[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Appropå stora tunga bilar. Bakom betalvägg, men bidrar med en bild.

1706783796573.png

.. och om man är hänvisad till gatuparkering är det riktigt skönt med en liten bil. När jag bodde i Göteborg hade jag en VW Polo, det fanns en rätt tight spot precis utanför mitt hus där det i princip alltid var ledigt som jag lärt mig att trixa in bilen i.

Tjena!

En kompis som har en i3 har upptäckt att han alltid kan få parkeringsplats i Gamla Stan, med laddning. Parkeringsgaraget under Slottsbacken har två platser inträngda innanför stolpar, det är typ i3 och den där lilla Peugeot/Mitsubishin som får plats där. Alternativt nån annan riktigt smal småbil.
Förövrigt förvånansvärt hur ofta det finns plats i det garaget trots att det är så få platser. Men de flesta vet väl inte om att det existerar.

Visa bilaga 678575
Kombinera med det faktum att förarna inte verkar ha nån koll på var högersidan av bilen slutar, vilket resulterar i att de ofta kör med halva bilen i mötande körfält. Naturligtvis utan att nånsin sakta in vid möte. Det måste alla andra göra för att de ska få plats.

Tjena!

Åkte till Jönköping med en kollega, han har en S90 med Inscription, dom var inte direkt bättre dom. Förutom att man slapp tyger som sitter i dom billigare.
Det är ju som sagt en smaksak med stolar, så vi kan vara överens om att vi tycker olika. Undantaget möjligen Peugeot och Renaults enklare som väl inte är en smaksak, ingen kan gilla dem.

Senast ändrad:
Usch ja, vilken bil ska man köpa (tjöpa) egentligen. Har letat efter en elbil eller laddhybrid med bra räckvidd och bagageutrymme (ska få plats med två labradorer), men utan att själva bilen blir alltför stor, klumpig och energikrävande. Det verkar inte finnas. Slutade med att jag dammsög och tvättade vår V70 i stället, och nybilsklådan gick över.

Kombinera med det faktum att förarna inte verkar ha nån koll på var högersidan av bilen slutar, vilket resulterar i att de ofta kör med halva bilen i mötande körfält. Naturligtvis utan att nånsin sakta in vid möte. Det måste alla andra göra för att de ska få plats.
Ironiskt nog är det ofta det med de största och de allra minsta bilarna som är värst på det där.

Visa bilaga 678575
Direktlänk till källan där man kan läsa mer:

noterade också den häromdagen och det är ju intressant att få ett mått på något som man ganska tydligt sett men inte sett siffror på på det där sättet.

Snökedjor gör underverk ibland. Sen är det inte alltid smidigt att montera eftersom man (jag) sällan gör det förebyggande utan när man sitter fast.

Sen kan man tycka fyrhjulsdrift är tråkigt. Många knep man behöver men tvåhjulsdrift är inte alls nödvändiga utan det är bara att köra.
Ni som har mycket erfarenhet av kedjor och långa perioder av mycket snö, hur funkar ”snökedjor” modell buntband? Funderar på att ha en låda liggande i bilen vid behov.

Ni som har mycket erfarenhet av kedjor och långa perioder av mycket snö, hur funkar ”snökedjor” modell buntband? Funderar på att ha en låda liggande i bilen vid behov.
Menar du vanliga buntband? Typ 1mm tjocka och 5mm breda i slät plast?
Inte alls.
Är det mest troliga utfallet om du nu inte trär på en massa muttrar så du tillför något som kan krafsa tag

Eftersom att 100% av årets bilresor har varit av arten ej planerade och den absolut största delen varit för att hämta pga inställda eller försenade tåg. Kanske är det dags att köpa en elbil och helt enkelt strunta i att förlita sig på tåget.
Man får väl sätta sig och läsa på i jakten på lämplig kandidat.

Och jag hatar inte Volvo men tipsar dom om att försöka återta rollen som ledande i säkerhet.
Och att börja testa sina bilar innan de levererar. Så navigatorn hittar och innertaket sitter fast. Sånt som en del kunder tycker är viktigt.
... och nu lade Spotify-appen ner för snart en vecka sen. Volvo meddelar att felet ligger hos dem, men verkar inte ha lust att lösa det. Det borde rimligen handla om att backa någon åtgärd på servern och starta om den, men icke. Vad gör man då? Jo jag har ju Apple CarPlay. Jag kan inte med min vildaste fantasi förstå hur Volvos lösning på CarPlay passerade det första konceptstadiet. Ca 60% av skärmen går åt till att meddela att telefonen skall styras via CarPlay, Att Navigatorn skall styras via CarPlay, och att ljudet skall styras via CarPlay. Resten är ett litet tittfönster som är så litet så att i huvudskärmen får inte ens "byta-låt-knappen" plats, och navigationsfönstret är som ett större frimärke. Jag kör ganska många olika bilmodeller och Volvos lösning är utan konkurrens den sämsta.
Jag hatar fortfarande inte Volvo men skärpning för tusan om ni vill finnas kvar!

