[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

"
Däremot är koldioxid växternas näring. Mer värme och koldioxid sedan Lilla Istiden har gynnat växtlighet och grödor. Fler har fått det bättre. Färre lider nöd och svält. Det är det konkreta resultatet av den globala uppvärmning som klimatlarmen varnar för.

Tege Tornvall"
Från en annan sida.
Perfekt! Vad skönt att han kom på det när ingen forskare förstått sammanhanget.

Hoppas att tråden redan har spårat men har en enkel fråga ( för en Clioägare)
Har någon en aning om mått på öppningen i bakluckan och längden lastutrymme med fällda säten på moderna Clio?
Den hyllas för lastutrymme men det redovisas bara volym det jag sett.
(Går det att få in en cykelväska🤔)
Kände visst en på lokala Renaulhandlaren..
Min 90 bred , 130 djup.
Ingen vann! (förutom jag)

Apropå Renault så börjar det komma intressanta/roliga/klyftiga elektriska småbilar som Renault 5 E-Tech och Hyundai Inster. Tydligen går samtliga säten att fälla i Inster. 5 kan dra 500 kg.

Ja, det är ett känt problem med B47-motorn. Det bildas kondens i inloppet till turbon som fryser, och sedan när bilen startas lossnar isen och slår sönder eller kröker bladen på impellern. Lösning är att byta till N47-insug eller att parkera så att ev kondens inte rinner ner i fickorna i insuget. Eller att installera motorvärmare.

Det är vara turbo som håller 8 månader och kostar 36kSEK att byta. Om man kör piratdelar. Som vanligt med andra ord.

Det är inget som går att utläsa av artikeln, tvärtom har det i flera av fallen har ett gäng turbos bytts på garanti. Jag förutsätter att de satt i originaldelar. Lösningen med ett annat insug är verkstädernas egen, inget som BMW centralt verkar rekommendera, de svär sig tvärtemot fria och säger att det inte är något känt problem.

"Informationschefen på BMW, Carl Lindwall, har fått ta del av ägarnas berättelser men menar att problemet är begränsat.

– Antal kända fall gällande problematiken är så pass få att vi inte anser att det är något stort utbrett problem, säger han."

Det låter ungefär som när Subaru påstod att det inte alls var någon problem med vevlager på dieselmotorerna eller när VW säger att problemen med vissa av TFSI-motorerna är väldigt ovanliga. Eller för all del när Tesla inte fixar lackproblem som beror på deras undermåliga stänkskydd.

Just bilen i rubriken köpte Bavaria tillbaka efter det sjätte turbobytet och hon som köpte den får nu byta en till.

Har aldrig hört talas om någon annan bil som har problem med just det faktiskt. Läste bara första sidan i tråden men bara där var de ju ett gäng med samma fel! Många som inte fått det på goodwill heller efter garantiperioden trots att de fått ny turbo tidigare för samma problem.

Edit: Nu läste jag lite till, det är helt klart inte så att det är något slags problem med eftermarknadsdelar som BFS vill få det till ovan, det många som bytt tre-fyra-fem gånger på garanti. B47 2-litersdieseln. Alla märken verkar ha sina svarta får helt klart. De som bytt till insuget från tidigare generationens motor verkar ha blivit av med problemet medans BMWs egna lösningar inte fungerar lika bra.

Senast ändrad:
Fossilmotorer i all ära, men de är trots allt mekaniska dinosaurier. Helt obegripligt att det ens fungerar med tanke på alla felkällor.

Har aldrig hört talas om någon annan bil som har problem med just det faktiskt. Läste bara första sidan i tråden men bara där var de ju ett gäng med samma fel! Många som inte fått det på goodwill heller efter garantiperioden trots att de fått ny turbo tidigare för samma problem.

Edit: Nu läste jag lite till, det är helt klart inte så att det är något slags problem med eftermarknadsdelar som BFS vill få det till ovan, det många som bytt tre-fyra-fem gånger på garanti. B47 2-litersdieseln. Alla märken verkar ha sina svarta får helt klart. De som bytt till insuget från tidigare generationens motor verkar ha blivit av med problemet medans BMWs egna lösningar inte fungerar lika bra.
Det är den motor som såldes mest från 2014/2015 när den kom fram till 2018 när malus dödade marknaden. Sitter i t.ex. storsäljarna 320d och 520d. Så de kan mycket väl ha rätt utifrån det att problemet är begränsat. Å andra sidan måste man kunna nåt om bilar och motorer för att märka det, ett lätt vinande ljud fr turbon och att motorn känns aningen slöare än den borde. Många som inte gör det, typiskt ”jag bara kör”-människor som väl är i stor majoritet bland bilägare idag, märker antagligen aldrig om deras motor skulle vara drabbad. Så det finns säkert massvis med drabbade bilar som rullar ute på vägarna utan att dess ägare ens noterat det.

