[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det har varit kort levtid på LR, men varken SR RWD, LR RWD eller Performance-modellerna har levererats öht. Den sistnämnda går inte ens att beställa ännu.

Jag säger inte att de säljer som vanligt, men det finns flera faktorer.
Håller med. Det är säkert flera olika faktorer. Att VDns agerande påverkar försäljningen är ställt utom allt tvivel (jag vet personligen några som valt annan bil uteslutande pga detta). Att urvalet är något begränsat har säkert också påverkat. Hur mycket är svårt att veta. Men nollräntan ger en hint om att det inte går som planerat.

Håller med. Det är säkert flera olika faktorer. Att VDns agerande påverkar försäljningen är ställt utom allt tvivel (jag vet personligen några som valt annan bil uteslutande pga detta). Att urvalet är något begränsat har säkert också påverkat. Hur mycket är svårt att veta. Men nollräntan ger en hint om att det inte går som planerat.

Så är det. Jag hade valt en annan bil om jag köpt ny idag, det finns klart mer att välja på numera också.

Det är dock fortfarande den bäst säljande elbilen i Europa under Q1: https://www.jato.com/resources/medi...see-highest-quarterly-registrations-on-record

Detta trots att antalet inregistrerade bilar bara är hälften jämfört med Q1 förra året. Model 3 är på andra plats och har bara tappat 14%. Det är många nya modeller på topplistan men även "gamla" VW och Skoda-modeller säljer fortfarande bra - de iofs uppdaterats sen förra året.

Gjorde jag? Länka gärna
Får erkänna att det är fritt för tolkning och mer formulerat som en fundering än ett påstående. Iaf i detta inlägg, orkade inte leta mer.

Signalerna som du har sänt har iaf till stor del handlat om att världen är bra mycket större än ängsliga Sverige och att Musks beteende nog inte alls skulle påverka försäljningen globalt.

Vi får väl se vad det blir av det, men nu är det tredje månaden av olika former av ursäkter för Teslas haltande försäljning (alltså generellt, inte från dig). Kanske vänder det, kanske inte. Man kan iaf konstatera att när elbilsförsäljningen växer så det knakar så minskar Tesla. De inte bara tappar marknadsanddelar, de tappar även i absoluta siffror. Och det är riktigt illa för dem som företag.

Det är lite av en rävsax för dem. Elon har ju historiskt varit mästare på att snacka upp kursen med löften som han sen aldrig behöver stå för, så mycket det uppblåsta värdet sitter ju i honom. Samtidigt som han parallellt är ett bojsänke för hela företaget. Byter de VD kommer kursen garanterat rasa, men byter de inte lär det också fortsätta neråt.

Det är lite av en rävsax för dem. Elon har ju historiskt varit mästare på att snacka upp kursen med löften som han sen aldrig behöver stå för, så mycket det uppblåsta värdet sitter ju i honom. Samtidigt som han parallellt är ett bojsänke för hela företaget. Byter de VD kommer kursen garanterat rasa, men byter de inte lär det också fortsätta neråt.
Håller i stort med, men är inte längre övertygad om att kursen rasar när han får kicken. Det kom ju ett rykte för ett par veckor sedan, vill minnas att kursen tom hoppade märkbart uppåt tillfälligt?

Får erkänna att det är fritt för tolkning och mer formulerat som en fundering än ett påstående. Iaf i detta inlägg, orkade inte leta mer.

Signalerna som du har sänt har iaf till stor del handlat om att världen är bra mycket större än ängsliga Sverige och att Musks beteende nog inte alls skulle påverka försäljningen globalt.

Vi får väl se vad det blir av det, men nu är det tredje månaden av olika former av ursäkter för Teslas haltande försäljning (alltså generellt, inte från dig). Kanske vänder det, kanske inte. Man kan iaf konstatera att när elbilsförsäljningen växer så det knakar så minskar Tesla. De inte bara tappar marknadsanddelar, de tappar även i absoluta siffror. Och det är riktigt illa för dem som företag.
Du ser, jag hävdade inte alls det du retoriskt frågade om. Dessutom är det försäljningstapp som "thomaslundström" nämnde i Sverige. Inte globalt.

Återigen, jag stödjer inte Musk. Förstår bara inte varför man inte kan se sakligt på allt detta istället för att sitta och "tolka". Eller för den delen brunsmeta. Räcker det inte med att han stödjer AfD? Det gör honom näppeligen till nazist.

Edit: Eller om vi ställer oss frågan: Tror vi verkligen att opinionen mot Musk varit så stor och hatisk om media inte påstått att hans gest var en nazihälsning? Det tror då inte jag.

