[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

"Drivlinan kan anpassas för fyrhjulsdrift och förbränningsmotorn kan också ställa om för att arbeta parallellt med elmotorn." Tolkar jag som att vi pratar vanlig Volvo laddhybrid.
Men om översättaren... förlåt journalisten tolkat rätt vet jag ju inte
mm, det var kanske ändå jag som tänkte fel då.
Lite oklat vad nyttan ska vara då.

Skulle jag köpa begagnat lite billigare idag skulle jag lätt kika på BMW i3. REX-modellen om det ska vara heltäckande, då vågar man köra batteriet till 0% utan ångest. Seriehybrid så det är en "riktig" elbil. Finns plats för större soppatank, den är liten av politiska skäl. Smart bil som var långt före sin tid och helt rostfri kaross i kolfiber.

Skulle jag köpa begagnat lite billigare idag skulle jag lätt kika på BMW i3. REX-modellen om det ska vara heltäckande, då vågar man köra batteriet till 0% utan ångest. Seriehybrid så det är en "riktig" elbil. Finns plats för större soppatank, den är liten av politiska skäl. Smart bil som var långt före sin tid och helt rostfri kaross i kolfiber.
Riktig elbil håller jag iofs inte med om, REX är väl snarare en laddhybrid med bra elräckvidd och dålig bensinräckvidd.
Men rostfri är den ju i karossen:-).
Har den inte fått en del kritik för att vara törstig när man använder fossiler, eller förväxlar jag den med någon annan?

Tror jag har nämnt det förut, potential att bli en samlarbil.
Är det någon som vet om man kan ha drag för ett cykelställ på i3 utan juridiska problem?

Riktig elbil håller jag iofs inte med om, REX är väl snarare en laddhybrid med bra elräckvidd och dålig bensinräckvidd.
Men rostfri är den ju i karossen:-).
Har den inte fått en del kritik för att vara törstig när man använder fossiler, eller förväxlar jag den med någon annan?

Elbil i bemärkelsen att drivlinan är helt elektrisk även om man kör bensinmotorn, den driver bara en generator. Men idag är väl räckvidden inte mycket mer än vad vissa laddhybrider är, så är det. Det är väl bara drygt 20kWh i batteriet.

Senast ändrad:
Från MY20 och frammåt så är de fortsatt dyra jämfört med en del annat. Jag söker just nu efter en andrabil för att lämna och hämta mina pre-teens på deras många aktiviteter. Gärna el. Men under 180tkr.

Såg att det går att klämma in en Peugeot e-2008 i budgeten numera. Men inte så sugen på franskt när jag redan har en finare BMW.

Fördelen med de gamla REX-i3:orna är att om räckvidden på 8-10 mil duger för det du behöver bilen för normalt räckviddsmässigt så KAN du ändå köra långa resor om du vill, utan att behöva mecka med att låna elelr hyra bil. Och det finns ju äldre bilar som kostar under 100k!

Har nån koll på hur i3-an funkar med en kajak på taket? Jag har googlat lite snabbt och det verkar som det inte finns nån riktigt bra lösning på takräcke. Antingen sugkoppsvarianten som tydligen är elak mot lacken på CF, eller nån version där man borrar och skruvar fast permanenta fästen. Fler alternativ?

Är den ens godkänd för taklast? Det och 0 kg (eller extremt låg) godkänt dragvikt var vanliga nackdelar med äldre elbilar.

Jag sökte på bmw i3 och sorterade på billigast bara.

Är den ens godkänd för taklast? Det och 0 kg (eller extremt låg) godkänt dragvikt var vanliga nackdelar med äldre elbilar.

Jag sökte på bmw i3 och sorterade på billigast bara.

Tjena!

Nu uppmanar jag inte till brott, men hur stor risk är det att åka dit för att man har taklast egentligen?

Tjena!

Nu uppmanar jag inte till brott, men hur stor risk är det att åka dit för att man har taklast egentligen?

Nä, med en del bilar är det konstigt nog så att de verkar godkända för taklast i vissa länder och i andra inte. Kikade lite på ID3 t.ex, den får inte ha takräcke i Sverige. Men det fanns att köpa på många andra marknader (kan ju vara så att taklast inte är reglerat i lag överallt?).

