[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Inte en ren datorfråga, men besläktat. Jag skulle vilja visa samma stream på två surfplattor samtidigt. Eller egentligen: jag skulle vilja ha sånt där gammalt kit med dvd-spelare och två små skärmar, men mer modernt. Problemställningen är barn i bil som sitter så de inte kan se på en skärm utan det behövs två. Får jag önska fritt skulle jag vilja ha två skärmar som jag kan styra från tredje enhet (vuxens telefon).

Alternativt kanske man får rota fram sånt gammal dvd-system, och lite dvd-skivor.

Mm,samtittning finns/fanns väl men det blir ändå två streams.

Billigast och enklast? Betala för några G extra men se till att de laddar ner i förväg så mycket som möjligt

Inte en ren datorfråga, men besläktat. Jag skulle vilja visa samma stream på två surfplattor samtidigt. Eller egentligen: jag skulle vilja ha sånt där gammalt kit med dvd-spelare och två små skärmar, men mer modernt. Problemställningen är barn i bil som sitter så de inte kan se på en skärm utan det behövs två. Får jag önska fritt skulle jag vilja ha två skärmar som jag kan styra från tredje enhet (vuxens telefon).

Alternativt kanske man får rota fram sånt gammal dvd-system, och lite dvd-skivor.
Om du orkar kan du troligen rippa (eller hitta) DVD o streama lokalt från din mobil.

Okej, det är som vanligt. :) mer än 500kr?
Det bästa (men inte bra) billiga jag till slut kunde leva med tror jag var detta:
Det är åtminstone lika snabbt som mina fingrar (vilket inte alla billiga är). Och det går inte ner i viloläge efter 10 sekunder så att de första tre knapptrycken tappas bort (vilket några gör...).
Det funkar mao för den som inte har några krav på ergonomi, knappkänsla mm. Funkar till Zwift-datorn...
Mao, jag rekommenderar inte det, men är billigt prio så funkar det.
De jag tyckt varit bra för riktigt arbete hamnar runt tusenlappen eller mer.
Edit: det har dongel, tror inte det är Blåtand om det var kravet.

Det bästa (men inte bra) billiga jag till slut kunde leva med tror jag var detta:
Det är åtminstone lika snabbt som mina fingrar (vilket inte alla billiga är). Och det går inte ner i viloläge efter 10 sekunder så att de första tre knapptrycken tappas bort (vilket några gör...).
Det funkar mao för den som inte har några krav på ergonomi, knappkänsla mm. Funkar till Zwift-datorn...
Mao, jag rekommenderar inte det, men är billigt prio så funkar det.
De jag tyckt varit bra för riktigt arbete hamnar runt tusenlappen eller mer.
Edit: det har dongel, tror inte det är Blåtand om det var kravet.
Blåtand är krav, det är til min Steam deck, kommer inte skriva någon novell. :)

Sannolikt pc-relaterat....
Kör TP Virtual på spel-pc med extra usb-bt & usb-ant+
Sista passet tappade jag pulsen efter en 3e-del men körde färdigt
Nu får jag oftast igång cykeln men motståndsregleringen vid intervaller funkar inte. Wattbiken bromsar inte öht.

Om jag kopplar den mot platta via bt mot Wattbike hub så funkar styrningen.

Har kollat det jag kan, vad tror expertisen?

Ja hej. Jag köpte in en switch för ett bra tag sedan till en tjomme på jobbet. Den har bara stått och samlat damm på en hylla så nu tänkte jag prova den själv.

Så här enkelt ska det vara:

Visa bilaga 808380

Kopplar nätverkskabel i managementhålet på baksidan, IP-nummer visas då i displayen. Men det är helt dött inget svar alls på SSH. Har provat att nolla med gem i resethålet.

Förslag?

UniFi Data Center 100GbE Leaf Switch

Är inte management hålet för direktkoppling (motsvarande någon "console")

Min unifi switch är kopplad till en vanlig port (1) till unifi routern och sen tillgänglig via vanliga unifi management app och web.

