[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Viktigt att tänka på vid privatleasing är ju att det kan bli dyrt vid återlämning. Dom godtar ju inte vad som helst i slitage
Just hundar och bäbisar är ju kända för att vara försiktiga med inredningen förstås 😁.
Men i ärlighetens namn kostar ju misskötsel även om man äger bilen. Bara det att det inte kommer på en separat faktura.

Senast ändrad:
Vid privatleasing är hund i bur helt klart ett måste om man inte vill riskera en tråkig finansiell baksmälla.

Annars har jag haft både barn och hund (och lerig mtb-cyklist) och lämnat tillbaka privatleasing med kommentaren ”fin och välskött bil - såhär vill vi att det ser ut”.

Har också dragit in en släpkärra i stötfångaren veckan innan återlämning och åkt på 10000kr i extra kostnad (till stor del kvittat mot outnyttjade mil). Hört om missad service och extrakostnad på 60000kr för garantibortfallet… den svider förstås.

Efter att precis ha låtit en handlare köpa in min förra bil är det dock inte milsvid skillnad tycker jag. Åkte på en del avdrag på den också även om jag upplever att de var lite mer generösa i hur de räknade när de räknade för egen del - inte åt finansbolaget.

Har också dragit in en släpkärra i stötfångaren veckan innan återlämning och åkt på 10000kr i extra kostnad (till stor del kvittat mot outnyttjade mil). Hört om missad service och extrakostnad på 60000kr för garantibortfallet… den svider förstås.
Letade nyligen efter lätt begagnade alternativ för oss. Hittade ett antal lätt begagnade Mercedes EQE till lågt (nåja, mindre högt) pris, samtliga inte servade korrekt. Kan säga att de, åtminstone utifrån Blocket-priserna, verkar ha tappat mycket mer än 60k på det. Dyr (och helt oförståelig) miss.
Fanns lite för många sådana, lite oklart varför just den modellen verkar ha sådana ägare?
Värdefallet på EQE och EQS verkar inte ha varit nådigt för övrigt 😬.

Äger man bilen väljer man ju själv om och hur man åtgärdar ev slitage och skador.
Ja, men om man inte gör det kostar det ju i värdeminskning. Och om man gör det så... ja det kan man ju på en leasad också.
Villkoren kräver säkert att man gör det på märkesverkstad iofs, men har svårt att se att man får problem så länge reparationen är väl utförd.

Sen är det klart, pratar vi om en bil man köpt begagnad för 100k kommer ju nästa köpare i ledet förvänta sig en del småskador, medan en del handlare, åtminstone enligt skvallerpressen, verkar förvänta sig en ny bil efter 3 år och 3000 mil. Själv har jag lämnat tillbaka en leasad bil, och det var helt problemfritt. Den vi har nu har en liten buckla på baksidan (karossdel i plast) som jag funderar på hur den skall åtgärdas. Hade det varit egen bil hade den fått vara, men den kommer nog kosta i så fall.

Jag har lämnat tillbaks 3 stycken utan problem.alla blev billigare att leasa än att äga också.

Nu äger jag faktisk bilen (eller banken, exakt som när den är leasad… börsen brukar ju ge avkastning).

Jag har lämnat tillbaks 3 stycken utan problem.alla blev billigare att leasa än att äga också.
Ja, så har jag också gjort. Fast då jämförde jag, och antingen även du, med att köpa samma bil och sälja efter tre år. Då är leasing ganska ofta lönsamt. (Förutsatt inte så många mil och inte en massa extrautrustning).

Den här diskussionen började ju som ett alternativ till begagnad bil i 100k-klassen, då är ju läget annat.
Nu äger jag faktisk bilen (eller banken, exakt som när den är leasad… börsen brukar ju ge avkastning).
Samma här. Få se om det blir bra eller inte.

Och vad sa handlaren då?

:-)
Som tur är höll handlaren med om min bedömning. 😆

Äger man bilen väljer man ju själv om och hur man åtgärdar ev slitage och skador.

Det är ju i praktiken bara relevant om man kör äldre bilar eller tänker köra in i kaklet. Annars åker man ändå på att åtgärda allt om man är mån om andrahandsvärdet - eller så åker man på smällen vid försäljning.

