[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Byt ut det där eländet till domkraft. Haft två stycken och båda har gått sönder... Sen känns den inte särskilt stabil.
Fast den funkar och gör sitt jobb. Kommer en ny domkraft innebära att jag slipper bära däcken från förrådet? Eller kan en domkraft från Jula förvaras utomhus året runt så jag slipper gå och hämta den i ett annat förråd? Är en mutterknackare lättare att bära än hylsnyckeln?

Jag funderar på en knackare men tvivlar på att det går så mycket fortare om man redan har lämligt verktyg. Går man från fälgkors så ok.
Det är hanteringen som tar tid inte skruvarna. Visst en bättre golv/mark yta hade hjälpt men nu är det som det är med det.

EDIT. Lite sugen är jag i vilket fall. Frågan är om man kommer undan med en DTW190Z?

EDIT. Billigare med luft men frågan är om det är roligare att dra runt en slang.

Senast ändrad:
Fast den funkar och gör sitt jobb. Kommer en ny domkraft innebära att jag slipper bära däcken från förrådet? Eller kan en domkraft från Jula förvaras utomhus året runt så jag slipper gå och hämta den i ett annat förråd? Är en mutterknackare lättare att bära än hylsnyckeln?
Om vi tar bort säkerhetstänket i en undermålig domkraft (går ju sönder, därför dom kostar 119:- typ) på en GRUS-gång, samt en domkraft med liten fot och liten markarea så kommer det ungefär vara samma skillnad som att du skulle åka en Volvo 940 istället för en Volvo v90 :)

Om vi tar bort säkerhetstänket i en undermålig domkraft (går ju sönder, därför dom kostar 119:- typ) på en GRUS-gång, samt en domkraft med liten fot och liten markarea så kommer det ungefär vara samma skillnad som att du skulle åka en Volvo 940 istället för en Volvo v90 :)
Jag har haft den där domkraften i 15 år utan några problem med den alls.

Ja, det funkar dåligt med små hjul på grus. Men en planka under domkraften löser det problemet rätt bra.

Bilen går 2000 mil om året. Domkraften gör 16 lyft om året.

Alltså, jag är helt för att ha bra grejer, men jag tycker det är roligt när folk kommer med käcka uppmaningar som "köp X, köp Y, så kommer det gå fortare/vara enklare", utan att ha koll på vad som tar tid i mitt fall. "Bygg en carport med betongplatta och kallförråd" däremot. Där snackar vi. Då skulle jag slippa ca 600 meters bärande av däck, domkraft och verktyg för att skifta hjul. Och göra det torr om knäna och med vettig belysning på hösten.

"Bygg en carport med betongplatta och kallförråd" däremot. Där snackar vi. Då skulle jag slippa ca 600 meters bärande av däck, domkraft och verktyg för att skifta hjul.
Börja med att köpa en skottkärra (kanske tom med elassistans?) för att slippa 600m bärande (hur stor tomt har du?)

Jag har haft den där domkraften i 15 år utan några problem med den alls.

Ja, det funkar dåligt med små hjul på grus. Men en planka under domkraften löser det problemet rätt bra.

Bilen går 2000 mil om året. Domkraften gör 16 lyft om året.

Alltså, jag är helt för att ha bra grejer, men jag tycker det är roligt när folk kommer med käcka uppmaningar som "köp X, köp Y, så kommer det gå fortare/vara enklare", utan att ha koll på vad som tar tid i mitt fall. "Bygg en carport med betongplatta och kallförråd" däremot. Där snackar vi. Då skulle jag slippa ca 600 meters bärande av däck, domkraft och verktyg för att skifta hjul. Och göra det torr om knäna och med vettig belysning på hösten.

Jag har aldrig hört talas om att en domkraft direkt går sönder men det kanske har hänt?

Jag har ändå lyft delar av min ladugård med Biltemas 10tons pelardomkrafter och de kostar väl 400 spänn.. Har fungerat väldigt bra.

Börja med att köpa en skottkärra (kanske tom med elassistans?) för att slippa 600m bärande (hur stor tomt har du?)
Hjulen förvaras i husets källarförråd och huset står på ett berg med trappa från parkeringen. Går inte lättare att köra skottkärra än att bära tyvärr, så det blir en del bärande... Skulle däremot kunna flytta domkraften men då blir det mer att bära när båtsläpet ska hanteras istället.

