[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, sista året med ökande trafik började jag tycka det var drygt med slöpendlig m manuell. Har aldrig upplevt problem med växling men jag har farthållare och ingen bmw

Tjena!

Hmm, låter märkligt. De BMW jag kört med automatlåda går ner på rejält låga varv när man kör manuellt. ?
Tycker den 8-växlade ZF lådan är grym vid körning, borde ju vara den du har.
Lådan är det inget fel på, men den är ju som sagt inte manuell i det manuella läget, utan växlar ner om den tycker att du vill köra på för lågt varv (typ <1200 på 2-litersdieseln). Beror väl på vilken motor också kanske. Jag ser inte riktigt vitsen med att köra den manuellt i alla fall.

Jag tyckte också att det var väldigt kul att köra i alla lägen efter jag hade tagit körkort. Men för mig har det lagt sig med tiden efter alla mil. En kurvig landsväg med en alert bil är rolig, men motorväg? Nä.
För mig behöver allt inte vara "väldigt kul" för att jag ska föredra att göra saker själv istället för att bil/pryl/whatever gör det åt mig. Håller dock med om att motorväg är ett jäkla mög eftersom man aldrig kan (eller får) hålla sitt eget tempo mer än en liten stund ibland.

För all del så kör jag inte manuellt heller. Vet inte varför men kan inte. Känner/hör inte motorn. Förutsätter att jag skulle kunna köra en manuel v90... så obegripligt. Paddel på passat kunde jag heller köra.

För all del så kör jag inte manuellt heller. Vet inte varför men kan inte. Känner/hör inte motorn. Förutsätter att jag skulle kunna köra en manuel v90... så obegripligt. Paddel på passat kunde jag heller köra.
Det där är också en faktor, ja. Hör inte motorn alls. Särskilt inte i sportläge ironiskt nog, för då går den mycket mjukare. Inte alls samma dieselknack.

Edit: Fast med manuell låda går ju en hel del på erfarenhet och känsla. Alltså man vet vilken växel man behöver i en viss hastighet. Med åtta jäkla växlar i automatlådan så har jag inte en susning. Särskilt när jag inte får se vilken växel som ligger i (om man inte kör sportläge då, som nån idot har bestämt).

Det där är också en faktor, ja. Hör inte motorn alls. Särskilt inte i sportläge ironiskt nog, för då går den mycket mjukare. Inte alls samma dieselknack.

Edit: Fast med manuell låda går ju en hel del på erfarenhet och känsla. Alltså man vet vilken växel man behöver i en viss hastighet. Med åtta jäkla växlar i automatlådan så har jag inte en susning. Särskilt när jag inte får se vilken växel som ligger i (om man inte kör sportläge då, som nån idot har bestämt).
Ja, jag vill tro att jag växlade på varvtal med hjälp av hörsel. 6 växlar klarade jag så nån till borde väl gå...

Jag har inte försökt lära mig heller så det gick väl om jag lagt manken till

Kanske ska tillägga att jag körde manuel på senaste tjänsteresa så det är [inte] enbart demens

Senast ändrad:
På motorväg kör jag Autopiloten, speciellt om det är mycket trafik. Det är skönt. På andra vägar gör jag det inte. Dels för att jag inte litar på den på de vägarna (den är inte heller tänkt att användas på vägar med mötande trafik enligt instruktionsboken men eftersom det går att aktivera den så verkar de flesta göra det ändå). Sen har jag inget emot att köra själv heller, på icke-motorväg.

Men vissa säkerhetsfunktioner typ ABS, Antisladd osv har ändå sin plats. De ställer inte till det i vardagstrafik. Det gör däremot automatisk bromsning som är överkänslig, vore intressant att veta om det orsakar fler incidenter än det avhjälper. Verkar ju inte bara vara Teslas som är hyperaktiv om man läser i den här tråden.

På senaste VAG-bilen jag hade så bromsade bilen till vid ett fåtal tillfällen, samtliga när någon bytte fil in framför mig EXTREMT nära. Hade inte krockat utan bromsningen men ändå. Mera rimligt.

En annan intressant reflektion är hur väl saker sitter när man väl vant sig. Har kört manuell ett fåtal gånger (plus några veckor med Hasses 9-3:a!) de senaste nästan 8 åren. Ändå går det alldeles utmärkt, det är inga som helst problem.