Det är ju i praktiken bara relevant om man kör äldre bilar eller tänker köra in i kaklet. Annars åker man ändå på att åtgärda allt om man är mån om andrahandsvärdet - eller så åker man på smällen vid försäljning.
Om man inte åtgärdar, ja. Hur man åtgärdar har också stor påverkan på kostnaden, har man kunskap kan man göra det själv, att välja fritt vem man anlitar professionellt blir garanterat betydligt billigare än att tvingas betala märkesverkstadens pris.

Om man inte åtgärdar, ja. Hur man åtgärdar har också stor påverkan på kostnaden, har man kunskap kan man göra det själv, att välja fritt vem man anlitar professionellt blir garanterat betydligt billigare än att tvingas betala märkesverkstadens pris.
Nu pratar vi om bilar med helförsäkring så nja, om skadan är mindre än en självrisk. Men om man anlitar någon som gör ett bra jobb kommer man säkert undan med det. Görs det ett dåligt jobb påverkas så klart värdet även på en ägd bil.

Letade nyligen efter lätt begagnade alternativ för oss. Hittade ett antal lätt begagnade Mercedes EQE till lågt (nåja, mindre högt) pris, samtliga inte servade korrekt. Kan säga att de, åtminstone utifrån Blocket-priserna, verkar ha tappat mycket mer än 60k på det. Dyr (och helt oförståelig) miss.
Fanns lite för många sådana, lite oklart varför just den modellen verkar ha sådana ägare?
Värdefallet på EQE och EQS verkar inte ha varit nådigt för övrigt 😬.
Perfekt att köpa en oservad isf. Så kan man med gott samvete skita i kontakten med märkesverkstaden även framöver och byta kupefilter och rotera däcken själv.
För det är väl vad dom gör på "servicen". 😄

Perfekt att köpa en oservad isf. Så kan man med gott samvete skita i kontakten med märkesverkstaden även framöver och byta kupefilter och rotera däcken själv.
För det är väl vad dom gör på "servicen". 😄
I princip håller jag med, men nja. Vet inte om jag skulle vilja ha just en tidig EQE som är garanterat befriad från all goodwill och ev garanti.

Hoppas dock de inte ens roterar eftersom de är staggered, och om de slits olika vänster/höger är nog inte lösningen främst byte av plats. Eftersom de antagligen sällan körs på bana eller raggarröj i rondellerna.

Senast ändrad:
Dagens pris i kategorin "problemlösning av problem som inte existerar" går till Ford, som kommit på iden att stänga av bakluckans motorer när något är inkopplat i dragkrokens kontakt. Nu måste man alltså inte bara sträcka sig in framför cykelstället, utan också samtidigt lyfta den tunga luckan under högljudd protest från bakluckemotorerna. Vem tyckte att det var en bra ide?

Dagens pris i kategorin "problemlösning av problem som inte existerar" går till Ford, som kommit på iden att stänga av bakluckans motorer när något är inkopplat i dragkrokens kontakt. Nu måste man alltså inte bara sträcka sig in framför cykelstället, utan också samtidigt lyfta den tunga luckan under högljudd protest från bakluckemotorerna. Vem tyckte att det var en bra ide?

Det är ju en måstefunktion, fullkomligt fullkomligt livsfarligt annars. Endamålet helgar medlet, låtom oss straffa alla.

På Skodan stängs fjärrmanöver av till bakluckan med släpkontakt i. Är väl 50/50, kanske bra funktion för virrpannor att slippa bättringsmåla luckan.

På Skodan stängs fjärrmanöver av till bakluckan med släpkontakt i. Är väl 50/50, kanske bra funktion för virrpannor att slippa bättringsmåla luckan.
Fjärrkontrollen kan jag väl köpa. Även knappen inuti bilen får de stänga av om de måste. Men om jag lutar mig in över bilen och trycker på knappen bakluckan kan man ju tycka att jag borde bli påmind om att något är i vägen.
Nej, jag stämmer inte Ford om jag har sönder bilen på det sättet. Och jag bor i Europa, så hade jag gjort det hade de bara skrattat åt mig. Låt funktioner för amerikanska vuxenbebisar stanna i USA.

Tjena!

Dra ut kontakten och stoppade tillbaka den? Tar typ tjugo sekunder totalt?

Tjena!

