[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag tror inte du var långt borta jag landade på 7028kr för 1500mil/år inkl. service och vinterdäck.
7600 nånting var rätt svar med nya Enyaq, service, vinterdäck, försäkring och lastnät. Jag hade först valt den gamla Enyaq och den var lite billigare. Fortfarande ett ok pris och jag ska helt klart kolla upp den som ett alternativ till ID7 eller v60/v90-hybrid.

Som xc40-ersättare är jag lite sugen på att köpa en beggad Polestar 2 eller leasa en EX30, utan att ha kört någon av dem. Men jag gissar att P2an är väldigt lik min xc40 men förhoppningsvis lite bättre på en del punkter där jag stört mig, främst:
- Ingen suv
- Bättre väghållning/krängning
- Bättre komfort

Ex30 kör Volvo rätt hårda kampanjer på nu, så den är ju ganska bra prisad. Dock inte övertygad över vissa saker, som avsaknad av förardisplay (eller vad det heter, där bakom ratten). Men det ska väl testköras innan domen faller.

Nu kommer du slippa detta "TUUUUUUT!!!!!". Får en "snällare" jingel istället.
@Makten Efter protester kommer nu vår älskade akuttuta tillbaka.

Ex30 kör Volvo rätt hårda kampanjer på nu, så den är ju ganska bra prisad. Dock inte övertygad över vissa saker, som avsaknad av förardisplay (eller vad det heter, där bakom ratten). Men det ska väl testköras innan domen faller.

Nu vet jag inte alls hur det hela funkar på EX30 eftersom jag bara sett dem från utsidan. Men det är extremt vanligt med tredjepartsdisplayer till Tesla som är till salu, oöppnade, eftersom de köpts innan bilen levererats och sen har köparen insett att de inte saknar den :-)

Nu vet jag inte alls hur det hela funkar på EX30 eftersom jag bara sett dem från utsidan. Men det är extremt vanligt med tredjepartsdisplayer till Tesla som är till salu, oöppnade, eftersom de köpts innan bilen levererats och sen har köparen insett att de inte saknar den :-)
Möjligt, men i våra nuvarande bilar som tex har navigeringskarta både i mittkonsol och bakom ratten kör jag till 95% med kartan bakom ratten. Men som sagt, det ska väl testas först. Har Tesla HUD?

@Makten Efter protester kommer nu vår älskade akuttuta tillbaka.
Underbart. Den nya ljudslingan kan säkert vara bra till mycket. Men för att uppmärksamma en bilist om pågående/akuta trafikbekymmer, not so much IMHO.

Åtminstone i början hade EX30 den underbara kombinationen av en extremt ettrig larmsignal så fort du tog ögonen av vägen tillsammans med hastighetsvisning och Navigatordisplay långt från vägen. Vad som händer då inser nog alla (utom Volvos testförare).
Gissar att de fixat det nu...

Passa på nu för snart går den i graven, V90n. Svensken är dum och vill inte åka med komfort längre. SUV ska de va.

Och Volvo fattar inte det som VAG fattat; européerna vill ha slanka kombis. Skulle det köpas en nybil utan budgetrestriktioner bleve det en Audi A6 etron för min del. Om det fanns vissa restriktioner, en id7:a.

Ja tyskarna har ju även BMW I5. Men hade jag köpt nytt idag och inte behövt fundera på pengarna hade nog en A6 etron varit en kandidat. Nu är ett nybilsköp väldigt långt borta dock, tur nog så funkar Teslan bra och uppfyller alla våra krav även nu efter 3 år och 6000 mil :-)

Ja tyskarna har ju även BMW I5. Men hade jag köpt nytt idag och inte behövt fundera på pengarna hade nog en A6 etron varit en kandidat. Nu är ett nybilsköp väldigt långt borta dock, tur nog så funkar Teslan bra och uppfyller alla våra krav även nu efter 3 år och 6000 mil :-)
Håller de så länge? Kan jag aldrig tro...

Personligen också svag för ”vanliga” kombis, så A6 etron, I5 eller id7. Men andra i familjen gillar SUV-stuket. Har nån något att säga om MB EQB 250+? På ”pappret” tycker jag den verkar vettig att flytta rumpor med. Priset också vettigt.

Underbart. Den nya ljudslingan kan säkert vara bra till mycket. Men för att uppmärksamma en bilist om pågående/akuta trafikbekymmer, not so much IMHO.
Nä, det är klart att man måste bli väckt om man sitter och halvsover eller pillar med luren medan man "kör".
Varför har man radion på om man ändå inte lyssnar?