Jag nappade precis på Skoda Superb IV istället för vår BYD. Dinbil kör erbjudande 3795:-/mån 1000 mil och 4300:-/1500 mil inkl försäkring. BYD skulle hamna på samma pris vid förlängning, nu får jag kombi och drag för samma slant.

Tog en grafitgrå och köper vinterdäck själv.

Senast ändrad:
Det är billigt att privatleasa igen kan man konstatera!
Finns ju en faceliftad superb nu så det är ett gäng lagerbilar dom pumpar ut. Hade varit najs med den nya som har 10 mils räckvidd men den här är ju väldigt bra för priset. Är ju välutrustade ?

Några räntesänkningar så sjunker ju priset lite också.

Jag nappade precis på Skoda Superb IV istället för vår BYD. Dinbil kör erbjudande 3795:-/mån 1000 mil och 4300:-/1500 mil inkl försäkring. BYD skulle hamna på samma pris vid förlängning, nu får jag kombi och drag för samma slant.

Tog en grafitgrå och köper vinterdäck själv.
Skodan är så klart mycket mer bil, men glöm bara inte räkna in skatten som tillkommer. Inte sällan en tusenlapp i månaden där... samt lite dyrare bränsle, beroende på förutsättningar. För min egen del är det runt 500 kr/mån. När vi kollade andrabil i våras fanns det många bra erbjudanden på bensinbilar, men kalkylen tålde inte skatt och bensinkostnad.

Skodan är så klart mycket mer bil, men glöm bara inte räkna in skatten som tillkommer. Inte sällan en tusenlapp i månaden där... samt lite dyrare bränsle, beroende på förutsättningar. För min egen del är det runt 500 kr/mån. När vi kollade andrabil i våras fanns det många bra erbjudanden på bensinbilar, men kalkylen tålde inte skatt och bensinkostnad.
IMG_2108.jpeg

Har någon erfarenhet av de här bilarna? På pappret helt ultimat. Billig i drift, billig i inköp, låg skatt. Låga klimatavtryck. De har ofta krok.

Jag kommer kunna hälsa på svärföräldrarna 10-15 mil bort, i varje fall på sommaren utan paus, köra skräp till tippen och man kan pendla 1-2 mil utan att skämmas/köra en dieselmotor kall hela vintern.

De har väl inget toppenrykte avseende kvalitet men vem bryr sig - till priset av en elcykel kan jag leva med det. Inget man åker på bilsemester med men det gör vi Max en gång om året och då får man väl byta bil med någon.

Vissa har batterihyra men de flesta jag sett har varit friköpta.

IMG_3354.png

”Inget toppenrykte avseende kvalitet” brukar inte vara synonymt med ”billig i drift”. Just sayin’…
Källan är en kille jag köpte ett bord av. Han sa att hans Zoe (som jag tror är väldigt mycket samma bil med annan kaross) hade en del egenheter för sig. Den hamnade då och då i limp mode så man fick stänga av bilen och vänta 30 sekunder och sedan starta igen, småsaker som vindrutetorkare och annat var ibland lite lynniga men kontentan var - det är inte en bra bil men det är jag beredd att betala för att pendla ”gratis”. Inga väsentliga fel på hans bil.

Zoen har ju en del rasade motorer vilket väl är ett större problem förstås. Men jag vet inte om en diesel Fiat från 2014 med 16 tusen mil eller motsvarande peugot partner från 2015 är bättre som väl ligger närmast till hands som alternativ.

Edit: jag hade såklart hellre köpt en tesla m3 för 55 tkr eller en sprillans ny el-pickup men det är ju inte ett alternativ:)

Har någon erfarenhet av de här bilarna? På pappret helt ultimat. Billig i drift, billig i inköp, låg skatt. Låga klimatavtryck. De har ofta krok.

Jag kommer kunna hälsa på svärföräldrarna 10-15 mil bort, i varje fall på sommaren utan paus, köra skräp till tippen och man kan pendla 1-2 mil utan att skämmas/köra en dieselmotor kall hela vintern.

De har väl inget toppenrykte avseende kvalitet men vem bryr sig - till priset av en elcykel kan jag leva med det. Inget man åker på bilsemester med men det gör vi Max en gång om året och då får man väl byta bil med någon.

