[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Care by volvo. Leasing alltså. Fast pris. Allt är inräknat från början, som vettig lack, vinterdäck och en rimlig grundutrustning. Tillval skrivs bara av med 50% (typ dragkrok). Försäkring ingår också.

Att jag skrev "tyska" var för övrigt en retorisk grej och pekade på branschen i stort.
Ja, man kan välja privatleasing bl a för att slippa pruta. Men förstår fortfarande inte varför det var ett argument för att välja just Volvo.

Ja, man kan välja privatleasing bl a för att slippa pruta. Men förstår fortfarande inte varför det var ett argument för att välja just Volvo.
Jag är ointresserad av prutning. Anser inte att det är något som ska behövas. Vill de ha mig som kund ska de ge mig rätt pris direkt. Så man kanske kan säga att det var en del andra handlare som tappade mig, snarare än volvo som vann mig.

Finns gott om människor som tycker det är jättekul med prutning och "förhandling". Jag är inte en av dem. Och jag tror faktiskt inte att jag är unik. Precis som det finns en marknad för färdigförhandlade och transparenta boräntor tror jag det kan finnas det för bilhandlare också.

Jag är ointresserad av prutning. Anser inte att det är något som ska behövas. Vill de ha mig som kund ska de ge mig rätt pris direkt. Så man kanske kan säga att det var en del andra handlare som tappade mig, snarare än volvo som vann mig.

Finns gott om människor som tycker det är jättekul med prutning och "förhandling". Jag är inte en av dem. Och jag tror faktiskt inte att jag är unik. Precis som det finns en marknad för färdigförhandlade och transparenta boräntor tror jag det kan finnas det för bilhandlare också.
Jag är egentligen precis likadant, föredrar när det riktiga priset är satt från början. Jag menade mest att Volvo inte är bättre än någon annan, snarare är det några andra som är bättre, därav att jag inte såg kopplingen till Volvo.

"Alla" har väl färdigförhandlat pris på privatleasing (har förstått att det även där kan finnas visst utrymme) men hos de flesta, inklusive Volvo, behövs prut vid rent köp. Glad att jag numera använder ramavtal...

Jag har hört att Volvo budgeterar 15% under listpris per såld bil så får går det att pruta. Nu har de väl sagt att elbilarna bara ska säljas online så då går det åt "rätt" håll.

Två saker jag uppskattade med att köpa Tesla var dels att man inte behövde fundera på att pruta, dels att man bara behöver ta ställning till 4 varianter, färg och vilka hjul man vill ha. Mjukvarupaket kan man köpa sen, om man vill.

Inget "jaha, vill du ha det tillvalet får du gå upp två paket, det kostar 100000" . Och sen extra förhandlingar på det, trots att jag i bästa fall är ointresserad av några saker i paketen, och i vissa fall såg några saker som negativa (tex led lister på dörrarna)

Det går ju att räkna lite snabbt. Nya Model Y LR sägs hemma på drygt 700k. 200k in ger lån på 500k. Om vi antar 0-ränta (vilket troligtvis inte kommer gälla) och avbetalning 3k per månad så har man betalt av ca 200k efter 6 år. Dvs 300k i skuld efter 6 år. Är bilen värd det? Kanske. Men några nya 200k att stoppa in i ny bil finns definitivt inte.
Och i detta exempel är det då bara 1000kr kvar per månad (om max månadsutgift ska vara 4k) som ska räcka till försäkring och annat.
Varför tror du att en refresh på en MY skulle kosta 150” mer än idag? Verkligen inte. Kommer vara typ samma som idag - jämför M3s refresh.

Det kan t.o.m. vara så att om du beställer SR MY idag så får du refreshen. Ingen nollränta och leverans i maj tyder på det.

Vad händer med alla Teslor som tröttnats på efter några års leasing? Det finns förhållandevis väldigt få på blocket med tanke på hur många som körs, och då är de oftast bara något år gamla.
Skrotas de? Säljs de i andra länder?

Jag tycker det är gravt ironiskt att så många som är emot fossildrift inte har nåt emot att skaffa ny bil idiotofta bara för att de är eldrivna. Är inte det lite märkligt? Skulle det på något sätt vara mer hållbart?

