[OT] Datafrågor - En samlingstråd

han kör fat32. fat32 har en begränsning på 4.1gb lr dyligt
han måste köra om skiten till ntfs eller annat filsystem så klarar han sig sedan....

finns live partionerar som klarar det utan att förstöra men rek är ändå att göra om hela maskinen.

dock verkar det skumt om han har fat32 på en xp maskin. han försöker inte göra de på en extern disk lr dyligt?

Min bärbara kom med XP förinstallerat där man hade valt fat32... Skulle jag ge mig på en gissning är det att fat32 gör att datorn drar lite mindre ström, har inte tid att utveckla detta, frukostgröten väntar... :-)

MangeJL skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle jag ge mig på en gissning är det att fat32
> gör att datorn drar lite mindre ström,

?????

Lyckas fortfarande inte få iordning på detta. Har härjat med portar fram och tillbaka, tagit ner en nyaste Azureus, tagit ner senaste JAVA, öppnat portar i McAfee Security Center mm. Men fortfarande så funkar det inte. Finns det andra alt. till Azureus?

Har sån lust att bara skicka ut Vistan, och det hade jag gjort om det inte hade varit HemPC på Personal Erbjudande från företaget.

Funderar starkt på att uppgradera minnet i datorn. De är på fjuttiga 512mb..... Kan dock lite om det där så jag rådfrågar er.
Kollade i burken och fick fram att de är sådana här minnen jag har idag

minne.JPG ht=544

På moderkortet satt dessa på de vita portarna minnesplatserna. Sedan fanns där blå, är det någon skillnad på dessa i kapacitet ?
minnesplats.JPG ht=544

Så hur gör jag ?
Ska jag byta ut även de minnerna jag har till nya, kanske snabbare, om jag nu kan ha det. Eller ska jag bara pkussa på med mer ? Vad säger ni ?

Senast redigerad av en moderator:
mer minne är bra :)

Antar att du har 2 minnesmoduler nu? Det är nog så att det ska vara ett matchande par av moduler. Alltsp 2x256 eller 2x512 och att dessa sitter i en samma platsbank. Alltså de sitter på jämte varandra med i en plats med blått spänne och en med vitt.

Dewt är min gissning iaf, men kolla manual eller minnesåterförsäljaren om du inte ska beställa över nätet..

Norlin skrev:
> MangeJL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skulle jag ge mig på en gissning är det att
> fat32
> > gör att datorn drar lite mindre ström,
>
> ?????

Om ett filsystem inte fungerar optimalt för en viss tillämpning kommer disken att jobba mer, vilket drar mer ström. Är man t.ex bara ute efter prestanda finns det situationer där fat32 är att föredra över ntfs. På min halvgamla laptop gav fat32 lite bättre prestanda än ntfs. Men det kan ju räcka med att man slänger i lite mer minne, skaffar en bättre disk osv för att det ska svänga över till fördel för ntfs.

...
jag tänker inte ersätta nåt om det pajjar ;) , men jag är rätt säker på att det ska gå hur bra som helst :)

Kolla bara så att kontakter ser ut att stämma. Ser inte hela på din bild, men det borde också vara samma.

Mycket borde o kanske, jag vet, men det är nog enklare än det verkar...

De ser likadana ut. Tror jag satsar på 2gb mer i minne.

Tack för hjälpen Anders !

Du slipper ersätta mig om det inte fungerar.. :-)

Vad är det för moderkort?
Mängden minne och möjliga kombinationer kan vara begränsade av moderkortet. Du kanske kan använda snabbare minnen om du har tur.

Har ine en aning om vad det är för moderkort... Skaffade datorn genom jobbet för 3 år sedan. Vet bara att det är e P4 3.0, PCI-E....

Kanske tips på hur jag tar reda på om jag kan ha snabbare minne elller ej ? finns det något litet bra prog. till att ta reda på detta ?

Har inga manualer till moderkortet.... Fick aldrig med detta...

jthuress skrev:
> Har ine en aning om vad det är för moderkort...
> Skaffade datorn genom jobbet för 3 år sedan. Vet
> bara att det är e P4 3.0, PCI-E....
>
> Kanske tips på hur jag tar reda på om jag kan ha
> snabbare minne elller ej ? finns det något litet
> bra prog. till att ta reda på detta ?
>
> Har inga manualer till moderkortet.... Fick aldrig
> med detta...

Kolla på kortet och se om det finns några beteckningar samt tillverkare. Gör en sökning på nätet. Lägg till intel och p4 så borde det dyka upp nått.

> Antar att du har 2 minnesmoduler nu? Det är nog
> så att det ska vara ett matchande par av moduler.

Han har ju PC3200 minnen, inte några SIMMar från 90-talets början. Han kan nog blanda rätt friskt om han skulle vilja. Jag skulle rekomendera att köpa en 2G DDR PC3200.

