[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det verkar rejält dyrt att byta kamrem på en del bilar. Så till den milda grad att de lär vara redo för skrotning när det är dags för kamremsbyte i många fall eftersom kostnaden överskrider värdet:

Betalvägg, men:

Honda Civic, 32000 kr
Ford Fiesta, 25000 kr

"Dyrast i vår undersökning är Honda Civic med en kostnad på 32  000 kronor. Billigast är Audi A4 med 7  000 kronor och Volvo V70 med 7  290 kronor. Kamremmen är också dyr att byta på Ford Fiesta, nästan 24  995 kronor är kostnaden på en verkstad. Det beror på att kamremmen ligger i ett oljebad och tar lång tid att byta.

Från början ansåg Ford att kamremmen på Fiesta av den här modellen inte behövde bytas. Den skulle hålla bilens livslängd ut. Men efter många motorhaverier är numera rekommendationen att byta kamremmen efter tio år eller 24  000 mil."

Vem kommer vilja betala det för en tio år gammal bil? Hade jag haft en hade jag nog kört vidare så länge det håller. Men det är svårt att sälja en bil som passerat intervallet när det är så ohemult dyrt tror jag.
Jag var faktiskt nere på min lokala bilverkstad och fick pris på byte kamrem, multirem och ventilkåpepackning på min Corolla -99. Ca 6500 kr för mtrl och jobb om inget konstigt tillstöter. Slår till, bilen har bara gått 10000 mil. Lönt.

Gamestop skulle ju bli oändligt värdefull pga nån redneck-analys av blankning som koncept (jag vet inte...men jag vet att det inte hände)

Tror du menar "var" snarare än "är". Idag vet jag inte om en majoritet av amerikanerna ÄR FÖR Musk-Trump.
Fast du gör samma misstag som Makten. Jag ifrågasätter inget valresultat och ärligt talat skiter jag i vad amerikanska väljare röstar på. Men i bisatsen häver Makten ur sig, likt han subtilt gjort tidigare, att den stora väljarskaran som är pro Trump/musk på något sätt ska kompensera försäljningen.

Jag är mycket tveksam till det, och av vad vi sett hittills efter tre månader så verkar det vara ont om siffror som visar på att MAGA-väljarnas plötsliga vurm för elbilar/tesla ska balansera att resten av västvärlden nu tar sina händer från Tesla.

Fast du gör samma misstag som Makten. Jag ifrågasätter inget valresultat och ärligt talat skiter jag i vad amerikanska väljare röstar på. Men i bisatsen häver Makten ur sig, likt han subtilt gjort tidigare, att den stora väljarskaran som är pro Trump/musk på något sätt ska kompensera försäljningen.

Jag är mycket tveksam till det, och av vad vi sett hittills efter tre månader så verkar det vara ont om siffror som visar på att MAGA-väljarnas plötsliga vurm för elbilar/tesla ska balansera att resten av västvärlden nu tar sina händer från Tesla.
Alla européer bryr sig inte så mycket om musk som du verkar tro när dom skall välja bil.
Tesla har levererat flest elbilar i europa ytd och Y & 3 är fortfarande dom två bäst säljande bilarna i europa 2025.

Konstigt att det ska vara så svårt att skilja en fråga från ett påstående.

Gamestop skulle ju bli oändligt värdefull pga nån redneck-analys av blankning som koncept (jag vet inte...men jag vet att det inte hände)
Det var ganska exakt det som hände men det är ju en tillfällig företeelse:)

Försöker ställa en fråga:

Varför är el så populärt? Billigare i total ägandekostnad? Att det är miljömedvetenhet som plötsligt slagit till tror jag inte på. Folk handlar på shein och flyger utomlands som förr. Bensinbilar kan konverteras till etanol (varför pratas det inte mer om det?! Vad jag förstår var motor problemen runt 2010 pga dålig kvalitetskontroll på importerad etanol och idag framställs den på träflis mm) och fossilbilar kan köras på hvo.