Fossilmotorer i all ära, men de är trots allt mekaniska dinosaurier. Helt obegripligt att det ens fungerar med tanke på alla felkällor.

Komplexiteten i en modern motor jämfört med en gammal förgasarmotor är onekligen intressant. Precis samma grundkonstruktion men olika sätt att styra förbränningen och ta hand om avgaserna bara.

Att ingen lyckats komma på något bättre är fascinerande.
Wankeln var ett bra försök men sämre på egentligen allting. Finns det något annat?

Stuttgarts 6-taktare ser vi nog inte i produktion(?) och 2-takt får vi anse som död.

Senast ändrad:
Å andra sidan har man haft 150 år på sig att testa och förfina tekniken i ottomotorn, så kanske inte så konstigt att det fungerar.

Det är den motor som såldes mest från 2014/2015 när den kom fram till 2018 när malus dödade marknaden. Sitter i t.ex. storsäljarna 320d och 520d. Så de kan mycket väl ha rätt utifrån det att problemet är begränsat. Å andra sidan måste man kunna nåt om bilar och motorer för att märka det, ett lätt vinande ljud fr turbon och att motorn känns aningen slöare än den borde. Många som inte gör det, typiskt ”jag bara kör”-människor som väl är i stor majoritet bland bilägare idag, märker antagligen aldrig om deras motor skulle vara drabbad. Så det finns säkert massvis med drabbade bilar som rullar ute på vägarna utan att dess ägare ens noterat det.
Jag plöjde hela tråden (eftersom min bil har just den motorn, gulp...) och det verkar vara ett ganska enkelt problem. Som BMW inte orkar lösa:

Vevhusventilationen går till insuget framför turbons kompressor. Precis där sitter också nån slags resonanslåda i insuget, med kaviteter och vinklar och vrår och skit. Om man bor där det är apkallt och kör korta sträckor så hinner inte vevhusventilationsröret värmas upp, och eventuell frusen kondens hinner aldrig tina och rinna bort mellan turerna. Och/eller så hinner kondensvatten i resonatorlådan aldrig avdunsta utan fryser när man ställer bilen. Till slut lossnar en iskocka och sugs in i kompressorn. Boom.

Lösningen är att, a): Byta till N47-insuget utan resonatorlåda (allt annat exakt samma), och/eller b): Isolera slangen för vevhusventilationen så den värms upp fortare vid varje åktur.

Edit: Jag fluktade i motorrummet på min bil och förstår hur det funkar, tror jag. Den där resonatorlådan sitter framåt i bilens åkriktning och dess "golv" är parallellt med marken. Om bilen står det minsta lilla lutad med nosen nedåt så kommer eventuell kondens i lådan inte att rinna in i turbon, utan ligga kvar. Och om det sen fryser så blir det pannkaka när det väl släpper. Med andra ord; parkera bilen med nosen högt när det är kallt, om du har möjlighet.

Senast ändrad:
Halloj

Tänkte köpa en beggad 4hjulsdriven kombi. Anledning: min framhjulsdriven V70 känns lite sketchy på skidresor till Norge, även med snökedjor i bakluckan… annars är jag helt nöjd med den.

Vill ha en relativt pålitlig bil med basic 4hjuls prestanda på väggar i vinter. Skiter i miljö lika mycket som i status faktorn.

Endast Två märke att tänka om BMW och Volvo. Det finns olika bud om hur mycket dem verkligen kostar i underhål.

BMW 5i X Drive eller BMW 5e
Volvo V60XC T4 eller V60 T6

OBS! Frugan säger kategoriskt NEJ till Subaru Outback och det är hon som styr allt hemma

OBS! Jag säger kategoriskt NEJ till en SUV. Man kan få mycket annat skoj för 100k riksdollar i prisskillnad mellan SUV och kombi med lika mycket bagageutrymme.

Senast ändrad:
Halloj

Tänkte köpa en beggad 4hjulsdriven kombi. Anledning: min framhjulsdriven V70 känns lite sketchy på skidresor till Norge, även med snökedjor i bakluckan… vill ha en relativt pålitlig bil med basic 4hjuls prestanda på väggar i vinter. Skiter i miljö lika mycket som i status faktorn.

Endast Två märke att tänka om BMW och Volvo. Det finns olika bud om hur mycket dem verkligen kostar i underhål.

BMW 5i X Drive eller BMW 5e
Volvo V60XC T4 eller V60 T6

OBS! Frugan säger kategoriskt NEJ till Subaru Outback och det är hon som styr allt hemma

OBS! Jag säger kategoriskt NEJ till en SUV. Man kan få mycket annat skoj för 100k riksdollar i prisskillnad mellan SUV och kombi med lika mycket bagageutrymme.

Det jag läst om V60 är att det är lite lastutrymme.

Varför inte XC70? För gammal? Jag var helnöjd med min, och den rullar fortfarande i mitt ex ägo.

Det jag läst om V60 är att det är lite lastutrymme.

Varför inte XC70? För gammal? Jag var helnöjd med min, och den rullar fortfarande i mitt ex ägo.
Har nästan köpt XC70 när jag köpte V70 men dem finns enbart som diesel vilken kan vara ett problem om S och MO vinner nästa valet. Den kostar redan tillräckligt mycket i skatt.

Den senaste V60 har ok last, samt jag har en XXL thule på taket. Last i V70/v90 räcker inte för oss ändå utan kistan på taket

Om du menar 5-serie måste du nog upp på 530 om det är bensin du är ute efter, 520i blir nog klent. Värt att tänka på både när det gäller Volvos och Bmw:s fyrhjulsdrift är att hålla däckslitaget jämnt (helst samma dimension fram/bak så man kan rotera, framförallt Bmw kan ha olika), annars är det risk att fördelningslådan slits med tiden.

Om du menar 5-serie måste du nog upp på 530 om det är bensin du är ute efter, 520i blir nog klent. Värt att tänka på både när det gäller Volvos och Bmw:s fyrhjulsdrift är att hålla däckslitaget jämnt (helst samma dimension fram/bak så man kan rotera, framförallt Bmw kan ha olika), annars är det risk att fördelningslådan slits med tiden.

Senast jag googlade på det, för åtminstone XC70, så är problemet större på äldre, och mindre på "nyare" bilar.

Men var gränsen går vet jag inte 😊

Senast jag googlade på det, för åtminstone XC70, så är problemet större på äldre, och mindre på "nyare" bilar.

Jo, det har jag också hört. Även för Bmw är det olika bud beroende på vem man frågar, men jag skulle dock inte utmana ödet.
(min S60, som hade det ”nya” elektroniska Haldex-systemet, fick jag byta lådan på vid 15k mil. Det var dock pga ett typfel, hylsan” som släppte och sedan slaktade splinesen. Hjulen roterade jag regelbundet så det skiljde nog aldrig mer än 0.5mm, gör samma på Bmw:n och där funkar allt klanderfritt efter snart 25k mil)

Polare påstår att man ska byta bakdäcken med framdäcken och tillbaka vid varje hjulskifte. Men spontant för mig som en okunnig bilist, dock relativt kunnig cyklist - låter det som diskussioner om man kan köra 29” hjul i 27/27.5+ gaffel om det ändå får plats.

Polare påstår att man ska byta bakdäcken med framdäcken och tillbaka vid varje hjulskifte. Men spontant för mig som en okunnig bilist, dock relativt kunnig cyklist - låter det som diskussioner om man kan köra 29” hjul i 27/27.5+ gaffel om det ändå får plats.
Lyssna på dina polare. Diffarna i drivlinan i en fyrhjulsdriven bil mår dåligt av olika rullomkrets på däcken, därav att det ska skiftas. Om t.ex. ett däck går sönder så att det inte går att laga så måste alla däcken bytas pga detta fenomen. När jag körde subaru så fanns det ett angivet intervall i instruktionsboken för skifte av hjul mellan fram och bakaxel.

Tänkte köpa en beggad 4hjulsdriven kombi. Anledning: min framhjulsdriven V70 känns lite sketchy på skidresor till Norge, även med snökedjor i bakluckan… annars är jag helt nöjd med den.

Vill ha en relativt pålitlig bil med basic 4hjuls prestanda på väggar i vinter. Skiter i miljö lika mycket som i status faktorn.
För oss räcker en VW Golf AT för skidresor. Takbox till skidorna och bakbox till pjäxorna när vi är många. Resten av året räcker utrymmena lätt till och jag kan transportera cykel i bagaget med nedfällt säte utan att ta av hjul från cykeln.

