[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

6:orna, satt väl Pierburg som original, eftermarknadssprut röstar jag på!

6or blir för mjuka. Åkte Weber 50, skrev mest Dellorto för annars tror folk man har en grill under huven.

Åker 45:or idag på min crossflow, sugen på maxxecu men det drar iväg i pengar till för lite fördel tycker jag.

Börjar titta på ersättare när leasingen går ut om ett år. Är lite sugen på att äga en bil och leasa den andra, känns lite jobbigt att fortsätta som nu med dubbel leasing. Att äga ena bilen ger lite riskspridning och sen blir det också lugnare då inte båda ska bytas samtidigt.

Funderar då på att köpa en "förstabil" som ska vara tillräckligt stor och ha tillräcklig räckvidd för att kunna ta familjen med packning på långresor. Vi har en V90 idag som vi med lätthet fyller upp. Men man fyller väl alltid upp bilen, oavsett hur stor den är å andra sidan.

Nån som kör Kia EV6? Är ni nöjda? Hur är packutrymmet? Andra kommentarer?

Börjar titta på ersättare när leasingen går ut om ett år. Är lite sugen på att äga en bil och leasa den andra, känns lite jobbigt att fortsätta som nu med dubbel leasing. Att äga ena bilen ger lite riskspridning och sen blir det också lugnare då inte båda ska bytas samtidigt.

Funderar då på att köpa en "förstabil" som ska vara tillräckligt stor och ha tillräcklig räckvidd för att kunna ta familjen med packning på långresor. Vi har en V90 idag som vi med lätthet fyller upp. Men man fyller väl alltid upp bilen, oavsett hur stor den är å andra sidan.

Nån som kör Kia EV6? Är ni nöjda? Hur är packutrymmet? Andra kommentarer?

En bil som för oss ströks från listan bla pga det otillräckliga bagageutrymmet. Jag skulle isf hellre kika på koncernsyskonet Ioniq5, som har mer praktiskt bagageutrymme, bekvämare gång samt (tycker jag) lite trevligare interiör.

En bil som för oss ströks från listan bla pga det otillräckliga bagageutrymmet. Jag skulle isf hellre kika på koncernsyskonet Ioniq5, som har mer praktiskt bagageutrymme, bekvämare gång samt (tycker jag) lite trevligare interiör.
Ah, det var ju tråkigt. Kollade på Ioniq5 i förra svängen innan vi landade i Volvo. I den kunde baksätet knuffas i djupled för att få extra packvolym på bekostnad av benutrymme. Praktiskt med barn i baksätet. Går det att göra på EV6?

Jag gillade Ioniq5 starkt när den kom men känner att jag börjar tröttna på utseendet lite. EV6 var lite tvärtom, det växer med tiden.

Rent krasst tror jag Model Y skulle vara klockrent för oss men jag vill inte ha en Tesla.

VW id7 är nog rätt bra men då blir det nog leasing. Men gissar att den blir snordyr innan det är klart. Man får väl inte ens vindrutetorkare på köpet när det är VW.

Nya Teslan ska väl heta Model SS? :)

Vi har några ev6:or på jobbet och det som förvånar mig är hur breda de är i bakskärmarna, bagaget upplevs väldigt smalt. Men literna verkar vara där om man tittar på siffror.

Super Sport? Jänkare är inte lika intrimmade på kriget som vi är. SAPs Amerikanska marknadsavdelning hittade en gång i tiden på en kampanj som hette Blitz Campaign. Jag antar för att hedra det tyska moderbolaget. Det tyckte vi var lite kul. Kick-off i Ardennerna.
Knuttarna var/är ju också glada i järnkors och svastikor (enligt TV i alla fall)

Sen behöver jag ju också då reda ut andrabilen. Om vi går på konceptet att köpa en förstabil så blir det också en tydligare andrabil. Idag har vi två bilar med likvärdig kvalitet/komfort där vi försöker köra båda lika mkt, bara det att den ena går på långresor och den andra används till allt annat.

Så då är frågan vad som kan vara en lämplig andrabil. Vi betalar 4600 per månad inkl service och försäkring för vår xc40 elbil. Det tycker jag känns rätt ok. Finns det några bra alternativ i den prisklassen? 1000 mil/år räcker.

Kia Ev3 och Volvo Ex30 är väl typiska kandidater men det borde finnas fler?