Varför är el så populärt? Billigare i total ägandekostnad? Att det är miljömedvetenhet som plötsligt slagit till tror jag inte på. Folk handlar på shein och flyger utomlands som förr. Bensinbilar kan konverteras till etanol (varför pratas det inte mer om det?! Vad jag förstår var motor problemen runt 2010 pga dålig kvalitetskontroll på importerad etanol och idag framställs den på träflis mm) och fossilbilar kan köras på hvo.
Vill du konsumera och åka nytt, vilket många verkar vilja, så blir väl elbil billigare. Dels pga skatteregler (framförallt för tjänste/förmånsbilar) men även drivmedel. Jämfört med en bättre beg välskött ICE som tagit smällen i värdeminskning är det dock ytterst tveksamt. Men som sagt, många vill konsumera och åka nytt. Och på sikt blir det ju då också elbilar som flödar ut på beg.marknaden.

Stor andel nya bilar är tjänstebilar, och många företag tillåter bara el av miljöskäl. Det är en anledning. För tjänstebil kan dessutom kalkylen bli bra. I övrigt är el ofta dyrare.

Jag tror det är grundlurat miljösamvete i många fall. Att en bil går på el är lättare att greppa än att den där enstaka flygresan skitar ner lika mycket som att köra fossilbil samma sträcka. Ger godhetspoäng i vänskapskretsen också, antar jag.

Jag tror det är grundlurat miljösamvete i många fall. Att en bil går på el är lättare att greppa än att den där enstaka flygresan skitar ner lika mycket som att köra fossilbil samma sträcka. Ger godhetspoäng i vänskapskretsen också, antar jag.
Det är definitivt en faktor. Bara att titta här på happy hur en del av de som ”skäller” på ICE-bilen och håller en hög profil när det gäller miljö och klimat inte drar sig för att flyga till Kanarieöarna och mallorca för nöjescykling trots att den enda flygresan motsvarar ett års körning med ICE-bil.

Det är definitivt en faktor. Bara att titta här på happy hur en del av de som ”skäller” på ICE-bilen och håller en hög profil när det gäller miljö och klimat inte drar sig för att flyga till Kanarieöarna och mallorca för nöjescykling trots att den enda flygresan motsvarar ett års körning med ICE-bil.

Innebär det att man skiter dubbelt i miljö och klimat om man kör ICE och flyger till solen 😉

Nu kanske jag umgås i fel kretsar, men inga av mina vänner har köpt en elbil av miljöskäl, ingen jag umgås med tror att det är en stor miljövinst.

Däremot har jag och flera andra vänner skaffat el(förmåns)bil av strikt ekonomiska skäl. Som nämnts kan man diskutera om det är ”bättre” sammanlagt ur miljösynpunkt. Jag tror nog inte det.
Men ska man ha förmånsbil så är det ekonomiskt fördelaktigt jämfört med ICE i samma prisklass. Tacka staten för det. Som bil är det faktiskt rätt trevligt med eldrift också. Fler fördelar än nackdelar förutom på långresor.

Dock kommer jag inte köpa elbil nästa gång. Men det är mest för att jag kan konstatera att det är ovärt att ha en bil för 5-600 000 oavsett bränsle. Blir en beggad bensinare eller hybrid nästa gång som förmånsbil.

Tillägg: det finns säkert folk som låtsas att man köper en elbil för dryga halvmiljonen av miljöskäl. Men få av dem tror på det i verkligheten tror jag.

Senast ändrad:

Alla européer bryr sig inte så mycket om musk som du verkar tro när dom skall välja bil.
Tesla har levererat flest elbilar i europa ytd och Y & 3 är fortfarande dom två bäst säljande bilarna i europa 2025.
Fast det intressanta är som vanligt även att titta på derivatan på försäljningskurvorna. Jag följer inte elbilsmarknaden i detalj, men från det jag sett så har Tesla gått från att vara totalt dominerande till att vara på nedgång i en växande marknad. Men det kan ha varit cherry-pickad statistik.

På vilka punkter anser du att han har fel, och på vilket sätt?
Det handlar mer om sättet han argumenterar. Elbilar har inga meriter osv. Väldigt svartvitt. Istället för att fokusera på enskilda faktiska brister med ensidigt teknikfokus, som absolut finns.