Ser att det är grus. Domkraft är gjord för att köras på golv. Det går tillräckligt dåligt på min risiga asfalt från 1972.

Finns det grusdäck till domkraft? Vilket tryck och hur stora ska man satsa på i så fall?

nu snackar vi!
Tyvärr är redan den jag har svår att få under en v90 R

1776761005619.webp

Bytte idag faktiskt. Konkade upp däcken ur källaren och in i bilen utan att få ryggskott, åkte till en däckbytare, klarade mig undan tjat om balansering och nya däck. Smidigt faktiskt, ingen kö. Tidigare har jag gjort det själv på en Pplats i säsongens första/sista snöstorm, men tröttnat på det. Nästa år blir det nog en pirra för att hämta däcken ur källaren.

Körde in i garaget, hissade upp bilen, hämtade hjulen i ställningen, pumpade upp dem, passade på att balansera dem först, ett hjul behövde justering, bytte, kikade på bromsarna - ok, tvättade av de gamla och ställde mot väggen för torkning, sänkte bilen och körde ut.

Inga ryggskott, kvarstår att lyfta upp dem i ställningen, blir på torsdag, återkommer med rapport.

Typ 1% av tiden går till att få loss fastsatta skruvar. 1.5 m staketrör löser det problemet. Men att bära fram alla grejer däremot, det tar tid.
Jag tänkte naivt i förra veckan att det går ju fort, om man gör allt strukturerat. Klart man kan flexa in det på en timme mellan två möten.
Har ingen plan yta på tomten och vill inte blocka gatan mer än nödvändigt, så jag plockade fram vartenda hjul och verktyg innan jag rullade ut bilen. Bara där var vi uppe i 15+ min.

Satte märklapp på varje hjul, började lossa bultar, inser att fan, nya bilen har ju såndär fantastisk hög markfrigång, domkraften når ju inte upp.

Dra åt, bort med verktyg, buntbanda fast märklapparna och tillbaka med sommarhjulen i sina påsar. Men det hade gått under en timme när jag var tillbaka från Däckskiftarna iallafall 🙃

Sämsta hjulbyte jag gjort.

Senast ändrad:
Jag tänkte naivt i förra veckan att det går ju fort, om man gör allt strukturerat. Klart man kan flexa in det på en timme mellan två möten.
Har ingen plan yta på tomten och vill inte blocka gatan mer än nödvändigt, så jag plockade fram vartenda hjul och verktyg innan jag rullade ut bilen. Bara där var vi uppe i 15+ min.

Satte märklapp på varje hjul, började lussa bultar, inser att fan, nya bilen har ju såndär fantastisk hög markfrigång, domkraften når ju inte upp.

Dra åt, bort med verktyg, buntbanda fast märklapparna och tillbaka med sommarhjulen i sina påsar. Men det hade gått under en timme när jag var tillbaka från Däckskiftarna iallafall 🙃

Sämsta hjulbyte jag gjort.
I övrigt nöjd med bilen?

I övrigt nöjd med bilen?
Det tror jag nog, men det är alltid bekvämt att ha ny bil 😛

Jag fick alla hjälpsystem jag ville, den är inte förr jobbig med andra system. En och annan bugg i infotainment, men det får man väl tyvärr räkna med på allt numera.

Saknar enstaka "lyxpraktiska" detaljer från V70n, men nog är det volvokänsla på bilen ändå.

Lite snopet med sån kass vinter, har knappt fått testa fyrhjulsdriften

Okej. Man kanske ska köpa en bil. Närståendes bil är inte riktigt lika tillgänglig längre (borta).

Behovet är:
- Pendla 22 km vardagar.
- Åka till havet eller skogen på helgerna. 50-60 km enkel väg.
- Åka till svärföräldrarna tre gånger om året. 190 km. De har laddkabel.

Bubblare:
Bilsemester i Europa en gång vart annat år. Sannolikt kört med vår budget.

Mål:
Låg kostnad.
Låg grad bekymmer.
Om möjligt - lite större så man får med lite campinggrejor i skogen.
Laddstolpe verkar gå att lösa där vi bor snart.

