Hälsingland
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Det har jag aldrig varit med om att få. Det beror kanske på tjänst iofs, många erbjuder personalbil det är väl den sämsta lösningen åtminstone dyraste. Eller att man har förmånsbil och även ett löneavdrag, storleken på det varierar ju kraftigt mellan företag. Eller ren förmån med enbart förmånsvärde.Ja, har man det upplägget med sin arbetsgivare blir det ju inte mycket förmån. :D Ungefär som cykel via arbetsgivaren som diskuterats i andra trådar. En krånglig finansiering bara.
Det normala är ju att man får ett lönepåslag som kompensation för förmånsskatten, inte något avdrag.
Men hela min poäng var hur skev beskattningen är mellan olika drivlinor, vilket gör det omöjligt att välja något annat än elbil. Eller möjligtvis hybrid för en och annan som inte pallar med laddstopp på långresor.
Vilket är precis vad man velat åstadkomma med reglerna.
Tyvärr fuckar det ju upp begagnatmarknaden, eftersom det väller ut 3 år gamla elbilar och hybrider blir andrahandsvärdet på dessa katastrofalt. Så skall man äga en bil privat blir det ju säkrare med ice. Litet utbud=högt pris.
Vart är man så trevlig att man till och med blir kompenserad för förmånsvärdet?