[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Jag var faktiskt nere på min lokala bilverkstad och fick pris på byte kamrem, multirem och ventilkåpepackning på min Corolla -99. Ca 6500 kr för mtrl och jobb om inget konstigt tillstöter. Slår till, bilen har bara gått 10000 mil. Lönt.Det verkar rejält dyrt att byta kamrem på en del bilar. Så till den milda grad att de lär vara redo för skrotning när det är dags för kamremsbyte i många fall eftersom kostnaden överskrider värdet:
![]()
Svettig nota: Modellerna som sticker ut med dyrast kamremsbyte
Över 30 000 kronor i ”billiga” småbilen – men det finns mycket pengar att spara.www.vibilagare.se
Betalvägg, men:
Honda Civic, 32000 kr
Ford Fiesta, 25000 kr
"Dyrast i vår undersökning är Honda Civic med en kostnad på 32 000 kronor. Billigast är Audi A4 med 7 000 kronor och Volvo V70 med 7 290 kronor. Kamremmen är också dyr att byta på Ford Fiesta, nästan 24 995 kronor är kostnaden på en verkstad. Det beror på att kamremmen ligger i ett oljebad och tar lång tid att byta.
Från början ansåg Ford att kamremmen på Fiesta av den här modellen inte behövde bytas. Den skulle hålla bilens livslängd ut. Men efter många motorhaverier är numera rekommendationen att byta kamremmen efter tio år eller 24 000 mil."
Vem kommer vilja betala det för en tio år gammal bil? Hade jag haft en hade jag nog kört vidare så länge det håller. Men det är svårt att sälja en bil som passerat intervallet när det är så ohemult dyrt tror jag.