Eveningstar
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Barnfamiljer på väg till Mello i Västerås? :/
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gissning: Man har saltat trots att det var under minus tio inatt. När vägen väl börjar komma upp i den temp då saltet hjälper (först på eftermiddan) så blir det halare än om man gett fan i att salta.Enligt polisen extremt halt på olycksplatserna. Så är väl sörlänningar med dubbfria däck som ställt till det.
Vet inte hur det var i Enköping, men E4-sträckan norr om Uppsala där den andra stora olyckan inträffade vet jag att det saltades på morgon/förmiddag trots kallt snöfall. Brukar hålla koll på Trafikverkets vägkarta och just sträckan Hyttön-Björklinge brukar nästan alltid saltas av nån anledning, medan det kring Gävle och Uppsala inte görs trots samma/liknande väder/väglag. Även imorse var det så. Så troligen är det nån chef på Trafikverkets kontor i Tierp som är väldigt saltkåt. Hoppas hen har lärt sig en läxa nu.Gissning: Man har saltat trots att det var under minus tio inatt. När vägen väl börjar komma upp i den temp då saltet hjälper (först på eftermiddan) så blir det halare än om man gett fan i att salta.
Så har det varit nere hos mig i Sörmland idag. Snorhalt på alla saltade vägar, torrt och greppigt på osaltade vägar. Så dumt så man baxnar.
PS. Jag kör dubbfritt. Inga problem om man anpassar sig till underlaget. DS.
Så var det, ja. Det är ändå intressant att olyckan i Björklinge inträffade strax norr om Björklingeavfarten, dvs strax efter att man kommit in på den vägsträcka som saltats under morgonen.Olyckan vid Björklinge var tidig förmiddag och den vid Enköping innan lunch.
Särna förra söndagen.
Gott om laddare hela vägen från Gbg till Idre men denna dök upp i Särna. Tur man kör dieselSå det är värt att fylla på det bränsle man än må köra på!
Ni dieselförare måste lära er planera era resor. Vad händer om alla får slut på diesel samtidigt och det tar slut på macken? Många timmars kö eller bärgning...Jag kom dit med några liter diesel i tanken härom dagen. Det hade kunnat bli intressant.. Nu var det ju inte dieseln som var slut, men ändå.
Det hade varit kallt under natten, så vägbanan kan vara för kallt för saltet mitt på dagen även om luften var runt fem minusgrader så kan vägbanan vara kallare.Så var det, ja. Det är ändå intressant att olyckan i Björklinge inträffade strax norr om Björklingeavfarten, dvs strax efter att man kommit in på den vägsträcka som saltats under morgonen.
Jag körde själv sträckan på fredag eftermiddag (ca kl 16-17), då var det torrt och fint. Kall nysnö på det brukar inte vara några problem, men salt på det och temp kring 5-10 minus som det var på natten och morgonen så kan det börja smälta och frysa om vartannat, speciellt om det fortsatt snöar. Nu på morgonen har de inte gjort mån åtgärd, men det är markerat som is/snövägbana. Tittar man på kamerorna på den sträckan ser det mycket riktigt mycket mer isigt ut än på kamerorna kring uppsala och uppåt Gävle där man inte kladdade med salt under gårdagen.Det hade varit kallt under natten, så vägbanan kan vara för kallt för saltet mitt på dagen även om luften var runt fem minusgrader så kan vägbanan vara kallare.
Det är den attityden som möjliggör för sådana som Trump att komma fram.Tjena!
Nu tänker jag gå all in på politiken och säga rakt ut att den politiker som får igenom ett saltförbud på svenska vägar, kommer jag rösta på för evigt. Jag skiter fullständigt om det är en kommunist, SD:are, Sosse eller Naken Janne. Jag hatar vägsalt.
Naken-Janne och Trump är lite samma? Skillnaden är att en av dem har vett att vara lite diskret med sina sjuka ideal, den andra är USA:s presedent?Det är den attityden som möjliggör för sådana som Trump att komma fram.
Just sayin'
Håller med dig om vi snackar stockholms cykelbanor.Tjena!
Nu tänker jag gå all in på politiken och säga rakt ut att den politiker som får igenom ett saltförbud på svenska vägar, kommer jag rösta på för evigt. Jag skiter fullständigt om det är en kommunist, SD:are, Sosse eller Naken Janne. Jag hatar vägsalt.
Det är den attityden som möjliggör för sådana som Trump att komma fram.
Just sayin'
Vadå, skylten sa 110, då är det ju 120 som gäller. Det är sen gammalt. Annars måste man hålla koll på väder, underlag, trafiksituation, älgar och annat. Hur skall man då hinna kolla Snapchat när man kör?Hörde jag någon säga anpassa farten?
Fast då hade de förstås inte hunnit upp till pudret.
Men det gjorde de inte ändå.
Vadå, gör inte adaptiva farthållaren det åt en? Och lane assist? Menar du att man faktiskt måste köra själv trots att man slagit på dem? Guuuu va jobbigt!Hörde jag någon säga anpassa farten?
Förvånansvärt få takboxar på bilarna om alla var på väg till fjällen.Hörde jag någon säga anpassa farten?
Exakt, det är därför det är så genomkorkat att bara fortsätta salta utan att fundera på vad det ger för konsekvenser. Eller fortsätta med andra onämnbara politiska vansinnigheter och strunta i opinionen. Vad kan gå fel liksom?Det är den attityden som möjliggör för sådana som Trump att komma fram.