Senast ändrad:
Någon med erfarenheter, fördelar och nackdelar etc. med denna variant av Volvo V60? Några kända svagheter eller defekter?

Jag har samma modell men med annan motor (T6 recharge). Motorn är å andra sidan i nästan det enda jag inte haft problem med på 5000 mil och 2,5 år...
Snygg, tyst, bekväm, men kvaliteten är, tja, forbättringsbar kanske är rätt ord?

Jag har samma modell men med annan motor (T6 recharge). Motorn är å andra sidan i nästan det enda jag inte haft problem med på 5000 mil och 2,5 år...
Snygg, tyst, bekväm, men kvaliteten är, tja, forbättringsbar kanske är rätt ord?
Är inte det lite samma på de flesta moderna bilar eller är det något specifikt du tänker på gällande Volvo?

Är inte det lite samma på de flesta moderna bilar eller är det något specifikt du tänker på gällande Volvo?
I mitt fall, som kanske inte är typiskt har jag efter 2,5 år haft följande fel
Hårdvara:
Läckande glastak
Trasiga bakluckemotorer
Trasig elektronik i bakluckan (eftersom fukten från det läckande taket samlas där)
Dörrlås kan inte låsas upp utifrån under -5
Dörrlås kan inte låsas alls under -5
Fotplatta till vänsterfoten lös och knakar
Innertaket lossnat med missljud som följd
Missljud vid skarpa svängar
Ett par återkallelser (Volvo hade t ex glömt att bensintanken av plast behöver luftas)
Veck i stolskinnet

Mjukvara:
Spotify gav upp för en dryg vecka sen
Navigatorn kan inte föreslå vettiga ruttalternativ (ett tag skulle jag tydligen inom Hemköp på hemvägen varje dag. En 7+ år gammal väg saknas, mm mm)
Appen funkar dåligt och är ur synk med bilen
Knappar slutar fungera ibland, kan inte byta låt mm

Ett axplock från mig. Hoppas inte alla nya bilar är sådana.
Dessutom: glastaket läckte och åtgärdades inom garanti. Dock såg jag först när bilen var 25 månader gammal att det möglat på takgardinen. Svar från Volvo: din bil har inte garanti längre... (Då blev jag grinig så det löste sig med ett par besök på verkstaden).

Är det inte otroligt märkligt att väldigt många av de "fina" bilmärkena bara har två års garanti? Som privatperson skulle jag inte riktigt våga köpa en sådan.

Nu har vi fyra år/8000 mil på allt utom batteri och drivlina som har 8 år /19200 mil.

Är det inte otroligt märkligt att väldigt många av de "fina" bilmärkena bara har två års garanti? Som privatperson skulle jag inte riktigt våga köpa en sådan.

Nu har vi fyra år/8000 mil på allt utom batteri och drivlina som har 8 år /19200 mil.
Jo fast de hanterar det olika. Svårt att veta vad som är återsäljare och vad som är tillverkare, men jag har mycket god erfarenhet av BMW, mindre bra av Mercedes och Volvo har åtminstone fixat allt utan gnäll under garantitiden och Bilia har varit bra med undantag för debaclet med gardinen.

Det är väl det(?) märke som har störst andel nybilsförsäljning till privatpersoner.
Finansierat av tvång att ha servat hos dem, eller tvingades de backa på det?
Edit: och är det verkligen 7 års garanti?
"Bilens 12v batteri har en garantitid på 2 år. Radio och infotainmentsystem har en garanti på 3 år/10 000 mil, det som inträffar först, och bilens lackgaranti är 5 år/15 000 mil, det som först inträffa"

Senast ändrad:
Jo fast de hanterar det olika. Svårt att veta vad som är återsäljare och vad som är tillverkare, men jag har mycket god erfarenhet av BMW, mindre bra av Mercedes och Volvo har åtminstone fixat allt utan gnäll under garantitiden och Bilia har varit bra med undantag för debaclet med gardinen.
Har också bra erfarenhet av BMW, och då har jag inte ens haft bil med nybilsgaranti. Däremot bytte de mina baklyktor på goodwill när det kommit in fukt. Har nyttjat 12-åriga rostskyddsgarantin 2 gånger, en gång när bilen var nästan 12 år; inget knussel utan det fixades helt utan problem.

