[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Två identiska oberoende mätningar som visar samma runda siffra betyder någonting. Kanske inte något relevant, men något...
Det var nog faktiskt slump, då de brukar ligga väldigt nära varandra. Däremot verkar det vara vid just 75° som den där bakgrundsprocessen startar för att man inte ska elda upp nåt.

Hur som helst så verkar problemet vara att fläkten inte fungerar eftersom den oavsett vad som händer visar 0 rpm, och det går inte att starta den med tredjepartsmjukvara heller.
Om detta sen beror på mjukvara eller hårdvara eller ludd vete fan. Verkar riktigt bökigt att öppna den här datorn och kolla tyvärr. :cautious:

Det var nog faktiskt slump, då de brukar ligga väldigt nära varandra. Däremot verkar det vara vid just 75° som den där bakgrundsprocessen startar för att man inte ska elda upp nåt.

Hur som helst så verkar problemet vara att fläkten inte fungerar eftersom den oavsett vad som händer visar 0 rpm, och det går inte att starta den med tredjepartsmjukvara heller.
Om detta sen beror på mjukvara eller hårdvara eller ludd vete fan. Verkar riktigt bökigt att öppna den här datorn och kolla tyvärr. :cautious:
Ja man brukar behöva speciella verktyg för att öppna applepryttlar tyvärr... och det där är väl nån sån kompakt sak. Men det är nog görbart att byta fläkten.

Kanske mest trivia, men det är ingen process som startas utan kärnan stoppar processorn en stund så att den får lugna ner sig. Det bokförs som CPU-belastning på kärnan då den så att säga aktivt gör ingenting.
Antar att du hittat guiderna på ifixit, det är värmepistol och lim och skit man måste böka med. Är väl iofs inte svårare än att göra gaffelservice själv om man har grejerna hemma…

Kanske mest trivia, men det är ingen process som startas utan kärnan stoppar processorn en stund så att den får lugna ner sig. Det bokförs som CPU-belastning på kärnan då den så att säga aktivt gör ingenting.

Antar att du hittat guiderna på ifixit, det är värmepistol och lim och skit man måste böka med. Är väl iofs inte svårare än att göra gaffelservice själv om man har grejerna hemma…
Jag tänkte jag skulle prova att blåsa in lite luft genom intaget med en extern fläkt och se hur pass mycket det hjälper. Kanske till och med skulle gå att blåsa dän damm så den där inne kan snurra igen, men då behövs nog tryckluft (och då riskerar man nog att pajja nåt annat).

Tror inte man behöver värmepicka, men det är hela den klistrade listen runt skärmen som måste bort. Undrar dock fortfarande om det verkligen är hårdvaran det är fel på. :unsure:

Edit: Nu när jag tänker efter så förklarar det här allehanda besynnerliga problem jag haft som kommit och gått till synes slumpmässigt. Bland annat har youtube hängt sig och laggat, men det har aldrig varit på grund av dålig internetuppkoppling, utan troligen just det här vi snackar om.

Jag tänkte jag skulle prova att blåsa in lite luft genom intaget med en extern fläkt och se hur pass mycket det hjälper. Kanske till och med skulle gå att blåsa dän damm så den där inne kan snurra igen, men då behövs nog tryckluft (och då riskerar man nog att pajja nåt annat).

Tror inte man behöver värmepicka, men det är hela den klistrade listen runt skärmen som måste bort. Undrar dock fortfarande om det verkligen är hårdvaran det är fel på. :unsure:

Edit: Nu när jag tänker efter så förklarar det här allehanda besynnerliga problem jag haft som kommit och gått till synes slumpmässigt. Bland annat har youtube hängt sig och laggat, men det har aldrig varit på grund av dålig internetuppkoppling, utan troligen just det här vi snackar om.
Du kan köpa tryckluft på burk och blåsa rent med, det bör inte vara någon fara.

Har en gammal NAS (WD MYBOOK WORLD) som jag nyligen grävde fram. Datorn hittar den som nätverksenhet om jag kopplar ihop dem direkt med nätverkskabel (med den roliga bieffekten att datorn då tror att den är ansluten till internet via ethernet så den slår av wifi direkt), men kopplar jag in NAS:en i routern så hittar datorn ingenting. Är det routerns inställningar jag bör mixtra med för att få rätt på det?
Jag har en laptop på jobbet som inte kan köra wifi och ethernet samtidigt.

Kan ju vara något sånt som ställer till det för dig med.

Ett annat överhettningsrelaterat problem som en några år gammal dator kan drabbas av är att kylpastan - dvs. "klistret" som fäster kylflänsen vid processorn - har blivit dålig och behöver bytas. Om kylpastan inte längre leder värme som den ska så funkar inte kylningen.

Byte av kylpasta bygger i och för sig på att processorn är lättåtkomlig och inte är inbyggd i ett plåthölje som bara kan öppnas av auktoriserad personal.

Ett annat överhettningsrelaterat problem som en några år gammal dator kan drabbas av är att kylpastan - dvs. "klistret" som fäster kylflänsen vid processorn - har blivit dålig och behöver bytas. Om kylpastan inte längre leder värme som den ska så funkar inte kylningen.