Planera bättre? Jag har en låda med all cykelutrustning i, som är färdig för att stoppa in i bilen. Den brukar faktiskt stå i baksätet.
Ja planera bättre kan jag väl hålla med om. Men kan tycka att jag inte borde behöva det för att någon hittat på en galen funktion. Så jag tillåter mig ändå att vara irriterad.
Ford har skapat mig nya problem genom att lösa ett som inte fanns. "If it aint broken, dont fix it"

Ja planera bättre kan jag väl hålla med om. Men kan tycka att jag inte borde behöva det för att någon hittat på en galen funktion. Så jag tillåter mig ändå att vara irriterad.
Ford har skapat mig nya problem genom att lösa ett som inte fanns. "If it aint broken, dont fix it"
Planera bättre, köp inte en Ford 😅

Jag hade önskat att min bil automatiskt stängde av "vifta för att öppna" när jag pluggade in kontakten, det hade varit guld.

Men att alls kunna öppna luckan vill man ju!

Planera bättre, köp inte en Ford 😅

Jag hade önskat att min bil automatiskt stängde av "vifta för att öppna" när jag pluggade in kontakten, det hade varit guld.

Men att alls kunna öppna luckan vill man ju!
Ja det går ju att öppna, men motorerna som motarbetar en.
Fotviftet har jag inte tänkt på, men om man är där av misstag är det antagligen medan man håller på att koppla/koppla av ett släp, det kan ju bli dumt.

För övrigt är Forden en MEB-bil på gott och ont. Jämfört med Audin vi hade innan på samma plattform är Forden lite bullrigare. I övrigt är den bättre på allt. Rymligare, snabbare, roligare, bekvämare, längre garanti, och framförallt en mjukvara som faktiskt fungerar. Grymt skönt att inte behöva justera klimatet varje gång man sätter sig i bilen för att Audi inte kommer ihåg att jag vill ha AC på. Eller att jag vill ha automatisk recirkulation. Eller att synk-knappen lyser men ändå funkar inte synken. Eller att navigatorn har en slumpmässig tidsuppfattning. Eller att appen inte funkar för att slå på värmaren. Eller av.

Tesla MY Berlintillverkad. Jag måste ta ett leasingbeslut (personalbil) om några månader, förlänga/köpa loss/avsluta. Avsluta innebär ju då också fler beslut i vad och hur jag ska ha sen. Jag jobbpendlar 275 mil per månad.

Hur ser det ut med långsiktig kvalitet på den? Ibland läser jag om att det är hög grad av underkännanden på besiktningen, men sen läser man att det är mycket strålkastarinställning och sånt som inte känns så allvarligt.

Tesla MY Berlintillverkad. Jag måste ta ett leasingbeslut (personalbil) om några månader, förlänga/köpa loss/avsluta. Avsluta innebär ju då också fler beslut i vad och hur jag ska ha sen. Jag jobbpendlar 275 mil per månad.

Hur ser det ut med långsiktig kvalitet på den? Ibland läser jag om att det är hög grad av underkännanden på besiktningen, men sen läser man att det är mycket strålkastarinställning och sånt som inte känns så allvarligt.
Statistiken säger ju att de är usla, men jag har fått för mig att det mycket är kopplat till ägare och minimalt serviceschema. De verkar ju inte ens gå igenom leveransservice, den erfarne Teslapiloten kör ju direkt hem från leverans och justerar strålkastarna...
En okunnig förare som bara kör så märks det väl först på första besiktningen. Samma med däck, ingen service och ägare som visat kompisarna vad snabb bilen är men inte insett att den äter däck då.
Själv är jag inget Tesla-fan, men just besiktningsstatistiken hade jag nog tolkat välvilligt om jag var lockad. Och priset är ju bra numera.

Passa på att ta avstånd från Elon när chansen ges. Vad annat alternativ finns?

För att förtydliga ovan, jag har en MY nu, leasing går ut i augusti. Jag är definitivt inget Tesla fan, men hittills har det varit noll problem, vilket inte kan sägas om mina senaste tre nybilar, alla hade någon form av garantiproblem de första tre åren (skoda, Volvo Hyundai)
Så det handlar om att förlänga ett år (som jag sen kan säga upp när som helst) eller göra något annat.
Jag tror att det mest rationella är att förlänga ett år, och under det året välja en annan bil. Men om de rasar efter 3,5 så gäller det att bli av med den.

