[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Fast det omogna jag tänker på är att om man väljer fel kort att betala med kan det kosta 50% mer helt plötsligt. Ofta är priserna svåra att hitta.
Ja. Och att man behöver läsa det finstilta för att fatta att det ibland kostar per minut, laddhastighet, laddad energi och startavgift så om man inte pluggar på ordentligt eller betalar för abonnemang så vet man inte vad det kostar förrän när man fått fakturan. Men det kanske har blivit bättre.

Ja vad gäller smidighet är Tesla verkligen först. Det är fördelen med att bygga sitt eget nätverk och därmed kunna sätta sin egen standard.
Medan alla andra fortfarande bråkar om någon tolkning av kommunkationsfödet i Plug&Charge eller vad de gör. Fattar inte hur det kan vara svårt...

En av anledningarna till att det är smidigt och de har egna, är ju att innan fanns det inget.

Innan Tesla sa biltillverkarna att "det går inte" att bygga en bil med längre räckvidd än "kort", de hade liksom inget incitament att sluta sälja fossilt.

Tesla kunde inte vänta på att andra skulle sätta upp snabbladdare och destinationsladdare, om de ville sälja bilar.

Första bilarna såldes ju till och med med gratis snabbladdning, livet ut.

Ja. Och att man behöver läsa det finstilta för att fatta att det ibland kostar per minut, laddhastighet, laddad energi och startavgift så om man inte pluggar på ordentligt eller betalar för abonnemang så vet man inte vad det kostar förrän när man fått fakturan. Men det kanske har blivit bättre.
Varken startavgift elle laddkostnad per minut har jag någonsin drabbats av när jag laddat hemma eller i Europa, men jag har så klart inte testat alla :-). Det enda jag sett är att det ibland kostar om man står kvar när man är färdigladdad, eller kanske tom redan vid 90%. Och den parkeringsavgiften är ofta rejäl per timme. 10-15 kr/minut verkar inte ovanligt. Men det har ju ett syfte.

Varken startavgift elle laddkostnad per minut har jag någonsin drabbats av när jag laddat hemma eller i Europa, men jag har så klart inte testat alla :-). Det enda jag sett är att det ibland kostar om man står kvar när man är färdigladdad, eller kanske tom redan vid 90%. Och den parkeringsavgiften är ofta rejäl per timme. 10-15 kr/minut verkar inte ovanligt. Men det har ju ett syfte.
Jag har råkat ut för det på MER. Men det var några år sedan. Det blev ungefär dubbelt så dyrt som det uppgavs.

Lite som parkeringsappar och Stockholms stad.
På Stockholmsstads parkering ska de erbjuda "utan avgift". Easy park löste det genom att erbjuda detta på webben, inte appen.

Lite som parkeringsappar och Stockholms stad.
På Stockholmsstads parkering ska de erbjuda "utan avgift". Easy park löste det genom att erbjuda detta på webben, inte appen.
En av flera anledningar till att man väljer bort EasyPark överallt om det överhuvud taget finns alternativ.
Första bilarna såldes ju till och med med gratis snabbladdning, livet ut.
Och de bilarna har de lite smått desperat försökt bli av med :-)

En av flera anledningar till att man väljer bort EasyPark överallt om det överhuvud taget finns alternativ.
Låter ungefär som exakt samma resonemang jag och många andra har om elbilar. Man väljer bort det om det finns andra alternativ, så länge allt verkar gå ut på maximalt krångel och att blåsa kunderna.
För att inte tala om alla rymdskeppsbilar med vedervärdig design, pekskärmar och annat icke önskvärt elände. Gäller även merparten av alla nya förbränningsmotorbilar i och för sig.

------------

Ge mig en rimligt liten (<4,5 meter), lätt (<1,5 ton) och rolig (inte SUV eller "crossover") elbil utan dadda-hink-och-spade-funktioner, med riktiga vred och rattar, med snygg design och utan onödigt krimskrams som bara väntar på att gå sönder, så köper jag den gärna (om några år när den finns begagnad för att alla uppgraderingshetsare "måste" ha en ny). Om det finns möjlighet att ladda smidigt på mack utan appar så behöver den inte ens särskilt stor räckvidd.