Alternativet är ju att köpa andrabilen och leasa förstabilen men det känns på nåt sätt rätt bakvänt.

lättare att leasa den som går kort?

Jag har samma behov - men inget händer pga att vi är nöjda med 2a bilen (diesel) och har ingen plan för ny förstabil.

Någon tipsade om Cupra som andra bil men jag har ingen aning.

Nu kommer det tydligen bilar med range extender 2028 så det är bara att knyta näven i fickan.

Sen behöver jag ju också då reda ut andrabilen. Om vi går på konceptet att köpa en förstabil så blir det också en tydligare andrabil. Idag har vi två bilar med likvärdig kvalitet/komfort där vi försöker köra båda lika mkt, bara det att den ena går på långresor och den andra används till allt annat.

Så då är frågan vad som kan vara en lämplig andrabil. Vi betalar 4600 per månad inkl service och försäkring för vår xc40 elbil. Det tycker jag känns rätt ok. Finns det några bra alternativ i den prisklassen? 1000 mil/år räcker.

Alternativet är ju att köpa andrabilen och leasa förstabilen men det känns på nåt sätt rätt bakvänt.
Renault R5 om du inte tycker den blir för liten, privatleasing priserna ligger från 3.290 till 3.890 beroende på utrustning nivå + försäkring.

1737712306174.webp

Vi har en V90 idag som vi med lätthet fyller upp. Men man fyller väl alltid upp bilen, oavsett hur stor den är å andra sidan.
Vad har ni med er om ni med lätthet fyller upp en V90? Hur många är ni?

Ser nu uppgifter om att bagageutrymmet i en V90 skulle vara 560 liter, jämfört med en Golf SC som har 611 liter. Kan det verkligen stämma?

Jag funderare ju iofs på varianten med en diesel som stor bil och en liten el för pendling - så då blir det mer mil på den lilla..och det är kanske den som är förstabilen.

Det blir kanske så till sist i alla fall eftersom jag nu gett upp alla tankar på att sälja V90. Utan att veta så tror jag den ligger helt fel på kurvan upplevt värde vs marknadsvärde med tanke på ålder och slitage. Fin bil förutom att man inte kan öppna dörrarna när det är frost och att den ibland vill tjafsa lite innan den startar.

Ser nu uppgifter om att bagageutrymmet i en V90 skulle vara 560 liter, jämfört med en Golf SC som har 611 liter. Kan det verkligen stämma?
Verkar som att v90 från 2021 har större bagage med stolarna uppfällda (729 liter) och mindre när stolarna är fällda. Hur man nu lyckats med det.

V90 till sin stora exteriör har ändå förvånansvärt litet bagage. Var på bilsemester för några år sedan med en Octavia kombi, bilen började strula och fick ut en V90 som hyrbil för att kunna fortsätta. I Octavian hade vi kvar plats i bagaget men vi var tvungen att ha saker mellan barnen i baksätet i V90 för vi fick inte rum med allt i bagaget.

Ah, det var ju tråkigt. Kollade på Ioniq5 i förra svängen innan vi landade i Volvo. I den kunde baksätet knuffas i djupled för att få extra packvolym på bekostnad av benutrymme. Praktiskt med barn i baksätet. Går det att göra på EV6?

Jag gillade Ioniq5 starkt när den kom men känner att jag börjar tröttna på utseendet lite. EV6 var lite tvärtom, det växer med tiden.

Rent krasst tror jag Model Y skulle vara klockrent för oss men jag vill inte ha en Tesla.

VW id7 är nog rätt bra men då blir det nog leasing. Men gissar att den blir snordyr innan det är klart. Man får väl inte ens vindrutetorkare på köpet när det är VW.
Id7:an är bra utrustad i grunden. Väljer du den 4hjulsdriva GTX så tror jag bara du kan välja till panormatak och dragkrok. resten är standard.

Två vuxna två barn. Slalomutrustning (hjälmar + pjäxor, kläder), längdutrustning (pjäxor x6, kläder), sängkläder+handdukar, mat för en vecka.

Det faktum att vi inte kan bestämma oss för att köra antingen utför eller längd ställer till det, då det blir väldigt mkt extra utrustning. Men som sagt, man anpassar ju sig efter förutsättningarna också. Vi hade ju med 2 kylväskor och 3 stora kassar mat sist vi åkte upp. Och nästan lika mycket när vi åkte hem igen. Det går ju att banta en del där...