Och det här med att de är usla, jag undrar ändå om det är en myt. Jag har flera kollegor som kör Tesla långt, den som kört längst är uppe på 20000 mil på tre år. Ingen har några problem. Men det är ju anektdotiskt, så därför jag undrar om någon har fakta?
@Kneecap, du brukar ju ha koll?

Så det handlar om att förlänga ett år (som jag sen kan säga upp när som helst) eller göra något annat.
Jag tror att det mest rationella är att förlänga ett år, och under det året välja en annan bil. Men om de rasar efter 3,5 så gäller det att bli av med den.
Här en del Teslor i min närhet. De flesta försvinner efter tre år men några har gått betydligt längre (MY/M3/MS). Inte hört om några problem alls egentligen. Ingen av ägarna har bytt pga att bilen börjat rasa.
Har sett lite på nätet om rostproblem, men om det är värre än andra eller bara sensationsjoutnalistik är oklart för mig.
Den lär åtminstone hålla ihop ett extra år.
Och det här med att de är usla, jag undrar ändå om det är en myt. Jag har flera kollegor som kör Tesla långt, den som kört längst är uppe på 20000 mil på tre år. Ingen har några problem. Men det är ju anektdotiskt, så därför jag undrar om någon har fakta?
Usla var väl mitt ord baserat på statistiken där de brukar ligga i "topp". Men jag tror alltså som du att det är mindre allvarliga problem relaterade till skötsel.

För att förtydliga ovan, jag har en MY nu, leasing går ut i augusti. Jag är definitivt inget Tesla fan, men hittills har det varit noll problem, vilket inte kan sägas om mina senaste tre nybilar, alla hade någon form av garantiproblem de första tre åren (skoda, Volvo Hyundai)

@Kneecap, du brukar ju ha koll?
Ja, att förlänga ett år med möjlighet att säga upp närsomhelst låter som det mest förnuftiga ifall du inte hinner fundera klart innan dess eller om det inte finns några bra erbjudanden just då.
Viktigast på sikt är väl att inte skaffa en ny Tezla tänker jag. Några extra månader betänketid med en förlängning kan vara en vettig kompromiss för att slippa "tvingas" in i en dålig deal.

Ja, att förlänga ett år med möjlighet att säga upp närsomhelst låter som det mest förnuftiga ifall du inte hinner fundera klart innan dess eller om det inte finns några bra erbjudanden just då.
Viktigast på sikt är väl att inte skaffa en ny Tezla tänker jag. Några extra månader betänketid med en förlängning kan vara en vettig kompromiss för att slippa "tvingas" in i en dålig deal.

Ja, fördelen med att förlänga ett år, är ju att jag sen fritt kan välja slutdatum som matchar leverans på nästa bil. Min svåger fick hyra bil tre månader (jobbet betalade) för att han var tvungen att lämna in bilen på dagen tre år, och sen dröjde det innan den nya kom.

Lite hoppas jag sen att nästa bil vill jag köpa ut och köra tills den, eller jag rasar. Vilket som händer först.

Tjena!

@fhloston mycket felinställda strålkastare och dimljus är det. Du har ju redan pinpointat anledningen till det.
Dragkrokar som krånglar är inte helt ovanligt. Tesla är väl ett av få märken som inte gått över till eldrivna krokar.

Bromsskivor med begynnande rost är vanligt, men det gäller alla elbilar.

En sak som sticker ut på MY är övre tvärgående länkarmarna där bussningar blir glappa rätt fort. Tas på garanti inom 8000 mil är vad det är.
Ska dock vara extremt glappt innan vi anmärker på dom. Jag har hitintills inte hittat någon som är så dålig.

Tjena!

@fhloston mycket felinställda strålkastare och dimljus är det. Du har ju redan pinpointat anledningen till det.
Dragkrokar som krånglar är inte helt ovanligt. Tesla är väl ett av få märken som inte gått över till eldrivna krokar.

Bromsskivor med begynnande rost är vanligt, men det gäller alla elbilar.

En sak som sticker ut på MY är övre tvärgående länkarmarna där bussningar blir glappa rätt fort. Tas på garanti inom 8000 mil är vad det är.
Ska dock vara extremt glappt innan vi anmärker på dom. Jag har hitintills inte hittat någon som är så dålig.

Tack! Den ska in på service i Maj, då ber jag dem kolla länkarmar.

