[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Saab?livet var härligt med pundarbil. Hittade aldrig vad som var fel på den.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Saab?livet var härligt med pundarbil. Hittade aldrig vad som var fel på den.
STartbatteriet verkar ju vara ett grundfel, som måste gå att lösa bättre. Och Kia/Hyouaindai har väl haft ganska stora problem.Elbilar och hybrider överrepresenterade på glasskador och problem med startbatteriet.
Förarstol som inte sitter fast är också ett bra tecken.Ratten ska väl vara lös i alla fall. Min chef i Stockholm -98 hade en 900 med lös ratt och den bör kvala in.
Att du inte kan möta en polisbil utan att de vänder och stannar dig.Vad är förresten definitionen av en pundarbil?
Vet inte men de brukar hänga på olika ställen på hela sträckan mellan Vallåsen och Göteborg iaf.Var det gränsen till Skåne som patrullerades eller på vilka grunder stoppar de folk på E6?
Jag lyckades tappa nån sensor från avgassystemet på 850-n i sista backen upp mot Landvetter. Lyckades hackande köra fram till långtidsparkeringen, det var verkligen som på film, bilen skuttade fram. Ringde farsan som ringde bärgare som hämtade ut bilen från parkeringen, så den slapp jag betala iaf. Så tips från coachen, om ni har stått på en parkering länge kan det vara billigare med bärgning.Fyfan, blev också stående på flygplatsen en gång. Undrar om jag fick hyra en taxi för att kicka igång den. Har ett vagt minne av det. Skitkul mitt i natten i kostym.
Borde nog byta batteri i v90 snart....orkar inte sånt igen.
SAAB var ny 9-3 2003a. Tändbox brände visst på såna. Hände i vänsterfil rött ljus på admiralsgatan. Blev att backa på startmotorn.
förr var det att man ens brydde sig om 'bra siffra', dvs att den kunde köras någon månad till innan den oundvikliga besiktningen och skrotningen inträffade...Vad är förresten definitionen av en pundarbil?
Att den är värd skrotningspremien?
Citat ur artikeln:STartbatteriet verkar ju vara ett grundfel, som måste gå att lösa bättre. Och Kia/Hyouaindai har väl haft ganska stora problem.
Men att elbilar och hybrider är överrepresenterade på glasskador kan väl bara bero på att förarna kör närmare i snitt? Möjligen att glastak är överrepresenterade på dessa, men de räknas väl inte som glasskada?
Att bränna på full förvärmning i 10-15 min för att tina bort snö och is från bilen istället för att gå ut och sopa/skrapa lär ju inte heller vara så bra för vindrutan. Har förstått att det är rätt vanligt bland elbilsägare att göra så.Citat ur artikeln:
"Förra året betalade försäkringsbolagen ut 3,4 miljarder kronor i ersättning enbart för glasskador. Enligt Svensk Försäkring beror ökningen på flera faktorer – inte minst att bergkross ofta används vid halkbekämpning i stället för ett rundkornigt material vilket ökar risken för skador.
Nyare bilar saknar dessutom ofta stänkskydd, och de kan ha tunnare glas i vindrutorna – det gäller särskilt elbilar. Utöver det behövs mer grus och sand på vägarna när fler kör med dubbfria däck."
Så har jag gjort i många år, både med elbilar och annat. Men det är väl vanligare med elbilar kanske.Att bränna på full förvärmning i 10-15 min för att tina bort snö och is från bilen istället för att gå ut och sopa/skrapa lär ju inte heller vara så bra för vindrutan. Har förstått att det är rätt vanligt bland elbilsägare att göra så.
Brist på stänkskydd borde drabba alla lika, det är ju bilen bakom som straffas.Nyare bilar saknar dessutom ofta stänkskydd, och de kan ha tunnare glas i vindrutorna – det gäller särskilt elbilar. Utöver det behövs mer grus och sand på vägarna när fler kör med dubbfria däck."
Moderna dubbdäck ä rju också ganska mycket sajpade och plockar också upp sten, men friktion är nog värre.Nån som vet hur friktionsdäck påverkar? Det sitter alltid mängder av sten i mina, och den lossnar ju ibland…
Kan inte komma ihåg att det var lika illa när jag körde dubbat. Men kan ju ha andra orsaker.
Extremt svårt att tro att denna lilla temperaturgradient har någon större påverkan.Att bränna på full förvärmning i 10-15 min för att tina bort snö och is från bilen istället för att gå ut och sopa/skrapa lär ju inte heller vara så bra för vindrutan. Har förstått att det är rätt vanligt bland elbilsägare att göra så.
Men intressant att de nämner detta med dubbfria däck, ligger nog nåt i det. Det har ju definitivt blivit mer grus på de gator det används på senare år, det grusas för minsta lilla. Dessutom är ju dubbfria däck mycket mer sajpade och plockar därmed lättare med sig småstenar och grus.
Så har jag gjort i många år, både med elbilar och annat. Men det är väl vanligare med elbilar kanske.
Brist på stänkskydd borde drabba alla lika, det är ju bilen bakom som straffas.
Men har verkligen elbilar tunnare glas i vindrutan? Låter märkligt. Viktbesparing och kostnadsbesparing är ju lika relevant för alla bilar. Att däremot nyare bilar har tunnare glas förvånar inte.
