[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, har man det upplägget med sin arbetsgivare blir det ju inte mycket förmån. :D Ungefär som cykel via arbetsgivaren som diskuterats i andra trådar. En krånglig finansiering bara.
Det normala är ju att man får ett lönepåslag som kompensation för förmånsskatten, inte något avdrag.
Men hela min poäng var hur skev beskattningen är mellan olika drivlinor, vilket gör det omöjligt att välja något annat än elbil. Eller möjligtvis hybrid för en och annan som inte pallar med laddstopp på långresor.
Vilket är precis vad man velat åstadkomma med reglerna.

Tyvärr fuckar det ju upp begagnatmarknaden, eftersom det väller ut 3 år gamla elbilar och hybrider blir andrahandsvärdet på dessa katastrofalt. Så skall man äga en bil privat blir det ju säkrare med ice. Litet utbud=högt pris.
Det har jag aldrig varit med om att få. Det beror kanske på tjänst iofs, många erbjuder personalbil det är väl den sämsta lösningen åtminstone dyraste. Eller att man har förmånsbil och även ett löneavdrag, storleken på det varierar ju kraftigt mellan företag. Eller ren förmån med enbart förmånsvärde.

Vart är man så trevlig att man till och med blir kompenserad för förmånsvärdet?

Det har jag aldrig varit med om att få. Det beror kanske på tjänst iofs, många erbjuder personalbil det är väl den sämsta lösningen åtminstone dyraste. Eller att man har förmånsbil och även ett löneavdrag, storleken på det varierar ju kraftigt mellan företag. Eller ren förmån med enbart förmånsvärde.

Vart är man så trevlig att man till och med blir kompenserad för förmånsvärdet?
Jag har haft det på SEB, Swedbank och Danske bank. Plus fritt garage i city. Som jag dock aldrig använder eftersom jag cykelpendlar.😄

Nu var det längesen men när jag hade tjänstebil så var det frivilligt och alternativet var högre bruttolön. Dvs lägre bruttolön om man hade bil. Var väl 80%

Tyvärr fuckar det ju upp begagnatmarknaden, eftersom det väller ut 3 år gamla elbilar och hybrider blir andrahandsvärdet på dessa katastrofalt. Så skall man äga en bil privat blir det ju säkrare med ice. Litet utbud=högt pris.
Jag har köpt ett par före detta tjänstebilar genom åren som varit 3~4 år gamla och före covid så brukade priset på en sådan vara ungefär 50~60% lägre jämfört med vad dom hade kostat nya, så jag kan inte se att begagnatmarknaden svämmas över av billiga bilar när jag söker på blocket.

Jag har en personalbil som löper ut om två år (kan frivilligt förlänga med ett år)

Efter det tänker jag att jag inte ska fortsätta. Hur ska man tänka? Jag kan tänka mig att köpa loss, men jag tänker att priset har väldigt stor inverkan på hur bra/dåligt det är eftersom alla pengar ska passera bilkontot, som beskattas och arbetsgivaravgifter ska dras innan jag får ut något.

Eller ska man försöka trappa ner kontot så att det slutar på noll vid försäljning, och sen köpa bil på öppna marknaden?

Jag har haft det på SEB, Swedbank och Danske bank. Plus fritt garage i city. Som jag dock aldrig använder eftersom jag cykelpendlar.😄

Ja bankerna verkar leva i en egen värld på många sätt...

Det fria garaget har du blivit frikostigt förmånsskattad för, eller begår samtliga banker regelmässigt skattebrott?
Edit: tydligen är det ok att inte förnånsbeskatta parkering för förmånsbil

Senast ändrad:
Man kan kalla saker vad man vill, bara man är beredd så man inte blir besviken när man får leveransen av sin nya motor och det är en spolarvätskebehållare som kommer.
Inom mitt yrke har vi ett överenskommet språk vi använder just för att inte förväxling ska kunna ske, praktiskt.

Finns där någon som vågar köpa Polestar idag så de kan klara sig?
Tänker du på Fisker?

För mig obegripligt att man vågar köpa en bil i samma kategori, leasing är väl en sak. Som snubben som köpte en kinavagn för 1,2(?) miljoner hos Hedin och nu är besviken...
Tack. Så jag slapp skriva samma sak.

