[OT] Datafrågor - En samlingstråd

De har ju redan fastnat i i företagets gateway/proxy, om du nu inte kör ett separat vpn eller annan tunnel på företagets nät, vilket jag inte tror de är så glada i. Banken, happy och fejjan kör väl alla 2-stegs verifiering så de inloggningarna är ju säkra i vilket fall

Vad har fastnad? Dina semesterbilder? De har väl transporterats sig till datorn krypterat eller via USB?

Om man inte vill att firman ska KUNNA accessa dina grejor så använd inte jobbdatorn privat.
Ingen är intresserad av att kolla på vår skit. Problemet är när man glömmer att att resetta innan det skickas ut igen. Vilket tex även händer i retail.

Vad har fastnad? Dina semesterbilder? De har väl transporterats sig till datorn krypterat eller via USB?

Om man inte vill att firman ska KUNNA accessa dina grejor så använd inte jobbdatorn privat.
Ingen är intresserad av att kolla på vår skit. Problemet är när man glömmer att att resetta innan det skickas ut igen. Vilket tex även händer i retail.
Ditt jobb har ett rootcert som de avkrypterar din trafik med. Så de ser att du inte tittar på porr å sånt. Du ska inte plugga in usb enheter i den heller annars helst. All data du trycker in och ut från en sån borde de logga om de bryr sig.

Sen ska du inte använda jobbdatorn privat nej men om en användare som inte är admin kan komma åt de delarna sen, då har alla ganska allvarliga problem...

Ditt jobb har ett rootcert som de avkrypterar din trafik med. Så de ser att du inte tittar på porr å sånt. Du ska inte plugga in usb enheter i den heller annars helst. All data du trycker in och ut från en sån borde de logga om de bryr sig.

Sen ska du inte använda jobbdatorn privat nej men om en användare som inte är admin kan komma åt de delarna sen, då har alla ganska allvarliga problem...

Ja, det är i alla fall ett problem men bäst att inte gå in på detaljer

Edit. Porrsurf kontrolleras vad jag vet inte genom analys på den nivån. Jag jobbar inte på sånt men lite kan jag gissa

Ditt jobb har ett rootcert som de avkrypterar din trafik med.
Nej, det är verkligen ingen allmän sanning. Nog för att det finns en hel del IT-avdelningar där ute som klamrar sig fast vid 00-talets lösningar, men att mitm:a ssl har väl alltid varit rätt ovanligt — inte minst för att det är både dyrt och bräckligt.

Ditt jobb har ett rootcert som de avkrypterar din trafik med.
Nä, det kan de inte(ett rootcert används till att identifiera servern/adressen, när den kommunicerar med andra), däremot används vit-/svartlistor för ip-nummer(de är inte krypterade, blir ju svår att routa paketen då). Använder man Tor-nätverk-klient, kan de inte se nått.
Full-state inspection, kostar för mycket.

Nä, det kan de inte(ett rootcert används till att identifiera servern/adressen, när den kommunicerar med andra), däremot används vit-/svartlistor för ip-nummer(de är inte krypterade, blir ju svår att routa paketen då). Använder man Tor-nätverk-klient, kan de inte se nått.
Full-state inspection, kostar för mycket.
App app. Replace use of whitelist with allowlist and blacklist with denylist.

Dottern säger att det finns en gig-plattform för roblox-programmering och ser sin chans att bli rik.

Så ni nu sitter hon i Blender och försöker styra upp vad jag antar är 3D modellering?

Någon som är i liknande situation? Kanske kan bli en tråd?

Edit. Hon är 11 år så tanken är alltså att hjälpa henne.

Tack för alla svar!

Insjuknade hårt, därav ingen reaktion förrän nu. Har bestämt mig för att rensa enligt tips, men inte blåsa. Ev fylla hårddisken med en massa nonsens. Arbetsgivaren är seriös. Datorn ska dock lämnas till ett företag som följer en viss ISO-standard som innefattar minst fem formateringar av hårddisken innan den säljs vidare. Om jag har förstått rätt så får de inte försöka återskapa något, vilket det garanterat har kompetens för. Vår projektledare tycker att jag inte ens behövde rensa.

Den svaga länken är när datorn ligger på hyllan lokalt i väntan på att skickas vidare. Rensar man rimligt så bör man klara sig bra.

Köpte en ny Lenovo laptop med Windows 11 i julklapp.
Ljudet är otroligt lågt tycker jag!
Är det nått med Windows 11, nån som vet?

Tack för alla svar!

Insjuknade hårt, därav ingen reaktion förrän nu. Har bestämt mig för att rensa enligt tips, men inte blåsa. Ev fylla hårddisken med en massa nonsens. Arbetsgivaren är seriös. Datorn ska dock lämnas till ett företag som följer en viss ISO-standard som innefattar minst fem formateringar av hårddisken innan den säljs vidare. Om jag har förstått rätt så får de inte försöka återskapa något, vilket det garanterat har kompetens för. Vår projektledare tycker att jag inte ens behövde rensa.

Jag försöker läsa från en extern hårddisk som en avliden person har haft. I utforskaren kommer den först upp som en lokal disk, men sen får jag ett felmeddelande att enheten inte är tillgänglig. Då visas den inte längre. För att åter kunna se den måste jag starta om disken. Jag lyckades vid ett tillfälle se innehållet samt även öppna en fil. När jag sen försökte öppna en mapp fick jag ett meddelande att jag inte hade behörighet och när jag försökte gå vidare så kopplades disken bort.