Just sayin'
Jag körde E4an mellan Sthlm <=> Uppsala i går och även där var det såpass mkt snöyra att filhållningssystemet inte fungerade öht.Vadå, gör inte adaptiva farthållaren det åt en? Och lane assist? Menar du att man faktiskt måste köra själv trots att man slagit på dem? Guuuu va jobbigt!
Ja, det är fan ett elände utan slut.Tjena!
Vad mycket längre allt skulle hålla. Saltet gör att vägbananan slits mer och sörjan hamnar på bilar samt i naturen.Tjena!
Om inte en vettig politker lyssnar på mig först.
Ja, jag har skrivit på namninsamling mot saltet och varit aktiv i diskussioner, så jag sitter inte bara vid köksbordet och är arg.
Tänk på BNP!Vad mycket längre allt skulle hålla. Saltet gör att vägbananan slits mer och sörjan hamnar på bilar samt i naturen.
Har vi inte slagit fast att de var på väg till Mello i Västerås?Förvånansvärt få takboxar på bilarna om alla var på väg till fjällen.
Med tanke på hur många som ligger nära så är det väl inget konstigt att krockas lite. Inkompetenta förare helt enkelt
Exakt, alltså måste det ha varit väldigt många som låg för nära varandra.Det hjälper ju tyvärr inte om man hinner stanna om den bakom inte gör det.
Vi kanske kan göra en amatörhaveriutredning här i sann happy-anda? :PDen stora frågan är hur så många kan ha hållit så obefintligt avstånd (och/eller hög hastighet) att det här ens kan hända. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är "säkerhetsfunktioner" som fått alldeles för många att hålla noll koll på underlaget och bara lita på att bilen fixar allt.
Visa bilaga 752566
Edit: Ungefär som när jag körde till jobbet härom dan i tät dimma på E4. Jag var i stort sett den enda som hade dimljus bak. 9 av 10 övriga körde med SLÄCKTA lampor.Noll koll, som sagt.
Bilarna till vänster har ju uppenbarligen kört in i varandra av annan anledning än just den där långtradaren. Men visst, det kan räcka med några enstaka idoter. Särskilt i lastbilar.Vi kanske kan göra en amatörhaveriutredning här i sann happy-anda? :P
Min hypotes är att bilarna till vänster i bild stod still. Kanske stannat pga framförvarande olycka.
Bilarna i mitten av bilden blev påkörda bakifrån av långtradaren överst i bild som troligen saknar vinterdäck.
Mittenbilarna trycktes framåt av lastbilen, mosade bilarna som stod still till vänster, och krossades mot lastbilen underst i bild.
Många som inte gjorde något fel som förolyckades pga några få individers likgiltighet inför väglaget.
Edit:
Lite oklart varför det är tre rader bilar på en väg med två filer.
Jag undrar mest över varför andelen röda bilar på bilden är så hög. Mystiskt.Den stora frågan är hur så många kan ha hållit så obefintligt avstånd (och/eller hög hastighet) att det här ens kan hända. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är "säkerhetsfunktioner" som fått alldeles för många att hålla noll koll på underlaget och bara lita på att bilen fixar allt.
Visa bilaga 752566
Edit: Ungefär som när jag körde till jobbet härom dan i tät dimma på E4. Jag var i stort sett den enda som hade dimljus bak. 9 av 10 övriga körde med SLÄCKTA lampor.Noll koll, som sagt.
Poängen är att vettiga politiker sällan är kompromisslösa, framför allt när det gäller frågor på marginalen typ vägsalt (som absolut har negativa konsekvenser, inte minst för miljön).Tjena!
Om inte en vettig politker lyssnar på mig först.
Ja, jag har skrivit på namninsamling mot saltet och varit aktiv i diskussioner, så jag sitter inte bara vid köksbordet och är arg.
Min poäng var visserligen den motsatta..Exakt, alltså måste det ha varit väldigt många som låg för nära varandra.
Enda slutsatsen måste väl vara att förare av röda bilar är sämre?Jag undrar mest över varför andelen röda bilar på bilden är så hög. Mystiskt.
Nja, rent matematiskt är det ju så att om varannan bil ligger för nära varandra kommer alla krocka. I värsta fall inte ens det, den som har stannat i tid kan ju bli framputtad på bilen framför osv osv.Exakt, alltså måste det ha varit väldigt många som låg för nära varandra.
Enda slutsatsen måste väl vara att förare av röda bilar är sämre?
Jag anar ett samband?!Tjena!
Vi har tre bilar på uppfarten, en svart Audi, en vit XC60 och en röd Suzuki. Två av tre anses väl som bilar som beter sig lite sämre i trafiken. Men det är den röda som har en bucklig framskärm.
Volvon är inte bucklig eftersom den står stilla, den har ju säkerhetsfunktionen att dörrlåsen lägger av i minusgrader.Jag anar ett samband?!
Det är banne mig riktigt innovativt! Lite som alkolås! Bra där Volvo! Hade en granne förr som hade en Fiat med samma utmärkta säkerhetsfunktion!Volvon är inte bucklig eftersom den står stilla, den har ju säkerhetsfunktionen att dörrlåsen lägger av i minusgrader.
Är inte röda bilar snabbare? Fartdårar antagligen. ;)Enda slutsatsen måste väl vara att förare av röda bilar är sämre?
Jag har kört dubbfritt sedan början på 2000-talet. Har väl avverkat snart 100.000 mil. Mest i Norrland och halva året på vinterväglag. Inga problem! Tvärtom faktiskt. Så jävla gött.Med friktionsdäck och fyrhjulsdrift accelerar det tillräckligt bra, det är bara när man ska bromsa som dubbdäck hade varit bra.