Byte av kylpasta bygger i och för sig på att processorn är lättåtkomlig och inte är inbyggd i ett plåthölje som bara kan öppnas av auktoriserad personal.
Är det min burk du syftar på så vet jag att fläkten inte går, så det är antagligen grundfelet.

Den stora frågan nu är hur i helsike man öppnar datorn utan att pajja den (iMac 2019) och var man får tag på en ersättningsfläkt till rimligt pris. :cautious: Jäkla skitkonstruktion som är designad för att aldrig behöva öppnas.

Är det min burk du syftar på så vet jag att fläkten inte går, så det är antagligen grundfelet.

Den stora frågan nu är hur i helsike man öppnar datorn utan att pajja den (iMac 2019) och var man får tag på en ersättningsfläkt till rimligt pris. :cautious: Jäkla skitkonstruktion som är designad för att aldrig behöva öppnas.
Sök på ifixit.com. Har för mig att du öppnar dessa genom att separera skärmen från chassit med hjälp av speciella sugproppar som du håller fast skärmen med.

Sök på ifixit.com. Har för mig att du öppnar dessa genom att separera skärmen från chassit med hjälp av speciella sugproppar som du håller fast skärmen med.

Vet inte om det räcker med sugproppar på de nyare, de äldre (innan 2013) var det så på, nyare sitter skärmen limmad.

Har kollat, men hittar inget som ska passa 2019 års modell. Väldigt oklart vad som passar till vad tyvärr.

Tack! De verkar dock inte sälja fläkten ändå. Eller så är sidan värdelös. Eller så är jag värdelös. ?

Tack! De verkar dock inte sälja fläkten ändå. Eller så är sidan värdelös. Eller så är jag värdelös. ?
ifixit säljer inte fläkten men förmodligen finns den på ebay eller amazon.
men det är ett jäkla jobb bara att lossa skärmen. jag hade nog sålt skiten eller lämnat in den till någon som har verktygen och kunskapen. har lagat några mac-ar själv, men ger mig helst inte på de där limmade skärmarna. Uärk.

ifixit säljer inte fläkten men förmodligen finns den på ebay eller amazon.
men det är ett jäkla jobb bara att lossa skärmen. jag hade nog sålt skiten eller lämnat in den till någon som har verktygen och kunskapen. har lagat några mac-ar själv, men ger mig helst inte på de där limmade skärmarna. Uärk.
Klart idiotiskt konstruktion, ja. Det värsta är att jag misstänker att fläkten inte är trasig. Finns ju liksom inget på en sån som borde pajja efter bara några år, när datorn bara stått still på samma plats.

Men jag tror inte det blir några problem att öppna om man har rätt grejer. Mekar med elektronik och mekanik varje dag på jobbet, så det går nog bra.

Edit: Nästa problem: Hitta fläkt på annat ställe. Helt omöjligt att få vettiga sökresultat på amazon tyvärr, och det framgår aldrig exakt vilka årtal som en viss fläkt passar till. Partnummer hjälper inte heller när man inte vet vad originalet heter.

Lyckas inte ens lista ut vad min dator har för "modellnummer", som många hänvisar till. Står ingenstans.

Senast ändrad:
Står etsat med mikroskopisk stil på baksidan.

Annars kan du använda datorns serienummer för att identifiera den. Slå upp här: https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/
Jag hittade just den sidan på egen hand. ? Det är en A2115 och fläkten verkar heta 923-03071. Men det hjälper föga när jag inte hittar nån att köpa annat än på andra sidan pölen.

Till slut går det väl, men det är ju själva fan att det inte ska kunna vara lite lättare.

Nä, jag tänkte bara i största allmänhet. Överhettning är ju ett sånt där vanligt men diffust datorfel som folk drabbas av. Om fläkten går som den ska men processorn ändå blir överhettad så är kylpastan en av de huvudmisstänkta.

Dra fram dremeln och ha en sån här lösning?
1696321257595.jpeg

Ganska dåligt förslag men, men...

Damm är säkert orsak till överhettningen. Exempelvis lägger sig damm på fläktbladen, och får den att bli mindre effektiv.

Jag har en dator som jag fick av en avliden. Hen orkade på sin dödsbädd inte kommunicera lösenord vare sig till datorn eller gmail. Går det att komma åt data på hårddisken genom att ta ut hårddisken och sätta den i ett kabinett? Om inte - vilka möjligheter finns det att knäcka lösenordet, antingen själv eller genom att lämna hårddisken till en forensiker el dyl? Troligtvis Win 10 och ev eftersatt patchning. Gmail utgår jag från att vi inte kan komma åt, eller har någon en idé?

