[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Jo jag förväntar mig ju inga underverk från en dator som faktiskt är bärbar. Men jag pallar inte att släpa runt en cad-koloss. Får väl se hur mycket som faktiskt hänt avseende prestanda på de fyra åren sen senaste bytet.
Ha en kraftig WS hemma och kör rdp till den när du cadar. Går utmärkt numera om du har minst 3 Mbit och max 60ms i förbindelsen. RDP är rätt säkert idag, men personligen så kör rdp kopplet i en VPN tunnel ändå.

Ha en kraftig WS hemma och kör rdp till den när du cadar. Går utmärkt numera om du har minst 3 Mbit och max 60ms i förbindelsen. RDP är rätt säkert idag, men personligen så kör rdp kopplet i en VPN tunnel ändå.
Jag caddar inte. Jag dödar datorn med powerpoint och sharepoint. Mina kollegor som caddar multitaskar inte lika hårt samtidigt så de klarar sig bättre ironiskt nog. Det var mer en metafor för att bära på en tyngre dator med högre TDP och mer minne.

Det är två budskap samtidigt. Dels (gröna rutan) att Avast gärna ser att du använder deras kompletta program, som kostar litet pengar, dels att något program i streamingtjänsten - anknutet och farligt - som försöker vandra över till din dator.

Avast vill gärna ha mina pengar ja. Jag är nog mer inne på @uandt teori att det en felaktig varning.

Upplever inte just det problemet längre med windows. Däremot är det rätt irriterande när den får för sig att spontanstartaom för det har installerats en uppdatering. (vilket iofs jag inte heller råkat på på rätt länge nu).

Nu var det rätt länge sedan jag rattade en linuxmaskin (var centOS senast) men då var det inte någon automatisk kontroll av något egentligen så den "dåliga automatiska uppdateringskollen" slapp man ju rätt hårt iaf :D

Angående windowsknapp på tangentbord inbillade jag mig att det var något som användarna ville ha. Det är trots allt det vanligaste os för "vanligt folk".

Mest för att det kommer förinstallerat på de flesta datorer numera.
Och vill man inte använda microsofts produkter, så kan man säga bye bye till garantin.
Om man nu inte vet vad man vill ha från börja och lyckas hitta en utan något OS förinstallerat vid köp.

Tilläggas bör att vissa tillverkare kommer med bla Ubuntu som förval på vissa av modellerna (Dell t.ex) så helt kört är det inte.

Mest för att det kommer förinstallerat på de flesta datorer numera.
Och vill man inte använda microsofts produkter, så kan man säga bye bye till garantin.
Om man nu inte vet vad man vill ha från börja och lyckas hitta en utan något OS förinstallerat vid köp.

Tilläggas bör att vissa tillverkare kommer med bla Ubuntu som förval på vissa av modellerna (Dell t.ex) så helt kört är det inte.
Jag har inte sett krav på ms på någon av datorerna jag köpt, senaste var jobbmaskinen för en månad sedan. Alltså jag har inga problem med att folk inte gillar Microsofts produkter, det är inte alltid jag är imponerad heller, men när det går över i att bara tycka att det är kass för att så blir det lite.... vad ska man kalla det, Cannondale? ;)

Jag har inte sett krav på ms på någon av datorerna jag köpt, senaste var jobbmaskinen för en månad sedan. Alltså jag har inga problem med att folk inte gillar Microsofts produkter, det är inte alltid jag är imponerad heller, men när det går över i att bara tycka att det är kass för att så blir det lite.... vad ska man kalla det, Cannondale? ;)

Skulle inte kalla det för tyckande utan snarare erfarenhet med brasklappen att de kan ha skrivit om garantiavtalen numera, då de mest troligt fick en hel del skit för det.
Nej, jag har inget emot MS och deras produkter då jag använder dem dagligen, det är bara det att jag föredrar en linux baserad distro med Gnome då arbetssättet passar mig bättre. (båda har sina för och nackdelar)

Det där med garantin handlar om att jag köpte en laptop för X antal år sedan som kom med någon oem variant av W7 eller 8 där du var tvungen att läsa igenom ett "agreement" som sade det att om man ändrar något i datorn, oavsett om det är hårdvara eller mjukvara så gäller inte garantin längre.
Det här var något/några år innan secure boot bla lanserades, så det är ett tag sedan.

