy och en gång win 8 på DVD.
Möjligen köpte jag den senare på webhallen när jag köpte moderkort osv.

Hur gör man 2023?
Måste man verkligen köpa från nån lokal tomte istället för från MS eller försöker internet lura mig?

Jag har bara köpt windows två ggr. En gång win95 på floppy och en gång win 8 på DVD.

Hur gör man 2023?
Måste man verkligen köpa från nån lokal tomte istället för från MS eller försöker internet lura mig?
Här köper du win11 direkt från MS. Usb eller nedladdning.

mm, måste nog vara 10. Gissar MS lagt av med det.

eller bör man skita i minimal requirement och köra win 11?
Sorry missade 10...

Nja, jag har för mig att det finns åtminstone ett hårt krav för att köra 11. En av mina datorer går inte att uppgradera till 11 på grund av att den inte har TPM.

Missade att wifi-antennen också används för BT. Då ska det räcka att få upp den uppepå burken. Den lär inte ha någon nämnvärd riktverkan så det är bara avstånd och saker som är ivägen (fysiskt eller elektromagnetiskt) som varierar. Både tegelväggen och chassit dämpar/stör signalen väldigt effektivt så att få upp antennen lär duga bra.

Jag tänker mer på outlook, det är den enda micrisoftapplikation som jag behöver integrera med. Spelen är inte cloud utan proton kör dina windowsbinärer native, ibland med bättre prestanda än i Windows (!)

Jag har inte använt 10 eller 11 mer än över axeln på någon, men läser jag hacker news så verkar det vara en shit show med telemetri, Bing som trycks ned i halsen och massor med nag som blir återaktiverat vid varje uppdatering.

En snabb googling visar att roblox blockerar (!!) körning under wine. Zwift fungerar såklart.
Även Fortnite verkar klurigt? Jag testar gärna proton men kan inte lägga mycket tid.

Sorry missade 10...

Nja, jag har för mig att det finns åtminstone ett hårt krav för att köra 11. En av mina datorer går inte att uppgradera till 11 på grund av att den inte har TPM.

Vet du om det fortfarande går att installera och testa utan att aktivera? Om inte datorn pallar fortnite får det bli Linux.

Hur gör man 2023?
Du vill köpa Windows av en lokal tomte. För 169 får du en oem licens som någon inte ville ha. Ms gick till domstol om att redan sålda och oanvända licenser inte fick återförsäljas och förlorade.

Bryr du dig om saker som demokrati och fri marknad så handlar du av någon av tomtarna. Egentligen borde du få betalt av Ms med tanke på hur spamfyllda de senaste versionerna är men vi får väl vänta några versioner innan det händer

Hur gör man 2023?
Har du köpt Win 8 retail kan du installera både 10 och 11 med samma nyckel.

Angående att ms tvingar på en skit. Verkar som det är värre i home edition. Jag har tidigare bara kört in pro eller ultimate vad det kan heta

Nu är det inne i alla fall

Nu säger du att testat två men när jag har haft problem så har det, nog, varit mellan hjärta och HRM. Tydligen slliter man remen som antennen sitter i (?)
1697562917775.png

Vred datorn mot mig och fick inte en enda dropout. Det gjorde stor skillnad. Återstår att se om det var tur eller vetenskap.

Oavsett kommer antennförlängningsladdarna snart, då kan jag montera antennerna bättre permanent

Jag frågar vidare om antenner. Mest av ren nyfikenhet nu.

Om man bara skall använda 2.4Ghz (bl.a. bluetooth), är de då bättre med en ren 2,4Ghz-antenn eller är det lika bra med en dualband-antenn för 2,4Ghz och 5Ghz?

Är dualband-antenner en kompromiss eller är det lika bra som single band?

Jag frågar vidare om antenner. Mest av ren nyfikenhet nu.

Om man bara skall använda 2.4Ghz (bl.a. bluetooth), är de då bättre med en ren 2,4Ghz-antenn eller är det lika bra med en dualband-antenn för 2,4Ghz och 5Ghz?

Är dualband-antenner en kompromiss eller är det lika bra som single band?
Ingen skillnad mellan en ren 2,4GHz antenna och dualband. Dualband är två single band antenner i ett "skal".
Bredbandsantenn är däremot en kompromiss.

Tack! Då vet jag vad jag ska köpa… ?
En sak kan vara bra att tänka på, du laddar joycons (alltså de små färgglada grunkorna) men switchenheten och den tar två. Jag har köpt till en joycon-hållare eller vad de heter, alltså den svarta prylen som syns ovan med joycons på som man kan ladda med också. (och fyra ratthållare)

Jag har aldrig fipplat med tv-spel utan bara spelat på dator så detta var en ny djungel för mig.

En sak kan vara bra att tänka på, du laddar joycons (alltså de små färgglada grunkorna) men switchenheten och den tar två. Jag har köpt till en joycon-hållare eller vad de heter, alltså den svarta prylen som syns ovan med joycons på som man kan ladda med också. (och fyra ratthållare)

Jag har aldrig fipplat med tv-spel utan bara spelat på dator så detta var en ny djungel för mig.
Just precis. Det finns en likadan som ladda, den jag har är bara en plastbit.

Tänk på att PS hade funkat bättre för Fortnite!

Det här låter väldigt förenklat? Men kanske är nära nig sant i praktiken?
Nu är jag ingen antennexpert - jag har läst gymnasiefysiken, det är allt - men eftersom en antenns storlek är proportionell mot radiosignalens våglängd så innebär det att en antenn kommer att fungera som bäst vid en viss frekvens (och acceptabelt inom ett smalt band runt den frekvensen). För en annan frekvens krävs en annan antenn. Jag gissar försiktigt att det som kallas för bredbandiga antenner i själva verket är ett helt knippe av smalbandiga antenner och det kanske funkar sämre ju fler man klämmer in i samma konstruktion.

Tillbaka
Topp