Krav: kombi eller kombi-coupe (har hundar så sedan går bort). Snål (runt 0,5 lvg om diesel, kanske 0,65 om bensin). Rimligt bra tillförlitlighetsrykte. Ska rymma 2 vuxna, 2 barn och 2 mindre hundar.
Önskemål: dragkrok, back-kamera, automat. Köper nog egentligen helst av handlare, i alla fall om bilen är lite dyrare.
Budget: 50 000-200 000.

Jag har ganska mycket fördomar och förutfattade meningar om olika bilmärken - jag är tex lite svag för Citröen, Lexus, Honda och Alfa Romeo och ogillar tyska bilar generellt. Dessa fördomar kan jag möjligen ändra men det är inte så troligt. Jag är svag för det fult funktionella och ogillar SUVar. Här skär sig mycket i familjen då övriga vill ha en SUV. Men vi kan kompromissa oss fram till att en begagnad kombi kan duga nu i kristider.
Egentligen vet jag ju vilken bil jag vill ha - en Toyota Prius +, ful, snål, tillförlitlig och lagom storlek, men familjen vill annorlunda... Jag vill gärna ha en klen och osportig bil.
Har en laddhybrid via arbetsgivaren nu och det är ju bra, men blir för dyrt för privatköp.
Just nu velar jag mellan Citroën C5 kombi (ca 2012-2015) eller Mazda 6 kombi (senare än 2013). (Jag vet att dessa båda egentligen inte kryssar i alla mina kravrutor, men det är ändå två modeller jag gillar lite). Tonårsdottern nästan gråter för att Citroënen är så ful och det gäller ju nästan alla mellanklasskombis i hennes ögon.

Tar tacksamt emot förslag på bilmodeller - finns kanske några jag inte tänkt på som kan vara aktuella.
Ett litet sidoinslag från min sida, det kan inte vara värt att kika på en RAV4?
Generellt om Toyota kan väl sägas att det är lite som att öppna upp portarna till en gammal lada. Längst där inne i hörnet skönjas en gestalt, försiktigt går man närmare och ser genom ljusspringorna i de glesa brädorna att något faktiskt lever. Väl på plats möts man av en väldig lekamen - en gammal fjording. Man tänker väl att det inte ser så jävla roligt ut, men i takt med att bekantskapen övergår till vänskap inser man tre saker. 1. Jag är vuxen, 2. Jobbet görs sig bäst med en pålitlig följeslagare (man arbetar inte bättre under stress), 3, ration bränsle/ mängden arbete fjordingen klarar av att utföra är god.

Pros and cons:
+Vuxet val
+Bränsleekonomi
+Förvaring och utrymme
+Rykte/kvalitet(?)
+Inget överflöd
+andra,-tredje,-fjärdehandspris

-Inget överflöd
-Täta serviceintervaller
-Inbjuder inte till aktiv körning
-Vägbuller/isolering
-Andra,- tredje,-fjärdehandspris
-Älgtestet!

Ett litet sidoinslag från min sida, det kan inte vara värt att kika på en RAV4?
Generellt om Toyota kan väl sägas att det är lite som att öppna upp portarna till en gammal lada. Längst där inne i hörnet skönjas en gestalt, försiktigt går man närmare och ser genom ljusspringorna i de glesa brädorna att något faktiskt lever. Väl på plats möts man av en väldig lekamen - en gammal fjording. Man tänker väl att det inte ser så jävla roligt ut, men i takt med att bekantskapen övergår till vänskap inser man tre saker. 1. Jag är vuxen, 2. Jobbet görs sig bäst med en pålitlig följeslagare (man arbetar inte bättre under stress), 3, ration bränsle/ mängden arbete fjordingen klarar av att utföra är god.

Pros and cons:
+Vuxet val
+Bränsleekonomi
+Förvaring och utrymme
+Rykte/kvalitet(?)
+Inget överflöd
+andra,-tredje,-fjärdehandspris

-Inget överflöd
-Täta serviceintervaller
-Inbjuder inte till aktiv körning
-Vägbuller/isolering
-Andra,- tredje,-fjärdehandspris
-Älgtestet!
Nu har ju Lejon både köpt och sålt bil sen det där inlägget skrevs…

Men när det gäller RAV4 vet jag inte om jag håller med om att de två min far haft varit särskilt bränslesnåla. En del svårlösta och kostsamma fel har det varit också, bl.a. EGR-ventiler fick bytas ett antal i olika vändor på verkstad innan det blev bra och på den senaste slutade AC:n kyla när bilen bara var 5 år gammal, vilket också krävde några besök hos märkesverkstaden innan det var åtgärdat. Men ja, de verkar hålla värdet bra, antagligen en kombination av att det är en Toyota (och det i mina ögon oförtjänta ryktet de har) och att det är en suv.

Byter jobb efter sommaren och blir av med min förmånsbil. Så ska hämta ut en blå Kia EV6, från 2022 med 3700 mil på mätaren, på tisdag. Finansierat med egna pengar, så det blev en grop på sparkontot. Barnen tyckte den var fin i alla fall, och att den har bättre baksäte än Enyaqen. Nybilsgaranti i fyra år till känns tryggt.

Nä, det är klart att man måste bli väckt om man sitter och halvsover eller pillar med luren medan man "kör".
Tycker inte man ska göra något av dessa när ett fordon framförs. Men då det säkert händer bland bilförare att uppmärksamheten inte är på topp, tycker jag att den gamla ljudslingan är bra.
Vet ej. Men om man har låg volym av någon anledning, så ökar ju radion automatiskt volymen när ett trafikmeddelande är på gång. Fiffigt tycker jag.

Nu har ju Lejon både köpt och sålt bil sen det där inlägget skrevs…

Men när det gäller RAV4 vet jag inte om jag håller med om att de två min far haft varit särskilt bränslesnåla. En del svårlösta och kostsamma fel har det varit också, bl.a. EGR-ventiler fick bytas ett antal i olika vändor på verkstad innan det blev bra och på den senaste slutade AC:n kyla när bilen bara var 5 år gammal, vilket också krävde några besök hos märkesverkstaden innan det var åtgärdat. Men ja, de verkar hålla värdet bra, antagligen en kombination av att det är en Toyota (och det i mina ögon oförtjänta ryktet de har) och att det är en suv.
Jag är nog känd för att vara sen på bollen, tror jag.

Tror inte Toyota är så mycket bättre än övriga etablerade märken. Vad jag gissar är en bidragande orsak till ryktet om driftsäkerhet är att de skall servas relativt tätt och att verkstäderna därigenom får en chans att åtgärda felaktigheter snabbt efter upptäckt, gäller väl i synnerhet de första åren en bil är ny kanske.

Har haft 2 st RAV4 men aldrig några större problem mer än normalt slitage. Hade däremot en A4 där EGR-kyl, Dpf och adblue samtliga kajkade ur. Värdet av de reparationerna motsvarade 20% av nybilspriset..

Det enda man med säkerhet kan konstatera är att inköp av bruksbil till stor del handlar om att minimera förlusten i så hög utsträckning det går. Har man tur håller det ihop, har man otur går det sönder. Pengarna är brända oavsett.

Under bilresor kan samtal ske sporadiskt. Kanske kommenterar man programmet man lyssnar på, till exempel. Då kan det vara bra att uppmärksamheten styrs mot radion när den har något viktigt att säga. Känns detta rimligt?

Personligen också svag för ”vanliga” kombis, så A6 etron, I5 eller id7. Men andra i familjen gillar SUV-stuket. Har nån något att säga om MB EQB 250+? På ”pappret” tycker jag den verkar vettig att flytta rumpor med. Priset också vettigt.

Tjena!

Jag gillar den, men begagnad med dragkrok var lika lätt som att hitta en camping där ingen använder foppatofflor.

Ständigt detta behov av att uttrycka sig nedlåtande om människor med från dig avvikande åsikt. Trist.
Efter att ha pendlat 14 mil om dan i typ ett år så förbehåller jag mig rätten att hävda att folk är idioter. Du behöver inte hålla med och om något är moraliska pekpinnar om vad man får skriva, trist.

Edit: Intressant förresten att du uttrycker dig som om du känner mig eller som om vi haft nån slags konversation förut. Det har jag inget minne av. Vem är du?

Under bilresor kan samtal ske sporadiskt. Kanske kommenterar man programmet man lyssnar på, till exempel. Då kan det vara bra att uppmärksamheten styrs mot radion när den har något viktigt att säga. Känns detta rimligt?
Javisst. Jag ser inte varför det ska behövas en hysterisk mistlur för att påkalla tillräcklig uppmärksamhet.

Edit: Intressant förresten att du uttrycker dig som om du känner mig eller som om vi haft nån slags konversation förut. Det har jag inget minne av. Vem är du?

Tjena!

Nu har ju Oskar varit medlem ungefär 10 år längre än dig, så han har nog läst ganska många av dina inlägg. Om inte annat så har du citerat honom 25 gånger förr, varav fyra i gånger i denna tråden.

Tjena!

Nu har ju Oskar varit medlem ungefär 10 år längre än dig, så han har nog läst ganska många av dina inlägg. Om inte annat så har du citerat honom 25 gånger förr, varav fyra i gånger i denna tråden.
Du menar att han är en sån där som sitter och håller reda på vad andra användare tycker och skriver? Otäckt...
Hur länge han varit medlem har ju ungefär noll relevans.

Edit: Sist (en månad sen) höll vi tydligen med varandra i nån fråga. Ännu konstigare med nuvarande resonemang då.

Byter jobb efter sommaren och blir av med min förmånsbil. Så ska hämta ut en blå Kia EV6, från 2022 med 3700 mil på mätaren, på tisdag. Finansierat med egna pengar, så det blev en grop på sparkontot. Barnen tyckte den var fin i alla fall, och att den har bättre baksäte än Enyaqen. Nybilsgaranti i fyra år till känns tryggt.
Jag skaffade en sån på företagsledning nåt halvår efter trådstarten. Ny årsmodell 2023. Svart. Nu gått 5500 problemfria mil. Trevlig bil! Skulle dock inte göra om samma sak. Mest för att det känns ovärt att lägga så mycket pengar på bil helt enkelt.
En sak som kan vara av värde att veta är att bilen har helt orimligt känslig lack. Aldrig varit med om en bil som så lätt får små skador i lacken. Små repor av tvätt, massor med stenskott. Jag vet inte om en keramisk behandling kan hjälpa en sån sak? Jag skulle i alla fall överväga det om jag ägde bilen privat.

Tjena!

1750492900628.gif

Norrmännen vet vad som gäller. Tesla kör de också.

Visa bilaga 775716
Nu vara jag nära att skämta om att, när man lyckas koppla den skylten till Tesla, det sista kanske inte är ett utropstecken utan ett l som tappat lite färg.
Ser onekligen ut som det är Musk som är avbildad till höger 😬.
Men det skall jag inte göra för några blir så kränkta då.

Jag skaffade en sån på företagsledning nåt halvår efter trådstarten. Ny årsmodell 2023. Svart. Nu gått 5500 problemfria mil. Trevlig bil! Skulle dock inte göra om samma sak. Mest för att det känns ovärt att lägga så mycket pengar på bil helt enkelt.
En sak som kan vara av värde att veta är att bilen har helt orimligt känslig lack. Aldrig varit med om en bil som så lätt får små skador i lacken. Små repor av tvätt, massor med stenskott. Jag vet inte om en keramisk behandling kan hjälpa en sån sak? Jag skulle i alla fall överväga det om jag ägde bilen privat.
Meh, sån info kan du ju inte komma med nu när kontraktet redan är påkritat.

Meh, sån info kan du ju inte komma med nu när kontraktet redan är påkritat.
Menade inte att dissa bilen, den är jättebra faktiskt! Skön och bekväm att köra, snål på el, snygg tycker jag, bra baksäte. Jag känner bara nu att det inte är värt att lägga så mycket pengar på bil, oavsett hur trevlig bilen är.
Men med en begagnad blir ju pengen betydligt mindre antar jag.
Men just lackens känslighet är en grej som man förstås inte märker förrän man ägt den ett tag. Kan ju vara så att svart är känsligare än andra färger. Jag har dock förstått att fler än jag upplever lacken som väldigt känslig, därav min fundering om lackbehandling kan vara nåt som hjälper?
Var också extremt noggran med att hålla intervallet med service. Tydligen ryker garantin enl Kia om man drar över ens en kilometer på serviceintervallen. Dubbelkolla att det inte skett med din bil av föregående ägare också. (Är den köpt av handlare så borde en sån grej vara skäl att häva köpet om den sålts med löfte om fabriksgaranti.)
Läs även på om ”zombie-mode”, det har drabbat mig en gång, men vissa, ffa av årsmodell 2022 har drabbats väldigt mycket. Finns mycket att hitta i EV-6-gruppen på FB.

Jag fattade inte pressmeddelandet. Kändes som ett konstigt debattsvar på en artikel som inte fanns. Vad är det för förslag? Nya försäkringsregler? Förbud att serva sina bilar om däcken är slitna? Jäkligt oklart och sållas i min värld därmed som clickbait.

Tillbaka
Topp