Att hitta en dator utan Windows förinstallerat är fortfarande ganska svårt, men det går.
Jag vet om åtminstone 3 tillverkare som säljer modeller med linux baserade OS förinstallerat vid köp (Dell, Lenovo och System76) Hur det ser ut med att hitta burkar utan OS förinstallerat, det har jag ingen koll på längre då jag har fastnat hos Dell och deras optiplex micro burkar.

Stationära är nog väldigt enkelt att köpa utan os.
Vad gäller garanti så kan jag tänka mig att de inte ville att nåt dumhuvud vill ha support på OS efter att ha plockat bort recovery.
Väldigt stor tvek på att hw garantin inte skulle gälla efter upgrade av OS.

Dell höll på med Linux samtidigt som Intel atom eller vad det hette. 2007 ca?
Det fick aldrig någon traction så förvånande att de håller på. På jobb fick vi maskiner licensierade för Vista med xp på så rena laptop är nog ingen big business

Stationära är nog väldigt enkelt att köpa utan os.
Vad gäller garanti så kan jag tänka mig att de inte ville att nåt dumhuvud vill ha support på OS efter att ha plockat bort recovery.
Väldigt stor tvek på att hw garantin inte skulle gälla efter upgrade av OS.

Dell höll på med Linux samtidigt som Intel atom eller vad det hette. 2007 ca?
Det fick aldrig någon traction så förvånande att de håller på. På jobb fick vi maskiner licensierade för Vista med xp på så rena laptop är nog ingen big business

Dells första med support för Ubuntu (som jag vet om) kom 2012 någon gång (+- några år)

Edit: hittade delar av historien om deras Ubuntu Laptops

Dells första med support för Ubuntu (som jag vet om) kom 2012 någon gång (+- några år)
Så sent ok.

På de modeller jag kollar nu finns inte alternativet.

Råkade först kolla på nån refurb utan att märka det och då kunde man välja till Windows för 0sek.
Det tyckte jag var kul innan jag fattade att det var refurb och oem licens på hw.

På tal om dell..... om man har en gammal linux dell funkar då verkligen inte dell Windows 7 oem ISO? Blir noll förvånad om det funkar

Skulle inte kalla det för tyckande utan snarare erfarenhet med brasklappen att de kan ha skrivit om garantiavtalen numera, då de mest troligt fick en hel del skit för det.
Nej, jag har inget emot MS och deras produkter då jag använder dem dagligen, det är bara det att jag föredrar en linux baserad distro med Gnome då arbetssättet passar mig bättre. (båda har sina för och nackdelar)

Det där med garantin handlar om att jag köpte en laptop för X antal år sedan som kom med någon oem variant av W7 eller 8 där du var tvungen att läsa igenom ett "agreement" som sade det att om man ändrar något i datorn, oavsett om det är hårdvara eller mjukvara så gäller inte garantin längre.
Det här var något/några år innan secure boot bla lanserades, så det är ett tag sedan.

Att hitta en dator utan Windows förinstallerat är fortfarande ganska svårt, men det går.
Jag vet om åtminstone 3 tillverkare som säljer modeller med linux baserade OS förinstallerat vid köp (Dell, Lenovo och System76) Hur det ser ut med att hitta burkar utan OS förinstallerat, det har jag ingen koll på längre då jag har fastnat hos Dell och deras optiplex micro burkar.
Skulle det funka med förinstallerad Linux? Det jag ser i linuxgrupper som jag fortfarande läser i är att det är mer eller mindre lika mycket religionskrig om linuxdistro som det är mot MS.

