[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Hoppla, visste inte att happy fått stöd för passkeys, snyggt!

Det hände sig för ett tag sedan.

IMG_0325.webp

Nja, det behöver nog nyanseras lite mer än så. Hanteringslösningar i stil med Intune/SCCM och de olika MDM-lösningarna har rätt begränsade möjligheter att se vad användaren gör på datorn utan fokuserar mest på mjukvaruhantering och konfiguration. Sedan skickar man ju ofta ut någon säkerhetslösning parallellt (Defender, SentineOne, CrowdStrike och vad de nu heter) och de har långtgående möjligheter att spåra användaraktivitet inklusive vilka appar som används och vilka sajter som besöks. Sedan är det alltid ett aktivt val från företagets sida exakt hur mycket information man väljer att samla in. De har oftast rätt att samla in rätt mycket i de fall de vill, men man kan absolut kräva att det finns en tydlig policy som säger exakt vad som gäller.

De olika plattformarna skiljer sig också åt i hur mycket information som är tillgänglig för de här verktygen. Windows är i sedvanlig ordning värst i klassen medan iOS i princip inte berättar ett pip om vad som händer på enheten, såvida de inte tvingar dig att lägga på en avkrypterande webbproxy. Mac, som jag jobbar med, har en skarp gräns mellan vad som är systemet (där våra verktyg kan styra och ställa) och vad som är användardata. Säkerhetsprodukterna installerar systemtillägg just för att ta sig förbi den gränsen, men man kan i alla fall se om de är påslagna under Systeminställningar → Allmänt → Startobjekt och tillägg.
Ja, så är det såklart men tanken var mer på Enterprise-arkitekturnivå för gänget som tror Linux är ogenomträngligt :)

Sonen körde fast i en minnesuppgradering och jag har uttömt mina kunskaper sen 486-tiden 🙂

Moderkortet är ett Asus Prime B760-PLUS D4 med uppdaterat BIOS och de nya minnena är 2x16 GB Kingston Fury 3600 DDR4 (Part Number: KF436C18BBK2/32) som ska vara kompatibla enligt flera listor (bl.a. på Kingstons hemsida).

Datorn stenvägrar att starta med ett eller båda minnena. Helt död, inga pip. Har testat att flytta mellan de två olika paren av socklar, ett minne i taget osv. Resettat BIOS-inställningar (även tagit ur CMOS-batteriet en halvtimme. Testat både sätta allt på auto i BIOS och underklocka med gamla minnena i och sen starta om med nya men inget funkar.

Gamla RAM är 2x8GB Kingston Fury 3200 DDR4. Inte testat att blanda.

Vissa Google-träffar verkar antyda att val av CPU kan inverka på vilka RAM som funkar, men jag har inte sett det i någon säker källa. I aktuell datamaskin sitter en Intel Core i5-13400F.

Nån som har nåt smart tips att testa innan minnena åker tillbaka?

/Johan

Sonen körde fast i en minnesuppgradering och jag har uttömt mina kunskaper sen 486-tiden 🙂

Moderkortet är ett Asus Prime B760-PLUS D4 med uppdaterat BIOS och de nya minnena är 2x16 GB Kingston Fury 3600 DDR4 (Part Number: KF436C18BBK2/32) som ska vara kompatibla enligt flera listor (bl.a. på Kingstons hemsida).

Datorn stenvägrar att starta med ett eller båda minnena. Helt död, inga pip. Har testat att flytta mellan de två olika paren av socklar, ett minne i taget osv. Resettat BIOS-inställningar (även tagit ur CMOS-batteriet en halvtimme. Testat både sätta allt på auto i BIOS och underklocka med gamla minnena i och sen starta om med nya men inget funkar.

Gamla RAM är 2x8GB Kingston Fury 3200 DDR4. Inte testat att blanda.

Vissa Google-träffar verkar antyda att val av CPU kan inverka på vilka RAM som funkar, men jag har inte sett det i någon säker källa. I aktuell datamaskin sitter en Intel Core i5-13400F.

Nån som har nåt smart tips att testa innan minnena åker tillbaka?

/Johan
Har du någon mer dator att testa dessa i? Det finns ju en möjlighet att det har hänt något med dessa? Fast sannolikheten att båda är trasiga är ju rätt liten.

