Skulle inte kalla det för tyckande utan snarare erfarenhet med brasklappen att de kan ha skrivit om garantiavtalen numera, då de mest troligt fick en hel del skit för det.
Nej, jag har inget emot MS och deras produkter då jag använder dem dagligen, det är bara det att jag föredrar en linux baserad distro med Gnome då arbetssättet passar mig bättre. (båda har sina för och nackdelar)
Det där med garantin handlar om att jag köpte en laptop för X antal år sedan som kom med någon oem variant av W7 eller 8 där du var tvungen att läsa igenom ett "agreement" som sade det att om man ändrar något i datorn, oavsett om det är hårdvara eller mjukvara så gäller inte garantin längre.
Det här var något/några år innan secure boot bla lanserades, så det är ett tag sedan.
Att hitta en dator utan Windows förinstallerat är fortfarande ganska svårt, men det går.
Jag vet om åtminstone 3 tillverkare som säljer modeller med linux baserade OS förinstallerat vid köp (Dell, Lenovo och System76) Hur det ser ut med att hitta burkar utan OS förinstallerat, det har jag ingen koll på längre då jag har fastnat hos Dell och deras optiplex micro burkar.