Edit: Eller om vi ställer oss frågan: Tror vi verkligen att opinionen mot Musk varit så stor och hatisk om media inte påstått att hans gest var en nazihälsning? Det tror då inte jag.
Jag tycker nog det finns annat att gå på också

"Presidentrådgivaren och techmiljardären Elon Musk har delat vidare ett inlägg på X som påstår att Stalin, Hitler och Mao inte dödade miljontals människor, utan att det var offentliganställda som gjorde det."

Precis som att Musk varken utvecklat eller byggt en enda bil...

Jag trodde ganska nyss att Musk som person inte skulle vara ett sänke för varumärket Tesla, han har ju gjort/sagt mycket konstigt även tidigare. Jag har ändrat mig (även om jag likt Makten på vissa sätt ifrågasätter balansen i hur det rapporteras om honom) och tror nu att hans namn förstör mycket för Tesla, åtminstone i Europa. Just nu känns det ju som ett statement FÖR Musk-Trump att beställa en ny Tesla. Tror inte så många är sugna på det....

Jag trodde ganska nyss att Musk som person inte skulle vara ett sänke för varumärket Tesla, han har ju gjort/sagt mycket konstigt även tidigare. Jag har ändrat mig (även om jag likt Makten på vissa sätt ifrågasätter balansen i hur det rapporteras om honom) och tror nu att hans namn förstör mycket för Tesla, åtminstone i Europa. Just nu känns det ju som ett statement FÖR Musk-Trump att beställa en ny Tesla. Tror inte så många är sugna på det....

Touché.

Jag hävdar att det i grunden är samma förhållande i US; de som traditionellt har köpt elbil har varit woke libs, samma woke libs som Musk med anhang gillar att ”äga”. Ojdå, väljer de andra elbilar? Vilken otur.

Jag tycker nog det finns annat att gå på också

"Presidentrådgivaren och techmiljardären Elon Musk har delat vidare ett inlägg på X som påstår att Stalin, Hitler och Mao inte dödade miljontals människor, utan att det var offentliganställda som gjorde det."

Precis som att Musk varken utvecklat eller byggt en enda bil...
Det hade jag ingen aning om faktiskt. I sak har han ju rätt, men ändå rätt sjukt att ens göra inlägg om sånt. Luktar inget vidare.

Edit: Man skulle ju vilja se det inlägget för övrigt. Jag tror fan inte på nåt längre.

Så fan att det är politik att kalla Musk för rövhatt. Kamma dig.
Han är numera politiker, så visst är det politik. Fundera på om du tyckt samma sak om jag hade kallat valfri svensk politiker för rövhatt.

Just nu känns det ju som ett statement FÖR Musk-Trump att beställa en ny Tesla. Tror inte så många är sugna på det....
Fast du glömmer visst att en majoritet av amerikanerna är FÖR Musk-Trump. Och de är väldigt många fler än svenskar, om vi nu ska se vad som påverkar försäljningen globalt (lokalt är ju rätt ointressant).

Nä precis, om man driver en effektiviseringsmyndighet och arbetar direkt tillsammans med presidenten är man inte politiker. :rolleyes:
Nej, han är inte politiker, han är inte någon minister och har ingen portfölj, inga väljare och inget ansvar. Han är möjligen en politiskt utsedd tjänsteman.

Men egentligen är han ju en rövhatt.

PS. Se gärna de senaste mätningarna och opinionsundersökningarna innan du slår fast att en majoritet är för Trump/Musk. DS.

Det hade jag ingen aning om faktiskt. I sak har han ju rätt, men ändå rätt sjukt att ens göra inlägg om sånt. Luktar inget vidare.

Edit: Man skulle ju vilja se det inlägget för övrigt. Jag tror fan inte på nåt längre.
Tror inlägget är borta men https://www.svd.se/a/AvgJ1E/musk-delar-inlagg-hitler-dodade-inte-miljoner
Kanske nån av källorna är trovärdiga?

Tror inlägget är borta men https://www.svd.se/a/AvgJ1E/musk-delar-inlagg-hitler-dodade-inte-miljoner
Jäkla trevlig kille, han Musk.

Fast du glömmer visst att en majoritet av amerikanerna är FÖR Musk-Trump. Och de är väldigt många fler än svenskar, om vi nu ska se vad som påverkar försäljningen globalt (lokalt är ju rätt ointressant).
Det var därför jag skrev ”åtminstone i Europa”. Men jag har faktiskt svårt att tro att det heller i USA så snabbt går att skifta kundbas för Tesla så det inte märks på försäljningen totalt.