Låter ungefär som exakt samma resonemang jag och många andra har om elbilar. Man väljer bort det om det finns andra alternativ, så länge allt verkar gå ut på maximalt krångel och att blåsa kunderna.
Nej det finns ingen likhet överhuvudtaget. EasyPark väljer man bort för att det är ett kundfientligt företag som genomför fula upphandlingar och döljer avgifter.
Elbilar väljer man bort för att den inte matchar ens behov eller man har läst på internet att de börjar brinna, dessutom måste man visst ha en app.
Om du vet någon elbilsaktör som försöker blåsa sina kunder lyssnar vi gärna, för det finns säkert.

För att inte tala om alla rymdskeppsbilar med vedervärdig design, pekskärmar och annat icke önskvärt elände. Gäller även merparten av alla nya förbränningsmotorbilar i och för sig.

------------

Ge mig en rimligt liten (<4,5 meter), lätt (<1,5 ton) och rolig (inte SUV eller "crossover") elbil utan dadda-hink-och-spade-funktioner, med riktiga vred och rattar, med snygg design och utan onödigt krimskrams som bara väntar på att gå sönder, så köper jag den gärna (om några år när den finns begagnad för att alla uppgraderingshetsare "måste" ha en ny). Om det finns möjlighet att ladda smidigt på mack utan appar så behöver den inte ens särskilt stor räckvidd.
Renault 5 är på väg åt rätt håll i alla fall. Den har till och med en fysisk knapp för att stänga av varningssystem.

Nej det finns ingen likhet överhuvudtaget. EasyPark väljer man bort för att det är ett kundfientligt företag som genomför fula upphandlingar och döljer avgifter.
Det är ju exakt det som beskrivits tidigare om laddning av elbil.

Elbilar väljer man bort för att den inte matchar ens behov eller man har läst på internet att de börjar brinna, dessutom måste man visst ha en app.
Om du vet någon elbilsaktör som försöker blåsa sina kunder lyssnar vi gärna, för det finns säkert.
Eller för att man inte tilltalas av hur elbilar fungerar i praktiken, på väldigt många plan. Det har ingenting med själva eldriften att göra. En eldrivlina är givetvis helt överlägsen en förbränningsmotor-dito.

Renault 5 är på väg åt rätt håll i alla fall. Den har till och med en fysisk knapp för att stänga av varningssystem.
Ja, det där är ju ett måste när lagstiftarna är helt brända i roten och påtvingar oss skit som ingen bett om och som försämrar säkerheten. Ska finnas en lättillgänglig knapp som kan programmeras att stänga av ALLA "hjälpsystem" utom ABS och antisladd/antispinn.

Ja, nu har vi iallafall i Stockholm bara 2 krångliga appar, ett tag hittade man en ny aktör varje gång man tog ut bilen.

Tjena!

Med utomordentligt dålig information på parkeringarna. Parkerade i Galleriangaraget i fredags och såg inte en enda skylt om hur man betalade, bara vilken zonkod som gällde. Fick gå in på Stockholms parkerings hemsida för att där hitta vilka aktörer som gäller.

Det är ju exakt det som beskrivits tidigare om laddning av elbil.
Var?
Eller för att man inte tilltalas av hur elbilar fungerar i praktiken, på väldigt många plan. Det har ingenting med själva eldriften att göra. En eldrivlina är givetvis helt överlägsen en förbränningsmotor-dito.
Då är det ju antingen att den inte matchar ens behov (finns många typer av behov) eller att man inte tilltalas av nya bilar alls.

Mazda MX-30 var ganska nära det du beskriver, är dock en SUV/cross-over. Men ingen ville ha den...

