Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Redan 10-15 (ännu fler?) år tidigare visade ju liknande undersökningar att även bensinbilar släppte ut mkt mer gift. Tex stängdes avgasreningen helt av i Saab Turbo under hård acceleration (just det testades aldrig under certifieringen) liksom säkert även i många andra bilar.Ett annat exempel på hur svårt det är att välja "rätt" är att jag tidigare valde diesel istället för bensin, för det skulle ju vara bättre? Ända tills det visade sig att resultaten från tester på dieselbilar var rent fusk från flera stora biltillverkare.
Efter årsskiftet 26/27 blir det väl förbjudet att installera nya SF6are, och vad är det efter 2035 får man inte reparera dom längre eller vilket datum är det? Vi har köpt en turnkey leverans på komplett maskin i ett kraftverk nu och valde att inte chansa på att installera SF6 om det blir några förseningar så halkar vi över deadline.Plastar och använder sniffare, men mest fyller vi bara på.
Det du egentligen menar är att du är ointresserad av nya bilar, inte elbilar. Det är samma krav på dem vad gäller förarstöd.Utöver energifrågan är jag själv helt ointresserad av elbilar på grund av all automatik som jag inte vill ha. Finns inte på kartan att jag köper en bil med en stor blaffig pekskärm och massa skit som vill dra i ratten åt mig. Väck mig när man slipper sånt så ska jag överväga elbil. Till dess kör jag HVO i dieselbil.
Det är en så sjukt märklig grundargumentation: Vi gör fortfarande det här som är dåligt så då kan vi fortsätta med det här andra med.
Med den logiken hade inget hälsovådligt någonsin förbjudits och vi hade fortfarande haft arsenik och asbest i grejer och badat radon-bad.
Ja tröskeln för att förbjuda något misstänkt farligt är sjukt hög ibland.En sak som jag tycker är lite konstig, generellt, är att diverse saker är tillåtna tills det visar sig /bevisas att de är farliga, då förbjuds de. Och ersätts med någon nära släkting, tills det visar sig att "oj då, den var också farlig"
Tex är det väl så med ftalater och bisfenol A?
Ja tröskeln för att förbjuda något misstänkt farligt är sjukt hög ibland.
Men ska man vara lite konspiratorisk stavas väl det i många fall pengar och lobbyism. Vet inte om det stämmer men hörde att bolaget som uppfann/tillverkade blytillsatsen i bensin fortfarande envist hävdar att det är ofarligt.
Slate Auto sticker ut bland de innovativa uppstickarna.Pekskärmsproblematiken tror jag är frikopplad från vad som driver bilen. Jag inbillar mig dock att gammelindustrin är bättre på att ha knappar i bilen än nya innovativa uppstickare. Det är inte alltid en nackdel att ha 100 års erfarenhet av att utveckla bilar. Och jag är helt enig om att knappar behövs, enbart pekskärm är inte vägen framåt.
Det är från just A Short History of Everything som nämns där jag fått det.Om bly i bensin
Asbest är väldigt vanligt i stora delar av världen fortfarande "Global asbestos consumption remains at about 2 million metric tons per year". Tragisk att inte ens så tydligt obra grejer kan fasas ut globalt.Det är en så sjukt märklig grundargumentation: Vi gör fortfarande det här som är dåligt så då kan vi fortsätta med det här andra med.
Med den logiken hade inget hälsovådligt någonsin förbjudits och vi hade fortfarande haft arsenik och asbest i grejer och badat radon-bad.
Ja och nej. De ytterst få bilar som fortfarande tillverkas med knappar och rattar för allt väsentligt, är vad jag vet förbränningsmotor(sport)bilar. Jag vet att merparten av alla bilar har halkat ner i pekskärmshelvetet och där kan de stanna utan mig. Fy fan.Det du egentligen menar är att du är ointresserad av nya bilar, inte elbilar. Det är samma krav på dem vad gäller förarstöd.
Edit: Jag var tvåa på den billen. Med Tesla finns det bra tredjepartsgrejer som stänger av allt jobbigt för övrigt. Finns säkert till andra med.
Men fönstervevar passar väl @Makten?Slate Auto sticker ut bland de innovativa uppstickarna.
Visa bilaga 766611
Jag tror dock att Slate Auto kommer möta samma problematik som dumb phone tillverkarna. Alla har olika gränser för vad som är "nödvändigt" eller inte. En telefon måste kunna ringa. Alla är överens om att en dumb phone inte bör ha Facebook eller YouTube. Någon måste ha Whatsapp, en annan kollektivtrafik app och helt plötsligt så krävs Android och då blir det en smartphone.
I bilar vill nästan alla ha AC & ABS. Många är överens om att man inte vill dela med sig av bilens platsdata, ha spräckbart glastak m.m. Men någon tycker det är nödvändigt med adaptiv farthållare, en annan fjärrstyrd kupévärmare och plötsligt måste bilen vara uppkopplad.
