[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Åter till bilfunderingar: Jag pendlar numera 14 mil om dan vilket gör mig till en som verkligen borde ha en elbil. Men jag får inte ihop den ekonomiska kalkylen om jag vill ha en bil som inte är en skramlig riskokare, utan nåt som är bekvämt och ganska litet men stabilt på motorväg.

Idag har jag en BMW 120d från 2016. Den har gått snart 20000 mil och går som en klocka. Tror jag kan få 150k för den om jag säljer den nu (gav 180 för ungefär ett år sen).
Trots att jag kör på dyr HVO så blir det ca 21,5 kronor litern x 0,53 liter per mil (mer än med diesel) x 14 mil x 20 arbetsdagar = ~3200 spänn i månaden i soppa.
Sen tillkommer förstås service, men (ta i trä) den har inte haft några problem alls under de +4000 mil jag kört och numera byter jag olja och sånt själv, så det kostar knappt nåt. Är väl bromsbyte och sånt jag får lämna in den för, om jag inte skaffar garage så jag kan göra även det.
Försäkring är i nuläget ca en tusenlapp i månaden för att jag kör så mkt, medan skatten är låg. Så det borde inte vara nån jätteskillnad mot en elbil antar jag.

Nya (el)bilar är antingen sjukt dyra i inköp eller så är det en rätt saftig leasingpeng där det dessutom är alldeles för få mil för att det ska funka utan stora påslag.
Så finns det nåt begagnat som skulle vara lika billigt att äga och köra som BMW:n? Förmodligen, men jag antar att det då också blir nåt inte så roligt som kommer få mig att vilja ha en annan bil också för nöjeskörning.

Missar jag nåt?

Edit: Jag skulle förresten spara ca 700:- i månaden på att köra på B7-diesel.
Klarar du att byta olja, så klarar du även att byta bromsar, iaf belägg. Ja, skivor också även om det kan kräva lite mer ”våld”.
Men det som kan hända nånstans efter 20 000 mil är att fjädring, stötdämpare och annat chassirelaterat som bussningar och länkarmar börjar ge upp. Sånt kostar en hel del att byta på verkstad. Men det gäller ju oavsett märke, och många andra har sämre kvalitet än Bmw på såna komponenter med följd att de måste bytas än tidigare.

Klarar du att byta olja, så klarar du även att byta bromsar, iaf belägg. Ja, skivor också även om det kan kräva lite mer ”våld”.
Men det som kan hända nånstans efter 20 000 mil är att fjädring, stötdämpare och annat chassirelaterat som bussningar och länkarmar börjar ge upp. Sånt kostar en hel del att byta på verkstad. Men det gäller ju oavsett märke, och många andra har sämre kvalitet än Bmw på såna komponenter med följd att de måste bytas än tidigare.
Jag är tämligen mekanisk av mig och skruvar dagarna i ända på jobbet, så det rent praktiska är inga problem. Det är bara att jag inte har nånstans att vara. Utomhus funkar ju liksom inte.

Edit: Har dock planer på garage med eventuell lyft.

Bromsar ät lätt ja - men det visar sig att man behöver specialverktyg på moderna bilar för att trycka tillbaka kolven. Har man bara en bil är det ju bra att köpa i förväg

Åter till bilfunderingar: Jag pendlar numera 14 mil om dan vilket gör mig till en som verkligen borde ha en elbil. Men jag får inte ihop den ekonomiska kalkylen om jag vill ha en bil som inte är en skramlig riskokare, utan nåt som är bekvämt och ganska litet men stabilt på motorväg.

Idag har jag en BMW 120d från 2016. Den har gått snart 20000 mil och går som en klocka. Tror jag kan få 150k för den om jag säljer den nu (gav 180 för ungefär ett år sen).
Trots att jag kör på dyr HVO så blir det ca 21,5 kronor litern x 0,53 liter per mil (mer än med diesel) x 14 mil x 20 arbetsdagar = ~3200 spänn i månaden i soppa.
Sen tillkommer förstås service, men (ta i trä) den har inte haft några problem alls under de +4000 mil jag kört och numera byter jag olja och sånt själv, så det kostar knappt nåt. Är väl bromsbyte och sånt jag får lämna in den för, om jag inte skaffar garage så jag kan göra även det.
Försäkring är i nuläget ca en tusenlapp i månaden för att jag kör så mkt, medan skatten är låg. Så det borde inte vara nån jätteskillnad mot en elbil antar jag.

Nya (el)bilar är antingen sjukt dyra i inköp eller så är det en rätt saftig leasingpeng där det dessutom är alldeles för få mil för att det ska funka utan stora påslag.
Så finns det nåt begagnat som skulle vara lika billigt att äga och köra som BMW:n? Förmodligen, men jag antar att det då också blir nåt inte så roligt som kommer få mig att vilja ha en annan bil också för nöjeskörning.

Missar jag nåt?

Svårt. Visst är en elbil billigare i drift, men med sådana körsträckor behöver du då hitta en som redan tagit en del värdeminskning, annars kommer den äta upp vinsten med marginal.
Tror du åker utmärkt. Utan att ha räknat på det kan jag tänka mig att en begagnad Leaf el dyl blir billigare, men det är inte ett val jag hade gjort får sådana turer.

Kan man meka bromsar på cykel kan man meka bromsar på bil. Och förundras över hur sjukt stora och tunga bromsoken är, även på små lätta bilar.

Det är nästan aldrig en vettig affär att byta bil.

Blir en fabia Skoda 05 kombi med 1.2L bensin att testa skatt är ca mellan 400-500 kr och försäkring blir nog inte så mycket lite rimligare än skåp bilens kostnader skatt och försäkring.

Jag är tämligen mekanisk av mig och skruvar dagarna i ända på jobbet, så det rent praktiska är inga problem. Det är bara att jag inte har nånstans att vara. Utomhus funkar ju liksom inte.

Edit: Har dock planer på garage med eventuell lyft.
Nja, du behöver bara en plan och stabil yta så att du kan lyfta och palla upp. Byter du hjul ute, funkar det att byta bromsar ute. Men ta en dag med bra väder. Men som jonte skriver, vissa moderna bilar kräver specialverktyg för att skruva tillbaka kolven (bak, beroende på typ av handbroms, men det går ju att läsa sig till i förväg). På min Bmw behövs det inte, bara att trycka tillbaka med en polygrip. Men den har gammal hederlig mekanisk handbroms.

Nja, du behöver bara en plan och stabil yta så att du kan lyfta och palla upp. Byter du hjul ute, funkar det att byta bromsar ute. Men ta en dag med bra väder. Men som jonte skriver, vissa moderna bilar kräver specialverktyg för att skruva tillbaka kolven (bak, beroende på typ av handbroms, men det går ju att läsa sig till i förväg). På min Bmw behövs det inte, bara att trycka tillbaka med en polygrip. Men den har gammal hederlig mekanisk handbroms.
Jo, på sommaren går det ju, men det suger verkligen att behöva ha rätt väder och allt så fort man ska göra nåt. Jag bytte olja sent i höstas och det skulle naturligtvis blåsa kuling just den dan, så stora delar av oljan blåste ut över gräsmattan. 😒😂
Jag har inte ens en stabil yta för den delen, så bara att byta hjul är rätt bökigt. Måste hålla på och lägga ut plankor och skit för att det ska funka.

det svåra med bromsar är inte att byta belägg, klossar eller i förekommande fall skivor, utan att få loss fastrostade bultar med mål att i samma seans smörja upp mekanismerna.

så man inte snart får göra om jobbet.

att ha en bromskolvåterförare i verktygslådan är en no-brainer.

Med så låga krav så funkar ju en billigare EV hur bra som helst. En äldre Nissan Leaf eller VW E-Up. Bonusar blir t.ex. att den går att värma upp innan ankomst när man närmar sig med tåget och att den alltid startar direkt utan problem med startbatteriet pga korta körsträckor :-)
Behöver nog närmare 30-35 kWh batteri vid närmare eftertanke om det ska funka för mig att ta bilen till jobbet.
Vi har sneglat på billigare Leaf men man måste köpa en så pass ny modell för att slippa GSM/3G så det snabbt blir dyrt, dubbelt så dyrt som en ICE.

Man tar sina aerikanska vanor till norden i flera bemärkelser... mycket osnyggt imho.

Missar jag nåt?

Tjena!

Jag räknade snabbt på en XC40 P8 för oss. Med drygt 2000 mil per år så skulle den kosta 1800 i månaden, inklusive el, att äga. Skatt, försäkring, service och ränta på ett lån på 100k inräknat. Sen amorterar vi 2700:- i månaden och har några hundralappar mer i månadskostnad, jämfört med XC60n vi har idag, i tre år framöver. Men byter då från en nio år gammal bil med 22000 mil till en tre år gammal med 9000 mil.

Men det var ett jäkla högt pris du har i försäkring, fan inte billigt att bo i stan. Betalat 800:- i månaden för XC60n och TTn tillsammans. 1500 mil på TTn och 2500 mil på XC60n.
Men jag är väl en drös år äldre än dig också iofs.

Tjena!

Jag räknade snabbt på en XC40 P8 för oss. Med drygt 2000 mil per år så skulle den kosta 1800 i månaden, inklusive el, att äga. Skatt, försäkring, service och ränta på ett lån på 100k inräknat. Sen amorterar vi 2700:- i månaden och har några hundralappar mer i månadskostnad, jämfört med XC60n vi har idag, i tre år framöver. Men byter då från en nio år gammal bil med 22000 mil till en tre år gammal med 9000 mil.
Min bil är betalad vid inköpstillfället, men om jag höftar värdeminskningen så blir det väl typ 2-2500:- i månaden om jag säljer den nu. Antar att värdet rasar en del efter 20k mil, men jag tror jag kör vidare med den eftersom inga alternativ lockar särskilt mkt.

Edit: Eller, jag är vådligt sugen på nån slags "sommarbil", men de jag vill ha har jag inte råd med dessvärre (Cayman, A110 och liknande).

Men det var ett jäkla högt pris du har i försäkring, fan inte billigt att bo i stan. Betalat 800:- i månaden för XC60n och TTn tillsammans. 1500 mil på TTn och 2500 mil på XC60n.
Men jag är väl en drös år äldre än dig också iofs.
Jo, men jag kör ju 4000 mil på ett år också. 😂 LF har bara en högsta nivå på allt över 2500 mil om året och där hamnar jag. Var klart billigare med 1500 som jag antog att jag skulle köra när jag tecknade försäkringen.
Sen skulle man nog kunna köra halvförsäkring istället nu när den börjar bli såpass gammal.
Jag är för övrigt 45 men har bara haft lappen i ett och ett halvt år. Vet ej om försäkringsbolagen känner till sånt dock.

Funkar det bra, har förstått att den är ganska tung i sig själv typ 30kg. Men då har man iof fortfarande 45kg kvar att packa på dom flesta krokar.
Den funkar jättebra. Tyckte att den inte satt helt perfekt på kroken, fick ett nytt fäste till fix4bike och nu är det problemet löst.
Det är hur lätt som helst att lasta. Den blir förstås skitig på utsidan i vinterväglag.

På bilden lastad med fem par alpinskidor, ett par turskidor och en snowboard. Sedan packade jag fem hjälmar, fem skidjackor och -byxor samt ett par kängor.
20250223_074024.webp

Apropå bromsbyte osv så betalar man ju gärna för att slippa det. Jäkla lortjobb :) att leja bort det till någon som gör det vitt är dock rätt dyrt.

Hur kan Nissan ariya vara så billig?

Min bil är betalad vid inköpstillfället, men om jag höftar värdeminskningen så blir det väl typ 2-2500:- i månaden om jag säljer den nu. Antar att värdet rasar en del efter 20k mil, men jag tror jag kör vidare med den eftersom inga alternativ lockar särskilt mkt.

Edit: Eller, jag är vådligt sugen på nån slags "sommarbil", men de jag vill ha har jag inte råd med dessvärre (Cayman, A110 och liknande).

Jo, men jag kör ju 4000 mil på ett år också. 😂 LF har bara en högsta nivå på allt över 2500 mil om året och där hamnar jag. Var klart billigare med 1500 som jag antog att jag skulle köra när jag tecknade försäkringen.
Sen skulle man nog kunna köra halvförsäkring istället nu när den börjar bli såpass gammal.
Jag är för övrigt 45 men har bara haft lappen i ett och ett halvt år. Vet ej om försäkringsbolagen känner till sånt dock.
En BMW i3 med största batteriet (WLTP på ca 30 mil) går att få för under 200 000 kronor och rätt lite mil på mätaren. Men muppdäcken är dyra och slits snabbt så det skiter sig nog där.

Svårt. Visst är en elbil billigare i drift, men med sådana körsträckor behöver du då hitta en som redan tagit en del värdeminskning, annars kommer den äta upp vinsten med marginal.
Tror du åker utmärkt. Utan att ha räknat på det kan jag tänka mig att en begagnad Leaf el dyl blir billigare, men det är inte ett val jag hade gjort får sådana turer.
Begagnad Leaf var väl just det jag tänkte på också. På Blocket kan man plocka upp en 3 år gammal med 62 kWh batteriet och drygt 6000 mil på mätaren för ca 190000. Nu har vi ju haft ett hyfsat billigt el-år och min kWh kostnad har legat precis under 2kr med alla effektavgifter o skit. Vilket skulle ge en drivmedelskostnad på ca 4kr per mil. YMMW. Rolig att köra? Vet faktiskt inte, den sägs inte vara dålig men jag har aldrig prövat. Nackdelen med Leaf är ju att långresor är jobbigare med tanke på CHAdeMO kontakten.

Begagnad Leaf var väl just det jag tänkte på också. På Blocket kan man plocka upp en 3 år gammal med 62 kWh batteriet och drygt 6000 mil på mätaren för ca 190000. Nu har vi ju haft ett hyfsat billigt el-år och min kWh kostnad har legat precis under 2kr med alla effektavgifter o skit. Vilket skulle ge en drivmedelskostnad på ca 4kr per mil. YMMW. Rolig att köra? Vet faktiskt inte, den sägs inte vara dålig men jag har aldrig prövat. Nackdelen med Leaf är ju att långresor är jobbigare med tanke på CHAdeMO kontakten.
MX-30 är också ett alternativ förresten. Tror vår såldes för dryga 120k efter tre år, drygt 3000 mil och i mycket bra skick. Dock skulle @Makten köra 14 mil om dagen, och Mazdan har bara 20 mil WLTP så det är på håret om man inte kan ladda på jobbet. Sen beror det ju helt på vägen, vår gick typiskt längre än WLTP-siffrorna...

En BMW i3 med största batteriet (WLTP på ca 30 mil) går att få för under 200 000 kronor och rätt lite mil på mätaren. Men muppdäcken är dyra och slits snabbt så det skiter sig nog där.
Mja, det är ju en tämligen annorlunda typ av bil. I stan, visst, men att sitta och pressa motorväg med en sån är nog inte jätteroligt i längden.

Det är ganska förvånande att det är så sabla dyrt med elbil i jämförelse med förbränningsmotor ÄVEN om man tänkt köra ordentligt mycket och på dyrt bränsle. Det är ju då om något det borde löna sig med el, men plötsligt funkar inga leasing-avtal och att köpa kontant är åt helsike för dyrt. Om man nu inte tittar på betydligt mindre och enklare bilar, såsom i3.
Faktum är att jag nog gärna haft en liiiite större bil än nuvarande, om något. Det är egentligen bara parkering hemma i stan som är bökigt med allt som är större än en ~Golf. Annars hade BMW 3-serie F30 suttit som en smäck. Sjukt nog är de ofta billigare än 1-serien från samma generation.

Edit: Som tur är blev de nyare generationerna BMW så fula att jag inte ens tänker fundera på nåt sånt. 😂 :poop:

Mja, det är ju en tämligen annorlunda typ av bil. I stan, visst, men att sitta och pressa motorväg med en sån är nog inte jätteroligt i längden.

Det är ganska förvånande att det är så sabla dyrt med elbil i jämförelse med förbränningsmotor ÄVEN om man tänkt köra ordentligt mycket och på dyrt bränsle. Det är ju då om något det borde löna sig med el, men plötsligt funkar inga leasing-avtal och att köpa kontant är åt helsike för dyrt. Om man nu inte tittar på betydligt mindre och enklare bilar, såsom i3.
Faktum är att jag nog gärna haft en liiiite större bil än nuvarande, om något. Det är egentligen bara parkering hemma i stan som är bökigt med allt som är större än en ~Golf. Annars hade BMW 3-serie F30 suttit som en smäck. Sjukt nog är de ofta billigare än 1-serien från samma generation.

Edit: Som tur är blev de nyare generationerna BMW så fula att jag inte ens tänker fundera på nåt sånt. 😂 :poop:
Har en i3s och pendlar ca 13mil om dagen, ofta på motorväg. Kanske inte bästa jämförelsen, men tycker inte att min 220d coupé är bättre på ren motorvägstransport, bl a är elbilen mycket tystare - trevligt för vardagsåkande.
Som nämnts ovan är det stora problemet att man gärna utnyttjar det suveräna ”rondellaccet” med elbilen för mycket och bakdäcken på sommaruppsättningen slits snabbt och är sanslöst dyra… (vinterdäcken slits dock inte alls lika hårt)

Har en i3s och pendlar ca 13mil om dagen, ofta på motorväg. Kanske inte bästa jämförelsen, men tycker inte att min 220d coupé är bättre på ren motorvägstransport, bl a är elbilen mycket tystare - trevligt för vardagsåkande.
Som nämnts ovan är det stora problemet att man gärna utnyttjar det suveräna ”rondellaccet” med elbilen för mycket och bakdäcken på sommaruppsättningen slits snabbt och är sanslöst dyra… (vinterdäcken slits dock inte alls lika hårt)
Varför är däcken så dyra? Det går väl att köpa vilka däck som helst i rätt dimensioner? :unsure:

Nu har jag inte kört nån i3 men det jag avser med motorvägkörningen är att det är trevligt med lite biffigare bil om det ska kännas stabilt i motorvägsfart. En smal, lite högre bil med smala däck är ju oftast inte jättetrevlig när det går undan. Antar också att det mest är smala däck som gör den tyst.

https://www.theautopian.com/how-my-...e-achilles-heel-saving-me-thousands-on-tires/
"So what BMW i3S owners have found is that they can fit 195 55R20s in place of the both the 195 50R20s in the rear and the 175 55r20s up front."

i3 har ju nån speciell dimension som är extremt ovanlig, så jag misstänker att det bara är enstaka tillverkare som gör dedem.stora
Stora fälgar men smala däck. 155/70 R19 verkar vara en dimension på i3. Finns märkesdäck i den dimensionen för under 2000 kr/st. Är väl inte speciellt dyrt jämfört med däck till många andra bilmodeller idag?

Stora fälgar men smala däck. 155/70 R19 verkar vara en dimension på i3. Finns märkesdäck i den dimensionen för under 2000 kr/st. Är väl inte speciellt dyrt jämfört med däck till många andra bilmodeller idag?
För en bil under 1 400 kg är det dyrt i kombination hur långt de håller.

Beror ju på vad man är van vid. Ja, SUV:ar och tunga elbilar har dyra däck idag, men mindre bilar som i3 är har mer normala dimensioner där du lätt hittar premiumdäck för 800-1000kr.

Varför är däcken så dyra? Det går väl att köpa vilka däck som helst i rätt dimensioner? :unsure:

Nu har jag inte kört nån i3 men det jag avser med motorvägkörningen är att det är trevligt med lite biffigare bil om det ska kännas stabilt i motorvägsfart. En smal, lite högre bil med smala däck är ju oftast inte jättetrevlig när det går undan. Antar också att det mest är smala däck som gör den tyst.
Den är helt OK vad gäller stabilitet, låg tyngdpunkt med batteriet i bottenstrukturen i aluminium och hela strukturen i överdelen i kolfiber. I3s är nog stabilare än vanliga i3 edit: och säkert studsigare också…
Däckbredd/höjd har absolut betydelse för ljudet, tystare med 155/70 19-däcken på vintern (säkert mjukare också) j f r m sommardäcken på 175/55 20 resp 195/50 20 f/b, men jag upplever den även då som helt OK ljuddämpad.

För att priset inte är kopplat till produktionskostnaden. Vill man ha kvar en fot i marknaden får man sälja till det pris kunderna vill betala medan man tar fram en bil som tillåter högre prissättning.
Typ från 2390 är riktigt bra oavsett. Med vinterhjul även tror jag!
Inget för mig dock... vi får se i december. :)

Tjena!

Vi väljer att amortera istället för att köpa diesel för pengarna. Men vill man absolut inte låna och inte har cash så går det ju inte att lösa på det viset.

Har LF också, men det skiljer ju en hel del mellan storstaden och banjoland.
Varför halvförsäkring? Skulle det skita sig och du brakar av vägen, eller kör in i en älg och bilen blir skrot så har du inte en spänn sen. Jag skulle inte gambla med en bil som ligger såpass högt i värde.

Räcker ju med att man trycker ett rådjur och får byta lacka om en front och en skärm och byta en strålkastare så har du en nota på säkert 30 papp. En av dina strålkastare kostar runt 15 papp ny.

Tycker att man hela tiden läser hur bilframtiden tillhör de som bygger en rullande iPhone. Är det verkligen det vi vill ha? Är det bara för att jag är en gubbe som är född på 60-talet, som jag inser att bilen i högsta grad tillgodoser ett fysiskt behov och inte kan jämföras med en dator (smartphone, surfplatta etc).

Det är ju lätt att förföras av en massa elektroniskt tingel tangel, men när man står där i snögloppet på motorvägen är det väl förmågan att fungera som transportmedel som övertrumfar allt? Fattar man inte det är man ju faktiskt lite infantil.

De flesta vill nog ha en så modern bil som möjligt, speciellt om du skall köpa en ny. Även om vissa saker som hastighetsvarning osv är riktigt störande men det är EU regler så blir lika oavsett modernt nytt eller gammalmodigt nytt.

Det känns dock mer positivt nu för tysk bilindustri än tidigare enligt min uppfattning. Vi får strax en vw elbil och det finns inte på kartan att jag skulle skaffat en bil från Kina då det är helt emot mina värderingar. Svårt att undvika Kina men kan man göra det genom ett enkelt val så görs det till 100 %. Samma sak för Tesla där man absolut inte vill förknippas med idioterna på andra sidan Atlanten och speciellt inte med Musk. X osv bojkottas också.

Tyvärr gör många inte samma sak utan handlar på temu och SHEIN tex som är riktiga skitföretag.

Vill man ha elbil till vettigt pris så känns vw ID7 eller en Kia evx som bästa valen för tillfället enligt ovan krav.

Nu var det ett tag sen jag gick igenom det i detalj, men min slutsats när jag försökte kolla kinesiskt direkt och indirekt ägande och kinesisk produktion hos de icke-kinesiska tillverkarna var att det var mycket kinesiskt hos VAG och Mercedes. Betydligt mer än hos Stellantis och de japanska eller Koreanska märkena.

Någon som har koll på kinesiskt direkt och indirekt ägande i nuläget hos de stora tillverkarna?
(Obs: detta ställt endast som fråga, inte som uppmaning till diskussion om huruvida kinesiskt ägande är bra eller inte.)

Nu var det ett tag sen jag gick igenom det i detalj, men min slutsats när jag försökte kolla kinesiskt direkt och indirekt ägande och kinesisk produktion hos de icke-kinesiska tillverkarna var att det var mycket kinesiskt hos VAG och Mercedes. Betydligt mer än hos Stellantis och de japanska eller Koreanska märkena.

Någon som har koll på kinesiskt direkt och indirekt ägande i nuläget hos de stora tillverkarna?
(Obs: detta ställt endast som fråga, inte som uppmaning till diskussion om huruvida kinesiskt ägande är bra eller inte.)
Åtminstone 20% i Mercedes iaf (BAIC group (statsägt) 10% och Li Shifu (Geely-ägaren) 10%). Sedan talas det om ytterligare ett statsägt Kinabolag som äger ytterligare 10%, om det stämmer skulle det vara ca 30% kinesiskt ägande i Mercedes.

Tycker att man hela tiden läser hur bilframtiden tillhör de som bygger en rullande iPhone. Är det verkligen det vi vill ha?
Håller med dig i din analys (och jag är inte "gubbe" riktigt än). För mycket hyllande av "bilar" med mycket tekniska funktioner som dessutom ofta är dåligt igenomtänkta. Och tvärtom riktigt bra bilar blir sågade för att de skippat en massa onödigt tekniskt tjafs och faktiskt byggt det man vill ha.

Föredrar ni förgasare framför elektronisk insprutning med? :-)

Bilar från de senaste 10-15 åren har väldigt lite problem med sin elektronik är min uppfattning.

Däremot verkar ju reservdelskostnaderna skena. Ett nytt baksäte till en XC40 (oavsett drivlina) verkar kosta 3-4ggr mer än ett nytt batteri till en Tesla, eller mer än en helt ny bil: https://www.vibilagare.se/nyheter/600-000-kronor-nytt-baksate-det-ar-helt-galet

Dvs det gäller att hitta en bil som är så pass vanlig att det finns skrotade bilar att hitta delar från :-)

Föredrar ni förgasare framför elektronisk insprutning med? :-)

Ja. Har Weber 45:or på Golfen :)

Men nä, inte till vardags såklart. Och när man vant sig vid modern bil är det svårt att backa. Än så länge överväger det som är bra det dåliga.
Att starta värmen i appen tex är kanon, att det inte går att flytta bilen en meter utan att stänga dörren är störigt, att man måste lägga den i P igen om man provat är skitstörigt.

Tillbaka
Topp