Skulle det funka med förinstallerad Linux? Det jag ser i linuxgrupper som jag fortfarande läser i är att det är mer eller mindre lika mycket religionskrig om linuxdistro som det är mot MS.
Nej, antalet förinstallerade som används as is måste vara otroligt lågt och värdet för användaren nära 0.
Det var iofs en tid när det kunde vara svårt med drivers till wifi osv. Så värdet var väl att dell ser till att drivare finns. Frågan blir då om de är FOSS.

Jag har byggt kernal för att få remote på en asrock ion att funka på ett kodi bygge. Så det är ju det. Aldrig behövt göra det på Windows

Nej, antalet förinstallerade som används as is måste vara otroligt lågt och värdet för användaren nära 0.
Det var iofs en tid när det kunde vara svårt med drivers till wifi osv. Så värdet var väl att dell ser till att drivare finns. Frågan blir då om de är FOSS.

Jag har byggt kernal för att få remote på en asrock ion att funka på ett kodi bygge. Så det är ju det. Aldrig behövt göra det på Windows
Jag har aldrig ägt någon sån där men har antagit att de sätter in lite annan hw där det finns drivisar för Linux redan. Men så behöver det förstås inte vara.

Jag har aldrig ägt någon sån där men har antagit att de sätter in lite annan hw där det finns drivisar för Linux redan. Men så behöver det förstås inte vara.
Ja, möjligen. Vänta med det senaste till driver finns i standard kernal vore ju enklast. Jag har ingen aning. Det hade ju räckt att de gjort drivers tillgänglig som source, download och en Dell Ubuntu repo så hade de varit hemma. Jag har ingen aning om hur de gör. Det mesta funkar av sig själv.

För mig fungerar det med förinstallerat. Även om jag mest troligt skulle blåsa datorn ändå pga Distrohopping med jämna mellanrum.
Jag har lämnat de flesta linux grupper bakom mig och "går min egna väg", då ett flertal av dem mer eller mindre togs över av en liten med högljudd grupp som förordade en viss distro. Eller vart avtändande på andra sätt som elitism.

Så sent ok.

På de modeller jag kollar nu finns inte alternativet.

Råkade först kolla på nån refurb utan att märka det och då kunde man välja till Windows för 0sek.
Det tyckte jag var kul innan jag fattade att det var refurb och oem licens på hw.

På tal om dell..... om man har en gammal linux dell funkar då verkligen inte dell Windows 7 oem ISO? Blir noll förvånad om det funkar

Har aldrig provat den varianten. Men skulle bli mycket förvånad om det inte fungerar. Fungerar det inte så kan man ju ladda ner Windows gratis direkt från Microsoft.

hur ska ska pris skilja ungefär på i3 vs i5 10xxx? Och spelar det stor roll på fortnite? Har nog aldrig ens testat mindre än i5 vad jag vet. Ja atom.

hur ska ska pris skilja ungefär på i3 vs i5 10xxx? Och spelar det stor roll på fortnite? Har nog aldrig ens testat mindre än i5 vad jag vet. Ja atom.
150 kr? Båda cpu'erna är i princip värdelösa eftersom de enda rimliga köparna är folk som "hittat" ett lga-1200 kort eller någon som bränt sin gamla cpu. Därmed inte sagt att någon av dem skulle vara dålig direkt men kollar du tradera ser du att begmarknaden för de här är mer eller mindre stendöd

150 kr? Båda cpu'erna är i princip värdelösa eftersom de enda rimliga köparna är folk som "hittat" ett lga-1200 kort eller någon som bränt sin gamla cpu. Därmed inte sagt att någon av dem skulle vara dålig direkt men kollar du tradera ser du att begmarknaden för de här är mer eller mindre stendöd
Vad är det för cpu som gäller nuförtiden?

Allt från i5 3xxx och gtx 960 och uppåt läggs ut som speldator för mellan 3000 och 6000.

