[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Har en bärbar som börjat spontan-stänga-av-sig-efter-ett-tag. Fundrar om det är SO-DIMM:arna som börjat krångla, någon som råkat ut för något liknande?

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Har en bärbar som börjat
> spontan-stänga-av-sig-efter-ett-tag. Fundrar om
> det är SO-DIMM:arna som börjat krångla, någon
> som råkat ut för något liknande?

Har för mig hört om ngn som hade samma problem. I det fallet var det nånon fläkt som var trasig och datorn var inställd att stänga av sig när den nådde en viss temp för att inte bränna ngt.

..::Larzzza::.. skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har en bärbar som börjat
> > spontan-stänga-av-sig-efter-ett-tag. Fundrar
> om
> > det är SO-DIMM:arna som börjat krångla,
> någon
> > som råkat ut för något liknande?
>
>
> Har för mig hört om ngn som hade samma problem.
> I det fallet var det nånon fläkt som var trasig
> och datorn var inställd att stänga av sig när
> den nådde en viss temp för att inte bränna ngt.

Plockade isär CPU-kyleriet i molekyler, det är en fet klump med heatpipes och fläktar, blåste bort allt äckligt damm, mm. som samlats där men det blev tvärnit igen efter det. Funderar på att sätta en fläkt temporärt under minnesmodulerna för att se om det hjälper.

42Hz, du kan prova att använda en minnesmodul i taget om du har flera alltså, då kan du se om det är en av stickorna som är trasig och orsakar problemet. Kör ett memtest program som testar stenhårt om du vill provocera fram fel, orthos fungerar bra tycker jag.

När det gäller värme brukar ju CPUn ligga lite sämre till än minnena, vad har du för temperaturer i burken när du kör den? Speedfan kan fungera bra för att kolla cpu temp och fan speeds.

Datorn har varit tokvarm sedan den var ny, en vanlig P4 i en bärbar kan ju inte vara nyttigt. ;)

Glömde skriva att jag funderade på att lägga på ny kylpasta mellan CPU:n och kylklumpen.

Undrar hur det är med heatpipe-konstruktionerna, vad är det för vätska som används i dem egentligen, kan de tappa kyleffekt med tiden?

Det är nån olja. Jag tror inte de kan sluta fungera faktiskt, det är ju kapillärverkan som gör jobbet och om den läckt så borde det märkas?

Morfum skrev:
> Snabb fråga.. Hur får man en sådandär ring som
> betäcknar vinkel? Om jag vill ha 45 grader men en
> liten cirkel ist?
>
> mvh.

För knepiga tecken i Windows är 'character map' din vän. För att starta programmet, välj Start -> kör och skriv charmap i rutan som kommer upp. Sen kan du välja och vraka bland olika tecken.

Om det finns nåt liknande för Mac vet jag inte (än, har inte fått min Mac Mini än).

Får upp ett fönster när jag ska besöka CrC, bara när jag kör firefox, i explorer är det inga problem, men vem vill använda det?
Någon som vet vad det är och hur man löser det?
Autenticering.JPG ht=484

Ska du lägga på ny pasta mellan cpu och kylare ta någa bort den gamla först, med en icke oljebaserad lösning. Sen tunnt tunnt lager, typ två riskorn.

Du kan även plana kylaren om det är det som är problemet. Men installera något program och läs av hur varmt det är, att känna efter och tro att det är varmt är lite svårt att tolka rätt.

Man får dessutom vara försiktig med kanterna på CPU:n på vissa P4 då de tydligen är 'öppna' där, AMD har visst haft samma problem med CPU:er som lagt av då lösningsmedel trängt in i CPU:n och förstört den samma.

Nu har jag kört drygt 12h i sträck med en extra fläkt som blåser rakt upp på SO-DIMM:arna och det har inte 'fryst' en enda gång än, verkar hjälpa med andra ord!

I värsta fall får jag modifiera locket så jag får plats med en till fläkt, en fläkt till lär väl knappt märkas, sitter redan två fläktar originalmonterade på undersidan. Inget man har i knät om man är rädd om 'familjelyckan'. =)

Jag vet inte riktigt var jag ska lägga denna, men xkcd är sjukt rolig:

Bilagor

• exploits_of_a_mom.png
    exploits_of_a_mom.png
    21.8 KB · Besök: 40
mzi skrev:
> Jag vet inte riktigt var jag ska lägga denna, men
> xkcd är sjukt rolig:

Haha...håller med. Gör måndagar, onsdagar och fredagar till bra veckodagar :)

Har fått en PDF av en annan oduglig konsult (vem har sagt att jag är duktig) som är låst för utskrift. Någon som vet om det går att komma runt?

Säg nu bara inte att jag ska be konsultslusken om en ny fil för det går inte.

Du kan ta in pdf:er i Photoshop, å där skriva ut eller spara som tiff eller dylikt.

Synd för er att ni inte anlitar BV ICT:s kundsupport ;~)

Bruse: jag har hört att BV ICT:s personal är väldigt snugga!