Lyssna på dina polare. Diffarna i drivlinan i en fyrhjulsdriven bil mår dåligt av olika rullomkrets på däcken, därav att det ska skiftas. Om t.ex. ett däck går sönder så att det inte går att laga så måste alla däcken bytas pga detta fenomen. När jag körde subaru så fanns det ett angivet intervall i instruktionsboken för skifte av hjul mellan fram och bakaxel.
Beror ju på. V60 T6, om vi pratar nya generationen, är ju en laddhybrid utan mekanisk koppling mellan fram- och bakhjul.

Beror ju på. V60 T6, om vi pratar nya generationen, är ju en laddhybrid utan mekanisk koppling mellan fram- och bakhjul.
Tänkte inte på det, men så bör det vara. Med el-drift på bakhjulen så bör det inte spela någon större roll, men det är ju rätt trevligt om alla däck är utslitna samtidigt så att man slipper åka runt med ett par hockeypuckshårda däck fram och nya fräscha bak.

Så när batteriet är slut blir den 2WD? Eller finns det nån intelligens som ser till att det alltid laddas så att man har 4wd?

Ja, den säkerställer att det alltid finns lite kvar till 4wd. Men det är så klart en lösning som har vissa begränsningar
Det är sällan man behöver 350 hp.

Förbrukningen går ju upp vid AWD-läget, men sen kör man väl sällan längre sträckor i det läget utan slår på det vid behov. Vid normala "oj, här var det halt"-situationer fixar ju bilen själv med AWD om man kör i hybridläget.

Det är sällan man behöver 350 hp.

Förbrukningen går ju upp vid AWD-läget, men sen kör man väl sällan längre sträckor i det läget utan slår på det vid behov. Vid normala "oj, här var det halt"-situationer fixar ju bilen själv med AWD om man kör i hybridläget.
Ja, problemet är i hybrid- eller pure när man kör på el. ”Oj här var det halt” innebär då att motorn skall snurra igång och kopplas in. Det funkar bättre än det låter men är stor skillnad mot andra 4wd-system. Fördröjningen är ju på en helt annan skala.

Ja, problemet är i hybrid- eller pure när man kör på el. ”Oj här var det halt” innebär då att motorn skall snurra igång och kopplas in. Det funkar bättre än det låter men är stor skillnad mot andra 4wd-system. Fördröjningen är ju på en helt annan skala.
Ja, såklart märker man fördröjningen. Jag slår aktivt på AWD när jag vet att det behövs, typ båtupptagning eller när man ska forcera backen hemmavid på vintern. Kör annars nästan alltid i Pure-läget, utom de dagar jag anar att det kan vara lite halt, då får den gå i hybrid.

Ja, såklart märker man fördröjningen. Jag slår aktivt på AWD när jag vet att det behövs, typ båtupptagning eller när man ska forcera backen hemmavid på vintern. Kör annars nästan alltid i Pure-läget, utom de dagar jag anar att det kan vara lite halt, då får den gå i hybrid.
Pure och hybrid gör mig veterligen ingen skillnad här. Även Pure slår igång motorn om 4wd behövs. Möjligen lite senare?

Personligen skulle jag aldrig köra bara på Pure EL när jag är iväg på semestern då streckor är 5+mil mellan stugan och skidorten. Egentligen laddhybrid är ngt som jag har svårt att motivera då jag bor i centrala Gbg, och kör bilen 2ggr per vecka. Fastighetsägare tar 400kr/ exkl. El mer per månad för laddplat jmfrt med en vanlig bilplats (vilket är ett jäkla brott på tanken att investering i installationen i sämata fall kostar 15-20k) Jag kommer aldrig se dem pengarna tillbaka i prisskillnad bränsle/el

Tanken med T6 för min del var att den kostar ungefär lika mycket som V60XC T4/B4 och erbjuder 4hjuls drift. Så jag skulle köra den som hybrid men inte så mycket som laddhybrid. Men detta kanske skulle slita batteriet fort?

Pure och hybrid gör mig veterligen ingen skillnad här. Även Pure slår igång motorn om 4wd behövs. Möjligen lite senare?
Jag upplever det som att den accepterar betydligt mer hjulsläpp i pure-läget. När jag backar ner från uppfarten och ska iväg brukar det nästan alltid bli hjulspinn på vintern. I hybridläget kickar den då igång bensinmotorn och sen vill den ju köra den en stund när den väl startat. I pure-läget brukar man slippa det.

Tillbaka
Topp