Ideer:
Zoe 41kwh friköpt batteri - typ 90 tkr? - bra pris, bra räckvidd. Dålig kvalitet? Hört mycket om motorer som rasar.
MG Zsv - 45 kWh - typ 120 tkr? - Vet inte om kvaliteten är så mycket högre än Zoe? Ingen värmepump?
E-up/Citigo etc. 37 kWh. Eventuellt en bättre bil än Zoe? Kanske kortare räckvidd men inte avgörande skillnad.
Nissan Leaf Verkar ha för mycket batteridriven.

Att få tag på något som klarar alp-resa är nog rätt kört i vår budget. Jag kan kanske pressa upp budgeten något men baserat på våra behov ser jag inte varför. Har inte riktigt lust eller ekonomi för att leasa en bil för 7-8 tkr. Dessutom är det max vart annat år. Då får vi väl hyra en husbil på plats.

Hantverkarbil?
Alternativet - och det är ju rätt långt ifrån - är en billig diesel-skåpis som man kan köra på HVO. Perfekt för Micro-vanlife. Men vill inte ha en känslig euro 6-bil eller etentligen ens euro 5 innan nya testerna och då blir det en gammal jäkla bil. Vågar man ta den till Alperna? Då fastnar man i tyska mikjö-zoner om man ska passera en stad istället. Får kanske ha en twizzy på släpet :D

Prius?
Kanske en Prius? De kan man ju bo i. Men för 120 tkr får jag en 12 år gammal hybrid. Lagom sugen xD

Vill helst inte pendla så mycket mer bensin. Annars hade en bensinare gått fint.

Okej. Man kanske ska köpa en bil. Närståendes bil är inte riktigt lika tillgänglig längre (borta).

Behovet är:
- Pendla 22 km vardagar.

Bubblare:

Mål:
Låg kostnad.
Låg grad bekymmer.

Ideer:
Zoe 41kwh friköpt batteri - typ 90 tkr? - bra pris, bra räckvidd. Dålig kvalitet? Hört mycket om motorer som rasar.
MG Zsv - 45 kWh - typ 120 tkr? - Vet inte om kvaliteten är så mycket högre än Zoe? Ingen värmepump?
E-up/Citigo etc. 37 kWh. Eventuellt en bättre bil än Zoe? Kanske kortare räckvidd men inte avgörande skillnad.

Att få tag på något som klarar alp-resa är nog rätt kört i vår budget. Jag kan kanske pressa upp budgeten något men baserat på våra behov ser jag inte varför. Har inte riktigt lust eller ekonomi för att leasa en bil för 7-8 tkr. Dessutom är det max vart annat år. Då får vi väl hyra en husbil på plats.

Hantverkarbil?
Alternativet - och det är ju rätt långt ifrån - är en billig diesel-skåpis som man kan köra på HVO. Perfekt för Micro-vanlife. Men vill inte ha en känslig euro 6-bil eller etentligen ens euro 5 innan nya testerna och då blir det en gammal jäkla bil. Vågar man ta den till Alperna? Då fastnar man i tyska mikjö-zoner om man ska passera en stad istället. Får kanske ha en twizzy på släpet :D

Prius?
Kanske en Prius? De kan man ju bo i. Men för 120 tkr får jag en 12 år gammal hybrid. Lagom sugen xD

Vill helst inte pendla så mycket mer bensin. Annars hade en bensinare gått fint.
Såg precis inlägg från någon som köpt en Zoe för 1000 kr (!) efter det nya bidraget. Bilen är avskyvärd på alla sätt men för 1000 kr är det nästan värt det om du har rätt till bidraget. Den är kass för långresor, men kan ju ge utrymme till hyrbil när det skall resas eller lastas.

Såg precis inlägg från någon som köpt en Zoe för 1000 kr (!) efter det nya bidraget. Bilen är avskyvärd på alla sätt men för 1000 kr är det nästan värt det om du har rätt till bidraget. Den är kass för långresor, men kan ju ge utrymme till hyrbil när det skall resas eller lastas.
Behöver tjäna typ 350 tkr tot i hushållet om man är två utan barn så vi bommade den tyvärr. Hade hopp men det var lägre än väntat.