Om man bor, ja. Men det är ju vi som är på genomresa det handlar om. Idag på mindre orter finns ofta en mack, där typ byalaget eller liknande är drivande efter att bensinkedjan lagt ner. Med el finns inte det drivet (”det är ju bara att ladda hemma” som sagt), vilket gör det svårare för oss som tycker motorväg och andra större allfartsvägar är dötrist och hellre väljer mindre vägar och därmed är på genomresa genom dessa mindre orter. Visst kan det finnas publika laddare, men det är inga snabbladdare utan på sin höjd 11kW ac-laddare.
Det är synd om människorna. 😉

Sen måste man ju inte byta vart annat-vart tredje år heller, det innebär automatiskt ganska dålig ekonomi i bilägandet. Oavsett drivmedel.

OM det håller i 10 år så får man rätt ok ekonomi tycker jag. Det var ju min plan men med nuvarande bil är det med neverna på helspänn hela tiden. Nästan så man överväger leasing

Aha, ja men banksektorn har jag ingen koll på. Men kan tänka mig att det kan vara frikostigt lite högre upp 🍻

Min gamla arbetsgivare hade en gemensam bilpolicy för alla länder så det gick att kolla skillnaderna i den enkelt, och för Ryssland ingick chaufför i förmånsbilen. Så man antar att det var rätt få som hade rätt till en 😁.

Aha, ja men banksektorn har jag ingen koll på. Men kan tänka mig att det kan vara frikostigt lite högre upp 🍻
Ja det är ju bara att höja räntegapet lite så löser det dig
Min gamla arbetsgivare hade en gemensam bilpolicy för alla länder så det gick att kolla skillnaderna i den enkelt, och för Ryssland ingick chaufför i förmånsbilen. Så man antar att det var rätt få som hade rätt till en 😁.
Eller att de är kloka och inte vill ha en massa västerlänningar som kör vilse på ryska vägar...
Så många ryssar är det nog inte som har förmånsbil nej 🤣

Ja det är ju bara att höja räntegapet lite så löser det dig

Eller att de är kloka och inte vill ha en massa västerlänningar som kör vilse på ryska vägar...
Så många ryssar är det nog inte som har förmånsbil nej 🤣
Nope, och Putler (Putin) tog ju alla anläggningar också så dom försvann tillbaka i ryskt ägo innan jag slutade.

Det får man väl hålla tummarna för. Leasingen på våra bilar går ut i januari respektive mars 2026, så det blir ju till att leta ersättare nästa år.

Nån som har erfarenhet av "Autosock"?

Vi har ju Volvos värdelösa åretruntdäck och i vintras kom vi knappt ut från parkeringen när det kommit snö. Eller så kom man inte uppför backen in i vårt bostadsområde utan fick lämna bilen och gå.

Snökedjor hade vi till gamla bilen men de är jäkligt jobbiga att montera tycker jag. Särskilt när man står med bilen nere i några dm snö. Funderar på om autosock kan funka bättre/enklare som nödlösning att ha liggande i bilen? Vad tror ni? Hur länge håller det?

Eller ska man orka köpa en uppsättning begagnade vinterhjul till en XC40 för att använda 1.5 vintrar?

Vi har ju Volvos värdelösa åretruntdäck och i vintras kom vi knappt ut från parkeringen när det kommit snö. Eller så kom man inte uppför backen in i vårt bostadsområde utan fick lämna bilen och gå.

Snökedjor hade vi till gamla bilen men de är jäkligt jobbiga att montera tycker jag. Särskilt när man står med bilen nere i några dm snö. Funderar på om autosock kan funka bättre/enklare som nödlösning att ha liggande i bilen? Vad tror ni? Hur länge håller det?

Eller ska man orka köpa en uppsättning begagnade vinterhjul till en XC40 för att använda 1.5 vintrar?
Du skall köpa riktiga vinterhjul.

Tjena!

Köp en uppsättning beggade. Går att hitta riktigt bra för inte speciellt mycket pengar. Jag köpte en uppsättning till XC40 med Nokian vinterdäck, två år gamla och 600 mil, för 5000:- spänn.

Verkar vara som Fattiglapp säger, bara 19 och 20 tum godkänt (enl Volvo) för elbilen, medan andra XC40 kan ha 17-21 tum. Jag skulle kolla om det är storlek på bromsar, lastindex (dvs bilens vikt) eller annat kritiskt som styr detta, eller ”bara” nån märkesklassificering/rekommendation (t.ex. att ”elbilsklassade” däck saknas i de övriga dimensionerna).

XC40 generellt:

XC40 Recharge Pure Electric:

Är det inte så enkelt att det inte finns (rimliga) däck med högre profil som har tillräckligt högt belastningsindex?