Ja, det där är ju ett måste när lagstiftarna är helt brända i roten och påtvingar oss skit som ingen bett om och som försämrar säkerheten. Ska finnas en lättillgänglig knapp som kan programmeras att stänga av ALLA "hjälpsystem" utom ABS och antisladd/antispinn.

Tjena!

Ja automatiska bromsar m.m. är verkligen skit. Utan dom hade inte den här grabben behövt byta kalsonger.

Var?

Då är det ju antingen att den inte matchar ens behov (finns många typer av behov) eller att man inte tilltalas av nya bilar alls.

Mazda MX-30 var ganska nära det du beskriver, är dock en SUV/cross-over. Men ingen ville ha den...
En bil med wankelmotor var inget seriöst försök att sälja bilar. Det var nog ett sätt att få ner utsläppen på Mazdas utbud som ju är lag på flera ställen och de råkade ha ett förråd med gamla värdelösa motorer liggande.

Du läser alltså inte ens inläggen du svarar på? Intressant.
Ledsen, men jag orkar inte länka till inlägg du rimligen bör ha läst, på denna och på förra sidan. Vissa av dem skrivna av dig själv.

Nej, det har inte med behov i teknisk mening att göra. Det har med huvudet-i-röven hos tillverkaren att göra. Saker som inte ens står i specifikationerna och ofta inte kan mätas. Jag vill ha en bil, inte en plastburk som kör mig från A till B med minsta möjliga insats från mig själv.

Vad då "dock"? Då är den ju det jag inte vill ha.

Tjena!

Ja automatiska bromsar m.m. är verkligen skit. Utan dom hade inte den här grabben behövt byta kalsonger.

Är det nu jag ska länka till massa anekdotisk bevisföring om hur automatiska bromsar kan skapa olyckor för att de gör fel?

Edit: Är man inte dum i huvudet så kan man förutse många situaioner som automatik inte kan. Jag håller i regel extremt mycket bättre marginaler när jag kör bil än 9 av 10 övriga i sina automagiska bilar. Det räcker med att använda hjärnan, men om man är ute efter att slippa det så är det säkert jättebra med "hjälpmedel".

Du läser alltså inte ens inläggen du svarar på? Intressant.
Ledsen, men jag orkar inte länka till inlägg du rimligen bör ha läst, på denna och på förra sidan. Vissa av dem skrivna av dig själv.
Jodå jag har läst och kommenterat en hel del här. Men du får gärna påminna mig om var jag skrivit om att man försöker blåsa sina kunder.
För mig är det en enorm skillnad på att aktivert försvåra (som EasyPark med avgiftsfri parkering) och att inte göra tillräckligt för att underlätta (som man kan anklaga laddföretagen för).

Nej, det har inte med behov i teknisk mening att göra. Det har med huvudet-i-röven hos tillverkaren att göra. Saker som inte ens står i specifikationerna och ofta inte kan mätas. Jag vill ha en bil, inte en plastburk som kör mig från A till B med minsta möjliga insats från mig själv.
Jag använder ordet behov i en vidare mening än hur du tolkar det.
Vad då "dock"? Då är den ju det jag inte vill ha.
Jag pekade bara på en bil som uppfyller de flesta av dina krav/behov/önskemål. Möjligen skadad av erfarenheten att jag aldrig någonsin vid något bilköp hittat en bil som uppfyllt ALLA mina krav/behov/önskemål. Man får kompromissa lite eller starta en egen biltillverkare. Men elbilar kommer nog utvecklas mer även om dina önskemål.
Edit: Är man inte dum i huvudet så kan man förutse många situaioner som automatik inte kan. Jag håller i regel extremt mycket bättre marginaler när jag kör bil än 9 av 10 övriga i sina automagiska bilar. Det räcker med att använda hjärnan, men om man är ute efter att slippa det så är det säkert jättebra med "hjälpmedel".

Håller med om att många missbrukar hjälpsystemen och litar på dem, vilket gör att man minskar marginalerna i stället för att öka säkerheten. Lätt hänt när bilen "kör själv" i nästan alla situationer. En del förare är helt enkelt idioter oavsett vilken bil (eller cykel för den delen) de framför.