Edit:
Samtidigt stöttar jag det helhjärtat. Bidrag ska inte gå till de som inte verkligen behöver dem :)

Behovet är:
- Pendla 22 km vardagar.

Bubblare:

Mål:
Låg kostnad.
Låg grad bekymmer.

Ideer:

Hantverkarbil?

Prius?

Måste den ha drag? Om Ja, ska draget klara mer än ett cykelställ?
Många av dessa fixar inte drag om jag minns rätt, mer osäker på takräcke.

Behöver tjäna typ 350 tkr tot i hushållet om man är två utan barn så vi bommade den tyvärr. Hade hopp men det var lägre än väntat.

Edit:
Samtidigt stöttar jag det helhjärtat. Bidrag ska inte gå till de som inte verkligen behöver dem :)
Aha.

Samtliga elbilar du listar kan ha svårt för de 190 km till svärföräldrarna, åtminstone om det är en del motorväg och/eller minusgrader. Var beredd på att få ladda i så fall, men det kanske det är värt tre gånger om året för att hålla nere budgeten. MX30 finns också i så fall som ett alternativ. Den har dålig (sämst typ) räckvidd men funkar för daglig körning. Billig som 3-åring och en bil jag kör mycket hellre än alla de andra.

Ingen av bilarna klarar en alpsemester smidigt som du konstaterat, men det är ju helt tätt att inte köpa bil för något som eventuellt händer en gång vart annat år. Mycket billigare och bättre att hyra den gången.

Ja, svärföräldrarna är ju gränsfall på vintern. Men som sagt - vi åker dit på jul och kanske en gång till. Då duger det med ett stopp på max :) blir ofta det ändå.. Edit: mx30 klarar typ 8 mil?! Det räcker inte ens till skogen. Då kan man lika gärna cykla :D eller köpa en Ämnu billigare.

Dragkrok får jag klara mig utan. Synd men kört på alla de modellerna.

Man vill ju åka till fjällen ofta men i praktiken sker det ju inte så ofta. Var många år sedan nu. Alperna har vi varit i tre gånger på 9 år så där är redan ”vill” med i kalkylen snarare än vad vi verkligen har gjort.

Någon som testat långresa med id3? De går att få för 190 tkr. Inte så mycket mer… Edit: typ samma batteri i som up! På de billiga så inte superkul.

Edit2:
En i3 med range extender vore kul men sämsta av alla världar för oss tror jag.

Senast ändrad:

Behovet är:
- Pendla 22 km vardagar.

Bubblare:

Mål:
Låg kostnad.
Låg grad bekymmer.

Ideer:

Hantverkarbil?

Prius?

I det läget med den budgeten skulle jag titta på en Prius plus. Stor, ful, billig i drift, tillförlitlig. Ok att åka i, dunkar att bo i. Själadödande tråkig men det är väl alla alternativ också? Alternativ sista generationen Prius laddhybrid? Finns väl inte så långa och jag har inte koll på priserna, men då går den ju helt på el en kort bit i alla fall.
Om det ska vara hel-el så är Peugeot e-208, 2008, Opel corsa-e DS3 etense mfl ett alternativ. Funkar bra, går 20-25 mil. Prisvärda!

I det läget med den budgeten skulle jag titta på en Prius plus. Stor, ful, billig i drift, tillförlitlig. Ok att åka i, dunkar att bo i. Själadödande tråkig men det är väl alla alternativ också? Alternativ sista generationen Prius laddhybrid? Finns väl inte så långa och jag har inte koll på priserna, men då går den ju helt på el en kort bit i alla fall.
Om det ska vara hel-el så är Peugeot e-208, 2008, Opel corsa-e DS3 etense mfl ett alternativ. Funkar bra, går 20-25 mil. Prisvärda!
Jag får en id3 för priset av en Prius från 2016. 😅

En billig elbil med kort räckvidd är väl helt värdelös & kass.
Köp en något äldre bensinbil istället.
Varför kass? Vill gärna köra hvo eller el av miljöskäl.

Ja, svärföräldrarna är ju gränsfall på vintern. Men som sagt - vi åker dit på jul och kanske en gång till. Då duger det med ett stopp på max :) blir ofta det ändå.. Edit: mx30 klarar typ 8 mil?! Det räcker inte ens till skogen. Då kan man lika gärna cykla :D eller köpa en Ämnu billigare.