Jag har en dator som jag fick av en avliden. Hen orkade på sin dödsbädd inte kommunicera lösenord vare sig till datorn eller gmail. Går det att komma åt data på hårddisken genom att ta ut hårddisken och sätta den i ett kabinett? Om inte - vilka möjligheter finns det att knäcka lösenordet, antingen själv eller genom att lämna hårddisken till en forensiker el dyl? Troligtvis Win 10 och ev eftersatt patchning. Gmail utgår jag från att vi inte kan komma åt, eller har någon en idé?
Nollställa lösenord till windows har tidigare gått att göra med bootdisk.
Har ni tur så räcker det och ni kommer in via webläsaren.

Om disken inte är krypterad så bör det gå att komma åt datat om du sätter den i en annan dator.

Har man loggat in i windows med något slags microsoft-konto kanske det går att återställa?

Får man väl igång windows kan ju browsern vara inloggad i gmail om man har tur, eller ha ett sparat lösenord. Annars finns det vissa möjligheter men kanske krävs speciella omständigheter:

Som slav borde disken gå att läsa.
Jag vet inte om det är görbart, men kanske det går att hitta mappen där mailen sparas/sparats.

Hej!
Problem med grabbens stationära Acer nitro i5 16/512 RTX 3060 sedan ny där grafiken kraschar när han spelar spel från plattformen Steam. Det kommer felmeddelande om 3D grafik. Har testat "allt" som google tipsar om men problemen återkommer efter ett tag. Datorn uppfyller alla krav med råge men det funkar inte ändå.
Någon som har tips?
Återkoppling.
Jag fick det inte att fungera så datorn lämnades på service hos inköpsstället som skickade den till verkstad. GPUn byttes på garantin och nu fungerar burken som den ska igen (y) Håller tummarna att den inte brakar ihop igen.

Tja!

Skulle vilja kunna få nån form av möjlighet att kunna underlätta synken mellan min jobbkalender (Outlook Exchange on prem) och Google Kalender.

Full synk vore ju trevligast men det skulle kunna räcka med att kunna maila direkt till Google-kalendern så det kommer in i kalendern på en gång.

Nån som har nåt smart sätt där?

Stalle

Synk från gmail till exchange går, synk åt andra hållet kostar pengar. Synk till exchange behöver ett sätt att kommunicera utifrån så om den är internet facing kan det gå.

Fast mina fördomar om IT organisationer säger att om de kör Exchange on-prem så är det för att det ska vara så svårt att läsa mail å sånt som möjligt. Ta det som en hint om att det helt enkelt inte är så viktigt att du ska ha koll på möten.

Om du inte kan köra Teams i mobilen, för den kalendern är okej, be någon skicka sms eller ringa inför viktiga möten. Annars är det nog inte så viktigt och du kan skita i dem

Fast mina fördomar om IT organisationer säger att om de kör Exchange on-prem så är det för att det ska vara så svårt att läsa mail å sånt som möjligt. Ta det som en hint om att det helt enkelt inte är så viktigt att du ska ha koll på möten.

Om du inte kan köra Teams i mobilen, för den kalendern är okej, be någon skicka sms eller ringa inför viktiga möten. Annars är det nog inte så viktigt och du kan skita i dem
Generellt är väl itorganisationer som kör on prem exchange dåligt uppdaterade som jag förstått det.

Korrekt analys.

Men om vi säger såhär då... jag vill på enklast sett få de bokningar jag gör i OL att trilla in i en gemensam Google Kalender som jag och min brutta har. Det är alltså inte jag som är ägaren till kalendern utan det är min tjej som är det. Hon har således delat ut kalendern till mig.

Idag gör jag såhär:
* Bokar aktiviteten i OL
* Lägger till min gmail-mail så bokningen går även till min gmail
* Går in i Gmail och godkänner bokningen (ej nödvändigt)
* Går till Google Calender och öppnar bokningen och klickar i att bokningen skall visas även i vår gemensamma kalender
* Sparar

Rätt många steg...

Enklast skulle ju vara om det automtiskt bah synkades från Exchange till G kalender för varje bokning jag gör. Eller att jag bara kan lägga till en mailadress och så hamnar bokningen på rätt plats i G-kalendern.

Har G-kalendern en egen mailadress så man skulle kulle kunna skicka bokningen direkt till den? Nån som vet.

Stalle

Generellt är väl itorganisationer som kör on prem exchange dåligt uppdaterade som jag förstått det.
Eller oftare att man har att göra med stelbenta jurister. Finns än idag ett par högskolor i Sverige som kör on prem pga jurister som vägrar vika ner sig trots att resten av landet lyckats hantera det.

Sitter med OBS studio och rippar in en del VHS till datorn. Bitvis får jag ljudet helt ur synk och lyckas inte få rätt på det, gäller vissa band.

Någon som provat någon annan mjukvara som kanske är bättre?

I detta fall är det inte on premise som är problemet (ja om den inte är internet facing för då är det problem) utan att Gmail inte verkar ha något öppet sätt att synka verkar det som. Jag tittade på det för en tre-fyra år sedan kanske och att installera en grunka till exchange (Eller om det var outlook, minns inte) är inte ett problem, men att hitta något gratis som gör tvärtom går inte. Jag vet inte vad det beror på men min upplevelse är att om det går att göra utan en miljard licenser brukar någon lösa det.

Tillbaka
Topp