Vissa har batterihyra men de flesta jag sett har varit friköpta.

Visa bilaga 726332
Finns en hel del som kör såna och är nöjda. Men som Zoeägare kan jag säga att ett lågt inköpspris inte alltid är detsamma som ett billigt bilägande. Av min hyfsat ansenliga mängd elbilar jag haft är Zoe den jag är minst nöjd med. Hade jag lagt 60K extra vid köp och köpt något annat hade det ganska säkert varit en bättre affär sett över hela perioden och framåt. Jag är nog klar med Renault för gott efter Zoen.

Tillägg: Jag körde 4000 mil "typ gratis" med Zoe. De pågående 1000 milen har hittills kostat 60000kr. Men just nu är den nybesiktad och felfri.

Senast ändrad:
Tillägg: Jag körde 4000 mil "typ gratis" med Zoe. De pågående 1000 milen har hittills kostat 60000kr. Men just nu är den nybesiktad och felfri.

Tjena!

Om en annan politiker hade räknat så hade han räknat på att 5000 mil har kostat 60000:-, vilket ger en kostnad på 12:- milen, det är inte skitbra men inte dåligt heller. Har man tur så krånglar det inte heller och då blir det klart billigare.

Tjena!

Om en annan politiker hade räknat så hade han räknat på att 5000 mil har kostat 60000:-, vilket ger en kostnad på 12:- milen, det är inte skitbra men inte dåligt heller. Har man tur så krånglar det inte heller och då blir det klart billigare.
Ja, jag köpte för 120k när den var värd 180k. Det finns många sätt att se positivt på det hela. Men det blir ändå inte en bra eller riskfri bil. Men visst, går den 10000 mil till utan stora investeringar så är det en superbra affär ändå. Jag tvivlar lite. ?
Skall tilläggas att jag jämför mot andra elbilar nu. Jämfört med konventionell bil är den världsklass som rumpflyttare.

Tjena!

Det värsta är om det blir en massa småkrångel, vilket ju tyvärr är ganska vanligt. Pajar motor/batteri på en sån bil skrotar man och hoppas man hunnit köra tillräckligt långt innan det hände. Men en massa småfel så har man helt plötsligt lagt dubbla bilens värde på reparationer...

Det värsta är om det blir en massa småkrångel, vilket ju tyvärr är ganska vanligt. Pajar motor/batteri på en sån bil skrotar man och hoppas man hunnit köra tillräckligt långt innan det hände. Men en massa småfel så har man helt plötsligt lagt dubbla bilens värde på reparationer...
Det ligger ett motorlagerbyte i min summa. Man måste inte skrota, men en rörig historia blev det innan det var klart. Batterierna lär överleva de flesta Zoe. Förutom mekanik framvagn/bromsar/hjullager är motor, ac/vp och laddare riskområden.

Tjena!

Just batteriet är väl en av Zoes starka punkter, verkar vara förhållandevis lite fel på dom och lider inte av degradering i någon större grad.

Det ligger ett motorlagerbyte i min summa. Man måste inte skrota, men en rörig historia blev det innan det var klart. Batterierna lär överleva de flesta Zoe. Förutom mekanik framvagn/bromsar/hjullager är motor, ac/vp och laddare riskområden.

Framvagnen är mer eller mindre ökänd, delas med bland annat Clio och Captur. Kan inte räkna hur många styr- och spindelleden jag har underkänt på dom modellerna. Bromsar är ju hyfsat känsligt på alla elbilar, beroende på körstil. Där skiljer sig Zoe mot Clio som har samma bromsar. Hjullager är faktiskt inget jag märkt av speciellt mycket.

Elen är ju ingenting vi ser heller.

Det finns ju andra värden än de rent ekonomiska. Gillar man bilen och har tänkt ha den länge ser jag inga konstigheter i att kosta på den mer än vad den är ”värd” (inom rimliga gränser, såklart). Förhoppningsvis håller det man bytt många år efter det. Sedan är det ju så att värdeminskningen de första åren på en ny bil vida överstiger kostnaden för ganska omfattande reparationer på en äldre. Allt måste inte vara slit och släng.

