Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Medföljande antivirusprogram är ju det första som ryker. De är näst intill ett virus i sig som äter uppa alla tillgängliga resurser.Värsta boven brukar vara antivirus, men de programmen ska man inte pilla på.
Om man separerar wifi från router tror jag det. Ska man ha wifi i routern så vet i fan. Jag kunde själv utanvidare separera men risken är också att det kräver lite kompetens.Bäst är nog någon PFSense/OpenSense, typ något sådant här: https://teklager.se/sv/produkter/routers/apu2e5-open-source-router
Det finns ju också med wifi, men då blir det ju OpenWRT istället.
Enkelt program för att rippa dvd till datorn
Ta ur grafikkortet, dammsug hela datorn, blås ur kontakterna, sätt i kortet igen.Någon som har tips?
Nedgradera grafikkortsdrivrutinen till en äldre version.Hej!
Problem med grabbens stationära Acer nitro i5 16/512 RTX 3060 sedan ny där grafiken kraschar när han spelar spel från platttotmen Steam. Det kommer felmeddelande om 3D grafik. Har testat "allt" som google tipsar om men problemen återkommer efter ett tag. Datorn uppfyller alla krav med råge men det funkar inte ändå.
Någon som har tips?
I alla/flera spel eller något specifikt spel?Hej!
Problem med grabbens stationära Acer nitro i5 16/512 RTX 3060 sedan ny där grafiken kraschar när han spelar spel från plattformen Steam. Det kommer felmeddelande om 3D grafik. Har testat "allt" som google tipsar om men problemen återkommer efter ett tag. Datorn uppfyller alla krav med råge men det funkar inte ändå.
Någon som har tips?
Var försiktig med dammsugarmunstycket, risk för en hel del statisk elektricitet där!Ta ur grafikkortet, dammsug hela datorn, blås ur kontakterna, sätt i kortet igen.
Det är flera spel (mest War Thunder ?) om jag fattar rätt.I alla/flera spel eller något specifikt spel?
Jag köper "luft på burk" och blåser lite ?Var försiktig med dammsugarmunstycket, risk för en hel del statisk elektricitet där!
Därför håller man alltid i själva munstycket och ser till att vara jordad med andra handen.Var försiktig med dammsugarmunstycket, risk för en hel del statisk elektricitet där!
Det räcker tyvärr inte. Luft på burk är ett mycket bättre alternativ.Därför håller man alltid i själva munstycket och ser till att vara jordad med andra handen.
iMessage och MMS fungerar. SMS har varit blandad kompott. Dvs ren text i gröna bubblor kan vara olika, beroende på vem jag skickar till.Har de som funkar också gröna bubblor eller är de blå dvs imessage?
Inte riktigt dator, men nästan.
Sedan igår kan jag inte skicka SMS till vem som helst. Min mor och mina söner funkar bra, men inte frugan och diverse arbetskontakter. Jag har iPhone och Telia. De jag inte kan skicka till har lite blandat.
Har en gammal NAS (WD MYBOOK WORLD) som jag nyligen grävde fram. Datorn hittar den som nätverksenhet om jag kopplar ihop dem direkt med nätverkskabel (med den roliga bieffekten att datorn då tror att den är ansluten till internet via ethernet så den slår av wifi direkt), men kopplar jag in NAS:en i routern så hittar datorn ingenting. Är det routerns inställningar jag bör mixtra med för att få rätt på det?
Troligen (?) är nas-en konfigurerad med fast IP - adress och / eller som dhcp - server.
Kolla annars i routern om du hittar ip-adressen till nas-et när du kopplar in det, sedan öppnar du ip-adressen i webbläsaren.
Du behöver komma in i webbgränssnittet för nas-en och ställa in inställningarna där. Tror möjligen att WD har något program som kan hitta den på nätverket också.