Sen har han några mer faktamässigt tveksamma påståenden också. Att elbilar för alltid måste fortsätta vara dyrare. Att de inte kan lösa transportbehovet. Eller att knyta större och tyngre bilar specifikt till elektrifiering - det är en problematisk trend som sker oavsett drivmedel.

Hans grundpoäng att man redan för länge sen borde fokuserat på hela livscykeln oavsett teknik och skärpt kraven neutralt är bra. Men den försvinner lite…

Äh, de är aktivister.

Helt utan annat underlag än mina egna åsikter tycker jag dagens laddhybrider är en återvändsgränd.
Range extender däremot är jag intresserad av.
1000004850.webp

LCA-analyser har ju också gjorts och visat på elbilarnas överlägsenhet.

Och var ska detta fossilfria bränsle han pratar om komma från? Det har ju visat sig vara för dyrt för att svensson ska acceptera det. Och slutligen kan jag som hybridägare (volvo tom) konstatera att om man kör en bil så behov av lång bensinräckvidd finns, så blir också defactoförbrukningen rätt hög. Räknat i körda mil ligger vi på ca 50% bensindrift, trots att all vardagsanvändning går på el.

Ska man lagstifta något så borde det vara en fordonsskatt som baseras på vikt och utsläpp vid drift + utsläpp vid produktion.

LCA-analyser har ju också gjorts och visat på elbilarnas överlägsenhet.

Och var ska detta fossilfria bränsle han pratar om komma från? Det har ju visat sig vara för dyrt för att svensson ska acceptera det. Och slutligen kan jag som hybridägare (volvo tom) konstatera att om man kör en bil så behov av lång bensinräckvidd finns, så blir också defactoförbrukningen rätt hög. Räknat i körda mil ligger vi på ca 50% bensindrift, trots att all vardagsanvändning går på el.

Ska man lagstifta något så borde det vara en fordonsskatt som baseras på vikt och utsläpp vid drift + utsläpp vid produktion.
Överlägsenheten byts till underlägsenhet om de laddas från ful-elkraftverk. Just say'n

Har du några konkreta exempel eller är det mest gamla halmgubbar du stör dig på?

Överlägsenheten byts till underlägsenhet om de laddas från ful-elkraftverk. Just say'n
Den LCA-analys som gjordes på två identiska modeller som fanns i både el- och bensinutförande (VW Golf) visade om jag inte minns fel att även med fossil elproduktion blev elbilen bättre eller likvärdig som bensinbilen. Med europeisk mix tog det väl sådär 7-8 tusen mil innan elbilen passerat bensinen och med svensk/nordisk mix gick det på ca halva sträckan.

Jag påstår inte att elbilar löser alla miljöproblem, för att göra det behöver mänskligheten kraftigt minska och vi måste acceptera väldigt mycket lägre levnadsstandard. Men av två likvärdiga bilar är elbilen en lägre miljöbelastning än en fossilbil. Om man nu ändå ska köpa och köra en bil.

Har du några konkreta exempel eller är det mest gamla halmgubbar du stör dig på?
Ja, jag har konkreta exempel men ser ingen anledning att outa dem. Sen behöver man inte haka upp sig på just detta, det var bara att exempel på hyckleriet man ofta finner om man synar de som säger sig vurma om miljö och klimat och gärna pekar finger på andra.

Fast det intressanta är som vanligt även att titta på derivatan på försäljningskurvorna. Jag följer inte elbilsmarknaden i detalj, men från det jag sett så har Tesla gått från att vara totalt dominerande till att vara på nedgång i en växande marknad. Men det kan ha varit cherry-pickad statistik.

Tesla har ju gått från att egentligen varit det enda alternativet (beroende på vilken tidshorizont man tittar på) till att det finns många likvärdiga eller till och med bättre alternativ.