Jag kör en elbil där alla klimatinställningar, ytterspeglar, belysning, körläge, lite radio/mediafunktioner, farthållarinställningar, mm har egna knappar. Två uppsättningar för en del av dem, både knappar på ratten och i mittkonsolen.Ja och nej. De ytterst få bilar som fortfarande tillverkas med knappar och rattar för allt väsentligt, är vad jag vet förbränningsmotor(sport)bilar. Jag vet att merparten av alla bilar har halkat ner i pekskärmshelvetet och där kan de stanna utan mig. Fy fan.
Håller med helt. Jag gillar att förarstöd finns, men det skall vara lätt att slå av och på. Jag kan lätt slå av och på filhållningen (med en äkta knapp), men inte fartvarnaren som kräver letande i menyer på pekskärm. Som dessutom går på varje start. Helt galet.Edit: Angående "förarstöd" (*kräks*) så går det att ha en knapp som stänger av allt det. Det har några få fattat. De flesta andra tvingar en in i menyer, varenda gång bilen ska köras. Helt sjukt.
Hur gammal är den bilen?Jag kör en elbil där alla klimatinställningar, ytterspeglar, belysning, körläge, lite radio/mediafunktioner, farthållarinställningar, mm har egna knappar. Två uppsättningar för en del av dem, både knappar på ratten och i mittkonsolen.
Och handskfacket och bakluckan öppnas båda med knappar. Tom blinkersspak finns... Och jag slår av och på vindrutetorkare som jag vill, men automatiken funkar bra.
Det borde vara upp till bilägaren att bestämma om man ska permanent stänga av skiten eller inte.Håller med helt. Jag gillar att förarstöd finns, men det skall vara lätt att slå av och på. Jag kan lätt slå av och på filhållningen (med en äkta knapp), men inte fartvarnaren som kräver letande i menyer på pekskärm. Som dessutom går på varje start. Helt galet.
Jag ändrar på värmen mest hela tiden. Dels har jag inte alltid samma kläder, och dels behövs lägre temp om solen skiner direkt på mig.Hur mycket rör man knapparna egentligen då?
Blinkers, helljus och torkare, absolut. Farthållaren. Volym på radion. Men resten rör man ju extremt sällan, värme mm sköter ju sig själva om man inte har en bil från yngre stenåldern.
Jag ogillar också pekskärmar, men det är rätt få knappar jag verkligen behöver egentligen.
Hur mycket rör man knapparna egentligen då?
Blinkers, helljus och torkare, absolut. Farthållaren. Volym på radion. Men resten rör man ju extremt sällan, värme mm sköter ju sig själva om man inte har en bil från yngre stenåldern.
Jag ogillar också pekskärmar, men det är rätt få knappar jag verkligen behöver egentligen.
Värme och ventilation rör jag ibland även på moderna bilar oavsett märke. Inkl stolsvärme och rattvärme.Hur mycket rör man knapparna egentligen då?
Möjligt. Tror knappast mitt tjänstebilsreglemente tillåter det så har inte letat.Kan man inte chippa bort skiten?
Vid tillfälle har jag stängt av lane assist på småvägar...Men det tröttnar man ju på.
Pip vid hastighetsgränsen blir nog värre. Jag får kanske leta upp en a4 quattro 2006...Men adaptiv farthållare vill jag ju ha.
Kan man inte chippa bort skiten?
Vet inte hur det är på andra bilar, men en bra anledning att köpa BMW är att man kan chippa bort nästan all skit. Hastighetsvarning hade till och med min 10 år gamla bil. Det har den inte längre kan jag säga.Kan man inte chippa bort skiten?
Det säger de säkert frågan är om de vet om det. Vet inte hur det funkar med chipp idag. I början plockade jag bort det för service och besiktning men länge sen nuHyundai säger att garantin skiter sig om man skulle hacka bort hastighetsvarningen. Oklart hur de övriga ställer sig.
Den riktiga frågn är ju om någon vågar riskera det på en bil för över en halv mijlon. Att hoppas på att det inte finns loggar eller spår av att någon ändrat mjukvara.Det säger de säkert frågan är om de vet om det. Vet inte hur det funkar med chipp idag. I början plockade jag bort det för service och besiktning men länge sen nu
Folk har ju vågat chippa i rätt många år.Den riktiga frågn är ju om någon vågar riskera det på en bil för över en halv mijlon. Att hoppas på att det inte finns loggar eller spår av att någon ändrat mjukvara.
Många av de större chipfirmorna lämnar ju egen motorgaranti just för denna oro.Folk har ju vågat chippa i rätt många år.
Ja, det har deMånga av de större chipfirmorna lämnar ju egen motorgaranti just för denna oro.
Jag hade turen att bilen jag hämtade ut förra veckan var byggd före kravet infördes förra året.
Touchskärm kostar nog inte särskilt mycket.Men fönstervevar passar väl @Makten?
Jag gillar konceptet egentligen, men utver problemet ovan (att folk egentligen vill ha en del av prylarna) brukar det visa sig att man sparade inte så mycket på att ta bort allt. Det är alltså bara de som vill betala i princip samma men slippa få funktioner som blir kunder. Och de är inte tillräckligt många.