Har också bra erfarenhet av BMW, och då har jag inte ens haft bil med nybilsgaranti. Däremot bytte de mina baklyktor på goodwill när det kommit in fukt. Har nyttjat 12-åriga rostskyddsgarantin 2 gånger, en gång när bilen var nästan 12 år; inget knussel utan det fixades helt utan problem.
Beställt nya i5 än?

Första gången jag hört talas om någon som lyckats använda en rostskyddsgaranti, nästan :-)

Haha. Vet inte riktigt vad man skall säga om den. Inreding och infotainment med alla modes mm verkar vara designat av en drogliberal 20-åring medan utsidan bara kan gillas av gubbar 50+.

En granne har en i4 M50, det är säkert samma infotainment i den. Försökte hjälpa honom men fattade inget alls. Han är f.ö. 80+. Hade jag inte behövt lite större bil hade jag nog ändå varit lite sugen på en sådan.

Haha. Vet inte riktigt vad man skall säga om den. Inreding och infotainment med alla modes mm verkar vara designat av en drogliberal 20-åring medan utsidan bara kan gillas av gubbar 50+.
Snacka om kulturkrock. ?
BMW iX3 är snygg tycker jag. En elbil som ser ut som en vanlig bil invändigt.

Men är också en SUV med bara tvåhjulsdrift och dragvikt som barnens skottkärra
Tvåhjulsdrift har jag klarat mig med i alla år och beträffande dragvikt räcker det att den kan dra en släpkärra. Vi har alla olika behov - för min del är det bagageutrymmet som är prio ett.

Nu när jag letat bil har jag insett att den officiella siffran över antal liter bagageutrymme är ett trubbigt mått - man mäter tydligen bara upp till insynsskyddet. En kombi med sluttande bakruta och/eller högt placerat insynsskydd kan alltså ge intryck av att ha ett större bagageutrymme än det i verkligheten har, och vice versa. Exempelvis har en V90 ett hyggligt bagageutrymme på papperet, men en medelstor sittande hund skulle få nosen inslagen när man stänger bakluckan.

Man kommer rätt långt med drag som är godkänt för 750 kg, då fixar man både obromsade kärror och cykelhållare. Och "efterfordon" som båtkärror upp till bilens vikt. Nackdelen är dock att hyrsläp nästan alltid har en totalvikt på 1000 kg, det får jag inte dra med Y:n utan att fixa ett bättre körkort. Då får jag dra 1600kg.

Snacka om kulturkrock. ?
Jag gillar den! (bara 40+)
bmwi5_490.jpg

Skulle klara mig fint med i4 dock, men avvaktar och ser vad det blir av nya 3-serien (neue klasse).

Har aldrig förstått vurmen för BetterMakeWay

Tjena!

I mitt fall är det en kombo av riktigt bra komfort och väghållning. Sen tycker jag att det är fantastiskt att dom håller kvar i iDrive så man inte behöver flytta högerhanden för att göra massa inställningar. Är inte förtjust i att behöva trycka på skärmen.

Har aldrig förstått vurmen för BetterMakeWay

Mycket är ett arv från den tiden då det faktiskt var skillnad på riktiga bilar byggda i Tyskland och allt annat skit.

Idag är det mer vilken sorts bil eller hur en bil bör vara byggd som vissa tycker om, har man ingen åsikt om det så kan det säkert tyckas konstigt.

Men den har åtminstone fungerande blinkers, min Volvoblinkers orkar inte hålla takten.
För övrigt hävdar jag fortfarande att blinkersproblemet gäller många bilmärken och håller inte med om att BMW skulle utmärka sig.
Jag kör själv BMW och min fungerar också utmärkt, men det är ändå en lite rolig fördom.

Mycket är ett arv från den tiden då det faktiskt var skillnad på riktiga bilar byggda i Tyskland och allt annat skit.

Idag är det mer vilken sorts bil eller hur en bil bör vara byggd som vissa tycker om, har man ingen åsikt om det så kan det säkert tyckas konstigt.
Det är något med känslan i tyska bilar som är lite extra. Bara ljudet av att stänga dörren, känslan i handtaget när man öppnar, inget knarr och knirr o.s.v.
T ex en Volvo för samma peng känns inte alls lika gedigen.
Sen är det väghållningen, känslan i styrningen och komforten som på något magiskt sätt är perfekt, utan att vara gungig eller hård. Min kompis som utvecklar elektroniska Öhlins-dämpare för bilindustrin är lika imponerad varje gång han åker med.

Men den har åtminstone fungerande blinkers, min Volvoblinkers orkar inte hålla takten.
För övrigt hävdar jag fortfarande att blinkersproblemet gäller många bilmärken och håller inte med om att BMW skulle utmärka sig.
Gubbar dom kör Volvo knullar ju sakta sade någon till mig förr. Kanske samband med blinkers på något vis?

Tillbaka
Topp