Dragkrok får jag klara mig utan. Synd men kört på alla de modellerna.

Man vill ju åka till fjällen ofta men i praktiken sker det ju inte så ofta. Var många år sedan nu. Alperna har vi varit i tre gånger på 9 år så där är redan ”vill” med i kalkylen snarare än vad vi verkligen har gjort.

Någon som testat långresa med id3? De går att få för 190 tkr. Inte så mycket mer… Edit: typ samma batteri i som up! På de billiga så inte superkul.

Edit2:
En i3 med range extender vore kul men sämsta av alla världar för oss tror jag.
MX30 har WLTP på 20 mil. Under tre år snittade vi lägre förbrukning än WLTP, alltså mer än 20 mil. Men det är mellan 100-0%, så kanske 15-18 användbart, mindre på vintern. 8 mil är väl för Wankeln om man inte tankar...Typ samma som MGn du listade tror jag?

Har en Cupra Born i dag, som jag inte kört långresa med. Den är väldigt lik id3 (men ser till skillnad från Id3 vettig ut). Skulle inte tveka att ge mig på långresa med den, men före 2024 någon gång saknar de förvärmning. Har bara snabbladdat vår en gång, och för mig som är van vid 185 kW var det ingen snabbladdning alls... Med gott om tid hade jag mycket väl kunnat ta del till alperna.

MX30 har WLTP på 20 mil. Under tre år snittade vi lägre förbrukning än WLTP, alltså mer än 20 mil. Men det är mellan 100-0%, så kanske 15-18 användbart, mindre på vintern. 8 mil är väl för Wankeln om man inte tankar...Typ samma som MGn du listade tror jag?

Har en Cupra Born i dag, som jag inte kört långresa med. Den är väldigt lik id3 (men ser till skillnad från Id3 vettig ut). Skulle inte tveka att ge mig på långresa med den, men före 2024 någon gång saknar de förvärmning. Har bara snabbladdat vår en gång, och för mig som är van vid 185 kW var det ingen snabbladdning alls... Med gott om tid hade jag mycket väl kunnat ta del till alperna.
Aha, då googlade jag för dåligt :)

Vad har du för storlek på batterierna?

Gissar ingen av bilarna jag listat laddar speciellt fort.

Jävligt sugen på en twizzy 80 för pendlingen men eftersom de inte verkar ha ABS går de bort. Jag tror jag hade klarat att hantera det i halt väglag men tror inte det om mina närstående. Så antagligen hade jag inte klarar det heller :😅

Aha, då googlade jag för dåligt :)

Vad har du för storlek på batterierna?

Gissar ingen av bilarna jag listat laddar speciellt fort.

Jävligt sugen på en twizzy 80 för pendlingen men eftersom de inte verkar ha ABS går de bort. Jag tror jag hade klarat att hantera det i halt väglag men tror inte det om mina närstående. Så antagligen hade jag inte klarar det heller :😅
Nej du har ju listat billiga elbilar. De är billiga just för att de har kort räckvidd och långsam laddning.
Duger utmärkt för lokalresor om man vill åka billigt.

Id3/Cupra Born är i en helt annan klass än övriga, och laddar bra i den gruppen. Jag har lilla batteriet (58 kWh typ?), och det är overkill för oss som andrabil. Tror vår laddar 120 kW på pappret, men gissar att det kräver -1% i batteriet och 45° omgivningstemp eller något i den stilen.

Twizy vill man ju ha👍. Men det räcker med tre bilar på två körkort. Ingen bil hade kunnat ersättas av en Twizy.

Ja? En kvalitetsbil med snål hybriddrift jmft med en bil med enormt mycket mjukvaruproblem men eldrift. Jag hade valt en Prius även om den är äldre. Men jag är ju trött på ren eldrift (eller rättare sagt laddande).
Tror mjukvaran är löst. Vi har i alla fall haft noll problem med Cupran bortsett från en app som tappar kontakten ibland. Och mjukvaran är nog helt identisk bortsett från lite utseendesaker.

Audi på samma plattform däremot, oj...