Ska testa PS. Tack!

Senast redigerad av en moderator:
Skriv i terminalfönstret:
pdftops filnamn
tryck sedan enter
skriv ut filen filnamn.ps

EDIT:
du kanske inte kör linux?

Senast redigerad av en moderator:
jansson99 skrev:
> Nä, jag kör inte linux, men min datsnubbegranne
> (Tobhas) gör det. Jag testar med honom.

Gör det. Fast jag kan ha fel, har faktiskt aldrig varit med om en utskrivningslåst pdf. Hursom är det jag skrev i ovanstående inlägg det första jag skulle provat. Fast det kan funka att bara skriva ut direkt faktiskt...

jansson99 skrev:
> Is Linux da shit?

Provade - misslyckades - skrotade.
Har hört att senste (eller kanske kommande?) versionen av Ubuntu ska ha lite bättre drivrutinssupport, annars är det väldigt krångligt om man inte är Linuxfreak.

Det här diskuterades för några år sedan i Linux-världen. Det är ganska enkelt att komma runt såvitt jag minns, men kräver att man ändrar i källkoden och kompilerar om läsprogrammet, så struntar det i utskrifts- och kopieringsskydd. Diskussionen gällde om det var OK att medverka till att gå runt skydden i pdf-filer vilket man alltså inte tyckte. Jag vet inte själv hur man gör, men det går nog att ta reda på.

Ghostscript som jag tipsade om ovan är ett 'unixverktyg' men det finns även i windowsvariant. På den tiden ignorerade det alla skydd i pdf-filerna.

Stervelo: vi snackar ritningar med mm-precision. Det funkar inte med klipp- & klistra.....

NiklasL: Hurvida man ska eller inte ska gå runt utskriftsskyddet är en ickefråga i detta fall. Konsulten skall leverera ritningar och dokument som går att hantera. I många fall där jag får ritningar har entreprenören i andra änden dragit för länge sedan och är onåbar.

Jomper: ska titta på Ghostscript för windows. Vart kan man tänkas hitta det?

Googla. Det är ett gratisprogram.

Testade du de två jag tipsade om ovan? Det sistnämnda är simpelt, inget man behöver installera osv utan bara en .exe som man kör. Funkar det inte så är det bara att slänga filen, ingen skada skedd.

Jag har inte hunnit ännu. Andra arbetsuppgifter har hållit mig i ett strupgrepp hela eftermiddagen. Men som den goda konsult jag är kommer jag naturligtvis att viga ett par timmar åt problemet nu......

jansson99 skrev:
> viga ett par timmar
> åt problemet nu......

Hoppas att du vet att ta betalt för dig. Det finns öl att dricka.

Atlas_sthlm skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > viga ett par timmar
> > åt problemet nu......
>
>
> Hoppas att du vet att ta betalt för dig. Det
> finns öl att dricka.

Ooops! Glömde smilysen ;-) Jag dricker vin och jobbar samtidigt.

Is Mac da shit?

Fan, då får jag ju ta in dig som underkonsult Tobbe.... ;-)

Eller så kommer Du in på en öl och hjälper mig att rodda iordning GhostScript.....

Har testat en del program under kvällen och inte hittat något som funkar på mina pdf-testfiler. Foxit funkar inte, pdftops för windows funkar inte (har ingen Linux-installation f n och ingen live-cd till hands), ensode.net funkar inte, brute-force cracking tar väldigt lång tid, även för korta lösenord på fem bokstäver, etc...

Med GhostWiew kan jag öppna och skriva ut filen. Den blir dock svartvit men det är inget stort problem eftersom 90% av alla ritningar jag jobbar med är färglösa.....

Får bjuda in datasnubbegrannen och se om han kan hitta några magiska knappar.

Ghostschript vet jag inte hur det funkar. Det är ju någon typ av consol. Såna grejor slutade jag med efter vic 64.....

Måste du inte köra ghostscript för att kunna köra ghostwiew? Ghostwiew är väll bara någon typ av skal?

Det stämmer, Ghostview är bara ett grafiskt skal till Ghostscript. Kul att det verkar funka - jag vågade inte säga att senast jag körde det var förra årtusendet.. ;)

jansson99 skrev:
> Jag har både GS och GW installerad. Är det
> alltså så att GW använder GS och visar
> resultatet i GW?

Jepp, perfekt för dem som inte använt tangentbordet sedan C-64 tiden :-)

//j

Nu OTar jag mig igen, ursäkta. Det hela är en anings brådskande.

Jag skulle vilja ha möjlighet att glo film på TVn ikväll men jag får inte mitt PCLinux att berätta för mitt Radeon 9600 hur det ska göra?

I värsta fall måste jag installera XP igen, men jag hoppas ni kan rädda mig från detta. :)

Jag har funkande drivrutin, flrx men saknar TVout.

Så - intelligenta Linuxkungar... Hit it!! :D

Tillbaka
Topp