Jag har hört att Volvo budgeterar 15% under listpris per såld bil så får går det att pruta. Nu har de väl sagt att elbilarna bara ska säljas online så då går det åt "rätt" håll.
Volvo har backat på det, kommer fortsätta som man gjort tidigare.
Avtal gav mer än 15% för några år sedan, så 15% i snitt låter rimligt

Vad händer med alla Teslor som tröttnats på efter några års leasing? Det finns förhållandevis väldigt få på blocket med tanke på hur många som körs, och då är de oftast bara något år gamla.

Jag tycker det är gravt ironiskt att så många som är emot fossildrift inte har nåt emot att skaffa ny bil idiotofta bara för att de är eldrivna. Är inte det lite märkligt? Skulle det på något sätt vara mer hållbart?

Någon annan med en fossilbil byter kanske till den begagnade elbilen.

Oavsett drivmedel så är det på det sättet vi förnyar och moderniserar vagnparken. De som är sista användare på en bil har inte möjligheten att köpa en ny så vi behöver att bilarna ska hoppa 3-4 gånger.

Någon annan med en fossilbil byter kanske till den begagnade elbilen.
Jo, men då borde de ju finnas på marknaden. Och det verkar inte så.

Oavsett drivmedel så är det på det sättet vi förnyar och moderniserar vagnparken. De som är sista användare på en bil har inte möjligheten att köpa en ny så vi behöver att bilarna ska hoppa 3-4 gånger.
När jag läser den här tråden så verkar det bara handla om egen vinning, för att det helt enkelt är ekonomiskt möjligt att byta bil skitofta. Knappast med nån god baktanke.
Oavsett så ser man ju inte de bilar som byts bort. På blocket finns bara ~1000 Teslor, vilket är sjukt lite sett till hur många som körs. Visst är det möjligt att många också köps ut och körs tills de rasar, men det tror jag inte heller.

-------

Jag tittade lite på skoj vad jag skulle fått för elbil om jag köpt en sån begagnad istället för min nuvarande fossilbil. Bara massa trista crossovers med sämsta möjliga utrustning, skitdålig räckvidd och allmänt absolut ingenting jag vill ha. Så för mig är det inget alternativ oavsett. Finns inte på kartan att jag skaffar en helt ny bil heller med tanke på priserna. Låna till bil är fan definitionen av överkonsumtion.

Generellt är det väl många begagnade som går utomlands, gissar att samma gäller Tesla.

En dåres försvarstal :
Jo, jag faller lite under den ironiska delen. Även om jag per definition inte är emot fossilbil tycker jag att elbil är en bättre bil, för mig. Jag är inne på min andra elbil, lite för idiotofta. Den första tog jag som leasing pga ändrade jobbförhållanden, 6+6 mil till och från jobbet, och ville helt enkelt inte slita på den då 3 år gamla "förstabilen", en XC70, som vi hade för avsikt att behålla länge.
Den andra tog jag efter tre år, mycket för att jag blev tvungen att ta ett beslut. Avtalet tog slut och jag hade fyra val. Förlänga ett år, köpa loss, ny leasing bil, eller helt avsluta och köpa privat.
Hade den första varit privatägd hade jag nog fortfarande kört i den, men det var inte den bilen jag ville ha på längre sikt. Den nuvarande MY har jag för avsikt att köpa loss och ha länge. Jag håller med om att det inte är försvarbart att byta bil vart tredje år, för mig.

Oavsett så ser man ju inte de bilar som byts bort. På blocket finns bara ~1000 Teslor, vilket är sjukt lite sett till hur många som körs. Visst är det möjligt att många också köps ut och körs tills de rasar, men det tror jag inte heller.
Model y kom väl 2020, så de äldsta är 5 år gamla, men tror det tog ett tag innan priserna sänktes och ruschen kom. De flesta har alltså inte gått sina tre år.
Sen har Tesla en mycket hög andel privatköpare jämfört med andra bilar i samma prisklass pga nollränteerbjudanden och, tror jag, deras omvända prestigeresa. De roteras alltså inte efter tre år.
Särskilt som andrahandvärdet är mycket lågt har inte alla mjlighet att byta så tidigt som de tänkt.
Kolla igen om ett par år så kommer blocket nog vara överfullt med Model Y.