Ett gtx 1060 + låda + psu kostar några tusingar så gratis blir det inte

Vad är det för cpu som gäller nuförtiden?
I sniksegmentet är det väl fortfarande en Ryzen 5 3600?
Allt från i5 3xxx och gtx 960 och uppåt läggs ut som speldator för mellan 3000 och 6000.

Ett gtx 1060 + låda + psu kostar några tusingar så gratis blir det inte
Det är alldeles för dyrt säger jag. Datorer på tex tradera blir inte sålda till de priserna. Är budgeten 5000 kr och just Fortnite inte är ett måste-krav så är ju alltid frågan "Varför köper du bara inte ett steam-deck"

I sniksegmentet är det väl fortfarande en Ryzen 5 3600?

Det är alldeles för dyrt säger jag. Datorer på tex tradera blir inte sålda till de priserna. Är budgeten 5000 kr och just Fortnite inte är ett måste-krav så är ju alltid frågan "Varför köper du bara inte ett steam-deck"
Jag vet ju inte men får känslan att på blocked & facebook så kan man ändå göra nån tusenlapp på att lura på ensamstående mammor fortnitemaskiner byggda på 4-5e gen i5 och i bästa fall GTX 980.
Jag borde kanske kolla på Tradera istället.

GTX 1060 6GB är samma oavsett Asus, MSI eller annat? Eller bör man hålla sig till de två? (Palit Geforce gtx 1060 6Gb?)

Vad får man för en Ryzen 2600 32gb RAM och ett 1070 idag?
Har en sån burk hemma som inte används och vet inte om det är värt att sälja eller inte.

Jag kan posta bilder på en liten småpaj dator sen som visserligen saknar låda sen när jag är hemma i Tjockholm igen. Rimligt prissatta datorer är väl annars såna som den här:

Från en kompis som jobbar på SAP:
1711043425349.png

Kontext för den som inte äter äpplen: https://www.macrumors.com/2024/03/18/do-not-update-macos-sonoma-14-4/

Någon som vet om det funkar med stylus för att rita på Android?
Flickan testade för länge sen Apples svindyra penna och nu vill hon ha till sin Android telefon.

Sumsungs egna har bluetooth men är specifica till e.g S22 - så vad ska de som har snåla föräldrar och en A-någonting önska sig?

EDIT
Samsung S Pen Creator Edition (vit) för 1200 spänn? Lika mycket som telefonen typ,,,

EDIT. Ser att det finns Lenovo och generiska också i olika prisklasser...och att det är kopplat till nåt BT protokoll och man måste ha appa som stödjer skiten.

Då återstår frågan vilken man ska köpa

Senast ändrad:
Hur gör jag för att komma åt adresser på min router (192.168.0.x) som just nu saknar internetanslutning, med en androidtelefon, samtidigt som jag kommer åt internet via 4G-uppkopplingen?

Jag är ansluten till routerns wifi, men iom att det detekteras att den inte har internetkoppling så skickas all trafik via 4G I nuläget. Kan jag tvinga 192.168.0-trafik att gå via wifi ändå på nåt sätt? (Har rootaccess om det hjälper..)

(Nödlösningen just nu är att tillfälligt slå av mobiltrafiken.)

Hur gör jag för att komma åt adresser på min router (192.168.0.x) som just nu saknar internetanslutning, med en androidtelefon, samtidigt som jag kommer åt internet via 4G-uppkopplingen?

Jag är ansluten till routerns wifi, men iom att det detekteras att den inte har internetkoppling så skickas all trafik via 4G I nuläget. Kan jag tvinga 192.168.0-trafik att gå via wifi ändå på nåt sätt? (Har rootaccess om det hjälper..)

(Nödlösningen just nu är att tillfälligt slå av mobiltrafiken.)
Intressant fråga, man tycker ju det borde gå, hittade följande:

Intressant fråga, man tycker ju det borde gå, hittade följande:
Tycker också det borde gå, men även i den länken går ju skribenten bet tyvärr..