Här är Slates billiga elfordon – backas av Jeff Bezos
Vad kostar fordon från Slate?
Enligt Chris Barman ska Slates fordon inte kosta mer än 30 000 dollar, drygt 290 000 kronor.
Hans uppskattning är att priset skulle öka med 10 000 dollar, drygt 110 000 kronor, om de la till populära funktioner.
Några knappar kostar snabbt mer än en skärm, särskilt om man ändå behöver skärmen. Det är väl därför bilarna ser ut som de gör ofta.Touchskärm kostar nog inte särskilt mycket.
Är det inte störigt att man måste trycka på en knapp eller vrida om en nyckel för att start bilen? Varje gång dessutom! Kan man inte chippa bort det?
Många fler än TeslaDet finns bilar där man bara tar i dörrhandtaget, öppnar dörren utan att låsa upp, sätter sig i bilen och kör iväg.
Tesla.
Det finns bilar med fyra hjul. Tesla.Det finns bilar där man bara tar i dörrhandtaget, öppnar dörren utan att låsa upp, sätter sig i bilen och kör iväg.
Tesla.
Hur mycket är det då, per transporterad kWh?
Ja jag kör regelbundet nya bilar av olika märken. Och väldigt få har en rimlig röststyrning. Google-bilarna är väl närmast, men njae...Har ni kört nya bilar? En knapp(!)tryckning på ratten eller ett tryck på skärmen för att stänga av hastighetsvarning. En knapptryckning vid ratten för att växla mellan bak- och fyrhjulsdrift. En knapptryckning vid ratten för att växla mellan olika grader av OPD eller frihjul. Ett knapptryck för att få initiera röstkommando. Då säger jag "hem", "arbete" eller en gatuadress och så var det klart. Eller "skriv sms till Nisse Hult" och så dikterar jag ett mess. Eller "ring Bo Ko" och så ringer den upp. Ursmidigt. Får jag mess kan jag välja att spela upp det. Adaptiv farthållare är fantastiskt. Döda vinkelnvarnare är jättebra. Autopilot fungerar oftast bra.
Måste man? Har jag inte gjort på länge.Är det inte störigt att man måste trycka på en knapp eller vrida om en nyckel för att start bilen? Varje gång dessutom! Kan man inte chippa bort det?
och 1 MWh är ca 5000 km med elbil, så lite överdrev du kanske :-).Inte sett någon samlad statistik och mörkertalet är stort.
Överdriver antagligen lite, slår jag det i huvudet hos oss lokalt så motsvarar det ~50km med en dieselbil per MWh.
Efter nyår förbjuds det vid nyinstallation.
Efter årsskiftet 26/27 blir det väl förbjudet att installera nya SF6are, och vad är det efter 2035 får man inte reparera dom längre eller vilket datum är det? Vi har köpt en turnkey leverans på komplett maskin i ett kraftverk nu och valde att inte chansa på att installera SF6 om det blir några förseningar så halkar vi över deadline.
Missade.
Japp, vi har också slutat installera just för risken att slå över men även för att det är ytterst osäkert att det får stå där i 50 år.
Finns inte en chans att vi kommer klara det där 2035 (minns inte heller exakt år) det är ju hundratusentals ställverk och brytare. Inte ens om vi höjer elnätsavgiften till 5000 i månaden som hade behövs så går det för det kommer inte finnas tillräckligt med personal som kan byta ut. Vi ska trots allt även dubbla hela nätet till -45
Sen är det bra att sätta press på nätägarna, annars händer inget. Men det blir dispens när vi väl är där.
Vad blev det för något? Vilken spänningsnivå? 145 gissar jag och Siemens blå ubåtar :)
Nu tänkte jag mest på ICE-bilar.Det finns bilar där man bara tar i dörrhandtaget, öppnar dörren utan att låsa upp, sätter sig i bilen och kör iväg.
Tesla.
Det finns på VAG, typ. Start/stoppknapp finns. Enda användningen jag lyckats komma på är om man vill sitta i förarsätet med alla dörrar stängda och "tändning" av. Men de kunde nog lika gärna satt dit en dummy för att göra äldre kunder nöjda.På en ICE ligger det nog rätt högt upp på listan med saker som man inte vill ha.
Kommer det att finnas en riktig knapp för att stänga av knapplös start?
Kidsen sitter aldrig i en bil utan motorn igång men gråter att boomers och genx förstört planeten?Det finns på VAG, typ. Start/stoppknapp finns. Enda användningen jag lyckats komma på är om man vill sitta i förarsätet med alla dörrar stängda och "tändning" av. Men de kunde nog lika gärna satt dit en dummy för att göra äldre kunder nöjda.
Nu pratar jag om el-vag iofs. Tror övriga har en riktig knapp.Kidsen sitter aldrig i en bil utan motorn igång men gråter att boomers och genx förstört planeten?