Tvärtom. Det finns ganska många "destinationsladdare" för tesla.

Villkoren kanske varierar, men historiskt gav Tesla gratis laddare, som var låsta till Teslabilar, för att skynda på processen, antar jag. Åtminstone de jag har använt har dessutom varit gratis.

Visa bilaga 807450
Kikade lite på ställen jag regelbundet är på, och där var det rätt tomt (kan det stämma att det helt saknas i Visby ännu?)

Men hur är det med Teslas och "vanliga" laddare som ploppar upp på var och varannan restaurang och airbnb-stuga?
Dom fungerar men man dras in i samma appkrångel som alla andra?

Tjena!

Med utomordentligt dålig information på parkeringarna. Parkerade i Galleriangaraget i fredags och såg inte en enda skylt om hur man betalade, bara vilken zonkod som gällde. Fick gå in på Stockholms parkerings hemsida för att där hitta vilka aktörer som gäller.
En gång i tiden gick jag på EasyParks "automatisk kameraparkering". Det är bra, sa de. Smidigt, sa de.
Bara det att frun körde in på en svindyr parkering. Jag får en blipp att nu har du parkerat. Sen kör hon ut på kvällen, jag får en blipp att nu kör du ut, vi har debiterat dig 170 kr. Smidigt!
Väl hemma frågar jag frun vad hon tyckte om kameraparkering som jag hade aktiviterat. "Hade du? Jag betalade med appen".
Så vi betalade 340 kr. EasyPark accepterar (accepterade?) glatt att samma bil parkeras samtidigt på samma parkeringsplats av två olika personer med dubbelbetalning som följd.

Väldigt olika. Många går via någon av leverantörerna, man behöver då ha deras app.
En del kör eget system. Typ man kopplar in, går till receptionen och anmäler sig, och sedan laddas det.
Det som irriterar mig är dock att många tar löjligt bra betalt för destinationsladdning. 7-8 kr/kWh är inte ovanligt för 11 kW AC...
Några få har fortfarande gratis, där bor jag gärna!

Om du kan tänka dig att stretcha lite på skall-kraven så ligger Tesla Model 3 rimligt nära, tycker jag. 4694 mm, 1610 kg, lågbyggd D-segments sedan, god kvaliet/omfattande garanti, superenkel att ladda (behövs ingen app inom Tesla nätverket vilket täcker de flesta behov)... Mycket trevlig att köra, alert och direkt - och med Highland uppdateringen även god komfort (härlig fjädring/dämpning, bra säten, låg ljudnivå) och fina materialval, stundtals bättre materialval än premiumtyskarna. Mjukvara som är beroendeframkallande bra. Inget inferno av varningssignaler och symboler som i andra bilar utan rent, lugnt och tyst. Det enda du behöver stänga av är den lagstadgade varningen för överskriden hastighet, den når du enkelt med pekfingret och trycker bort direkt vid start, ungefär som man stänger av start/stopp på avgasbilar direkt vid start. Handhavandet är mycket enkelt, men möjligen behöver du vänja dig vid en supersnabb bildskärm istället för fysiska vred. Räckvidd från 534 km WLTP. Pris: från 449 900 kr, dvs som en välutrustad VW Golf eller Skoda Octavia.

Om du kan tänka dig att stretcha lite på skall-kraven så ligger Tesla Model 3 rimligt nära, tycker jag. 4694 mm, 1610 kg, lågbyggd D-segments sedan, god kvaliet/omfattande garanti, superenkel att ladda (behövs ingen app inom Tesla nätverket vilket täcker de flesta behov)... Mycket trevlig att köra, alert och direkt - och med Highland uppdateringen även god komfort (härlig fjädring/dämpning, bra säten, låg ljudnivå) och fina materialval, stundtals bättre materialval än premiumtyskarna. Mjukvara som är beroendeframkallande bra. Inget inferno av varningssignaler och symboler som i andra bilar utan rent, lugnt och tyst. Det enda du behöver stänga av är den lagstadgade varningen för överskriden hastighet, den når du enkelt med pekfingret och trycker bort direkt vid start, ungefär som man stänger av start/stopp på avgasbilar direkt vid start. Handhavandet är mycket enkelt, men möjligen behöver du vänja dig vid en supersnabb bildskärm istället för fysiska vred. Räckvidd från 534 km WLTP. Pris: från 449 900 kr, dvs som en välutrustad VW Golf eller Skoda Octavia.
Tesla är nog vääääldigt långt från de krav @Makten har på en bil, så mycket har jag nog läst av honom 😂.