Jag har laddat alla tre elbilarna på egen solel från början av maj. Det funkar fortfarande nu i mitten av september. En besparing som inte är ringa.
Vad kostar solelen då?
För min del sparar jag oftast på att inte ladda med solel. Utan sälja solel på dagen och ladda på natten. Nu under sensommaren har dock priserna oftast varit för konstanta för att det skall vara lönsamt, då är det bättre att ladda (om nu bilarna är hemma...)

Vad kostar solelen då?
För min del sparar jag oftast på att inte ladda med solel. Utan sälja solel på dagen och ladda på natten. Nu under sensommaren har dock priserna oftast varit för konstanta för att det skall vara lönsamt, då är det bättre att ladda (om nu bilarna är hemma...)
Jag driver huset och kringutrustning, sen låter jag överskottet gå i bilarna. Inget behov av att sälja. Trots det har jag sålt så att två månadsräkningar blivit nollade eller minuskostnad av energibolaget. Nätfaktura kvarstår såklart, och solanläggningen räknar jag bara som betald.

Jag driver huset och kringutrustning, sen låter jag överskottet gå i bilarna. Inget behov av att sälja. Trots det har jag sålt så att två månadsräkningar blivit nollade eller minuskostnad av energibolaget. Nätfaktura kvarstår såklart, och solanläggningen räknar jag bara som betald.
Oavsett hur du finansierat anläggningen känns det ju lite väl positivt att räkna den som gratis.
Nu när du har den har du ju en alternativ intäkt, att sälja elen i stället för att ladda, som måste räknas, inklusive de 60 örena i skatteåterbäring.
Kostnaden är ju investering + ränta (ja även vid kontant betalning) utslaget på förväntad total energi genererad. 40-50 öre/kWh i mitt fall, vilket ju är en besparing eftersom nätpiraterna tar över 80 öre bara för att leverera elen till mig.

Oavsett hur du finansierat anläggningen känns det ju lite väl positivt att räkna den som gratis.
Nu när du har den har du ju en alternativ intäkt, att sälja elen i stället för att ladda, som måste räknas, inklusive de 60 örena i skatteåterbäring.
Kostnaden är ju investering + ränta (ja även vid kontant betalning) utslaget på förväntad total energi genererad. 40-50 öre/kWh i mitt fall, vilket ju är en besparing eftersom nätpiraterna tar över 80 öre bara för att leverera elen till mig.
Säger inte emot. Men har varken något större intresse av aktier eller att gå på krogen. För mig är färdigbetalt ett bra sätt att investera. Det behöver inte ens vara smart, det är bara skönt. Det är så få som verkar tycka som jag, så jag räknar i princip med att ni gör en kritisk bedömning av det jag skriver.

Säger inte emot. Men har varken något större intresse av aktier eller att gå på krogen. För mig är färdigbetalt ett bra sätt att investera. Det behöver inte ens vara smart, det är bara skönt. Det är så få som verkar tycka som jag, så jag räknar i princip med att ni gör en kritisk bedömning av det jag skriver.
Du får räkna hur du vill. Men jag har träffat alltför många bara som räknar bort sig själv för att de inte förstår bättre. Låter ju inte som du är en av dom.
Färdigbetalt är ganska ofta ett bra sätt, särskilt för den som inte är ekonomiskt intresserad. Men det är som sagt inte gratis för det. Och det finns tom folk som kallar sig journalister och presenterar ekonomisiffror utan att förstå det...

Du får räkna hur du vill. Men jag har träffat alltför många bara som räknar bort sig själv för att de inte förstår bättre. Låter ju inte som du är en av dom.
Färdigbetalt är ganska ofta ett bra sätt, särskilt för den som inte är ekonomiskt intresserad. Men det är som sagt inte gratis för det. Och det finns tom folk som kallar sig journalister och presenterar ekonomisiffror utan att förstå det...
Jag kan räkna och förstår, dock utan att avstå från det jag vill oavsett om det är mest rationellt. I andra änden finns ju de som räknar ihjäl sig och sen inte gör nånting för att allt är för dyrt eller osäkert. Du har ju en solanläggning och elbil, så du hamnar säkert i den normala mitten där man gör det som känns lagom rätt räknat för en själv.