Har du någon mer dator att testa dessa i? Det finns ju en möjlighet att det har hänt något med dessa? Fast sannolikheten att båda är trasiga är ju rätt liten.
Ja, det vore ju en bra grej, men har tyvärr ingen annan. Har lite tappat PC-nörderiet och inte haft någon stationär dator själv på många år. Som du säger så känns det ju osannolikt att båda ska vara dåliga. Men man vet ju förstås aldrig 🤔

Viktigt är att det inte är någon ström i datorn, jätteviktigt! Den ska vara helt avstängd och sladden urdragen.

Husmodersknep är att ta ur minnena och avladda dem, genom att stryka dem med fingern. Först sedan det är gjort provar du igen, alltså i den h e l t strömlösa datorn. En strömkälla man glömmer är kopplingen mellan skärm och grafikkort, och det kan finnas andra.

Jag trodde man skulle jord sig själv i chassit och ge fan i att pillra på grejorna.

Jag brukar inte göra det. Gick riktigt snett gång. + kanske en gång på universitetet under nåt labb som jag nästan förträngt

Man kan trycka på datorns on-knapp, efter att alla sladdar är urdragna, för att säkerställa att datorn är strömlös. Om den är strömlös så är den en stor brevpress.
Man ska väl inte stå på en bomullsmatta, massera katten och damsuga elementen samtidigt som man pysslar med datorns inre. Vanligen är du själv dock i fas med resten av Världen.

Man kan trycka på datorns on-knapp, efter att alla sladdar är urdragna, för att säkerställa att datorn är strömlös. Om den är strömlös så är den en stor brevpress.
Man ska väl inte stå på en bomullsmatta, massera katten och damsuga elementen samtidigt som man pysslar med datorns inre. Vanligen är du själv dock i fas med resten av Världen.
Just den här perioden är nog den värsta.
Torrt och kallt. Underställ i kattpäls.

Om man är väldigt exiterad finns det kanske någon skillnad, men är datorn strömlös enligt ovan händer ingenting. Man svävar inte fram nuförtiden.

Om man är väldigt exiterad finns det kanske någon skillnad, men är datorn strömlös enligt ovan händer ingenting. Man svävar inte fram nuförtiden.
Tala för dig själv. Att du råkar ha golv och bord som leder bort potentialskillnaden lite lagom är dålig grund för att råda andra att ta onödig risker

Heltäckningsmatta, halmgul från 70-talet, hihi! Just nu sitter jag med yllestrumpor på. Men jag är noggrann med dammsugningen.

Just ESD är lurigt. Med dagens allt mindre processnoder för kretsar så sänks tröskeln för skador på grund av statisk elektricitet. Den spänning som krävs för att orsaka skada är långt under den som krävs för att vi ska känna av en urladdning. Man kan alltså med lätthet förstöra något utan att ha märkt det över huvud taget.
Dessutom är resultatet ofta väldigt svårt att diagnostisera. Så att skoja bort ESD utan att ha någon aning om vad man pratar om är bara dumt.

I det aktuella fallet var datorn strömlös (alla kablar utdragna) och moduler hanterade först efter potentialutjämning mot radiator. Ingen garanti förstås, men känns osannolikt att ha dödat båda...

/J

I det aktuella fallet var datorn strömlös (alla kablar utdragna) och moduler hanterade först efter potentialutjämning mot radiator. Ingen garanti förstås, men känns osannolikt att ha dödat båda...

/J
Hade du kopplat datorn till samma potential-punkt? Var du och datorn kopplade till samma punkt över tid därefter?

Jag tror inte heller att det är ESD i det här fallet, mitt inlägg var mer generellt. Tyvärr har jag ingen bra idé, mer än om möjligtvis det finns någon begränsning i bios/uefi på hur mycket minne som kan hanteras.

Vilken typ av ram är moderkortet specat för?
Så här står det i techspecs för modermodemet
mobo-techspecs.webp

Och här är från Kingstons sida om man knappar in moderkortet. Tillsammans med en bild på det faktiska minnet.
Minneskoll.webp

Tycker att det borde funka 🤔

Enda är ju asterisken på ASUS sida. Men känns konstigt att CPU:n skulle vara orsaken...