Id7:an är bra utrustad i grunden. Väljer du den 4hjulsdriva GTX så tror jag bara du kan välja till panormatak och dragkrok. resten är standard.
Ok. Jag var lite besviken på VW sist vi var där, kändes som det där lockpriset de hade i annonsen var helt omöjligt att komma i närheten av, även fast vi inte har några konstiga önskemål.

Ja, mat och hjälmar tar plats. Sen packar man inte bättre än som behövs. Oftast har jag lite fri sikt bak men nu sist var det proppfullt o det var väl julmat och julklappar som skilde.

Två vuxna två barn. Slalomutrustning (hjälmar + pjäxor, kläder), längdutrustning (pjäxor x6, kläder), sängkläder+handdukar, mat för en vecka.

Det faktum att vi inte kan bestämma oss för att köra antingen utför eller längd ställer till det, då det blir väldigt mkt extra utrustning. Men som sagt, man anpassar ju sig efter förutsättningarna också. Vi hade ju med 2 kylväskor och 3 stora kassar mat sist vi åkte upp. Och nästan lika mycket när vi åkte hem igen. Det går ju att banta en del där...
Fyra vuxna med både utförs- och längdutrustning, samt sängkläder, handdukar och allt det andra nödvändiga kör vi i en Golf SC. Dock skippar vi kylväskor och försöker handla så sent som möjligt innan framkomst. Tricket är att hänga bakbox på kroken som slukar alla pjäxorbagar etc. Bakboxen huserar ibland golfset under sommaren och agerar cykelhållare under resten av året. Det känns onödigt att ha en jättebil resten av året för de få resorna som kräver massor med utrymme.

Fyra vuxna med både utförs- och längdutrustning, samt sängkläder, handdukar och allt det andra nödvändiga kör vi i en Golf SC. Dock skippar vi kylväskor och försöker handla så sent som möjligt innan framkomst. Tricket är att hänga bakbox på kroken som slukar alla pjäxorbagar etc. Bakboxen huserar ibland golfset under sommaren och agerar cykelhållare under resten av året. Det känns onödigt att ha en jättebil resten av året för de få resorna som kräver massor med utrymme.
Bakbox verkar poppis. Undrade om det var cykelplatform den sitter på och det stämmer alltså?

Problemet är att nu vill barnen ha med både sup och cyklarna på sommaren så då blir det tight i alla fall

Bakbox verkar poppis. Undrade om det var cykelplatform den sitter på och det stämmer alltså?
Har en Thule Velospace XT cykelhållare och monterar en Thule Backspace XT på den.
Nu hittar jag inte Backspace XT i sortimentet. Kanske har utgått. Väldigt praktiskt iallafall och man kan ha en mindre bil. Monterade precis av min box efter att sambon varit på helgtripp med några kollegor till fjällen.

1737719795087.webp

Har en Thule Velospace XT cykelhållare och monterar en Thule Backspace XT på den.
Nu hittar jag inte Backspace XT i sortimentet. Kanske har utgått. Väldigt praktiskt iallafall och man kan ha en mindre bil. Monterade precis av min box efter att sambon varit på helgtripp med några kollegor till fjällen.

Visa bilaga 749200
Ja, det måste vara en sån vi såg ett antal på vägarna. Mycket trevligt.

Kan man inte fylla den där med ett extra batteripack så man slipper räckviddsångest? Eller det kanske blir åt helsike för tungt.

Polestar 2 känns väl som ett betydligt bättre val än EX30?

Det blev en ID7 för oss. Den kostar oss 6600 kr/mån inkl. dragkrok, försäkring och 1500 mil/år. Bilen är som @Carl Arwidsson nämner bra utrustad (t.ex. massagestolar (som är bra)) så det enda jag ville lägga till var just dragkroken.

Att kunna skjuta fram baksätet för att få mer bagageutrymme på bekostnad av benutrymmet i baksätet hade varit en klockren finess på just ID7:an, som jag kan tycka har onödigt gott om plats i baksätet.

ID3 med 1000 mil går att leasa för rimliga pengar som sagt. Hyggligt stor för de åkande.

Om man kan leva med ett märke som verkligen har Adolf-anknytning då :-)

Räckviddsångest är för övrigt mest för de som inte har elbil. Körde 30 mil idag, 25% kvar när vi kom fram trots motorväg nästan hela vägen. Som bonus hade hotellet laddare så vi startar morgondagen med fullt batteri.

Vad tror Happy om Peugeot e-2008?
Går att köpa för 180' årsmodell 2021-2022, med inte alltför mycket mil på mätaren.

Jag åker sällan längre sträckor, pendlar dagligen 3mil alt. 6mil enkel resa, så räckvidden bör inte vara några problem.

Går att köpa för 180' årsmodell 2021-2022, med inte alltför mycket mil på mätaren.

Jag åker sällan längre sträckor, pendlar dagligen 3mil alt. 6mil enkel resa, så räckvidden bör inte vara några problem.
En anledning till få mil på mätaren kan ju vara att några blivit stående flera månader i väntan på reservdelar... Jag skulle inte våga, men kanske har de fått ordning på det?

En anledning till få mil på mätaren kan ju vara att några blivit stående flera månader i väntan på reservdelar... Jag skulle inte våga, men kanske har de fått ordning på det?
Aj, det låter inte alls roligt. Jag är i grunden restriktiv till franska bilar, men tänker att det kanske blivit bättre med åren.

Har du någon insikt i vad det är för haverier dom råkar ut för?

Jag var i Tyskland/Österrike i veckan och hyrde bil där. Fick en WEY, det var en kines jag aldrig stött på innan. Hygglig räckvidd på batteriet (120km ish). Rätt bekväm SUV, men säljs antagligen inte i Sverige.

Skoda Elroq leasas väl för en hygglig peng nu.

Aj, det låter inte alls roligt. Jag är i grunden restriktiv till franska bilar, men tänker att det kanske blivit bättre med åren.

Har du någon insikt i vad det är för haverier dom råkar ut för?
Vet bara att jag läst några exempel på arga privatleasare av just el-Peugeot. Inte så kul att få månadsfaktura på leasing 6 månader i rad medan bilen står på verkstad och du på nåder kör runt och tankar en äldre bensinbilnsom du får låna. Tror det var batterirelaterat. Men ingen aning om det är löst eller hur vanligt det är.

Vi har en DS 3 e-tense som är en systerbil. Den funkar utmärkt! Mysig bil och den har funkat bra. Räckvidden är ju sisådär, drygt 20 mil räknar vi med på sommaren. Det som havererat är AC-kompressorn (enl verkstan) och då blev den stående över en månad pga reservdelsbrist. Verkstäderna har inte givit något imponerande intryck tyvärr. Men jag tror en e-2008 är en helt ok bil för pengarna. Skulle välja den före en VAG-produkt.

Eller en Hyundai Ioniq Electric, går att få under 200' och ska vara väldigt sparsam och överlag väl genomtänkt.

Räckviddsångest är för övrigt mest för de som inte har elbil.
Jag tänkte mest på dem som vill kunna åka till fjällen utan att stanna och pissa.

Själv hade jag klarat mig utmärkt med även ganska dålig räckvidd. Men de elbilar jag har råd med vill jag inte ha. Jag vill förresten inte ha de jag inte har råd med heller i och för sig.

MG ZS kan vara ett alternativ, Hedin/Holmgrens har fått tillbaka hundratals av 3 år gamla privatleasingbilar som de försöker bli av med.
Priser från ca 130 000.- (inkl. laddkort laddat med 15000.-)

Leasing eller räknar du typ avbetalning?
Brukar inte leasingkostnaden "kvittas" mot värdetappet. Lämna tillbaka bilen om 1-3 år blir ungefär samma som att köpa den sedan "sälja privat"? Ska man ha bilen så kort innebär ju leasing ofta mer enkelthet då man slipper sälja något på en föränderlig marknad.

Brukar inte leasingkostnaden "kvittas" mot värdetappet. Lämna tillbaka bilen om 1-3 år blir ungefär samma som att köpa den sedan "sälja privat"? Ska man ha bilen så kort innebär ju leasing ofta mer enkelthet då man slipper sälja något på en föränderlig marknad.
Är leasing+service lägre än ca 40% av nybilspriset så är det ju billigare att leasa om man byter på 3 år. Men då gäller det ju att hitta ett bra erbjudande.

Jag leasade en BYD på ett år för 36 000:-, det hade jag inte kommit undan med vid ett köp.

Tillbaka
Topp