Jag kan räkna och förstår, dock utan att avstå från det jag vill oavsett om det är mest rationellt. I andra änden finns ju de som räknar ihjäl sig och sen inte gör nånting för att allt är för dyrt eller osäkert. Du har ju en solanläggning och elbil, så du hamnar säkert i den normala mitten där man gör det som känns lagom rätt räknat för en själv.
Ja jag räknar (för) noga och kan nörda ner mig på det. Mit excel-ark för att hålla koll på allt kring solcellerna är ganska komplext :-). Inte alltid jag gör det klokaste beslutet för det, men jag har åtminstone koll på konsekvenserna av besluten.

Ja jag räknar (för) noga och kan nörda ner mig på det. Mit excel-ark för att hålla koll på allt kring solcellerna är ganska komplext :-). Inte alltid jag gör det klokaste beslutet för det, men jag har åtminstone koll på konsekvenserna av besluten.
Konsekvenserna av mina/våra val finns det god koll på. Det finns även god koll hur det var innan, och konsekvenserna om man inte gjort något av det man gjort. ?

Tjena!

Betydligt billigare än att privatleasa en Skoda för 136000kr och köra max 3000 mil. :D

Betydligt billigare än att privatleasa en Skoda för 136000kr och köra max 3000 mil. :D

Tjena!

Lite äpple/päron på den va. ? Det där med att jämfört begagnat med nytt är ju lite märkligt, fast ju i elbilsdiskussionen så är det möjligt vanligt att folk tycker deras V70 från 2002r mycket billigare än en ny elbil.. No shit..
Skodan är ju jättebilligt jämfört med Rolls Royce Spectre.

Tjena!

Lite äpple/päron på den va. ? Det där med att jämfört begagnat med nytt är ju lite märkligt, fast ju i elbilsdiskussionen så är det möjligt vanligt att folk tycker deras V70 från 2002r mycket billigare än en ny elbil.. No shit..
Skodan är ju jättebilligt jämfört med Rolls Royce Spectre.
Visst kan man säga att det är olika saker, men det som jag tycker är slående både här och på Teslaforumet är att det är ett väldans räknande på kronor och ören bland de som ska köpa ny bil, oftast verkar det trumfa vad det faktiskt blir för bil i slutändan. Och om högsta prio bara är ekonomin, inte vad det faktiskt blir för bil, tycker jag det är lite skevt när det i många fall då är betydligt billigare med beg. Men visst, det ska väl se fint ut på uppfarten också, huvudsaken verkar ju vara att det är nytt…

Visst kan man säga att det är olika saker, men det som jag tycker är slående både här och på Teslaforumet är att det är ett väldans räknande på kronor och ören bland de som ska köpa ny bil, oftast verkar det trumfa vad det faktiskt blir för bil i slutändan. Och om högsta prio bara är ekonomin, inte vad det faktiskt blir för bil, tycker jag det är lite skevt när det i många fall då är betydligt billigare med beg. Men visst, det ska väl se fint ut på uppfarten också, huvudsaken verkar ju vara att det är nytt…

Tjena!

Eller att man vill ha fulla garantier, bestämma själv hur bilen är specad m.m.

Själv bryr jag mig inte så mycket om uppfarten, däremot är det väldigt bekvämt med två nya bilar. Dessutom värderar jag min tid, säkerhet och att veta att jag kommer fram högt. Och jag råd, därför två nya bilar.

Men det där räknandet var lite det jag tänkte på i tidigare inlägg. En "journalist" skrev en lång artikel om hur billig hans Tesla var, och att han inte kunde motivera ett byte. Den var ju betald, därför gratis. Och hade ingen fast service, alltså gratis. Och vi som försökte förklara i kommentarsfältet för att han inte skulle lura folk blev blockade och spam-anmälda...

Vad är det folk som inte har garage?

En bil är väl i stort sett alltid en dålig affär, det handlar väl mest för mig iaf att göra den minst dåliga. Ny bil är trevligt att åka ungefär som att köpa en ny cykel. Vi har en beg från 2017 och snart en leasad Skoda.
Beg:
- försäkring 5600:-/år
- skatt 3000:-/år
- Service/däck 4000:-/år
- värdeminskning ca 25 000:-/år hittills på 4 år, blir såklart bättre kalkyl om vi behåller den 10 år till.

ca 3100:-/mån

Leasad skoda 4300:-/mån

Ingen astronomisk skillnad i mina ögon, men klart en Golf för 25 kkr hade varit billigare. Jag har dubbelgarage och grannen har Porsche så han bräcker jag knappast med en Skoda..

Tillbaka
Topp