Varför tror du att en refresh på en MY skulle kosta 150” mer än idag? Verkligen inte. Kommer vara typ samma som idag - jämför M3s refresh.

Det kan t.o.m. vara så att om du beställer SR MY idag så får du refreshen. Ingen nollränta och leverans i maj tyder på det.
Det är inte jag som tror det, det är fanboysen på Teslaclubsweden som spekulerar utifrån info de dammsuger internet på, t.ex. detta som väl säger +9kEUR
Dessutom skrev jag LR, inte snikversionen SR.

Model y kom väl 2020, så de äldsta är 5 år gamla, men tror det tog ett tag innan priserna sänktes och ruschen kom. De flesta har alltså inte gått sina tre år.
Sen har Tesla en mycket hög andel privatköpare jämfört med andra bilar i samma prisklass pga nollränteerbjudanden och, tror jag, deras omvända prestigeresa. De roteras alltså inte efter tre år.
Särskilt som andrahandvärdet är mycket lågt har inte alla mjlighet att byta så tidigt som de tänkt.
Jag syftade inte på nån specifik modell (har ingen koll på Teslas utbud och historia), men kolla själv så får du se. Det är alltså bara ~1000 Teslor på blocket totalt. Alla modeller och årsmodeller inräknat. Av 136.000 bilannonser. Det är rätt märkligt.

Jag syftade inte på nån specifik modell (har ingen koll på Teslas utbud och historia), men kolla själv så får du se. Det är alltså bara ~1000 Teslor på blocket totalt. Alla modeller och årsmodeller inräknat. Av 136.000 bilannonser. Det är rätt märkligt.
Och jag försökte förklara varför det inte är ett dugg märkligt om man tar med kunskap om Teslas modeller och hur deras försäljning utvecklats.

Att man blir bländad av en Teslas icke fungerande matrisljus varje körd kilometer nuförtiden är en sak, men bara tre år tillbaka var de inte alls lika vanliga. Och det är bilparken som den såg ut för 3-6 år sedan du hittar på blocket.

Ja, många är privatköpta och då måste de behålla bilen länge för att inte realisera en jättestor värdeminskning. Jag tror det är jättemånga som förköpt sig pga nollräntan och annat, som inte förstår hur stor värdeminskningen är. De kommer få en sur överraskning när de tänkt byta efter 3-4 år och inser att de måste behålla bilen länge till.

Jag tror det är för nya och man levererade inte alls många för bara något år sen. De flesta som rullar är nog fortfarande på första ägaren.

Det blir intressant om 4 år när första boomen av elbilar ska bytas ut. Vi har en lite unik begagnadsituation med högre priser än man haft historiskt men laddhybriderna verkar ändå ha stått sig rätt bra. För mig är en sån iskall men marknaden verkar inte lika försiktig, om de nu säljs såklart.

När jag läser den här tråden så verkar det bara handla om egen vinning, för att det helt enkelt är ekonomiskt möjligt att byta bil skitofta. Knappast med nån god baktanke.

De flesta handlar bil ur behovsstyrt ekonomiskt perspektiv ja, men det ger samma effekt på utbytet av bilar. Eller så missförstår jag hur du menar.

De flesta handlar bil ur behovsstyrt ekonomiskt perspektiv ja, men det ger samma effekt på utbytet av bilar. Eller så missförstår jag hur du menar.
Jag menar att man ofta använder miljöargument men att det i verkligheten bara är ett svepskäl. Eller åtminstone att man oftast knappast varit beredd att betala för "miljövinsten" om det skett på samma villkor som tidigare, alltså ur egen ficka. Många är helt enkelt hycklare.

Edit: På exakt samma sätt som att många har nån slags klimatångest och sen lik förbannat åker på semester hundratals eller tusentals mil bort med flyg. Möjligen utan att förstå att det är ganska exakt likadant som att köra fossilbil lika långt (ensam i bilen dessutom). Och så kan man oja sig lite över alla som kör bensin och diesel hemma, men som kanske INTE åker på semester på det sättet.

Jag menar att man ofta använder miljöargument men att det i verkligheten bara är ett svepskäl. Eller åtminstone att man oftast knappast varit beredd att betala för "miljövinsten" om det skett på samma villkor som tidigare, alltså ur egen ficka. Många är helt enkelt hycklare.
Säkert så att man främst gör det för egen skull, sen passar man (vi?) på att knarka lite godhetspoäng när vi ändå är där.
Samtidigt är det ju egentligen ointressant om bilen byta varje år eller vart tionde ur miljösynpunkt. Kanske tom bättre med snabba byten, för då trillar de snabbare ner i kedjan till den punkt där någon får möjlighet att byta bensinbil mot elbil, och ännu längre ner där nån skrotar sin diesel från -87 och nu kör en miljövänligare säkrare bil.

Edit: hade jag inte sett andra fördelar med elbil, och elbil varit dyrare än bensin, är det högst tveksamt om jag hade valt elbil bara för miljöns skull. Bara att erkänna.

Det är inte jag som tror det, det är fanboysen på Teslaclubsweden som spekulerar utifrån info de dammsuger internet på, t.ex. detta som väl säger +9kEUR
Dessutom skrev jag LR, inte snikversionen SR.
Läste på, enda som verkar kosta det är Performance, men det som lever få se. Sedan kanske de inte säljer alla fyra modeller direkt.
Budget/performance kanske får vänta.

Samtidigt är det ju egentligen ointressant om bilen byta varje år eller vart tionde ur miljösynpunkt.
Knappast, för det påverkar alla led. Om alla hade haft sina bilar i 10 år så hade det krävs enormt mycket mindre resurser. Vi hade (möjligen, inte säkert) använt mer olja, men samtidigt är elbils- och batteritillverkningen långt ifrån nån slags miljövänlig (eller fossilfri) verksamhet.

Ja det håller jag med om. Det är nog väldigt få som faktiskt har det så långt upp.

Knappast, för det påverkar alla led. Om alla hade haft sina bilar i 10 år så hade det krävs enormt mycket mindre resurser. Vi hade (möjligen, inte säkert) använt mer olja, men samtidigt är elbils- och batteritillverkningen långt ifrån nån slags miljövänlig (eller fossilfri) verksamhet.
Just för att det påverkar alla led drar jag rakt motsatt slutsats.
Det är alltså inte så att bilarna skrotas när vi lämnar tillbaka tjänstebilarna...
Din slutsats hade varit rätt om alla bilar haft samma nivå på miljöpåverkan, då skall de användas så länge som möjligt.
Jag ser det som att när min tre år gamla elbil kommer in i systemet startar det en kedja som i slutändan leder till att en 30 år gammal bensinare skrotas.
Men du har rätt inatt elbilar är långtifrån miljövänliga. De är bara i längden något mindre skadliga.

Edit: hade jag inte sett andra fördelar med elbil, och elbil varit dyrare än bensin, är det högst tveksamt om jag hade valt elbil bara för miljöns skull. Bara att erkänna.
Det är det som är så trist. Själv kör jag med ett bränsle som nu kostar 3-4:- mer per liter. Visst har det fördelar rent tekniskt över diesel, men mestadels gör jag det faktiskt för att inte slösa på petroleum. TROTS att jag inte bryr mig ett jota om "klimatet" (det kommer att ändras oavsett vad vi pysslar med och det måste vi kunna hantera).

Det är alltså inte så att bilarna skrotas när vi lämnar tillbaka tjänstebilarna...
Din slutsats hade varit rätt om alla bilar haft samma nivå på miljöpåverkan, då skall de användas så länge som möjligt.
Jag ser det som att när min tre år gamla elbil kommer in i systemet startar det en kedja som i slutändan leder till att en 30 år gammal bensinare skrotas.
Fast du ökar ju konsumtionen av en herrans massa råvaror, varav många inte är förnybara och är allmänt miljövidriga. Det är definitivt inte nån självklarhet att det skulle vara en miljövinst.

Givetvis måste bilarna skrotas tidigare om hela den där modellen ska fungera från början till slut. För de längre ner i kedjan måste göra sig av med sina tidigare bilar för att kunna byta till din förra.

Det fanns ca 5 miljoner personbilar i trafik i Sverige i slutet av 2023, hittar inte statistiken för 2024 (släpps nog senare under 2025). Fram till 25/1 har det registrerats 74.456st Teslor i Sverige, av dessa är nästan 3.500st exporterade eller skrotade så ca 71.000 borde vara i trafik (ca 1,4% av aktiva personbilsflottan). Av de 74.456st Teslor så är en bit över 51.000st registrerade nyare än 3 år. 40.000st av dem är nyare än 2 år.

Så jag tycker det inte är så konstigt att det "bara" är ca 1.000st ute på blocket. Tycker snarare en viss överrepresentation av Teslor på blocket om endast 0,46% av Teslorna är äldre än 3 år av hela Sveriges personbilsflotta då relativt många nya Teslor är fast i leasing, 23.882st av de som är nyare än 3 år, dvs nästan 50% av Teslorna som nyregistrerats sedan januari 2022. Med de siffror du uppger så är 0,74% av annonserna på blocket Teslor.

Fast du ökar ju konsumtionen av en herrans massa råvaror, varav många inte är förnybara och är allmänt miljövidriga. Det är definitivt inte nån självklarhet att det skulle vara en miljövinst.
Gjorde en edit i förra inlägget. Nej, elbilar är inte på något sätt miljövänliga. Det finns många livscykelanalyser på detta, en elbil är ju faktiskt ganska mycket värre att tillverka än en bensinbil ur miljösynpunkt. Men efter några tusen mil byts förhållandet. Hur många beror på vilken partsinlaga man läser...en då jämför man med nya bensinbilar. Skrotfärdiga bilar är myyycket värre.

Om jag köper en elbil i dag och behåller den i 10 år har jag inte påverkat något annat. Om jag köper 10 bilar, en om året, och säljer av, har jag bidragit till att få ut elbilar på marknaden. Som i sin tur trillar neråt i systemet.

Nu tror jag inte varje år är optimalt, men tror inte heller tio år är optimalt. Men det går väl att räkna på med vissa antaganden... Säger bara att du förenklar när du tar för givet att det är bättre att behålla bilen längre.

Det fanns ca 5 miljoner personbilar i trafik i Sverige i slutet av 2023, hittar inte statistiken för 2024 (släpps nog senare under 2025). Fram till 25/1 har det registrerats 74.456st Teslor i Sverige, av dessa är nästan 3.500st exporterade eller skrotade så ca 71.000 borde vara i trafik (ca 1,4% av aktiva personbilsflottan). Av de 74.456st Teslor så är en bit över 51.000st registrerade nyare än 3 år. 40.000st av dem är nyare än 2 år.

Så jag tycker det inte är så konstigt att det "bara" är ca 1.000st ute på blocket. Tycker snarare en viss överrepresentation av Teslor på blocket om endast 0,46% av Teslorna är äldre än 3 år av hela Sveriges personbilsflotta då relativt många nya Teslor är fast i leasing, 23.882st av de som är nyare än 3 år, dvs nästan 50% av Teslorna som nyregistrerats sedan januari 2022. Med de siffror du uppger så är 0,74% av annonserna på blocket Teslor.
Åfan, jag trodde det var betydligt fler, med tanke på hur extremt vanliga de är ute på vägarna.

Haha där ser man, exakt det jag menade men underbyggt med fakta 👏

Samtidigt är det ju egentligen ointressant om bilen byta varje år eller vart tionde ur miljösynpunkt. Kanske tom bättre med snabba byten, för då trillar de snabbare ner i kedjan till den punkt där någon får möjlighet att byta bensinbil mot elbil, och ännu längre ner där nån skrotar sin diesel från -87 och nu kör en miljövänligare säkrare bil.
Mycket styrs ju av priset, men visst är det bättre med en nyare bil
Men vad gäller just diesel kom väl den 1a stora minskningen av utsläppen med Euro 6, från september 2015.
Sedan har den väl skärpts ett par ggr såpass att Euro 6 dieslar nu(-21?) inte släpper ut mer än lika gamla(nya?) bensinbilar.
Detta skall även vara verifierat med avgastester vid verklig körning, dvs den sortens tester som fick VWs dieselgate att explodera.
Den som kör en personbilsdiesel äldre än 9-10 år släpper alltså fortf ut onödigt mkt gift o annan skit.

Men du har rätt inatt elbilar är långtifrån miljövänliga. De är bara i längden något mindre skadliga.
Jag kan sätta rätt många pengar på att det är bättre att ha några äldre bilar rullande mot att minska bilproduktionen med två tredjedelar.

Gjorde en edit i förra inlägget. Nej, elbilar är inte på något sätt miljövänliga. Det finns många livscykelanalyser på detta, en elbil är ju faktiskt ganska mycket värre att tillverka än en bensinbil ur miljösynpunkt. Men efter några tusen mil byts förhållandet. Hur många beror på vilken partsinlaga man läser...en då jämför man med nya bensinbilar. Skrotfärdiga bilar är myyycket värre.

Om jag köper en elbil i dag och behåller den i 10 år har jag inte påverkat något annat. Om jag köper 10 bilar, en om året, och säljer av, har jag bidragit till att få ut elbilar på marknaden. Som i sin tur trillar neråt i systemet.

Nu tror jag inte varje år är optimalt, men tror inte heller tio år är optimalt. Men det går väl att räkna på med vissa antaganden... Säger bara att du förenklar när du tar för givet att det är bättre att behålla bilen längre.
Det är klart att man får väga olika miljöaspekter mot varandra, och för min del väger fossilanvändning mindre tungt än mer nedsmutsningsbetonade nackdelar. Jag är bara ganska less på att många på allvar verkar tro att det är nån slags självklarhet att det är miljövänligt att skaffa elbil och byta vartannat eller vart tredje år. Det är självbedrägeri på hög nivå.

Edit: Ett stort problem med elbilar är ju att batterierna knappast håller bilens övriga livslängd. Så det återstår att se om vi också kommer fördubbla miljöpåverkan från dessa när man efter 20.000 mil måste byta batteri. För hysteriska summor dessutom. Misstänker att det blir ett väldigt skrotande där för att folk helt enkelt inte har råd att köpa såna bilar begagnat.

Det är klart att man får väga olika miljöaspekter mot varandra, och för min del väger fossilanvändning mindre tungt än mer nedsmutsningsbetonade nackdelar. Jag är bara ganska less på att många på allvar verkar tro att det är nån slags självklarhet att det är miljövänligt att skaffa elbil och byta vartannat eller vart tredje år. Det är självbedrägeri på hög nivå.
Den största delen av ditt resonemang håller jag med om, och det finns som sagt många olika aspekter. Tex använder elbilar mer av ämnen som ofta bryts på olämpligt sätt både ut miljösynpunkt och hur personalen hanteras. Tillverkarna kämpar med detta.

Jag kan sätta rätt många pengar på att det är bättre att ha några äldre bilar rullande mot att minska bilproduktionen med två tredjedelar.
"Några" äldre jämfört med "minska produktionen med två tredjedelar" är ju en intressant jämförelse.
Jag påstår att det inte kommer dyka upp så många fler människor från tomma intet som skall köra bil. Och att nyare bilar kommer rulla före gamla. Då blir den enda möjliga slutsatsen att för varje tillverkad elbil skrotas en gammal bensin eller diesel. Ett till ett alltså.
Så minskar man produktionen med två tredjedelar kommer antalet gamla smutsiga bilar i världen öka med ca 40 miljoner. Om året.

"Några" äldre jämfört med "minska produktionen med två tredjedelar" är ju en intressant jämförelse.
Jag påstår att det inte kommer dyka upp så många fler människor från tomma intet som skall köra bil. Och att nyare bilar kommer rulla före gamla. Då blir den enda möjliga slutsatsen att för varje tillverkad elbil skrotas en gammal bensin eller diesel. Ett till ett alltså.
Så minskar man produktionen med två tredjedelar kommer antalet gamla smutsiga bilar i världen öka med ca 40 miljoner. Om året.
Absolut.