EDIT: kollade även med ASUS memory picker med rätt CPU angiven och även enligt denna så ska dessa moduler vara kompatibla.

Minneskoll-2.webp

/J

Senast ändrad:
nu fick jag ny jobb laptop med w11. Knappt nån skillnad i den setup vi har. Dock jävligt irriterande att "start meny" inte är vänste centrerad.

nu fick jag ny jobb laptop med w11. Knappt nån skillnad i den setup vi har. Dock jävligt irriterande att "start meny" inte är vänste centrerad.

Det skall gå att ändra någonstans i inställningar (eller möjligen via moddande) om nu inte jobbet har låst burken helt.

Det skall gå att ändra någonstans i inställningar (eller möjligen via moddande) om nu inte jobbet har låst burken helt.

Jag såg det när när jag sökte. Min taskbar setting ser inte ut som på bilden alls. Jag får se om jag orkar pulla i registry

Jag körde väl XP i classic i 5 år eller nåt....man ger ändå upp till sist

Har haft en hel massa strul senaste veckorna, med blåskärmar och plötsliga omstarter. Naturligtvis när man sitter som djupast i arbete, och har skrivit hälften. Antivirus och brandväggar har hoppat i och ur. Många felmeddelanden osv.
Man blir desperat! Överhettning? RAM-minne? Virus? PSU? Men jag körde på mina käpphästar, framför allt att "hinner Windows skriva att något är fel så är det inget hårdvarufel."
Först körde jag ett kraschundersökningsprogram som heter Whocrashed. Det sade att inga drivrutinskonflikte rådde, men att jag borde köra SFC-scannow. Mycket riktigt var några systemfiler så att säga skadade. Det sade också att det var något strul med virtuella minnet: 0x1A(0x41790, 0xFFFFFA80001CAD30, 0xFFFF, 0x0) Alltså inte RAM, utan den "bubbla" Windows har till otapetserat arbetsrum.
Läget blev bättre, men idag kraschade det åter. Först tog jag en säkerhetskopia. Efter det sökte jag felrapporter och uppdaterade det som behövdes. Då märkte jag att antivirusprogrammet vägrade uppdatera sig. Körde en reparation och efter det är allt i stort sett bra. /Var tvungen att korta ner berättelsen, dels för att jag är kaffesugen och dels för att jag vågar inte skriva för långt, ifall det blir krasch./

Kör du ett separat extra antivirus?
Släng det och se om problemet försvinner, alt kolla en gång extra så att det inbyggda verkligen fattar och är avstängt.
Köra dubbla är ju ett klassiskt - och numera rätt onödigt - recept på strul

Felsökningen är inte helt klar. Troligen var det mitt fel i, att jag aktiverade brandvägg i antivirusprogrammet, något som inte ingår i lågprisversionen. --> Konflikt uppstod.

De här problemen är åtminstone överkomliga.

Öh, kom att tänka på det! Du har förmodligen ett antivirusprogram utan att tänka på det. Microsoft köpte jag-tror McAffee, och integrerade det i Defender.

Senast ändrad:
Hur kass är GeForce RTX 3050 med 8G? Fortnite o liknande?

Var ligger svagheten om man köper en speldator på elgiganten?

I5, 1TB och 16G måste väl räcka eller ska man ha 32?

Hur kass är GeForce RTX 3050 med 8G? Fortnite o liknande?

Var ligger svagheten om man köper en speldator på elgiganten?

I5, 1TB och 16G måste väl räcka eller ska man ha 32?
Ska man inte multitaska en massa räcker 16 långt. Jag knäcker min jobbdator med 16 men gör sällan av med så mycket hemma när jag spelar.

3050 har jag ingen direkt åsikt om.

Annars är ofta svagheten med såna byggen att ifall du t ex vill förlänga livslängden med ett nytt grafikkort så kan nätagget vara väldigt snålt dimensionerat (precis tillräckligt för ursprunglig spec) eller om det är en märkesdator typ Lenovo osv kan det ibland vara komponenter och placering som inte är exakt standard. men det får du ju avgöra om det är ett sannolikt problem eller inte.

Tillbaka
Topp