[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Du har ju försökt byta bil så länge nu så jag tror du måste tumma på frankofilin ?
Men jag gav förslag på bilar ”som inte fanns” mest.
Jo, för en gångs skull är jag ute i god tid, min nuvarande franska bil ska inte återlämnas förrän 15/11 så jag hinner tänka igenom detta köp ordentligt. Skitjobbigt, slutar kanske med att jag bara för att slippa funderandet köper första sämsta gamla SAAB eller en överprisad VAG-bil....

Köp en gammal Lexus, den kommer ändå strula mindre än vilken privatleasad skräptysk som helst. Dessutom går den tyst.

[EDIT]: Dock lite svårt med kombi som inte är SUV. :-/

Honda Civic Tourer från typ 2015 är en trevlig bil!
Ja det tror jag också, men den är verkligen jätteful, men tyvärr inte pga rationell eller praktisk design!
(Fan vad kinkig jag känner mig, alla förslag ratas på irrationella grunder bara för att jag försöker samla argument för att köpa någon av de bilar jag egentligen vill ha. Kan inte någon mer än Fiskarn säga att Citroën är bra? Eller Mazda6, den verkar inte väcka så mycket känslor dock.)

Köp en gammal Lexus, den kommer ändå strula mindre än vilken privatleasad skräptysk som helst. Dessutom går den tyst.

[EDIT]: Dock lite svårt med kombi som inte är SUV. :-/
Jo en Lexus NX300h är en bil samtliga i familjen skulle kunna enas nöjda kring, klickar i de flesta boxar utom inköpspriset. Att det är en SUV skulle jag kunna leva med. Men den är liiiite för dyr tror jag.

Men en Fiat kanske, ganska snål och rätt snygg ändå, lite litet bagage dock!

f1724f4f-a7f2-468c-b7bb-4e3e6e1236e0.jpeg

Ja det tror jag också, men den är verkligen jätteful, men tyvärr inte pga rationell eller praktisk design!
(Fan vad kinkig jag känner mig, alla förslag ratas på irrationella grunder bara för att jag försöker samla argument för att köpa någon av de bilar jag egentligen vill ha. Kan inte någon mer än Fiskarn säga att Citroën är bra? Eller Mazda6, den verkar inte väcka så mycket känslor dock.)
Jag provkörde den 2014 när det var dags att byta ut tjänstebilen. I den vevan var jag ute och provkörde massor av bilar och Hondan var defninitivt den som överaskade mest positivt (jag hade iofs inga förväntningar). Jag minns att jag t.o.m gillade att den såg lite knäpp ut.

Det blev ingen bil den gången, jag behöll Lexusen istället och den har jag kvar (numera 15 år/30 000 mil). Nu väntas tillökning, och så småningom blir jag nog tvungen att skänka min gamla riskokare till någon vänlig själ.

Följande kanske kan bidra med lite fransk inspo? Avsnittet finns på Prime.

Jo en Lexus NX300h är en bil samtliga i familjen skulle kunna enas nöjda kring, klickar i de flesta boxar utom inköpspriset. Att det är en SUV skulle jag kunna leva med. Men den är liiiite för dyr tror jag.
Köp en och fundera sedan på annat närmaste decenniet. :-)

När man köper en begagnad Lexus via Lexus får man ju garantier som är otroligt mycket bättre än de flesta biltillverkares nybilsgarantier (har för mig det är 10 år/20 000 mil).

Köp en och fundera sedan på annat närmaste decenniet. :-)

När man köper en begagnad Lexus via Lexus får man ju garantier som är otroligt mycket bättre än de flesta biltillverkares nybilsgarantier (har för mig det är 10 år/20 000 mil).
Ja, du har rätt, en Lexus känns kanske ändå mest rätt sammanlagt (bortsett från Multipla). Jo 10 år är garantin via deras ”select-program” - riktigt bra! Ska fundera en vända till på det.

Jag hade en Citroen CX Break för några år sedan, fantastisk bil ?

Drömbilen! Men hur ska jag få tonåringen att förstå storheten i en gammal Multipla?
Sälj in det som att det kommer uppdagas när det är dags att skriva en roman.
Sen slår jag alltid ett slag för Ford. Det är oftast tyskt, och det finns många måndagsexemplar, men det finns ett oslagbart motorsport- och industrihistorisktarv.
Men mitt generella tips till alla som frågar mig(Jag är bilentusiast med för många risiga bilar) om bilköp är att dom ska köpa så nytt, så japanskt och så litet som möjligt.

Skulle jag ha din kravspec och märkesbias så skulle jag bums åka och kolla på en Civic Tourer.

Ska det vara Multipla men Honda så finns ju Honda FR-V. Lika gammal som Saaben nästan.

Rostar inte Mazda6 rätt friskt? Eller var det en äldre generation kanske?

Jag tycker Ford Kuga 1,5 eco boost verkar lite intressant också personligen, då gillar jag suv mtp instegshöjden för min kropp!

Citroën SM med Maseratimotor - mumma!!!

Merca w124 är ju typ den enda mercan jag gillar, men ålder och bränsletörst utesluter den. Multipla är också för mycket äventyr om man ska längre än någon kilometer gissar jag.

Ford verkar ju (likt SAAB en gång i tiden) vara lite av ett lotteri. Jättebra eller jättedåligt. Men alla som jag suttit i är tyvärr dödstråkiga inuti. Men Scorpio sedan med grodögon vore något!

Det här med tonåring får en att minnas hur det var. När jag fick skjuts ner till polarna av farsan fick han stanna innan så jag hoppade ur och gick sista 300m. Då var det en gammal opel.

Tillbaka
Topp