Är det fel på disken eller är den skyddad på något sätt? Jag lutar åt att det är fel, men vill gärna få input från er som kan mer.

Jag försöker läsa från en extern hårddisk som en avliden person har haft. I utforskaren kommer den först upp som en lokal disk, men sen får jag ett felmeddelande att enheten inte är tillgänglig. Då visas den inte längre. För att åter kunna se den måste jag starta om disken. Jag lyckades vid ett tillfälle se innehållet samt även öppna en fil. När jag sen försökte öppna en mapp fick jag ett meddelande att jag inte hade behörighet och när jag försökte gå vidare så kopplades disken bort.

Är det fel på disken eller är den skyddad på något sätt? Jag lutar åt att det är fel, men vill gärna få input från er som kan mer.
Börja med att plocka ut disken ur sitt skal så du utesluter nån kass USB-controller.
Nästa steg är vad du kopplar den till. En vanlig Windows-dator?

Det finns en del usb2-kabinetter som fungerar väldigt dåligt om man kopplar in dem i ett usb3-uttag. Är det en äldre hårddisk så kanske det kan vara en sån sak? Kolla också att den får tillräckligt med ström via usb och inte kräver extern matning.

Är det en snurrande 2,5" disk bör enbart USB ge
tillräcklig strömmatning.
Är det en snurrande 3,5" disk krävs oftast separat strömmatning.
Har du provat olika USB-uttag på datorn?
Vad är det för märke/modell på den externa disklådan?

Är alla "windows för 150 spänn" bluff? Förutom att det ska kosta 1399 så ser det inte ut som bluff...

1705073909338.png

Är det inte oem-licenser från länder med mycket lägre priser? Finns säkert mer eller mindre seriösa återförsäljare...
Parallell import är moraliskt rätt. Fast det ska funka också.

Min gissning är det löser sig pga att det är en Lenovo så den är sannolikt licensierad även om säljaren inte fattar det.

Är det inte oem-licenser från länder med mycket lägre priser? Finns säkert mer eller mindre seriösa återförsäljare...
Orginaldomslutet var i tysk domstol 2005 tror jag. Var såklart Oracle som stämde. Det är i all fall lagligt att återförsälja mjukvara i eu och att windows är så billigt är för att dryga hundralappen är vad folk verkar vilja betala.

Jag köpte min windows på någon polsk site för ett par år sedan. Funkar bra än så länge

Jag har som sagt inga moraliska betänkligheter kring import bara det inte är fake eller stulet.

När det gäller moral och licenser så ligger jag i lä av både Oracle och MS. Då har jag ändå en hel del på samvetet även inom det området

Edit. Mm
Köper du en nyckel som inte är fullpris, så kan det vara allt ifrån nycklar som köpts med stulna kreditkort, masslicens som endast får användas av företaget som köpt den (alltså en key som kan aktiveras på många datorer samtidigt), key's tagna från färdigbyggda datorer som har fått moderkortet utbytt vid reparation (OEM nycklar låses till moderkortet) etc. etc.
Du kan omöjligt veta vart din 50-500kr nyckel kommer ifrån, utan endast att dess bakgrund är "tveksam".

Mitt råd är att antingen köpa legit 1000kr+ nyckel från en större butik, köra helt utan nyckel utan något större problem eller begränsning, eller så billigast möjligt, typ 50kr på Ebay. Att lägga ytterligare några hundralappar på ett annat ställe hjälper endast säljaren, inte dig och gör inte nyckeln mindre tveksam

Senast ändrad:
Om jag förstått det rätt så är licenserna a) ett sätt att tvätta pengar från stulna kreditkortsnummer eller b) ”överblivna” volymlicenser från företag.

Om jag förstått det rätt så är licenserna a) ett sätt att tvätta pengar från stulna kreditkortsnummer eller b) ”överblivna” volymlicenser från företag.
Ja, det verkar så. Den första är solklart nej. Den andra beror på. Om ms har fått betalt för den och den inte är stulen från 3rd party så....

Men eftersom man inte kan veta så är det svårt att motivera

Någon som hjälpa mig att tolka? Hade Spotify igång, men inte spelat något på ca 1,5 h. Kan det vara det som orsakade varningen, jfr filestreamingservice i URL:en.

Bilagor

• Skärmbild 2024-01-21 231931.png
    Skärmbild 2024-01-21 231931.png
    17 KB · Besök: 86
Någon som hjälpa mig att tolka? Hade Spotify igång, men inte spelat något på ca 1,5 h. Kan det vara det som orsakade varningen, jfr filestreamingservice i URL:en.
Klicka INTE, på länken. Har du Avast, så öppna Avast och uppdatera manuellt, samt verifiera att autouppdatera är på.?

Är inte det där en windowstjänst, typ windows update som försöker ringa hem, men Avast feltolkar och gör en falsk positiv varning?

Det är två budskap samtidigt. Dels (gröna rutan) att Avast gärna ser att du använder deras kompletta program, som kostar litet pengar, dels att något program i streamingtjänsten - anknutet och farligt - som försöker vandra över till din dator.

Finns det någon anledning att använda annat än Microsoft inbyggda? Förr betalade jag för F-secure, men har fått uppfattningen att MS räcker?

Har jag invaggats i falsk trygghet?

Tillbaka
Topp