Det går att sluta koppla ner wifi automatiskt när internet försvinner men då kommer man inte åt internet. Tekniskt går det så klart att lösa men att mecka med routing tabeller i command line är inte min grej och än mindre på en mobil

Jag vill göra en tshirt med Katten Findus som Superhjälte, eller Link från Zelda till grabbens födelsedag.

Någon som kan rekommendera en AI (även fast det inte är det) som kan göra det?

Tackar!

Jag vill göra en tshirt med Katten Findus som Superhjälte, eller Link från Zelda till grabbens födelsedag.

Tackar!
Tror det blir svårt hitta en AI som tränats på Sven Nordqvist's teckningar så där finns nog ingen enkel lösning. Link har de bra koll på annars så där kan du nog få fram något bra med rätt promptande. Bing image creator eller vad den nu heter är okej som gratis bildgenerator

Tackar!

Gjorde den här lite snabbt med Bing, tyvärr så känner den inte igen Sven Nordqvist...

Bilagor

• _20d25b4d-5c54-43f0-81f8-b067bb66a89a.jpeg
    _20d25b4d-5c54-43f0-81f8-b067bb66a89a.jpeg
    277.7 KB · Besök: 38
Har ett SD-kort som slutat fungera. Någon som vet om det finns något knep för att komma åt bilderna som lagrats på kortet?
  • När jag försöker använda kameran så rapporteras "Kortfel" när jag försöker ta en bild.
  • Kameran rapporterar att kortet innehåller noll bilder och när jag trycker på knappen för att gå in och titta på sparade bilder rapporteras också "Kortfel"
  • Med ett annat kort funkar kameran fint, så det bör inte vara kameran det är fel på.
  • Har anslutit kameran via USB till datorn. Det dyker upp en D-disk (i Windows explorer), men när jag försöker gå in där säger den bara att den inte kommer åt D-disken.
  • Har stoppat in korten i en kortläsare jag har i en gammal slö dator. Det fungerande kortet detekteras (dyker upp i Windows explorer) medan kortet med kortfel inte detekteras
  • Har även testat och bytt adapter mellan korten, det spelar som väntat ingen roll. Det är kortet det hänger på.
Det kortet innehåller som jag inte har backup på är lite bilder. Dock inget som är viktigt nog att lägga några pengar på att få fram. Så åtgärder som är intressanta är sådana som jag själv kan göra och med måttlig mängd eget arbete.

Har ett SD-kort som slutat fungera. Någon som vet om det finns något knep för att komma åt bilderna som lagrats på kortet?
  • När jag försöker använda kameran så rapporteras "Kortfel" när jag försöker ta en bild.
  • Kameran rapporterar att kortet innehåller noll bilder och när jag trycker på knappen för att gå in och titta på sparade bilder rapporteras också "Kortfel"
  • Med ett annat kort funkar kameran fint, så det bör inte vara kameran det är fel på.
  • Har anslutit kameran via USB till datorn. Det dyker upp en D-disk (i Windows explorer), men när jag försöker gå in där säger den bara att den inte kommer åt D-disken.
  • Har stoppat in korten i en kortläsare jag har i en gammal slö dator. Det fungerande kortet detekteras (dyker upp i Windows explorer) medan kortet med kortfel inte detekteras
  • Har även testat och bytt adapter mellan korten, det spelar som väntat ingen roll. Det är kortet det hänger på.
Det kortet innehåller som jag inte har backup på är lite bilder. Dock inget som är viktigt nog att lägga några pengar på att få fram. Så åtgärder som är intressanta är sådana som jag själv kan göra och med måttlig mängd eget arbete.

Enda tipset jag har är att testa olika SD-kortläsare för att se om nån lyckas läsa kortet. Har ett kort som inte fungerar i kameran med med kortläsaren.

Tillbaka
Topp