Ja hej. Jag köpte in en switch för ett bra tag sedan till en tjomme på jobbet. Den har bara stått och samlat damm på en hylla så nu tänkte jag prova den själv.

Så här enkelt ska det vara:

Visa bilaga 808380

Kopplar nätverkskabel i managementhålet på baksidan, IP-nummer visas då i displayen. Men det är helt dött inget svar alls på SSH. Har provat att nolla med gem i resethålet.

Förslag?

UniFi Data Center 100GbE Leaf Switch
Är IP-numret som är default på switchen på samma subnät som din dator? Får du något svar om du pingar switchen? Jag gissar att switchen är förinställd på något liknande 192.168.1.xxx. Om din dator inte är på samma nätverk så hittar den ingen route till switchen. Du kan använda nmap -sn {IP för subnät/24} för att hitta alla mac-adresser på subnätet. Är det någon du inte känner igen?

Switchen och dator sitter på samma nät/subnät. 192.168.99.xxx

Ska prova under dagen.
1 Managementhål direkt till dator istället.
2 Något av dom vanliga uttagen på framsidan mot nätet som datorn sitter på nu.

Återkommer.

Tada!

Kopplar jag den i uttagen på framsidan får den inget IP-nummer, bara på baksida i managementutaget. Den pratar inte ihop sig med övriga Unifi enheter eller controller varken genom uttag fram eller baksida.

Men nu blir det svar på SSH.

IMG_1052.webp

Tada!

Kopplar jag den i uttagen på framsidan får den inget IP-nummer, bara på baksida i managementutaget. Den pratar inte ihop sig med övriga Unifi enheter eller controller varken genom uttag fram eller baksida.

Men nu blir det svar på SSH.

Visa bilaga 808389
Kan vara så att du måste sätta den i något find-läge för att controllern skall hitta den.

Hittar inget om det i papperna som följer med. Kanske är en ”dum” modell. Tillverkas inte längre vad det ser ut som, helt övergiven.

Den får nog stå och samla damm ett tag till :)

Det var en Early Access produkt så ganska billig.

Senast ändrad:
Nätverksfråga.

Min brf har bytt bredbandsleverantör till Bahnhof. Med detta har vi fått en router Zyxel EE3301-00. (Typisk managerad operatörsrouter, WiFi 7, 2,5 Gbit/s uplink)

Det mesta funkar fint och prestanda verkar bra. Dock har vissa Android-appar (men inte alla) problem att ladda innehåll på routerns WiFi. T.ex. Strava, SJ och Klarna står bara och snurrar (Strava lyckas ladda flödet efter ca en min (timeout?)).

Har googlat lite och stött på kända problem med IPv6 DNS som verkar kunna ställa till det på Android.

Har dock testat och det verkar inte stämma riktigt. Fixen som ofta anges att ange Cloudflares eller Googles DNS under inställningen "Privat DNS", hjälper inte och när jag kör test i Network Analyzer på samma mobil så verkar domäner resolva som de ska med inställningen "Prefer IPv6".

Har testat rensa app-cache utan att det hjälpt. Och problemet uppstår på mer än en Androidmobil i familjen.

Med min gamla router (en ASUS med IPv6 avaktiverat) funkar allt fint (men lite långsammare). Tyvärr är adminåtkomst på 192.168.1.1 spärrad av Bahnhof och i Zyxelappen kan man inte göra så mycket kul.

Testat Bahnhofs support en kortis men det blev lite goddag yxskaft.

Skulle förstås kunna köra på gamla routern men det är lite störigt.

Idéer om vad det kan vara eller förslag till felsökning uppskattas

/Johan

Nätverksfråga.

Min brf har bytt bredbandsleverantör till Bahnhof. Med detta har vi fått en router Zyxel EE3301-00. (Typisk managerad operatörsrouter, WiFi 7, 2,5 Gbit/s uplink)

Det mesta funkar fint och prestanda verkar bra. Dock har vissa Android-appar (men inte alla) problem att ladda innehåll på routerns WiFi. T.ex. Strava, SJ och Klarna står bara och snurrar (Strava lyckas ladda flödet efter ca en min (timeout?)).