De som förut köpte Tesla för den var miljövänlig (eller ”miljövänlig”) och cool lär ju inte höra till Trumps väljarbas i så stor utsträckning. Trumps kärnväljarbas känns inte som elbilsälskare i första hand tänker jag lite fördomsfullt.

Men oj, nu bidrar jag ju själv kanske till att min kära biltråd blir en politiktråd. Det är dock lite svårt att undvika om Tesla och Teslas försäljning diskuteras.
Men håll er i skinnet!

Som jag skrev, du är välkommen att presentera statistik när du för dig med såna här resonemang.

Kanske nån av källorna är trovärdiga?
Nä, de är i mina ögon inte trovärdiga. Journalister som använder hittepåbegreppet "ytterhöger" för att smutskasta är inga jag tänker lita på. Jag vill se inlägget och läsa det själv, men i det här fallet ser jag ingen större anledning att betvivla det heller.

Det var därför jag skrev ”åtminstone i Europa”. Men jag har faktiskt svårt att tro att det heller i USA så snabbt går att skifta kundbas för Tesla så det inte märks på försäljningen totalt.

De som förut köpte Tesla för den var miljövänlig (eller ”miljövänlig”) och cool lär ju inte höra till Trumps väljarbas i så stor utsträckning. Trumps kärnväljarbas känns inte som elbilsälskare i första hand tänker jag lite fördomsfullt.
Jag håller med; det är nog helt olika grupper. Men som sagt, vem vet ifall allt det här gör att Trumpanhängare blir mer benägna att köpa Tesla?

Som jag skrev, du är välkommen att presentera statistik när du för dig med såna här resonemang.
Behöver jag verkligen presentera statistik som visar att Trump blev president för att han har mångdubbelt fler sympatisörer än det existerar svenskar? Verkar märkligt.

Snarare offentliganställd...
Läs gärna länken ovan. Grundare av myndigheter är fan inte "offentliganställda". Man kan inte bli så mkt mer politiker än så.

Edit: Det märkligaste är att jag nu blir emotsagd för nåt som Musk-hatare verkligen borde hålla med om. Men det är väl som vanligt, fel person som påstår nåt. Måste säga emot baserat på VEM som säger nåt, snarare än VAD som sägs. Suck.

Behöver jag verkligen presentera statistik som visar att Trump blev president för att han har mångdubbelt fler sympatisörer än det existerar svenskar? Verkar märkligt.
Att du inte minns vad du skrev för tre månader sedan är ok, det gör inte jag heller. Men att du minns vad du skrev alldeles nyss, och kan läsa den citerade texten på vad du själv skrivit, hade jag nog ändå trott att jag skulle kunna förvänta mig.

Jaja, nu har jag viktigare saker för mig.

Läs gärna länken ovan. Grundare av myndigheter är fan inte "offentliganställda". Man kan inte bli så mkt mer politiker än så.

Edit: Det märkligaste är att jag nu blir emotsagd för nåt som Musk-hatare verkligen borde hålla med om. Men det är väl som vanligt, fel person som påstår nåt. Måste säga emot baserat på VEM som säger nåt, snarare än VAD som sägs. Suck.
Att Musk är att betrakta som politiker är åtminstone du och jag helt överens om (bäst att påpeka eftersom vi sällan är överens). Inte nödvändigtvis i egenskap av "myndighetschef" om man nu kan kalla honom det.

Att du inte minns vad du skrev för tre månader sedan är ok, det gör inte jag heller. Men att du minns vad du skrev alldeles nyss, och kan läsa den citerade texten på vad du själv skrivit, hade jag nog ändå trott att jag skulle kunna förvänta mig.

Jaja, nu har jag viktigare saker för mig.
Detta är vad jag skrev: "Fast du glömmer visst att en majoritet av amerikanerna är FÖR Musk-Trump. Och de är väldigt många fler än svenskar, om vi nu ska se vad som påverkar försäljningen globalt (lokalt är ju rätt ointressant)."

Vad är det för statistik du saknar?

-------

Nä, nu ska jag ut och cykla. Hä'ppåre.

Det verkar rejält dyrt att byta kamrem på en del bilar. Så till den milda grad att de lär vara redo för skrotning när det är dags för kamremsbyte i många fall eftersom kostnaden överskrider värdet:

Betalvägg, men:

Honda Civic, 32000 kr
Ford Fiesta, 25000 kr

"Dyrast i vår undersökning är Honda Civic med en kostnad på 32  000 kronor. Billigast är Audi A4 med 7  000 kronor och Volvo V70 med 7  290 kronor. Kamremmen är också dyr att byta på Ford Fiesta, nästan 24  995 kronor är kostnaden på en verkstad. Det beror på att kamremmen ligger i ett oljebad och tar lång tid att byta.