De tidiga elbilarna från ICE-tillverkarna var ju bleka uppvisningar av teknik, som till viss del var för att visa att nä, elbil är inget alternativ. Titta 10-15 mil räckvidd med lång laddtid, ICE är mycket bättre.
Sen kom en tokig sydafrikan och (köpte ett bilföretag) som plötsligt levererade bilar som både hade räckvidd och laddade fort.

Senast ändrad:

Skillnaden är att det finns både fulel och "finel". Det finns bara fulfossil, även om inblandning av skogsavfall förbättrar siffrorna. (Men det gnälls ju över det också)

Någonstans läste jag att om man tog bensinen som driver bilarna, eldar den i ett kraftverk och gör el av den, och kör bilar på den elen, så är det ett bättre alternativ eftersom ett stort kraftverk kan nå högre verkningsgrad än en liten motor

Någonstans läste jag att om man tog bensinen som driver bilarna, eldar den i ett kraftverk och gör el av den, och kör bilar på den elen, så är det ett bättre alternativ eftersom ett stort kraftverk kan nå högre verkningsgrad än en liten motor
Det stämmer, men då måste du också räkna med all infra som ska tillföras. Det fina med förbränningsmotorn är ju att man har med sig råvaran (nåja, men nästan) i tanken.

Elbilar är givetvis bättre åtminstone på lite längre sikt. Problemet är att batteritekniken inte är framme riktigt än. Och här i Sverige har vi ett kass elnät som negligerats i årtionden och som varit underdimensionerat även utan elbilar. Och det blev etter värre av att lägga ner kärnkraften (sorry för politik, men det är högst relevant) eftersom vi nu inte har tillräckligt många stabila, "tröga" och planerbara energikällor.

Det funkar liksom inte att sträva efter en utopi. Men det är exakt vad man gör och bara hoppas på det bästa.

--------

Utöver energifrågan är jag själv helt ointresserad av elbilar på grund av all automatik som jag inte vill ha. Finns inte på kartan att jag köper en bil med en stor blaffig pekskärm och massa skit som vill dra i ratten åt mig. Väck mig när man slipper sånt så ska jag överväga elbil. Till dess kör jag HVO i dieselbil.

Ja, jag har konkreta exempel men ser ingen anledning att outa dem. Sen behöver man inte haka upp sig på just detta, det var bara att exempel på hyckleriet man ofta finner om man synar de som säger sig vurma om miljö och klimat och gärna pekar finger på andra.

Jag nekar absolut inte till att det finns gott om hycklare (och det gäller nog oavsett vilket område man tittar på). Jag tror dock att de flesta är vanliga människor som försöker göra ett så bra val som möjligt i vardagen, och livet, som det är möjligt.
Att ta sådana beslut är ju dock ganska svårt eftersom vi vanliga aldrig kommer att kunna ha en komplett bild av helheten. El vs ICE är ju ett sådant exempel. Jag landade dock i att jag tycker att elbil är bättre än fossilt, bla pga miljö, men även annat. Det har dock ingen bäring på mina beslut att flyga. Mitt flygmönster hade nog sett likadant ut om jag körde med bensin.

Ett annat exempel på hur svårt det är att välja "rätt" är att jag tidigare valde diesel istället för bensin, för det skulle ju vara bättre? Ända tills det visade sig att resultaten från tester på dieselbilar var rent fusk från flera stora biltillverkare. (Tesla var dock inte inblandade i den skandalen 😉)

Det stämmer, men då måste du också räkna med all infra som ska tillföras. Det fina med förbränningsmotorn är ju att man har med sig råvaran (nåja, men nästan) i tanken.

Elbilar är givetvis bättre åtminstone på lite längre sikt. Problemet är att batteritekniken inte är framme riktigt än. Och här i Sverige har vi ett kass elnät som negligerats i årtionden och som varit underdimensionerat även utan elbilar. Och det blev etter värre av att lägga ner kärnkraften (sorry för politik, men det är högst relevant) eftersom vi nu inte har tillräckligt många stabila, "tröga" och planerbara energikällor.

Det funkar liksom inte att sträva efter en utopi. Men det är exakt vad man gör och bara hoppas på det bästa.