Har googlat lite och stött på kända problem med IPv6 DNS som verkar kunna ställa till det på Android.

Har dock testat och det verkar inte stämma riktigt. Fixen som ofta anges att ange Cloudflares eller Googles DNS under inställningen "Privat DNS", hjälper inte och när jag kör test i Network Analyzer på samma mobil så verkar domäner resolva som de ska med inställningen "Prefer IPv6".

Har testat rensa app-cache utan att det hjälpt. Och problemet uppstår på mer än en Androidmobil i familjen.

Med min gamla router (en ASUS med IPv6 avaktiverat) funkar allt fint (men lite långsammare). Tyvärr är adminåtkomst på 192.168.1.1 spärrad av Bahnhof och i Zyxelappen kan man inte göra så mycket kul.

/Johan

Även om det kanske inte är möjligt för dig, så hade jag nog personligen bitit i det sura äpplet och köpt en egen router istället för att bråka med en operatörslåst.

Nätverksfråga.

/Johan
Hade liknande på telefonen Motorola g73 5G uppdatering Android 13 till 14 var gå in i appen Enhets hjälp? Där stod att webbläsaren var gammal effekt var Lås tröghet och överdriven förstoring och minska effekterna på vissa sidor effter uppdatering gick telefonen som den skulle.
Min gamla cat telefonen Android 8 den går inte bra med vissa nerladdade appar fick radera bort multi pdf system standard påverkade tid och dag fel.

Ja, man tycker det borde funka av sig själv 2025. Jag fick dock ändra nån inställning när vi hade problem med iphone för ett antal år sen.
En enkel lösning kan vara att stänga av wifi och köra det separat. Bästa och enklaste förbättringen jag gjort.

Är det någon mer som upplever problem med uppdatering till Windows 11 25H2? Vi har ett antal datorer i vår miljö som inte vill gå upp från tidigare W11 - versioner (23H2 resp 24H2), installationerna stannar på 99%... de flesta datorerna är HP Elitebook.

Nätverksfråga.

Har du provat Cloudflare warp? Heter ”faster internet” i Apple store och troligtvis samma för Android. Jag provade den för ca 1 år sedan. Det är en egen vpn tjänst som kan utvärderas utan kostnad.
Det går att testa ipv6 och den går då förbi den egna routerns dns settings.
Annars kanske det går att deaktivera ipv6 i routern eller klienten? Löftet om snabbare uppkoppling tycks än så länge ej levereras och vi lär leva med ipv4 ett tag till pga bla många IoT prylar tycks inte vara ipv6 kompatibla.

Back in the day med adsl så ringde man support för att brygga modemet. Gissar att detta är samma. Blir väl problem om man har tv o telefoni kanske.

Om det inte funkar perfekt så hade jag inte kört fiber, router och wifi i samma låda

Edit. Back in the day så kokade telias modem och orkade inte svara på DNS. I varje fall om man hade typ 100k torrent connections

Kollade med Bahnhof.
Man behöver inte byta media konverter
Det enda man kan beställa är villafiber. Med villafiber behöver man ingen speciel utrustning. Utom konveter.

När jag säger att det verkar som man behöver byta så frågar de efter att Adress. Efter en undersökning så kommer de fram till att det går att leverera i stadsnätet.

Men det går inte att beställa. Antar att det går att beställa i chatten men bedrägeriförsök + meck + sponsring av flashback är nog minst en grej för mycket.

Back in the day med adsl så ringde man support för att brygga modemet. Gissar att detta är samma. Blir väl problem om man har tv o telefoni kanske.
Jag kan själv peta på inställningen i min Huawei-router som jag fick från Bahnhof 2021, men har ingen tv eller telefoni. Tror dock de ligger på egna nät i routern, bryggningen påverkar nog bara internetuppkopplingen.