Jag har aldrig riktigt fattat det här med matchande par. På det gamla onda tiden när jag körde antik hårdvara (och inte bara gammal) så hade jag en PMAX med 108MB minne (!) och en Sun U1 med 320MB. På riktigt hårdvara har man aldrig behövt bry sig.. Och på sådär modern hårdvara behöver man inte bry sig heller.

mzi skrev:
> Jag har aldrig riktigt fattat det här med
> matchande par. På det gamla onda tiden när jag
> körde antik hårdvara (och inte bara gammal) så
> hade jag en PMAX med 108MB minne (!) och en Sun U1
> med 320MB. På riktigt hårdvara har man aldrig
> behövt bry sig.. Och på sådär modern hårdvara
> behöver man inte bry sig heller.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture
(så slipper jag skriva en massa själv :-)

Ah, så man kan köra i single channel-läge också och därmed smälla in precis de minnen man har liggande hemma i skokartongen? Jag försöker få hårdvaran att vara så abstraherad som möjligt för mig.

AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH !

Panik !

Nu får jag inte igång datorn. Enda jag gjort var att plocka bort ena minnet. Det som händer är:
Datorn startar, och arbetar. Men inget kommer fram på skärmen. Den bara visar energisparläge ( något i den stilen ). Drar jag ut kabeln så står det i stil med, kontrollera kabeln. Vad fasen kan vara fel ? Hade det varit något fel i burken hade den väl pipit och herjat och inte startat igång alls...
Om kabeln hade varit sönder skulle den väl inte visat något alls ?! Eller ?!

Kan det vara grafikkortet som lagt av ?

SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT ! Utan min dator stannar världen !

Borde funka att slänga i det man har... Har dock inte testat.

Det är lite kul när man har någon applikation som gör det enkelt att testa och som dessutom går att kompilera för lite olika plattformar. Brukar köra FFTW lite här och där mest på skoj, inte SÅ vetenskapligt, men ger i alla fall en liten hint om hårdvaran.
Nu blir jag faktiskt lite sugen att sticka hem och testa om och i så fall hur stor skillnaden blir mellan singel och dual :-P

JojjeM skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det andra
> > alt. till Azureus?
>
> Som nämndes tidigare http://www.utorrent.com/ .
> Riktigt bra men jag garanterar inte att det funkar
> med Vista.
>
Tackar, tackar, jag missade detta under all frustration över mitt elände ;-)

jthuress skrev:
> AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH !
>
> Panik !
>
> Nu får jag inte igång datorn. Enda jag gjort var
> att plocka bort ena minnet. Det som händer är:
> Datorn startar, och arbetar. Men inget kommer fram
> på skärmen. Den bara visar energisparläge (
> något i den stilen ). Drar jag ut kabeln så
> står det i stil med, kontrollera kabeln. Vad
> fasen kan vara fel ? Hade det varit något fel i
> burken hade den väl pipit och herjat och inte
> startat igång alls...
> Om kabeln hade varit sönder skulle den väl inte
> visat något alls ?! Eller ?!
>
> Kan det vara grafikkortet som lagt av ?
>
> SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT ! Utan min dator stannar
> världen !

Plockade du ur minnet skulle man ju kunna gissa att det har något med det att göra...
Det kan vara nästan vad som helst, nått kort eller någon kabel som inte sitter i ordentligt. Brukar ju kunna hända om man rotar lite i datorn.
Finns kretsar i datorn som bland mycket annat ser till att datorn inte startar ordentligt om något verkar fel. Kan bli så om man t.ex inte har något minne alls.

Edit: Saker kan trots allt gå sönder... kretsarna till trots.

Men, datorn låter precis som den gjort tidigare. Men visst...det kan vara vad som helst.... SKit med.

Inga andra tips ?! Får panik här.... !

jthuress skrev:
> Men, datorn låter precis som den gjort tidigare.
> Men visst...det kan vara vad som helst.... SKit
> med.
>
> Inga andra tips ?! Får panik här.... !

Hmmm, själv brukar jag plocka bort allt som inte behövs för att datorn åtminstone ska gå igång... ide-kablar, alla kort (pci, agp etc), mus, tangentbord, allt utom minne i princip, har hänt att jag plockat bort det också. Datorn brukar ju pipa till när processorn kommit igång på allvar så att säga. Annars kan tangentbordet vara en bra indikator också, brukar ju blinka till (och allt som oftast fungera). Sedan är det bara att stoppa i kort för kort.
Fungerar inte det brukar man kunna återställa bios:et, ofta finns någon bygling på kortet, sedan kan det vara så att när man gjort byglingen ska man ta bort den igen, UTAN att slå på strömmen, ibland ska man slå på strömmen. Det har hjälpt ibland.

Ska ta ut datorn till föräldrarna imorgon och testa där med deras skärm... Tar med mig ett gammalt analogt grafikkort och testar med. Nästan så jag hoppas på att det ska vara grafikkortet som lagt av, enklast o fixa till. Det blir dock dutigt jobbigt om nu datorn nu inte startar där heller.