Nä, med en del bilar är det konstigt nog så att de verkar godkända för taklast i vissa länder och i andra inte. Kikade lite på ID3 t.ex, den får inte ha takräcke i Sverige. Men det fanns att köpa på många andra marknader (kan ju vara så att taklast inte är reglerat i lag överallt?).
De får väl ha taklast efter uppdateringen?

De får väl ha taklast efter uppdateringen?
Kollade på det nyligen efter att ha noterat att ID3 from 2024 (?) var reggad för taklast. Säljaren trodde inte den fick ha taklast men kollade med VW supporten som också sa nej. Lite konstigt kan jag tycka och för mig är det en deal breaker så det blev ingen sån, hade nog inte blivit det av andra anledningar heller iofs...

Kikade även på vad straffet skulle bli om man kör med taklast med bil som är oreggad för det men lyckades inte komma fram till något mer än att det förmodligen blir väldigt dyrt. Visst, liten risk men ändå... Och vad säger försäkringsbolagen om det skulle hända något? Nä, ingen lust att chansa med det heller.

Takräcke och dragkrok (även om man bara får dra 75 kg) är riktigt bra, framför allt på små bilar.

Har kört till Kinnekulle med fyra personer och fyra cyklar (två på taket, två på kroken) i min VW Polo, funkade utmärkt. Men den drog lite extra bensin :-)

Zoe har ju krok i Tyskland (med minimal dragvikt) men jäkla smidigt för cykelställ mm. Men olagligt i Sverige :(

Edit: kan ha mints fel om landet.

IMG_6033.webp

Hur funkar det egentligen, har inte bilarna ett EU-typgodkännande just för att man ska slippa strula med i vilka eu länder vilka kombinationer gäller?

Hur funkar det egentligen, har inte bilarna ett EU-typgodkännande just för att man ska slippa strula med i vilka eu länder vilka kombinationer gäller?
Och om jag kör min Tyskregistrerade Zoe i Sverige måste ju släp vara tillåtet. Men om jag registrerar den i Sverige, får den då behålla dragvikten? Om inte, vad baseras ändringen på? Hjälp @Kneecap

Och om jag kör min Tyskregistrerade Zoe i Sverige måste ju släp vara tillåtet. Men om jag registrerar den i Sverige, får den då behålla dragvikten? Om inte, vad baseras ändringen på? Hjälp @Kneecap
Å ena sidan bör det ju vara så det funkar. Samtidigt får ju inte en 16-åring som har tyskt medborgarskap dricka öl i sverige fast den får det i tyskland. Svensk lag gäller i sverige, men det blir ju jävligt snurrigt om inte EU-typgodkännande gäller liksom

Å ena sidan bör det ju vara så det funkar. Samtidigt får ju inte en 16-åring som har tyskt medborgarskap dricka öl i sverige fast den får det i tyskland. Svensk lag gäller i sverige, men det blir ju jävligt snurrigt om inte EU-typgodkännande gäller liksom
Nej men en bil som är registrerad i EU kan väl alltid flyttas inom EU. Det har ju använts både för att ta in stulna bilar till Sverige från mindre nogräknade länder (vi kan kalla dem Estland), och för att registrera Cybertruck i några länder när man lyckats i ett land.

Nej men en bil som är registrerad i EU kan väl alltid flyttas inom EU. Det har ju använts både för att ta in stulna bilar till Sverige från mindre nogräknade länder (vi kan kalla dem Estland), och för att registrera Cybertruck i några länder när man lyckats i ett land.
Ja, så borde det iaf vara kan man ju tycka

Tjena!

Frågor som en besiktningsingenjör kan svara på, jag är tekniker. Så jag har ingen aning, men en (ganska stark) killgissning är att man kommer få dragkroken godkänd i Sverige också

Det var en kort period där många lyckades regga äldre (senaste gen har krok från start) Model S med krok med något slags TÜV-intyg. Det var på en specifik station det gick igenom. Fast det var tydligen inte rätt för nu får man inte göra det mer i Sverige.

I Tyskland går det bra.

Det var en kort period där många lyckades regga äldre (senaste gen har krok från start) Model S med krok med något slags TÜV-intyg. Det var på en specifik station det gick igenom. Fast det var tydligen inte rätt för nu får man inte göra det mer i Sverige.

I Tyskland går det bra.
Och då gissar jag att man kan registrera sin Tesla i tyskland och sen omregga den till Sverige och då behålla kroken. Även om det låter omständigt...