Tycker att vår MY 2023 som nu har gått 9600mil låter ganska mycket i fjädringen och känns oskön studsig efter byte till sommardäck (standardfälgar).
Sedan skramlar det något så irriterande i instrumentbrädan någonstans.
Byggkvaliteten känns inte särskilt bra.
Personalbilsförmånen avslutas i augusti och jag har inga tankar att köpa ut den.

Nu måste man ju göra det här själv igen. Däckskifte och hotell var ju rätt smidigt när det ingick i leasingen, men inte värt att betala för.

1000051203.webp

Köp en muttermaskin så blir det lite roligare! Jag byter också själv, det går fortare än att åka och stå i kö nånstan och man slipper förklara för däckhotellet att sommardäcken med 4.5 mm mönster kvar inte alls är slut och måste bytas.

Brukar roa mig med att ta tid när jag byter och det tar ca 45 minuter från att jag går ut genom dörren tills jag är klar.

Det går utmärkt att lyfta hela sidan på bilen så behöver man bara göra två lyft.

Köp en muttermaskin så blir det lite roligare! Jag byter också själv, det går fortare än att åka och stå i kö nånstan och man slipper förklara för däckhotellet att sommardäcken med 4.5 mm mönster kvar inte alls är slut och måste bytas.

Brukar roa mig med att ta tid när jag byter och det tar ca 45 minuter från att jag går ut genom dörren tills jag är klar.

Det går utmärkt att lyfta hela sidan på bilen så behöver man bara göra två lyft.
Va?, nej. Brottning med fälgkors är väl en av de sista manlighetsriterna vi har kvar! :)

Helt enig. Jag har haft på hotell tre gånger. Mycket smidigare att byta själv, med batteridriven muttermaskin.

Nu måste man ju göra det här själv igen. Däckskifte och hotell var ju rätt smidigt när det ingick i leasingen, men inte värt att betala för.

Visa bilaga 826162
Kastade igår morse in hjulen i bilen och åkte de fem minuterna till däck och rekondfirman och gick sedan hem. Hämtade bilen på eftermiddagen, skinande blank både utvändigt och invändigt och sommardäck på. Kostar iofs ett par tusen, men då är bilen som ny.
Sedan kom en fågel och sket på den. 😢

Precis, men rekommenderar en bättre lyft än på bilden ovan för att göra det. Kör en Lidl mutterknackare, ca 700 kr och har fungerat felfritt på 5 år på de två bilar som det byts på.

Mutterknackare eller inte, min ursäkt för att använda däckhotell är förvaringen. Jag byter gärna själv, men att släpa däck upp och ner till uthuset (har inget garage) där de tar plats från cyklar och trädgårdsredskap är värre.

Bara att hålla på och boka tid gör ju att det inte är värt det. Alt stå i kö. Om dessutom skitiga hjul ska brottas in/ut ur bilen blir man ju ännu mer less. Har lämnat bort en gång, och vilket meck. Dessutom det sedvanliga försöket till lurendrejeri ”det börjar bli dags att byta dessa”, när de har 4-5mm kvar. Man undrar hur många godtrogna okunniga de lyckas lura att byta i förtid, är nog en hel del.

Bara att hålla på och boka tid gör ju att det inte är värt det. Alt stå i kö. Om dessutom skitiga hjul ska brottas in/ut ur bilen blir man ju ännu mer less. Har lämnat bort en gång, och vilket meck. Dessutom det sedvanliga försöket till lurendrejeri ”det börjar bli dags att byta dessa”, när de har 4-5mm kvar. Man undrar hur många godtrogna okunniga de lyckas lura att byta i förtid, är nog en hel del.
Väldigt många, tror jag är svaret på hur många de lurar. Tror inte de kör så hårt på en man i sina bästa år men om en ensam kvinna dyker upp så är det hårdkörning. Har grannar som vittnat om det.

Typ 1% av tiden går till att få loss fastsatta skruvar. 1.5 m staketrör löser det problemet. Men att bära fram alla grejer däremot, det tar tid.

Visa bilaga 826162
Byt ut det där eländet till domkraft. Haft två stycken och båda har gått sönder... Sen känns den inte särskilt stabil.
Jag köpte en ny för 500-800 plus en mutterknack på 230v från Jula (299?) och jämfört mot däckhotell så var den kostnaden betalt väldigt snabbt :)
inne på 5/6 året med dom grejerna nu.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp