Koltrasten
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Jaha! Bra... Ange då vilka bilmodeller du förespråkar.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du hänger inte med. Hackspetten är i för snabb i tankarna och minns varken diktaturer eller laddningKan inte påminna mig om att jag någonsin pratat om laddning på 5 minuter, så varför jag skulle svara på det vet jag inte?
Det jag kommenterade var att du hävdade att kina har bilar med lång räckvidd, och jag svarade att de inte ligger främst på området. Med referens till både trovärdiga och mindre trovärdiga källor. Vad som nu är kinesiskt, det är ju en inte helt enkel definition nuförtiden.
Att jag inte hänger med har du helt rätt i. Jag kommenterar räckvidd på bilar (som svar på ett påstående om räckvidd) och avkrävs pga det en lista på bilar som kan laddas på 5 min och vilken bil jag förespråkar. Svaret på vilken bil jag förespråkar är "det beror på".Du hänger inte med. Hackspetten är i för snabb i tankarna och minns varken diktaturer eller laddning
Visa bilaga 764976
Du är medveten om vad som driver ICE-fordon? Med tanke på brandfarlighet.Tackar för detta briljanta inlägg. Inte bara för att det klarsynt, utan också analytiskt!
Var gäller elbilar, har många gånger brandfarliga batterier förts fram som argument mot elbilar i allmänhet.
Kina har lagstiftat om brandsäkra batterier under år 2026. Om detta blir verklighet återstår så klart att se!
Mycket enkelt/desperat för Tesla att erbjuda detta gentila erbjudande, för en bilmodell inte ens "Teslaägarna", själva vill ha. Titta på försäljningssiffrorna!Försäljningen går nog inte så bra…
![]()
Krisdraget: Tesla lockar med nollränta på ny modell
Teslas storsäljare Model Y har rasat i försäljning. Nu erbjuder elbilstillverkaren 0 procents ränta i avbetalning för den uppgraderade modellen.www.di.se
Svar: JA!Du är medveten om vad som driver ICE-fordon? Med tanke på brandfarlighet.
Hm...Att jag inte hänger med har du helt rätt i. Jag kommenterar räckvidd på bilar (som svar på ett påstående om räckvidd) och avkrävs pga det en lista på bilar som kan laddas på 5 min och vilken bil jag förespråkar. Svaret på vilken bil jag förespråkar är "det beror på".
Jag har en N-växel iaf.
Och om man bärgas för att man har en Kia där 12v-batteriet gett upp?Tjena!
Nja, du måste få bilen i serviceläge för att kunna bärgas. Men det är simpelt, så länge 12v batteriet fungerar.
Nu kommer väl försäljningen att öka igen med andra ord. Brukar bli så när det blir nollränta, istället för 4,95% eller vad bästa konkurrenten erbjuder.Mycket enkelt/desperat för Tesla att erbjuda detta gentila erbjudande, för en bilmodell inte ens "Teslaägarna", själva vill ha. Titta på försäljningssiffrorna!
Är Tesla också sitt eget finansieringsbolag? Nyfiken på hur de hanterar detta bokföringsmässigt. Kan ju vara ett sätt att ta in pengar nu och ta smällen senare, i så fall vill man ju veta det när man värderar aktien om de använder knepet i många länder.Nu kommer väl försäljningen att öka igen med andra ord. Brukar bli så när det blir nollränta, istället för 4,95% eller vad bästa konkurrenten erbjuder.
Nej de har Santander och DnB. Killgissning är att Tesla ersätter dessa bolag x antal kronor som ersätter ca 50.000kr i uteblivna ränteintäkter för finansbolaget. För jag har jättesvårt att se att finansbolag av ren godhet lånar ut pengar utan ränta och bara tjänar avi och uppläggningsavgifter.Är Tesla också sitt eget finansieringsbolag? Nyfiken på hur de hanterar detta bokföringsmässigt. Kan ju vara ett sätt att ta in pengar nu och ta smällen senare, i så fall vill man ju veta det när man värderar aktien om de använder knepet i många länder.
Precis vad jag tänkte om det är externa bolag. De betalar helt enkelt räntan åt kunden. Antingen vid köp eller löpande. Mao en sänka priset som kanske påverkar andrahandsvärdet och bef kunder mindre (men klart påverkan inte blir noll, blir ju fortfarande billigare att köpa ny bil än med ränta). Ganska smart.Nej de har Santander och DnB. Killgissning är att Tesla ersätter dessa bolag x antal kronor som ersätter ca 50.000kr i uteblivna ränteintäkter för finansbolaget. För jag har jättesvårt att se att finansbolag av ren godhet lånar ut pengar utan ränta och bara tjänar avi och uppläggningsavgifter.
Argumentet jag hörde för 0% ränta ifjol var att köpepriset skulle vara detsamma och därför skulle andrahandsvärdet inte gå ner istället för sänkta priser och behålla ränta. Men för att ej ordagrant citera en kollega som kör tesla, "visst fan sjönk värdet på min begagnade bil". Jag ser nu ännu större risk (eller möjlighet för en som vill köpa beg) att gen 1 av MY kommer sjunka ännu fortare i andrahandsvärde.
Ja det gäller att ha koll på läget här. Månadskostnaden ser säkert låg ut, men smällen kan komma i efterhand... har lånet tre års löptid, så om man behåller bilen får man vanliga ockerräntan därefter?En skillnad man ska komma ihåg ang Teslas erbjudande som ifjol var 0% fast ränta så är det 0% rörlig ränta denna gång, dvs höjs styrräntorna så blir det ränta på köpet denna gång men ja räntan kommer fortfarande vara låg jämfört någon som har 4,95% i rörlig från början.
Även att det inte är garanterat restvärde, tex tar man avbetalning på 3år med 2000mil per år så bygger räkneexemplet på 51% restvärde då det är dags att byta bil. Idag är det inga problem att köpa en 3 år gammal MY AWD för under 50% av inköpspriset (MY AWD kostade 770.000kr ny för tre år sedan i vit färg exkl vinterdäck) som gått under 6000 mil och då måste man komma ihåg att bilhandlarna betalar 30-50.000kr mindre i inbytespris än vad bilar sedan läggs ut för. Är det samma tendens om 3 år så får man vara beredd att pytsa in mer pengar då lånet ska lösas. Men denna risk berör ju givetvis alla bilar som man köper på lån utan garanterat restvärde inte bara Tesla, speciellt elbilar där utvecklingen går fort och priserna kan sjunka ännu mer.
Intressant även citroengTjena!
Dom flesta. Jag sätter elbilar i bogseringsläge nästan dagligen.
Ja de hade nog haft svårt att ha ett konkurrenskraftigt privatleasingerbjudande mtp andrahandsvärdet, något som drabbat flera märken.Absolut påverkar det andrahandsvärdet med 0% ränta på nya bilar. Jag vet inte forums reglerna för att direktlänka till bilhandlare men kollade på en av begagnat säljarna, det finns bla en MY AWD tagen i trafik december 2023 och gått 6.600 mil inkl vinterdäck som ligger ute för 434.000kr, max belånar man den dvs 20% kontant och 50% restvärde så blir månadskostnaden just över 5.000kr. Man betalar bara 400kr mer för att få en helt ny vit MY med vinterdäck och de förbättringar som ska ha gjorts (enligt vissa jättestora, enligt andra minimala).
Sedan är det upp till var och en hur mycket mer pengar man är beredd att lägga extra på att få en ny bil. Men för att exempelvis betala 1.000kr mindre i månaden än en ny så behöver bilen ovan komma ner i ca 400.000. Dvs om jag skulle vara bilhandlaren som byter in skulle jag ge 350-370.000kr i inbytespris och därmed har första köparen tappat ungefär 300.000kr på 1,5 år. Och i realiteten så måste ju även just denna första IRL ägaren ha tappat 250-300.000kr. Så att köpa en Tesla (och elbil överlag tyvärr) kan vara en riktigt dålig affär ur ekonomisk synpunkt, men är man bara medveten om det och kan riskera den smällen ekonomiskt så har vi ju som tur är den friheten att välja här i Sverige :). Vill man inte riskera och ha en ny elbil bör man kanske privatleasa med de risker som finns med den formen. Tesla har inte ens privatleasing idagsläget på MY, kan det vara ett tecken att de själva inte vill ta risken med andrahandsvärdet just nu om de sätter för låg avgift?
Du menar citronen?Intressant även citroeng
Le fransos yesDu menar citronen?
Bara där ökade ju skillnaden med mer än 1000 kr/mån.Jo självklart vissa skillnader 130.000kr kontant för nya, 87.000kr för den beg (men skulle den sänkas till 400.000 så blir det 80.000kr).
Du menar citronen?
intressant hur ett fabrikat som i allmänna ordalag kännetecknas av just rymlig kupe jämförelsevis karossens storlek fått detta epitet.Sitt-å-trängs
Absolut påverkar det andrahandsvärdet med 0% ränta på nya bilar. Jag vet inte forums reglerna för att direktlänka till bilhandlare men kollade på en av begagnat säljarna, det finns bla en MY AWD tagen i trafik december 2023 och gått 6.600 mil inkl vinterdäck som ligger ute för 434.000kr, max belånar man den dvs 20% kontant och 50% restvärde så blir månadskostnaden just över 5.000kr. Man betalar bara 400kr mer för att få en helt ny vit MY med vinterdäck och de förbättringar som ska ha gjorts (enligt vissa jättestora, enligt andra minimala).
intressant hur ett fabrikat som i allmänna ordalag kännetecknas av just rymlig kupe jämförelsevis karossens storlek fått detta epitet.
intressant hur ett fabrikat som i allmänna ordalag kännetecknas av just rymlig kupe jämförelsevis karossens storlek fått detta epitet.
nej det är små bilar. men kupeutrymmet är generellt prioriterat på bekostnad av bagaget. i t ex en bx på strax över 4 meter sitter du i baksätet rymligare än i en samtida volvo 240.Tjena!
2CV, BX, AX, Saxo, C1, C3 m.m. inte bilar som jag förknippar med rymliga bilar direkt. Det är dom som varit Citroens levebröd genom åren.
Låter ju som den skall kunna driva hjulen också, då är det nog bra med växellåda. Om man inte heter Koenigsegg.![]()
Nya draget: Elbilarna kan få bensinmotorer
Flera biltillverkare brottas med vikande försäljning av elbilar. Bilarna har byggts på nyutvecklade plattformar som kostat mycket pengar. Men här är lösningen: Elbilarna får förbränningsmotor.teknikensvarld.expressen.se
Jag är ju som jag är så jag tycker det låter som hen missuppfattat. Transmission har den säkerligen men växellåda i kontext låter tveksamt?
Låter ju genuint okompatibelt med drop-in implementering.Låter ju som den skall kunna driva hjulen också, då är det nog bra med växellåda. Om man inte heter Koenigsegg.
Kanske, men som jag läser det så ska den inte det. Men det är en gissning.... och lite antangande på vad han översatt från engelskaLåter ju som den skall kunna driva hjulen också, då är det nog bra med växellåda. Om man inte heter Koenigsegg.
Nja Volvo-lösningen tolkar jag det som. En fossilmotor som kan ladda batteri men också som option driva ett annat hjulpar. Alltså inget nytt alls. Det som är nytt är att författaren kallar en klassisk laddhybrid för elbil...Låter ju genuint okompatibelt med drop-in implementering.
Även värme till batteri eller dyl låter som krångel om man vill implementera snabbt.
Kan gilla rex-konceptet lite. Men det börjar väl bli lite överspelat map batteripriser och så.
"Drivlinan kan anpassas för fyrhjulsdrift och förbränningsmotorn kan också ställa om för att arbeta parallellt med elmotorn." Tolkar jag som att vi pratar vanlig Volvo laddhybrid.Kanske, men som jag läser det så ska den inte det. Men det är en gissning.... och lite antangande på vad han översatt från engelska