Jag har tuffat på med Ubuntu på bärbara datorn i några månader nu (stödde inte uppdatering till Win 11). Tråkigare design etc., men fungerar bra till nästan allt. Man behöver inte gå in i kommandotolken för att fixa vardagsgrejer, vilket jag upplever behövdes för 10-15 år sedan.

Libre office calc fungerar hyfsat som ersätting för excel. Man kan t.ex. öppna och spara .xlsx-filer utan problem. Mest irriterande bristen jag har upptäckt är att funktionen "format as table" saknas. I diverse nätforum förklaras det antingen att det går att skapa den funktionaliteten själv med bara 150 enkla knapptryckningar, eller att det minsann är en helt onödig funktion och du borde använda ett program för databaser i stället.

Bank-ID på fil finns inte. Teoretiskt skulle det gå att beställa separata inloggningsdosor från de olika företag där bank-ID behövs, men jag föll till föga och köpte en handdator med android som stöder mobilt bank-ID och får ligga i en byrålåda när den inte behövs. Trist att man ska behöva en till teknisk pryl, men det blev åtminstone betydligt billigare än en ny bärbar dator.

Jag kan själv peta på inställningen i min Huawei-router som jag fick från Bahnhof 2021, men har ingen tv eller telefoni. Tror dock de ligger på egna nät i routern, bryggningen påverkar nog bara internetuppkopplingen.
Ja, det är egna vlan. Jag har läst om folk som själv satt upp det på egen router men låter för meckigt. Det bör ju gå att fixa som du säger. Med separat media konverter vill jag inte ha två routers ovan på det.

Mitt problem nu är att jag inte vill ha någon leverantörsbunden hårdvara när det är på ren djävulskap.

Jag gav upp Bahnhof och försökte låsa mitt telia i 12 månader online. Går inte att låsa samma hastighet utan de dubblar hastigheten för 250 spänn mer än jag fått om jag haft en annan leverantör nu.
Frågade i chatten om det gick att lösa eller om det är enklare att byta leverantör.

Fick efter två försäk svar att ringa kundtjänst i morgon. Så det är ju ett svar på frågan.

Jag har tuffat på med Ubuntu på bärbara datorn i några månader nu (stödde inte uppdatering till Win 11). Tråkigare design etc., men fungerar bra till nästan allt. Man behöver inte gå in i kommandotolken för att fixa vardagsgrejer, vilket jag upplever behövdes för 10-15 år sedan.

Libre office calc fungerar hyfsat som ersätting för excel. Man kan t.ex. öppna och spara .xlsx-filer utan problem. Mest irriterande bristen jag har upptäckt är att funktionen "format as table" saknas. I diverse nätforum förklaras det antingen att det går att skapa den funktionaliteten själv med bara 150 enkla knapptryckningar, eller att det minsann är en helt onödig funktion och du borde använda ett program för databaser i stället.

Bank-ID på fil finns inte. Teoretiskt skulle det gå att beställa separata inloggningsdosor från de olika företag där bank-ID behövs, men jag föll till föga och köpte en handdator med android som stöder mobilt bank-ID och får ligga i en byrålåda när den inte behövs. Trist att man ska behöva en till teknisk pryl, men det blev åtminstone betydligt billigare än en ny bärbar dator.
Ja, bank id på fil gav jag till sist upp även på windows.
Jag tror du kan få till design som du vill men håller med om att det brukar se kass ut. Jag gillade gamla gnome.

Nån som vet varför bankid inte "finns" till Linux men funkar i Android (Linux)? Jäkligt irriterande, annars hade jag bytt till Linux för länge sedan på morsans dator.

Nån som vet varför bankid inte "finns" till Linux men funkar i Android (Linux)? Jäkligt irriterande, annars hade jag bytt till Linux för länge sedan på morsans dator.
antar att de inte orkar men så skyller de kanske på säkerhet. Jag tror det är på utdöende på windows också.

Går det på en rootad android?

Tillbaka
Topp