[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jag vet inte om den är bäst men jag skulle antagligen köpt en sådan om jag letade router. Jag måste använda min ISVs router och har AP från ubiquiti, den beter sig lite udda och jag har problem att ansluta tv mot den av någon anledning (och ibland en telefon) men den funkar svinbra för datorer.

Hej!
Problem med grabbens stationära Acer nitro i5 16/512 RTX 3060 sedan ny där grafiken kraschar när han spelar spel från plattformen Steam. Det kommer felmeddelande om 3D grafik. Har testat "allt" som google tipsar om men problemen återkommer efter ett tag. Datorn uppfyller alla krav med råge men det funkar inte ändå.
Någon som har tips?

Senast ändrad:
Hej!
Problem med grabbens stationära Acer nitro i5 16/512 RTX 3060 sedan ny där grafiken kraschar när han spelar spel från platttotmen Steam. Det kommer felmeddelande om 3D grafik. Har testat "allt" som google tipsar om men problemen återkommer efter ett tag. Datorn uppfyller alla krav med råge men det funkar inte ändå.
Någon som har tips?
Nedgradera grafikkortsdrivrutinen till en äldre version.

Hej!
Problem med grabbens stationära Acer nitro i5 16/512 RTX 3060 sedan ny där grafiken kraschar när han spelar spel från plattformen Steam. Det kommer felmeddelande om 3D grafik. Har testat "allt" som google tipsar om men problemen återkommer efter ett tag. Datorn uppfyller alla krav med råge men det funkar inte ändå.
Någon som har tips?
I alla/flera spel eller något specifikt spel?

Inte riktigt dator, men nästan.

Sedan igår kan jag inte skicka SMS till vem som helst. Min mor och mina söner funkar bra, men inte frugan och diverse arbetskontakter. Jag har iPhone och Telia. De jag inte kan skicka till har lite blandat.

Bilagor

• IMG_5953.jpeg
    IMG_5953.jpeg
    48.9 KB · Besök: 55
Inte riktigt dator, men nästan.

Sedan igår kan jag inte skicka SMS till vem som helst. Min mor och mina söner funkar bra, men inte frugan och diverse arbetskontakter. Jag har iPhone och Telia. De jag inte kan skicka till har lite blandat.

Jag hade ett snarlikt problem när en närstående skaffade en Iphone vilket fick den märkliga konsekvensen att SMS till mitt privata telefonnummer omdirigerades till min jobbtelefon (Iphone). Anledningen var att Apple ju har både min privata epostadress och mitt privata telefonnummer inlagt i min Apple-användare (av säkerhets- och återställningsskäl) så Apple-systemet tyckte att meddelanden till mig ska gå till den Iphone som Apple-användaren är knuten till. Jag kunde, tack och lov, att stänga av den "funktionen".

Har en gammal NAS (WD MYBOOK WORLD) som jag nyligen grävde fram. Datorn hittar den som nätverksenhet om jag kopplar ihop dem direkt med nätverkskabel (med den roliga bieffekten att datorn då tror att den är ansluten till internet via ethernet så den slår av wifi direkt), men kopplar jag in NAS:en i routern så hittar datorn ingenting. Är det routerns inställningar jag bör mixtra med för att få rätt på det?

Har en gammal NAS (WD MYBOOK WORLD) som jag nyligen grävde fram. Datorn hittar den som nätverksenhet om jag kopplar ihop dem direkt med nätverkskabel (med den roliga bieffekten att datorn då tror att den är ansluten till internet via ethernet så den slår av wifi direkt), men kopplar jag in NAS:en i routern så hittar datorn ingenting. Är det routerns inställningar jag bör mixtra med för att få rätt på det?

Troligen (?) är nas-en konfigurerad med fast IP - adress och / eller som dhcp - server.

Kolla annars i routern om du hittar ip-adressen till nas-et när du kopplar in det, sedan öppnar du ip-adressen i webbläsaren.

Du behöver komma in i webbgränssnittet för nas-en och ställa in inställningarna där. Tror möjligen att WD har något program som kan hitta den på nätverket också.

Troligen (?) är nas-en konfigurerad med fast IP - adress och / eller som dhcp - server.

Kolla annars i routern om du hittar ip-adressen till nas-et när du kopplar in det, sedan öppnar du ip-adressen i webbläsaren.

Du behöver komma in i webbgränssnittet för nas-en och ställa in inställningarna där. Tror möjligen att WD har något program som kan hitta den på nätverket också.