Har en gammal NAS (WD MYBOOK WORLD) som jag nyligen grävde fram. Datorn hittar den som nätverksenhet om jag kopplar ihop dem direkt med nätverkskabel (med den roliga bieffekten att datorn då tror att den är ansluten till internet via ethernet så den slår av wifi direkt), men kopplar jag in NAS:en i routern så hittar datorn ingenting. Är det routerns inställningar jag bör mixtra med för att få rätt på det?
nja... 1.1 brukar routern få..Ja, och för den andra delen är det någon skit. Det bör då finnas en admin sida på nas för att sätta om nätverk om det behövs.... brukar hittas i win Explorer. Annars bör ju maskin fått en ip på samma range och nas ligger då kanske på 1. Tex 192.168.1.1
Nu var ju en av teorierna att nas satt upp ett eget nät.nja... 1.1 brukar routern få..
Min iMac 2019 har börjat bete sig underligt. Helt utan uppenbar anledning blir den plötsligt seg som sirap. Trodde först det var ramminnet, uppgraderade från 16 till 64 gig. Ingen skillnad. Uppdaterade till senaste OS eftersom jag låtit bli det under lååång tid. Möjligen lite bättre, men problemet finns fortfarande.
Till slut har jag lyckats lista ut att det är CPU:n som under långa perioder går på hög belastning, men jag fattar inte varför.
Visa bilaga 657445
Helt plötsligt så börjar "system" ta 65-75% CPU under uppåt tjugo minuter i sträck. Utan att jag själv gör något särskilt. Det går inte att se nån process som tar mer än nån enstaka procent, åt minstone inte under så lång tid.
Va'fanken är detta och hur får jag det att sluta?
Edit: De enda appar jag hade öppet när jag tog skärmdumpen var Chrome och Capture One (bildbehandlingsprogram).
Men borde inte den processen i så fall synas i listan av processer när man kikar i "activity monitor"?Jag har haft liknande problem på min MacBook. Det var en kernel process som tog mycket CPU och är en känd problem. Man behöver ändra en liten sak i system konfigurationen men nu minns jag inte vad det var.
Men borde inte den processen i så fall synas i listan av processer när man kikar i "activity monitor"?
Provade att stänga ner wifi och rycka nätverkskabel, samt stänga Chrome. Ingen skillnad.
Får googla lite...
Det enda jag hittar är om processer som syns i activity monitor. Det gör inte vad-det-nu-är som äter min processor, tyvärr.Om jag minns rätt listades nån anonym systemprocess.
Det enda jag hittar är om processer som syns i activity monitor. Det gör inte vad-det-nu-är som äter min processor, tyvärr.
Sen undrar jag varför det är typ 500 processer igång. Verkar helt sinnessjukt. Ingen av dem behöver nån nämnvärd mängd minne eller CPU dock.
Hur ser man CPU-tempen tro?Kernel är operativsystemskärnan — grovt räknat kan man dela upp systemet i två bitar, kärnan som huserar hårdvaruinterface, drivrutiner, resurshantering, rättighetshantering, osv, och user space som innehåller processer/appar. Kärnan håller koll på processerna och ser till att de inte kan mixtra med varandra och bara kommer åt rätt resurser.
Käkar kärnan 400% cpu kan det teoretiskt sett vara en drivrutin som löpt amok, men mest sannolikt är att det är värmethrottling. Damm i fläktarna eller kylpasta som gett upp är en vanlig orsak. Kolla CPU-temperaturen och se om det är när den går över ett tröskelvärde som det börja sega.
Hur ser man CPU-tempen tro?
(för de med M1 arkitekturen fungerar inte kommandot)sudo powermetrics --samplers smc |grep -i "CPU die temperature"
Finns diverse tredjepartsprogram, eller via terminalen:Hur ser man CPU-tempen tro?
sudo powermetrics --samplers smc
Nä, det ser likadant ut som det jag skrev nyss. Edit: Aha, jo den skriver ut sjukt mycket jox. För mycket för att jag ska kunna hitta nåt vettigt. ?Om du körutan argument, får du något i stil medKällkod:sudo powermetricsi outputen?Källkod:Performance Limited Due to:CPU LIMIT PL1GPU LIMIT PL1GPU LIMIT
CPU die temperature: 75.00 C
GPU die temperature: 75.00 C