Edit: 104 (annonsen ovan) borde ju dock rimligen räcka.

Är det inte så enkelt att det inte finns (rimliga) däck med högre profil som har tillräckligt högt belastningsindex?

Edit: 104 (annonsen ovan) borde ju dock rimligen räcka.
Har ingen aning om vad som styr på XC40, men den vanligaste förklaringen är väl att bromsarna är så stora att mindre fälgar tar i. Är det så kan det ju finnas marginal till någon tum mindre fälg om man väljer rätt.
I just Volvo-fallet hade de ju ett tag för sig att de bara skulle sälja bilar med däck som är dåliga både på sommar och vinter, så man slapp byta (säkerheten har Volvo ju släppt helt). Då skulle det ju kunna vara så enkelt att de inte listar andra fälgar än de de säljer på nybilar?

Volvo ville ha 400kr, med 18 månader kvar blir det runt 7000 kr. Så 6-7k för kompletta vinterhjul känns ju rätt ok. De kommer ju säkert gå att sälja för nästan samma pengar sen. Men typ 15-20k som många som är specade för elbilen ligger på, känns ju lite saftigt. Då kan man ju lika gärna ta det på leasingen och slippa krånglet med blocketannonser.

Inte överdrivet mycket luft runt bromsoket.
1000023016.jpg

1000023017.jpg

Det är outrgrundligt med vilka dimensioner på fälg som är OK på pappret och i verkligheten. På Model Y Performance är det enligt Tesla endast OK med 21" på vinterhjulen.

Ändå kör de själva med 19" originalfälg från de andra varianterna på vintern på sina demobilar. Och det finns ner till 18" som passar bara man väljer rätt fälg.

Tittar man på länkarna jag listade ovan ser det ut som det är s.k. ”staggered” på Recharge, dvs bredare däck bak än fram, vilket det inte är på de övriga XC40. Kan det vara att man tycker vridmomentet fr elmotorn bak kräver det (den är väl starkare bak än fram) och därför bara specat ett par såna däckdimensioner? Medan det i praktiken även funkar med 18-tummare lika breda bak som fram?

Tittar man på länkarna jag listade ovan ser det ut som det är s.k. ”staggered” på Recharge, dvs bredare däck bak än fram, vilket det inte är på de övriga XC40. Kan det vara att man tycker vridmomentet fr elmotorn bak kräver det (den är väl starkare bak än fram) och därför bara specat ett par såna däckdimensioner? Medan det i praktiken även funkar med 18-tummare lika breda bak som fram?
De flesta elbilar har ju så men ingen verkar ju märka någon nackdel att köra samma dimension på vinterdäcken. Men förklaringen är säkert som du skriver.

De flesta elbilar har ju så men ingen verkar ju märka någon nackdel att köra samma dimension på vinterdäcken. Men förklaringen är säkert som du skriver.
Vår bil är framhjulsdriven... ska dubbelkolla däckdimensionen på bakhjulen, tänkte inte på det. Vi har alltid haft samma på alla hjul på tidigare bilar.

Den jag hade, hade bara en elmotor och den drev fram. Men hade bredare däck bak.
Vad jag hört så är det för spårighet (lite kundvagn) man har valt det såhär.

Sen vill man ju ha lite marginal för klistervikter, ev skit och annat... Skulle gissa att biltillverkarna vill ha runt centimetern frigång? En tum mindre kan vara gränsfall då.

Tjena!

Jag har flera gånger haft tre-fyra mm i frigång mellan ok och fält utan problem. Tror inte jag har mer än fem mm på vinterdäcken nu och det är enligt spec från Audi.

Tjena!

Jag har flera gånger haft tre-fyra mm i frigång mellan ok och fält utan problem. Tror inte jag har mer än fem mm på vinterdäcken nu och det är enligt spec från Audi.
Det tvivlar jag inte på, men vad som går att göra utan problem är inte samma sak som vad biltillverkarna vill garantera går utan problem. Men har Audis egna fälgar till modellen 5 mm är det väl det de tycker är tillräcklig marginal.

Vår bil är framhjulsdriven... ska dubbelkolla däckdimensionen på bakhjulen, tänkte inte på det. Vi har alltid haft samma på alla hjul på tidigare bilar.
Fram är det 235x50x19"
Bak är det 255x45x19".

Måste det vara så? Kan man köra samma lika fram och bak på vinterhjulen?

Tillbaka
Topp