--------

Utöver energifrågan är jag själv helt ointresserad av elbilar på grund av all automatik som jag inte vill ha. Finns inte på kartan att jag köper en bil med en stor blaffig pekskärm och massa skit som vill dra i ratten åt mig. Väck mig när man slipper sånt så ska jag överväga elbil. Till dess kör jag HVO i dieselbil.
Det är rätt mycket infra som krävs för bensin med ifall du missat det. Visst finns det en uppsättning redan men den kräver också löpande investeringar i fartyg, oljeriggar, hamnar, raffar, tankbilar och mackar. Rätt stora resurskrävande grejer.

Jag nekar absolut inte till att det finns gott om hycklare (och det gäller nog oavsett vilket område man tittar på). Jag tror dock att de flesta är vanliga människor som försöker göra ett så bra val som möjligt i vardagen, och livet, som det är möjligt.
Att ta sådana beslut är ju dock ganska svårt eftersom vi vanliga aldrig kommer att kunna ha en komplett bild av helheten. El vs ICE är ju ett sådant exempel. Jag landade dock i att jag tycker att elbil är bättre än fossilt, bla pga miljö, men även annat. Det har dock ingen bäring på mina beslut att flyga. Mitt flygmönster hade nog sett likadant ut om jag körde med bensin.

Ett annat exempel på hur svårt det är att välja "rätt" är att jag tidigare valde diesel istället för bensin, för det skulle ju vara bättre? Ända tills det visade sig att resultaten från tester på dieselbilar var rent fusk från flera stora biltillverkare. (Tesla var dock inte inblandade i den skandalen 😉)
Jag har inga problem med det, min kommentar gällde snarare de som gör dessa val OCH samtidigt pekar finger på andra utan att ha en aning om vilka andra val dessa andra gjort i livet (utöver att köra ICE-bil).

--------

Nä komplext är det. Och både batteriteknik och el-infra behöver bli bättre. Inget av det kommer att bli bättre utan att det finns efterfrågan. ICE-bilar har ju också blivit betydligt bättre på utsläpp och effektivitet, där har väl efterfrågan styrts av ökande oljepriser (delvis av politiska krafter) och av strängare miljökrav. Miljökraven har väl gått lite från att undvik det direkt dödliga (förbjud bly) till att minska det som ger kanske mer osynliga problem, som de som kväveoxider och koldioxid ger.

Pekskärmsproblematiken tror jag är frikopplad från vad som driver bilen. Jag inbillar mig dock att gammelindustrin är bättre på att ha knappar i bilen än nya innovativa uppstickare. Det är inte alltid en nackdel att ha 100 års erfarenhet av att utveckla bilar. Och jag är helt enig om att knappar behövs, enbart pekskärm är inte vägen framåt.

Det har exakt noll koppling till elbilar. Det du inte vill ha är en modern bil, oavsett drivmedel.

Det har exakt noll koppling till elbilar. Det du inte vill ha är en modern bil, oavsett drivmedel.
Nja, det är värre i elbilar, även om det tyvärr har börjat förstöra förbränningsmotorbilar också. Och det startade helt klart i elbilar. Nu har dock EU lagt sin feta, okunniga näsa i blöt och ställt massa krav på bilindustrin som gör i stort sett alla nya bilar ointressanta.

Detta gäller för övrigt till viss del även miljökraven. Motorerna går nu så hårt att de får skitdålig livslängd. Vad det får för miljökonsekvenser har tydligen ingen tänkt på.

Det är rätt mycket infra som krävs för bensin med ifall du missat det. Visst finns det en uppsättning redan men den kräver också löpande investeringar i fartyg, oljeriggar, hamnar, raffar, tankbilar och mackar. Rätt stora resurskrävande grejer.
Ja, men på ett lokalt plan finns redan den infran. Dessutom är den inte alls lika känslig. Att behöva köra fler tankbilar är inte svårt att lösa, medan en kraftledning som är för liten för ökad el-efterfrågan, är det. För att inte tala om de där kärnkraftverken som tar flera årtionden att bygga för att vissa somliga idoter inte fattade att vindkraft inte funkar när det inte blåser.

Tillbaka
Topp