Tesla är nog vääääldigt långt från de krav @Makten har på en bil, så mycket har jag nog läst av honom 😂.
Fast de skall-krav han beskriver passar väldigt bra in på Tesla Model 3. Lite behöver man stretcha på kraven om det ska bli åka av, gäller det mesta. Sådan är realiteten, men det är klart, det kanske sägs något mellan raderna som inte framkommer här.

Usch vilket appkrångel det är med elbil! Jag hatar appkrångel!

Som sagt förut, jag använder 0 laddningsappar. Jag har en app till själva bilen, men det är väl svårt att hitta en ny bil utan idag? Den styr klimatet på distans och laddningsgrejer. Öppnar den sällan, men den krånglar aldrig iaf. Jag är en humla, jag lever med elbil utan appstrul, fast det är HELT omöjligt. Jag har väl tur helt enkelt? Eller så beror det på något annat.

Fast de skall-krav han beskriver passar väldigt bra in på Tesla Model 3. Lite behöver man stretcha på kraven om det ska bli åka av, gäller det mesta. Sådan är realiteten, men det är klart, det kanske sägs något mellan raderna som inte framkommer här.
Nu skall han svara själv så klart. Men har man läst tidigare inlägg tror jag en bil utan en enda fysisk knapp, mer än till den elektriska dörröppningen, och där de glömt förardisplayen men istället har en jäääätteskärm som blinkar och visar en massa, och där man varken har blinkersspak eller en spak för att välja framåt eller bakåt, nte är en bra match till just denna köpare 😂.

Nu skall han svara själv så klart. Men har man läst tidigare inlägg tror jag en bil utan en enda fysisk knapp, mer än till den elektriska dörröppningen, och där de glömt förardisplayen men istället har en jäääätteskärm som blinkar och visar en massa, och där man varken har blinkersspak eller en spak för att välja framåt eller bakåt, nte är en bra match till just denna köpare 😂.
Jag var skeptisk till att inte ha display framför ögonen innan jag köpte min Tesla, men nu tycker jag det är mycket behagligt, särskilt vid nattkörning. Märker att mina ögon gillar det, lugnet, inget som lyser och stör, nästan som Black Panel. Jätteskärmen blinkar aldrig, tvärtom väldigt lugn och sansad grafik (tänk Apple) som dessutom inte laggar någonstans, vilket ger ytterligare lugn till upplevelsen. Jämfört med Kia och Hyundai som låter som ett tivoli när man backar eller kör framåt pga alla varningar så är Teslan tyst och städad... Blinkersspaken är tillbaka (tyvärr, tycker jag...) för att stilla oron. Att välja körläge på skärmen var jag också skeptisk till men får konstatera att det är en snabb och smdig hantering och när jag kör andra bilar, främst de med hantering via fysiskt reglage i mittkonsolen så tänker jag då-och-då att det är en mindre effektiv hantering men som så klart fungerar den också.

Jag var skeptisk till att inte ha display framför ögonen innan jag köpte min Tesla, men nu tycker jag det är mycket behagligt, särskilt vid nattkörning. Märker att mina ögon gillar det, inget som lyser och stör, nästan som Black Panel. Jätteskärmen blinkar aldrig, tvärtom väldigt lugn och sansad grafik som dessutom inte laggar någonstans, vilket ger ytterligare lugn till upplevelsen. Jämfört med Kia och Hyundai som låter som ett tivoli när man backar eller kör framåt pga alla varningar så är Teslan tyst och städad... Blinkersspaken är tillbaka (tyvärr, tycker jag...) för att stilla oron. Att välja körläge på skärmen var jag också skeptisk till men får konstatera att det är en snabb och smdig hantering och när jag kör andra bilar, främst de med hantering via fysiskt reglage i mittkonsolen så tänker jag då-och-då att det är en mindre effektiv hantering men som så klart fungerar den också.

Jag kan nästan delsponsra en Tesla till Makten bara för att få se hur han reagerar när han inser att han fått pruttkudde och lägereld i stället för växelväljare. Den glädjen blir obetalbar! 😁
449 till som lägger varsin tusenlapp så är vi hemma!

Jag kan nästan delsponsra en Tesla till Makten bara för att få se hur han reagerar när han inser att han fått pruttkudde och lägereld i stället för växelväljare 😁. 449 till som lägger varsin tusenlapp så är vi hemma!
Jaha 🙂 det förvånar mig att det så ofta fokuseras på oväsentligheterna istället för alla kloka väsentligheter. Oväsentligheterna behöver man aktivt leta fram själv om man önskar nyttja dessa och de gör inte att bilen blir sämre på något sätt. De bara finns där och spel och underhållning kommer i snart sagt alla bilar mer eller mindre, det är så billigt att lägga till, men valfritt att använda.

Kikade lite på ställen jag regelbundet är på, och där var det rätt tomt (kan det stämma att det helt saknas i Visby ännu?)

Men hur är det med Teslas och "vanliga" laddare som ploppar upp på var och varannan restaurang och airbnb-stuga?

Om jag får killgissa så har det funnits Tesla destination i Visby, men har plockats bort då det numera finns "allmänna". Så gjorde man på "min" destination när de installerade vanliga boxar.

De kräver nog alltid en app eller tagg.

Screenshot_20251211-131937.webp

Edit det går visst att swisha också

Screenshot_20251211-132512.webp

nu har jag aldrig kört en så jag kan inte svara på om den är rolig, men den första ioniq electric har bra knapp-per-vikt och är inte för stor. finns även med större batteri om man orkar släpa med 100 kg extra, laddar dock långsammare.

nu har jag aldrig kört en så jag kan inte svara på om den är rolig, men den första ioniq electric har bra knapp-per-vikt och är inte för stor. finns även med större batteri om man orkar släpa med 100 kg extra, laddar dock långsammare.

Även den gamla versionen av Hyundai Kona electric fyller de flesta kraven. Stor som en Golf, men är lite tyngre än 1500.
Gott om knappar

Ge mig en rimligt liten (<4,5 meter)
Japp
Japp
Oh ja
(inte SUV eller "crossover") elbil utan dadda-hink-och-spade-funktioner
Mja typ, den följer ju våra lagar...
, med riktiga vred och rattar,
Check
Absolut
och utan onödigt krimskrams som bara väntar på att gå sönder,
Närmare än så kommer man nog inte om du inte vill ha fönstervev. Alla elbilar har ju elstart också, så startvev saknas tyvärr.
så köper jag den gärna (om några år när den finns begagnad för att alla uppgraderingshetsare "måste" ha en ny).
Den finns begagnad under 200k utan att ha gått långt. Men vad som är tillräckligt billigt är ju en smaksak.
Om det finns möjlighet att ladda smidigt på mack utan appar så behöver den inte ens särskilt stor räckvidd.
Njae, den är väl varken bättre eller sämre än andra. Sämre än Tesla på den punkten, men Tesla faller på en del andra krav...

En av mina närmsta kollegor har en audi Q4 e-tron quattro med lilla batteriet och är missnöjd med räckvidden vintertid. Fulladdat sommartid så tar han sig tydligen maximalt 30 mil i motorvägsfart (antagligen 120 km/h) med 100% i batteriet vid start och om han då vill ladda vid 10% kvar så blir det efter 27 mil. Laddar han då upp till 80% kan han sedan åka ~21 mil till nästa laddstopp, vilket är ok. Sen kom vinter, kyla och snö vilket gör att urladdning från 80% till 10% endast ger 12 till 15 mil, jag måste fråga här där många elbilfrälsta hänger, är detta normalt?

En av mina närmsta kollegor har en audi Q4 e-tron quattro med lilla batteriet och är missnöjd med räckvidden vintertid. Fulladdat sommartid så tar han sig tydligen maximalt 30 mil i motorvägsfart (antagligen 120 km/h) med 100% i batteriet vid start och om han då vill ladda vid 10% kvar så blir det efter 27 mil. Laddar han då upp till 80% kan han sedan åka ~21 mil till nästa laddstopp, vilket är ok. Sen kom vinter, kyla och snö vilket gör att urladdning från 80% till 10% endast ger 12 till 15 mil, jag måste fråga här där många elbilfrälsta hänger, är detta normalt?
Ja det tror jag tyvärr.
MVH fd halvfrälst, numera ofrälst.

Nu kommer jag inte ihåg vad lilla batteriet hade för WLTP, men jag har drygt 500 på min Q4 med stora.
Han har nog runt 400? Låter helt normalt, kanske tom bra på sommaren. 12 mil på 70% låter iofs väl dåligt, men hans är kanske den gamla som inte hade värmepump? Skall man köra långt skall man inte köpa lilla batteriet av någon bil.
Låter ärligt talat som han är missnöjd för att han inte läste på vad han köpte...

Senast ändrad:
Audi Q4 med lilla batteriet är 51,5 kWh netto, i en SUV-kaross. Vad hade han tänkt sig? Låter som dålig behovsanalys.

Visby har stått som "Kommer snart" på kartan länge nu. Men just Gotland är ju så litet så man klarar sig helt på hemmaladding om man har det, har tillbringat veckor där med Model 3 Standard Range och enfas 10A-laddning, inga problem att fara runt hela ön. Den är dessutom platt och har max 90 km/h hastighetsgräns (eller mindre kanske?) så energiförbrukningen ligger lågt.

Det där är ju en fara med elbilar om köparen inte är insatt. Man kan höra mig vara stolt över hur långt jag kommer med min Q4 (nåja), och att den laddar snabbare än kollegans Tesla. SÅ går man och köper en Q4. Men... om den är två veckor äldre än min bil och tvåhjulsdriven ser den identisk ut men är mindre effektiv, laddar rejält mycket långsammare, har mindre batteri, saknar förvärmning, och saknar ev värmepump. En bil som ser identisk ut men är närmast oanvändbar för långresor.

Det där är ju en fara med elbilar om köparen inte är insatt. Man kan höra mig vara stolt över hur långt jag kommer med min Q4 (nåja), och att den laddar snabbare än kollegans Tesla. SÅ går man och köper en Q4. Men... om den är två veckor äldre än min bil och tvåhjulsdriven ser den identisk ut men är mindre effektiv, laddar rejält mycket långsammare, har mindre batteri, saknar förvärmning, och saknar ev värmepump. En bil som ser identisk ut men är närmast oanvändbar för långresor.
Och när man försöker kolla specar på en modern bilhemsida så står det mest hur stor pekskärm, hur många högtalare och hur blingiga fälgar den har..

Och när man försöker kolla specar på en modern bilhemsida så står det mest hur stor pekskärm, hur många högtalare och hur blingiga fälgar den har..
Nja, det man behöver står nog till stor del, men:
* WLTP måste man vara insatt för att kunna tolka (annars kanske man tror att man kommer så långt...)
* Laddhastighet anges oftast topphastighet, som är närmast ointressant.
* I bästa fall anges en tid för 20-80%, 10-70% eller liknande. Här måste man också tolka och skala med räckvidd för att kunna jämföra

Så det mesta finns, men för den insatte ointresserade finns stor risk för feltolkning.

Tillbaka
Topp