Den enda sanna glädjen är skadeglädjen. Teslas försäljning i Sverige ner 80% i april jmf förra året.

Nu är det säkerställt att det inte har med nya Y-modellen att göra utan att det är pga Musks rövhatteri.
Eller vänstermedias fejkade nazi-anklagelser. Fast nu bröt jag nog mot reglerna, för man får bara prata politik om man framför vänsteråsikter.

Den enda sanna glädjen är skadeglädjen. Teslas försäljning i Sverige ner 80% i april jmf förra året.

Nu är det säkerställt att det inte har med nya Y-modellen att göra utan att det är pga Musks rövhatteri.

Hur kan det INTE ha med nya Y att göra när tillverkning och leveranser (annat än gamla lagerbilar) låg nere under ett antal månader? Det går inte att förneka att det påverkat de första månaderna av Q1.

Jag skulle vilja påstå att det är flera saker samtidigt, även om det kan vara komplicerat att tänka så :-)

Hur kan det INTE ha med nya Y att göra när tillverkning och leveranser (annat än gamla lagerbilar) låg nere under ett antal månader? Det går inte att förneka att det påverkat de första månaderna av Q1.

Jag skulle vilja påstå att det är flera saker samtidigt, även om det kan vara komplicerat att tänka så :-)

Notera att det endast är april månad som avses. Leveranserna i april ligger alltså 80% lägre än i april förra året. Samt att april har det (AFAIK) varit fullt blås på leverans på Y till de kunder som har tänkt sätt in pengarna, bara (vad jag vet så har det varit kort levtid under hela april.)

Eller vänstermedias fejkade nazi-anklagelser. Fast nu bröt jag nog mot reglerna, för man får bara prata politik om man framför vänsteråsikter.
Var det inte du som hävdade att Teslas tappade försäljning hos wokevänstern skulle kompenseras av nya kunder? Hur går det med att presentera den statistiken?

Notera att det endast är april månad som avses. Leveranserna i april ligger alltså 80% lägre än i april förra året. Samt att april har det (AFAIK) varit fullt blås på leverans på Y till de kunder som har tänkt sätt in pengarna, bara (vad jag vet så har det varit kort levtid under hela april.)
Det har varit kort levtid på LR, men varken SR RWD, LR RWD eller Performance-modellerna har levererats öht. Den sistnämnda går inte ens att beställa ännu.

Jag säger inte att de säljer som vanligt, men det finns flera faktorer.

Var det inte du som hävdade att Teslas tappade försäljning hos wokevänstern skulle kompenseras av nya kunder? Hur går det med att presentera den statistiken?

Jag tror också att det finns de som köper bilar helt utan att det är ett politiskt statement, både förr och nu.

Sen är en annan intressant grej att trots allt neggo-snack som är om elbilar nu så säljer de som aldrig förr, var tredje ny bil är elbil idag.

Jag tror också att det finns de som köper bilar helt utan att det är ett politiskt statement, både förr och nu.

Sen är en annan intressant grej att trots allt neggo-snack som är om elbilar nu så säljer de som aldrig förr, var tredje ny bil är elbil idag.
Att vara aningslös över vad som pågår gör det inte ok att aktivt stödja processen genom finansiering, även om det är av misstag. Och nej, jag tillhör absolut inte vänsterblocket. Trots det är fascism något jag försöker undvika att stötta så ofta jag kan.

Om man vill konsumera hållbart så är kinesiska elbilar ett mycket dåligt alternativ, både miljömässigt och politiskt. Sen förstår jag att det är skönt att ha ett lättdefinierat hatobjekt som Musk att rikta sin frustration och ilska mot istf att erkänna att hur vi än vänder och vrider på oss så har vi röven därbak.

Exakt vad jag menar. Stoppa filmen exakt där det ser "värst" ut och publicera den bilden dag ut och dag in, samt hävda att det var en "nazihälsning". Propagandan är total. När andra gjort samma gest har det naturligtvis inte varit några problem.

Ja, AFD som Musk hyllade är nog inte nazister, utan bara väldigt långt ut på högerkanten.
Japp. Skaplig skillnad.

Gjorde jag? Länka gärna.

Edit: Och nej, jag stödjer inte Musk. Är bara less på hjärntvätt.

Tillbaka
Topp