Har du en spänning i rutan, är det definitivt en påverkan. Kall ruta och full defroster är ett bra recept att få ett litet nästan osynligt stenskott att spräcka rutan.Extremt svårt att tro att denna lilla temperaturgradient har någon större påverkan.
Det är ju fortfarande luft vi pratar om som medium här.
(Någon några sidor bak propagerade för varmt vatten på rutan. Då hade jag möjligen börjat oroa mig.)
Om rutan spricker av uppvärmning så har den redan en skada skulle jag vilja påstå. Det enda som händer då är att det spricker tidigare.
många teorier här.
ytterligare en faktor är att rutan är limmad ihop med karossen, och den vrider sig vid påfrestning....
Då ska den väl vara krockad, mjuk som en Ram från gubben Heine, eller där man ser det oftast: En hantverkarbil som gått med supertung last. Framrutan brukar spricka nästan horisontellt då :)många teorier här.
ytterligare en faktor är att rutan är limmad ihop med karossen, och den vrider sig vid påfrestning....
Då ska den väl vara krockad, mjuk som en Ram från gubben Heine, eller där man ser det oftast: En hantverkarbil som gått med supertung last. Framrutan brukar spricka nästan horisontellt då :)
Ja fast det är ingen skillnad mellan elbilar och en 20 år gammal bil… har väl varit limmat på alla bilar som byggts detta årtusendet?många teorier här.
Ja men det är väl inte så vanligt att rutorna spontanspricker menar jag :) Bilar med glastak kan väl tex ha "gnissel" som exempel.Vanliga bilar är väldigt mjuka så det rör sig helt klart i karossen.
Vet inte hur vanligt det är, men jag tvingades byta vindruta i vintras pga spricka som började längst ner till höger utan något stenskott. Rutan var knappt två år när sprickan uppstod. Den blev längre efter hand och jag fick till slut nedslag på besiktningen. Detta trots att sprickan var långt ner. Surt att behöva byta när rutan är fin i övrigt.Ja men det är väl inte så vanligt att rutorna spontanspricker menar jag :) Bilar med glastak kan väl tex ha "gnissel" som exempel.
Inte 100% säker, men jag kunde inte se eller känna något när jag kollade.Är du säker på att det inte var ett stenskott? Jag har fått i det svarta fältet på kanten som inte syns inifrån bilen. Det syns inte alltid men känner man med nageln så finns det där och i kanten är det extra känsligt.
Å andra sidan finns det ju en anledning till att stridsvagnar och liknande ofta har sluttande ytor. En projektil som träffar ytan i en flack vinkel, studsar av lättare + att materialet blir relativt tjockare vid en sådan träff.Ja, det tror jag är snack bara. Det har man skyllt på de senaste 20 åren typ. Har aldrig sett något som underbygger det.
En sak som inte nämns men som borde påverka är luftmotståndet som har optimerats in absurdum, en bil som ser ut som en ladugårdsvägg borde få färre stenskott genom luftkudden som blir framför. En som är väldigt strömlinjeformad borde tvärtom få fler.
Ytterligare en faktor, inte bara på elbilar men på nyare bilar, tror jag är adaptiva farthållare. Ofta är även längsta avståndet lite väl nära bilen framför för min smak i alla fall.
Då borde väl BMW och Audi vara överrepresenterade?Ytterligare en faktor, inte bara på elbilar men på nyare bilar, tror jag är adaptiva farthållare. Ofta är även längsta avståndet lite väl nära bilen framför för min smak i alla fall.
Kamerabackspegeln i P4 är fantastisk. Helt överlägsen alla traditionella. Inga nackstöd, huvuden eller överpackade bagage i vägen. Funkar hur bra som helst. Panoramatak eller inte är väl en smaksak. Jag gillar't.Appropå rutor i bilar, tycker jag att en glasruta i taket, som är vanligt nu, och skippa bakrutan, som polestar gör, verkligen är uppochner vända världen.
Du gillar verkligen inte elbilar, va? Varför är en pensionär som du så anti-elbil?Lågfartsaccelerationen hos elbilar som många gärna utnyttjar borde ju göra att fler stenar släpper ur däcken och sprätter iväg, men det borde ju inte drabba elbilen i sig utan övrig flotta proportionellt.
Du vet ingenting om mig, så jag betackar mig för dina återkommande personangrepp. Diskutera sakfrågan istället.Du gillar verkligen inte elbilar, va? Varför är en pensionär som du så anti-elbil?
Var på väg att kommentera att många elbilar har mycket längre räckvidd än 60 mil numera WLTP (vilket ju inte ger 60 verkliga mil beroende på hur man kör förstås).Elbilar är framtiden! Detta oavsett vad man anser om detta. Vad sägs om laddning på 5 minuter, Kina. Eller brandsäkra batterier from 2026, Kina. Eller vad sägs om en aktionsradie på 60 mil, Kina. För den som vill platsa kvar i petroliumligan, vill jag ge följande svar. Dinosaurierna är utdöda!
Detta trots att jag och min fru ff kör Peugeot 206cc. Men vi vill kunna köra "nedcabbat", (ger mer cykelkänsla) och har ännu inte hittat något alt.