Nej du har ju listat billiga elbilar. De är billiga just för att de har kort räckvidd och långsam laddning.
Duger utmärkt för lokalresor om man vill åka billigt.

Id3/Cupra Born är i en helt annan klass än övriga, och laddar bra i den gruppen. Jag har lilla batteriet (58 kWh typ?), och det är overkill för oss som andrabil. Tror vår laddar 120 kW på pappret, men gissar att det kräver -1% i batteriet och 45° omgivningstemp eller något i den stilen.

Twizy vill man ju ha👍. Men det räcker med tre bilar på två körkort. Ingen bil hade kunnat ersättas av en Twizy.
Den jag kollade på hade 45 kWh. Man verkar få en 2021-2023 id3 för 190-200 tkr ca.

Det är alltså 60-80 tkr mer men eventuellt genomförbart med en alpresa. Dock ingen förvärmning och på Autobahn lär man inte få ut 42 mil precis.

För 60-80 tkr får man en andrabil som kan stå avställd stora delar av året och bara agera äventyrsbil. Och det extra batteriet är meningslöst 360 dagar om året.

Den jag kollade på hade 45 kWh. Man verkar få en 2021-2023 id3 för 190-200 tkr ca.
Allt är ju dyrt nuförtiden. Men är det minsta batteriet då, och tidiga ex som gått en bit?

Vet att vår gamla MX30 såldes på KVD för runt 120000. Det var iofs två år sedan, men bilen hade gått under 3000 mil på tre år och var i kanonskick med flera års garanti kvar. Mycket bil för pengarna för den som inte tvunget skall köra runt med ett tungt dyrt batteri. Men den är som sagt helkass på långresa
Det är alltså 60-80 tkr mer men eventuellt genomförbart med en alpresa. Dock ingen förvärmning och på Autobahn lär man inte få ut 42 mil precis.
Håller du 130+ på autobahn krymper räckvidden rejält ja.
För 60-80 tkr får man en andrabil som kan stå avställd stora delar av året och bara agera äventyrsbil. Och det extra batteriet är meningslöst 360 dagar om året.
Var osvensk! Våga köpa en bil som inte är optimerad för värstafallet av alltid du kan tänkas hitta på under fem års ägande. Billigare att hyra när de mindre vanliga behoven dyker upp. (Jag är dålig på att leva som jag lär...)

Allt är ju dyrt nuförtiden. Men är det minsta batteriet då, och tidiga ex som gått en bit?

Vet att vår gamla MX30 såldes på KVD för runt 120000. Det var iofs två år sedan, men bilen hade gått under 3000 mil på tre år och var i kanonskick med flera års garanti kvar. Mycket bil för pengarna för den som inte tvunget skall köra runt med ett tungt dyrt batteri. Men den är som sagt helkass på långresa

Håller du 130+ på autobahn krymper räckvidden rejält ja.

Var osvensk! Våga köpa en bil som inte är optimerad för värstafallet av alltid du kan tänkas hitta på under fem års ägande. Billigare att hyra när de mindre vanliga behoven dyker upp. (Jag är dålig på att leva som jag lär...)
Ja, man får en väldigt fin husbil för pengarna man sparar den veckan!

Om man ska optimera:
Tippen, skogen, eventuellt långresa med madrass i skuffen:
https://www.blocket.se/21594029

IMG_9887.webp

Pendla till jobbet.
IMG_9888.webp

En MG5:a då? Du får ju en 2022, long range nu för ca 170tkr. En standard range för mindre. Deras "bästa" bil enligt polaren som jobbat där i flera år, minst strul enligt honom. Eftermontera dragkrok för några tusen.

Blev så klart sugen på mutterknack men blir skeptiskt när jag läser på. Inget ställbart moment och "grabbarna på internet" säger att man behöver 900Nm för att lossa och sen ska man spänna med momentnyckel.

Så om man är kapabel att lossa utan 900Nm så har man ingen nytta av knack?

eftersom jag inte tror på att folk, och absolut inte däckfirmor, spänner med momentnyckel, hur funkar en 900Nm knack? Gissar vilt att den inte spänner bultar till 900.
(Jag har dragit av en hjulbult på arons bilskrot en gång med fälgkors och det var inga 900)

Tillbaka
Topp