Eller för att bios är inställd på att slå av wifi när eth kopplar upp. Hade det problemet med kickr direkt connect.
(Djävulen sa jag ju )

Ja, och för den andra delen är det någon skit. Det bör då finnas en admin sida på nas för att sätta om nätverk om det behövs.... brukar hittas i win Explorer. Annars bör ju maskin fått en ip på samma range och nas ligger då kanske på 1. Tex 192.168.1.1

Min iMac 2019 har börjat bete sig underligt. Helt utan uppenbar anledning blir den plötsligt seg som sirap. Trodde först det var ramminnet, uppgraderade från 16 till 64 gig. Ingen skillnad. Uppdaterade till senaste OS eftersom jag låtit bli det under lååång tid. Möjligen lite bättre, men problemet finns fortfarande.
Till slut har jag lyckats lista ut att det är CPU:n som under långa perioder går på hög belastning, men jag fattar inte varför.

Screenshot 2023-09-30 at 23.11.04.png

Helt plötsligt så börjar "system" ta 65-75% CPU under uppåt tjugo minuter i sträck. Utan att jag själv gör något särskilt. Det går inte att se nån process som tar mer än nån enstaka procent, åt minstone inte under så lång tid.
Va'fanken är detta och hur får jag det att sluta?

Edit: De enda appar jag hade öppet när jag tog skärmdumpen var Chrome och Capture One (bildbehandlingsprogram).

Min iMac 2019 har börjat bete sig underligt. Helt utan uppenbar anledning blir den plötsligt seg som sirap. Trodde först det var ramminnet, uppgraderade från 16 till 64 gig. Ingen skillnad. Uppdaterade till senaste OS eftersom jag låtit bli det under lååång tid. Möjligen lite bättre, men problemet finns fortfarande.
Till slut har jag lyckats lista ut att det är CPU:n som under långa perioder går på hög belastning, men jag fattar inte varför.

Visa bilaga 657445

Helt plötsligt så börjar "system" ta 65-75% CPU under uppåt tjugo minuter i sträck. Utan att jag själv gör något särskilt. Det går inte att se nån process som tar mer än nån enstaka procent, åt minstone inte under så lång tid.
Va'fanken är detta och hur får jag det att sluta?

Edit: De enda appar jag hade öppet när jag tog skärmdumpen var Chrome och Capture One (bildbehandlingsprogram).

Jag har haft liknande problem på min MacBook. Det var en kernel process som tog mycket CPU och är en känd problem. Man behöver ändra en liten sak i system konfigurationen men nu minns jag inte vad det var.

Jag har haft liknande problem på min MacBook. Det var en kernel process som tog mycket CPU och är en känd problem. Man behöver ändra en liten sak i system konfigurationen men nu minns jag inte vad det var.
Men borde inte den processen i så fall synas i listan av processer när man kikar i "activity monitor"?
Provade att stänga ner wifi och rycka nätverkskabel, samt stänga Chrome. Ingen skillnad.

Får googla lite...

Om jag minns rätt listades nån anonym systemprocess.
Det enda jag hittar är om processer som syns i activity monitor. Det gör inte vad-det-nu-är som äter min processor, tyvärr.

Sen undrar jag varför det är typ 500 processer igång. Verkar helt sinnessjukt. Ingen av dem behöver nån nämnvärd mängd minne eller CPU dock.

Det enda jag hittar är om processer som syns i activity monitor. Det gör inte vad-det-nu-är som äter min processor, tyvärr.

Sen undrar jag varför det är typ 500 processer igång. Verkar helt sinnessjukt. Ingen av dem behöver nån nämnvärd mängd minne eller CPU dock.

Jag har aldrig haft osynliga processer som äter GPU. Men kankse behöver man ändra en inställning för att ser alla processer.

Det jobbiga är att alla svar man får om man googlar är skrivna av människor som inte förstår att en lekman inte begriper deras svar. Jag har ingen aning om vad en "kernel" är till exempel.

Kikar just i "startup items" och där finns en del märkliga grejer. Dock med obegripliga förklaringar om man söker efter det, så jag kan inte avgöra om de ska vara där eller inte. Exempelvis "kextload" som jag inte lyckas lista ut om den tillför nåt eller inte. Man kan ju inte bara stänga av grejer som behövs.

Edit: Aaaah, nu så. Hittade att man kan visa alla processer, inte bara "my processes", och där dyker mycket riktigt "kernel_task" up med 371% CPU-användning. :oops: Nu borde jag kunna googla fram en lösning.

Senast ändrad:
Kernel är operativsystemskärnan — grovt räknat kan man dela upp systemet i två bitar, kärnan som huserar hårdvaruinterface, drivrutiner, resurshantering, rättighetshantering, osv, och user space som innehåller processer/appar. Kärnan håller koll på processerna och ser till att de inte kan mixtra med varandra och bara kommer åt rätt resurser.

Käkar kärnan 400% cpu kan det teoretiskt sett vara en drivrutin som löpt amok, men mest sannolikt är att det är värmethrottling. Damm i fläktarna eller kylpasta som gett upp är en vanlig orsak. Kolla CPU-temperaturen och se om det är när den går över ett tröskelvärde som det börja sega.

Kernel är operativsystemskärnan — grovt räknat kan man dela upp systemet i två bitar, kärnan som huserar hårdvaruinterface, drivrutiner, resurshantering, rättighetshantering, osv, och user space som innehåller processer/appar. Kärnan håller koll på processerna och ser till att de inte kan mixtra med varandra och bara kommer åt rätt resurser.

Käkar kärnan 400% cpu kan det teoretiskt sett vara en drivrutin som löpt amok, men mest sannolikt är att det är värmethrottling. Damm i fläktarna eller kylpasta som gett upp är en vanlig orsak. Kolla CPU-temperaturen och se om det är när den går över ett tröskelvärde som det börja sega.
Hur ser man CPU-tempen tro?

Edit: Tror inte det är fläkten, för den går i stort sett aldrig. Och jag tror inte den är trasig. Nån gång ibland surrar den lite när man har en miljard olika grejer öppet samtidigt. Men inte nu när jag haft problem med att datorn är seg.

Senast ändrad:
Okej... Såhär ser det ut när problemet inte finns:

CPU Thermal level: 100
GPU Thermal level: 100
IO Thermal level: 50
Fan: 0 rpm
CPU die temperature: 62.67 C
GPU die temperature: 58.00 C
CPU Plimit: 0.00
GPU Plimit (Int): 0.00
GPU2 Plimit (Ext1): 0.00

Och efter att ha kollat youtube en stund börjar datorn packa ihop totalt. "kernel_task" drar 374% CPU och det ser ut såhär:

CPU Thermal level: 250
GPU Thermal level: 250
IO Thermal level: 100
Fan: 0 rpm
CPU die temperature: 75.00 C
GPU die temperature: 75.00 C
CPU Plimit: 28.00
GPU Plimit (Int): 15.00
GPU2 Plimit (Ext1): 19.00

Förstår ingenting av vad detta innebär eller vad som händer, men det verkar i alla fall vara så att man kan trigga eländesbeteende genom att göra nåt som är lite krävande. "Lösningen" som datorn presenterar gör det dock bara hundra gånger värre.

Edit: Tempen är nu nere i 66° men kernel_task är fortfarande helt bananer...

Screenshot 2023-10-01 at 18.52.26.png

Edit 2: Och där gick tempen under 65° utan effekt, så det är inte där gränsen går i alla fall. Om det inte finns nån slags hysteres inbyggd förstås.

Senast ändrad:
Om du kör
Källkod:
sudo powermetrics
utan argument, får du något i stil med
Källkod:
Performance Limited Due to:CPU LIMIT PL1GPU LIMIT PL1GPU LIMIT
i outputen?

Om du kör
Källkod:
sudo powermetrics
utan argument, får du något i stil med
Källkod:
Performance Limited Due to:CPU LIMIT PL1GPU LIMIT PL1GPU LIMIT
i outputen?
Nä, det ser likadant ut som det jag skrev nyss. Edit: Aha, jo den skriver ut sjukt mycket jox. För mycket för att jag ska kunna hitta nåt vettigt. ?
Undrar om det är GPU:n som måste vara under 60 grader. Ser ut att kunna stämma.

Nu är den normal igen och alla "Plimit" är 0. Antar att det är nån slags effektbegränsning som avses, för att det är för varmt. Frågan är om fläkten ska gå men inte gör det. "0 rpm" säger ju inte om det är ett är-värde eller bör-värde.

Edit: Nä, nu är GPU över 60° utan att nåt händer. Så inte det heller alltså.

Nu så:

Performance Limited Due to:
CPU LIMIT PROCHOT
GPU LIMIT PROCHOT
CPU/GPU Overlap: 18.74%
Cores Active: 33.36%
GPU Active: 49.93%
Avg Num of Cores Active: 1.10

Verkar inträffa när CPU eller GPU överstiger 75°, och sen finns nån hysteres ner till ~60° eller nåt sånt innan skräpet försvinner. Frågan är varför inte fläktskrället startar. Kanske där felet ligger. :unsure:

Edit: Laddade ner appen "Macs fan control" där man kan köra fläkten lite hur som helst, men den reagerar över huvud taget inte. 0 rpm oavsett vad jag gör. Så antingen är den full med ludd eller så har den pajjat. Får öppna och kika antar jag. ?‍?️

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp