[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Klarar du att byta olja, så klarar du även att byta bromsar, iaf belägg. Ja, skivor också även om det kan kräva lite mer ”våld”.Åter till bilfunderingar: Jag pendlar numera 14 mil om dan vilket gör mig till en som verkligen borde ha en elbil. Men jag får inte ihop den ekonomiska kalkylen om jag vill ha en bil som inte är en skramlig riskokare, utan nåt som är bekvämt och ganska litet men stabilt på motorväg.
Idag har jag en BMW 120d från 2016. Den har gått snart 20000 mil och går som en klocka. Tror jag kan få 150k för den om jag säljer den nu (gav 180 för ungefär ett år sen).
Trots att jag kör på dyr HVO så blir det ca 21,5 kronor litern x 0,53 liter per mil (mer än med diesel) x 14 mil x 20 arbetsdagar = ~3200 spänn i månaden i soppa.
Sen tillkommer förstås service, men (ta i trä) den har inte haft några problem alls under de +4000 mil jag kört och numera byter jag olja och sånt själv, så det kostar knappt nåt. Är väl bromsbyte och sånt jag får lämna in den för, om jag inte skaffar garage så jag kan göra även det.
Försäkring är i nuläget ca en tusenlapp i månaden för att jag kör så mkt, medan skatten är låg. Så det borde inte vara nån jätteskillnad mot en elbil antar jag.
Nya (el)bilar är antingen sjukt dyra i inköp eller så är det en rätt saftig leasingpeng där det dessutom är alldeles för få mil för att det ska funka utan stora påslag.
Så finns det nåt begagnat som skulle vara lika billigt att äga och köra som BMW:n? Förmodligen, men jag antar att det då också blir nåt inte så roligt som kommer få mig att vilja ha en annan bil också för nöjeskörning.
Missar jag nåt?
Edit: Jag skulle förresten spara ca 700:- i månaden på att köra på B7-diesel.
Men det som kan hända nånstans efter 20 000 mil är att fjädring, stötdämpare och annat chassirelaterat som bussningar och länkarmar börjar ge upp. Sånt kostar en hel del att byta på verkstad. Men det gäller ju oavsett märke, och många andra har sämre kvalitet än Bmw på såna komponenter med följd att de måste bytas än tidigare.