Från början ansåg Ford att kamremmen på Fiesta av den här modellen inte behövde bytas. Den skulle hålla bilens livslängd ut. Men efter många motorhaverier är numera rekommendationen att byta kamremmen efter tio år eller 24  000 mil."

Vem kommer vilja betala det för en tio år gammal bil? Hade jag haft en hade jag nog kört vidare så länge det håller. Men det är svårt att sälja en bil som passerat intervallet när det är så ohemult dyrt tror jag.

Det verkar rejält dyrt att byta kamrem på en del bilar. Så till den milda grad att de lär vara redo för skrotning när det är dags för kamremsbyte i många fall eftersom kostnaden överskrider värdet:

Betalvägg, men:

Honda Civic, 32000 kr
Ford Fiesta, 25000 kr

"Dyrast i vår undersökning är Honda Civic med en kostnad på 32  000 kronor. Billigast är Audi A4 med 7  000 kronor och Volvo V70 med 7  290 kronor. Kamremmen är också dyr att byta på Ford Fiesta, nästan 24  995 kronor är kostnaden på en verkstad. Det beror på att kamremmen ligger i ett oljebad och tar lång tid att byta.

Från början ansåg Ford att kamremmen på Fiesta av den här modellen inte behövde bytas. Den skulle hålla bilens livslängd ut. Men efter många motorhaverier är numera rekommendationen att byta kamremmen efter tio år eller 24  000 mil."

Vem kommer vilja betala det för en tio år gammal bil? Hade jag haft en hade jag nog kört vidare så länge det håller. Men det är svårt att sälja en bil som passerat intervallet när det är så ohemult dyrt tror jag.
Gissar att Nisse på hörnet gör det ganska mycket billigare dock, en 24000 mil gammal Fiesta står väl sällan på märkesverkstad.

Betalvägg, men:

Honda Civic, 32000 kr
Ford Fiesta, 25000 kr

Men priserna varierade mycket vid deras koll, lite mindre dyrt gick att hitta.

Bilagor

• IMG_5918.webp
    IMG_5918.webp
    404.5 KB · Besök: 49
Men priserna varierade mycket vid deras koll, lite mindre dyrt gick att hitta.

Jo, de valde förstås att exponera de högsta priserna. Men >20000 kr är ändå en rejäl kostnad när bilen börjar bli till åren. Speciellt när det kostar 1/3 på många andra bilar, då har man tänkt lite tokigt när man konstruerat.

Gissar att Nisse på hörnet gör det ganska mycket billigare dock, en 24000 mil gammal Fiesta står väl sällan på märkesverkstad.

Jo precis. Men det kan ju vara så att bilskrället är kasst konstruerat så att det tar lång tid att göra operationen, så att det är pga många timmar, inte enbart pga överprissatt mörkesverkstad.

När det gäller Tesla så måste det vara en av dom största företags-klantigheterna någonsin. På bara några månader har Musk helt själv sabbat ett välkännt och omtyckt varumärke. Som få kan tänka sig att köpa numera. Vilken idiot !

Detta är vad jag skrev: "Fast du glömmer visst att en majoritet av amerikanerna är FÖR Musk-Trump. Och de är väldigt många fler än svenskar, om vi nu ska se vad som påverkar försäljningen globalt (lokalt är ju rätt ointressant)."

Vad är det för statistik du saknar?

-------

Nä, nu ska jag ut och cykla. Hä'ppåre.

Är det så?
Har för mej att det amerikanska systemet räknar delstater på något sätt och att det gäller att vinna rätt delstater, så det är inte säkert att vinnaren har mer än 50%.
Men detta är inget jag tänker skriva då det är politik och det är jag totalt ointresserad av

Om vi nu ska klamra oss fast vid Teslas väl och fe, kursen var uppe och nosade på $300 här om dagen igen, domedagsprofeterna sa ju att den skulle under $200 för några månader sen. Svårt att veta vad som påverkar kursen i det här bolaget.

Lyssnade på en dokumentär om Gamestop-aktien igår när jag pysslade med båten, börsen är helt klart något annat än verkligheten ibland.

Betalvägg, men:

Honda Civic, 32000 kr
Ford Fiesta, 25000 kr

De där våta kamremmarna är en mardröm med en massa ras. Om Ford rekommenderar 10år mellan bytena så lär väldigt få bilar passera 10års gränsen utan bli skrot lite tidigare.

Tillbaka
Topp