Jag tror dock att du överskattar hur dålig en 30 år gammal bil är jämfört med att producera en ny. Speciellt om det är en elbil.

Två saker jag uppskattade med att köpa Tesla var dels att man inte behövde fundera på att pruta, dels att man bara behöver ta ställning till 4 varianter, färg och vilka hjul man vill ha. Mjukvarupaket kan man köpa sen, om man vill.

Inget "jaha, vill du ha det tillvalet får du gå upp två paket, det kostar 100000" . Och sen extra förhandlingar på det, trots att jag i bästa fall är ointresserad av några saker i paketen, och i vissa fall såg några saker som negativa (tex led lister på dörrarna)
Jag håller med vissa vill inte pruta och tycker det är jättejobbigt och så måste det få vara.

Men vill ändå utmana litegrann i tankarna runt att köpa Tesla till "listpris". Tesla har en av de högsta marginalerna (tom den högsta marginalen?) per såld bil, dvs vi som konsumenter betalar en av de högsta "överpriserna" att köpa av dem till deras listpris. Jag är en som prutar vid bilköp har gjort flertalet i mina ögon bra affärer men skulle gärna slippa det men då vill jag ha rätt pris från början. Tesla med sin marginal visar att vi konsumenter inte gynnas av deras listpris, inte heller Teslas anställda då lön minskar marginalen. Utan det är aktieägarna som får mer i plånboken.

Absolut.

Jag tror dock att du överskattar hur dålig en 30 år gammal bil är jämfört med att producera en ny. Speciellt om det är en elbil.
Det är enkelt, men ändå svårt:
Om utvecklingen står stilla är alla bilar lika smutsiga. Då är det bättre ju längre de rullar.
Så snart ett litet eller stort steg i miljövänlighet tas (insprutning, blyfritt, elbil... Många exempel finns) kommer det bli ett optimum någonstans hur länge de äldre bilarna skall rulla.
För att hitta optimum måste vi veta t ex hur det ökade elbehovet tillgodoses. Gör du det med kolkraftverk blir svaret helt annat än om du använder sol eller vind.
En Svensk elbil räknar hem sig själv, ut koldioxidsynpunkt, ganska snabbt jämfört med en ny bensinbil. Mycket snabbare om man jämför med en gammal.
Men sen finns det som Makten varit inne på många andra parametrar, då får man väl ta personlig ställning till hur man prioriterar.

Tesla har en av de högsta marginalerna (tom den högsta marginalen?) per såld bil, dvs vi som konsumenter betalar en av de högsta "överpriserna" att köpa av dem till deras listpris.
Eeeeh, va? Jag har hört raka motsatsen. Att alla Musks företag har sjukt låg marginal och att det är därför en Tesla är såpass "billig" i förhållande till prestandan och utrustningen du får.

I livscykelanalysen, räknas gifter in då eller är det bara koldioxid?

Eeeeh, va? Jag har hört raka motsatsen. Att alla Musks företag har sjukt låg marginal och att det är därför en Tesla är såpass "billig" i förhållande till prestandan och utrustningen du får.
Måste försöka hitta fakta då för att grunda mitt påstående då 😀

Men jag har alltid läst om att alla biltillverkare försöker uppnå Teslas marginaler med att försöka införa sådant som gigacasting

Måste försöka hitta fakta då för att grunda mitt påstående då 😀

Men jag har alltid läst om att alla biltillverkare försöker uppnå Teslas marginaler med att försöka införa sådant som gigacasting
Här tex https://stockdividendscreener.com/a...in-margin-and-profitability/#operating-margin
Men det går att trixa en hel del med detta från företagens sida.
Tesla har en mycket effektiv produktion, till viss del på bekostnad av reparationskostnader...

I livscykelanalysen, räknas gifter in då eller är det bara koldioxid?
Finns säkert några tusen varianter en googling bort. Alla jag sett räknar med koldioxid, de seriösa tittar även på annat. Men att vikta samman dessa är ju svårt. Och framförallt jobbigt. Då kommer man in på frågor som "hur många barn i land x får dö för att tillverka elbilar som i förlängningen minskar risken för klimatkris".

Tillbaka
Topp