Fan vad jag hatar datorer !!!

jthuress skrev:
> Ska ta ut datorn till föräldrarna imorgon och
> testa där med deras skärm... Tar med mig ett
> gammalt analogt grafikkort och testar med. Nästan
> så jag hoppas på att det ska vara grafikkortet
> som lagt av, enklast o fixa till. Det blir dock
> dutigt jobbigt om nu datorn nu inte startar där
> heller.
>
> Fan vad jag hatar datorer !!!

"To err is human, but to really foul things up requires a computer."

Nu har jag tagit lite luft och lugnat ned mig lite. Pulsen är nog bara runt 120/min nu... :-)

Tar det från början lugnt o stilla. Detta har hänt:

- Jag öppnade upp datorn för att kolla in minnestypen. Tog således bort ett av minnerna och tog kort på dessa. Vickade även lite på processorfläkten för jag tyckte den har låtit mkt seanste tiden. Den satt dock bra.
- Startade datorn. Den gick igång o jag kom in i windows. Sedan efter en stund så kom Energisparläget upp på skärmen och jag kunde inte göra något. Själva datorn var dock igång. Detta hände ett par gånger, med skiftade tid. Ena stunden stängdes den av efter 2 minuter, andra gåneg efter 30 min.

- Trodde jag micklat med processorfläkten, men processorn var inte varmare än vanligt englit mitt prog. Men jag plockade bort fläkten, rengjorde och smetade på ny massa och på med den igen.

- Men det gick ändå inte.

Klokare ?! Tänkte på om det vore processorn som blev knas så borde den inte uppträtt så. Hela datorn borde startat om om den blev för varm. Kan ju vara minnet... Kan man köra på ett minne ?! Elelr måste de vara i par ?

Du använder väll ett avledande handledsband när du rotar i datorn?
wriststrap.jpg ht=99

Komponenterna är känsliga för statisk elektricitet. Ofta går det bra utan, men har man otur så pajar man något.

Satte du tillbaka minnet i samma sockel?

Jepp. Minnet sattes tillbaka på samma plats.

Vad kan det tyda på att datorn stängs av efter varierande tid och sedan inte startar alls ?! Som jag skrev så är ju inte processorn varm,. Och själva hdd startade inte om, utan det blev bara mörkt på skämen med den texten om energisparläge. Tycker att om det vore något hårdvarofel så borde väl datorn stängas av, alt. starta om. Eller är det inte alltid så ?

Att något är fel :-)

Energisparläge är nog något skärmen beslutar om då det förmodligen inte kommer något vettigt via sladden, signal av något slag finns det, eftersom den reagerar när du dragit ut den.

Provat att dra ut nätsladden/slå av strömmen helt?

Har testat att bryta strömmen helt, med samma resultat...

Tycker det är lustigt att problemet kom stegvis och inte direkt. Tycker att antingen fungerar en komponent eller ej, eller vad det nu må vara som strular.

DEt kan inte vara kabeln som gått sönder ?! Eller låter det föga troligt ?

Grejen är att moderna skärmar är ganska smarta. De märker att det går signal i kabeln (ström) och väntar på att få rätt signal. När den inte får det går den in i strömsparläge. Rycker du kabeln går det ingen ström (vi väntar alla med spänning (!) på att Tesla ska komma tillbaka och fixa sladdlöst en gång för alla).

Det låter som grafikkortet är paj eller att det inte sitter fast som det ska.

Du hade väl anti-statband runt handleden när du meckade i datorn?

JAg ska skaffa ett sådant skydd....

Hoppas nästan att det är kortet som gått åt pipan.... då vet jag iallafall vad det är...

Återkommer imorgon med info. hur det gått med tester.

Blir segt på jobbet idag... vill hem och pula ( svensk slang...inget annat...hehe ).

På den gamla goda tiden (i alla fall ganska gamla) så var man tvungen att stoppa i 30-pins-simmarna (eller sipparna ibland) fyra och fyra. Hade ett gammalt 486-moderkort med 16 minnesplatser..

286:an hade inte ens simm, men jag minns inte hur många kretsar man behövde stoppa in i den åt gången.

Fan vad matt man blir pa datorer!!!! Av fyra burkar ar det bara en som funkar som den skall just nu, klart det skall skita sig ordentligt nar det barkar sta... :(

Tack, ville bara spy lite galla, nastan sa att man funderar pa en Mac...

Om det bara fanns shockwave till *nix så skulle jag skippa OS som kostar något helt och hållet. Men jag måste få min dagliga dos Table Tennis Tournament på Miniclip...

Teckenkoden är 00B0 (Alt+kod på numeriska tangentbordet). I MS Word är standardkortkommandot "Alt+Ctrl+2, blanksteg" :)

EDIT: Om inget annat funkar så får du en här som du kan klippa och klistra ° :)

/Johan

Tillbaka
Topp