weldion
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Är det Karlshamnsverket som står och puttrar?Enl Q&A hos Svenska kraftnät kan det vara t.ex. gasturbiner och olika typer av reservkraft.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det Karlshamnsverket som står och puttrar?Enl Q&A hos Svenska kraftnät kan det vara t.ex. gasturbiner och olika typer av reservkraft.
Just nu kostar min el över 6 kr/kWh, det brukar betyda att alla reservaggregat är igång ja. Om de nu fick ordning på avtalen till slut. Kanske vi importerar också, det hamnar där i så fall?Är det Karlshamnsverket som står och puttrar?
Man kan inte ha koll på allt. 9,2% som bara kommer är väl välkommet :)Hur kommer det sig att 9,2% av elproduktionen är från ett okänt ursprung?
Nu blir det väl ännu mer OT än vanligt.
Men tyvärr finns det inga problemfria energikällor. Den som uppfinner det får nog nobelpriset i ekonomi, kemi, fysik och fredspriset samma år.
Men planerbara källor är väldigt viktigt för att få ett rimligt system. Kärnkraft är ett sådant. Även om stoppen ibland kan få en oplanerad förlängning...
Vattenkraft bidrar delvis, under rätt förutsättningar.
Solkraft och vindkraft är inte planerbara alls. OM man bara har dem kommer man köpa mycket dyr el från utlandet. Och den är sällan eller aldrig mer miljövänlig eller säkrare än vad vi själva har/skulle kunna ha.
Haha du är inte rädd om livet :)Samt att de inte bidrar till frekvens.
Vi behöver mer av allt på både kort och lång sikt, förutom solceller på hushåll.
Tyvärr kan vi inte få mer vattenkraft av någon större volym med dagens klimat (inte det jordiska alltså), det pågår några underjordsprojekt som blir intressanta när de är (om) igång.
Skrotningsbidrag för solceller snart =DSamt att de inte bidrar till frekvens.
Vi behöver mer av allt på både kort och lång sikt, förutom solceller på hushåll.
Tyvärr kan vi inte få mer vattenkraft av någon större volym med dagens klimat (inte det jordiska alltså), det pågår några underjordsprojekt som blir intressanta när de är (om) igång.
Det håller inte alla med om, bland dem organisationen Sveriges IngenjörerTyvärr kan vi inte få mer vattenkraft av någon större volym med dagens klimat (inte det jordiska alltså), det pågår några underjordsprojekt som blir intressanta när de är (om) igång.
Men när jag fått ett stort batteri installerat blir mina solceller lite bättre för sådana som dig?Samt att de inte bidrar till frekvens.
Vågenergi och annat havsbaserat som man testat borde vara hyfsat stabilt, men har väl blivit för dyrt och komplicerat?Tyvärr kan vi inte få mer vattenkraft av någon större volym med dagens klimat (inte det jordiska alltså), det pågår några underjordsprojekt som blir intressanta när de är (om) igång.
Gott? Gott gotti gott gott!Är det Karlshamnsverket som står och puttrar?
Framförallt finns det väl inget som passar i Sverige. Vi har varken vågor, tidvatten eller havsströmmar att tala om.Vågenergi och annat havsbaserat som man testat borde vara hyfsat stabilt, men har väl blivit för dyrt och komplicerat?
Det har väl gjorts försök i 20 år iaf.Vågenergi och annat havsbaserat som man testat borde vara hyfsat stabilt, men har väl blivit för dyrt och komplicerat?
Tidvattnet är det dåligt med, men vågor har vi allt. Men tyvärr kan det väl inte byggas innanför Stockholms slussar, utan det blir väl en bit utanför västkusten. Vi pratar ju inte om Hawaii-surfvågor här, utan snarare böljande hav. Och det har vi.Framförallt finns det väl inget som passar i Sverige. Vi har varken vågor, tidvatten eller havsströmmar att tala om.
Organisation och organisation, Sveriges Ingenjörer är ett fackförbund och har naturligtvis en agenda.Det håller inte alla med om, bland dem organisationen Sveriges Ingenjörer
som de skrev i en debattartikel i DN för ett drygt år sedan
"Små åtgärder kan ge oss mycket mer el från vattenkraft
Redan till 2035 kan vi nå en effektökning som motsvarar en kärnkraftsreaktor, till en bråkdel av priset.
Vi delar uppfattningen att det behövs stora investeringar i ny kärnkraft. Det kommer dock att ta tid innan den står redo. Kärnkraften kommer inte svara upp mot vårt elbehov de närmaste åren. Men det kan vattenkraften göra, eftersom den redan finns på plats och effektivisering kan ge förhållandevis stora resultat.
Redan om cirka tre–fem år kan flera av åtgärderna vara på plats. Ytterligare några år senare, år 2035, finns potential till effektökning med 1 300 MW. Detta motsvarar ungefär en färdigbyggd kärnkraftsreaktor"
![]()
DN Debatt. ”Små åtgärder kan ge oss mycket mer el från vattenkraft”
Sverige behöver mer fossilfri el, och det snabbt. Ny kärnkraft dröjer, så vad gör vi tills dess?www.dn.se
Alltså snarare en modernisering än en utbyggnad.
Jag jobbade vägg i vägg med Minesto i några år. De försöker ju lansera någon slags undervattensdrake i kolfiber som skall utnyttja strömmar. Inte ens deras egna ingenjörer som jag pratade med trodde på produkten. Deras aktie är ner 97% sedan toppnoteringen för 5 år sedan men de verkar jobba på och hoppas på nya sköna gröna bidrag.Det har väl gjorts försök i 20 år iaf.
Är det någon som lyckats göra ett system som håller över tid?
Har nu flera gånger trott att jag hamnat i https://happyride.se/forum/threads/...onstrad-infor-eldningssasongen.3705311/unreadTjena!
Det tog några sidor bakåt innan jag förstod vilken tråd jag faktiskt läser..
Hade inte hört talas om Seabased innan. Det står tydligen 34 av deras aggregat övergivna på botten utanför kungshamn som nu mera kallas "konstgjort rev". NajsSeabased höll väl på och testade i flera år med vad som beskrevs som en revolutionerande teknik, men det gick väl i konken i slutändan. Ett par bekanta ville ha mig med att investera i det hela, men jag höll mig dom tur är utanför.
Det håller inte alla med om, bland dem organisationen Sveriges Ingenjörer
som de skrev i en debattartikel i DN för ett drygt år sedan
"Små åtgärder kan ge oss mycket mer el från vattenkraft
Redan till 2035 kan vi nå en effektökning som motsvarar en kärnkraftsreaktor, till en bråkdel av priset.
Vi delar uppfattningen att det behövs stora investeringar i ny kärnkraft. Det kommer dock att ta tid innan den står redo. Kärnkraften kommer inte svara upp mot vårt elbehov de närmaste åren. Men det kan vattenkraften göra, eftersom den redan finns på plats och effektivisering kan ge förhållandevis stora resultat.
Redan om cirka tre–fem år kan flera av åtgärderna vara på plats. Ytterligare några år senare, år 2035, finns potential till effektökning med 1 300 MW. Detta motsvarar ungefär en färdigbyggd kärnkraftsreaktor"
![]()
DN Debatt. ”Små åtgärder kan ge oss mycket mer el från vattenkraft”
Sverige behöver mer fossilfri el, och det snabbt. Ny kärnkraft dröjer, så vad gör vi tills dess?www.dn.se
Alltså snarare en modernisering än en utbyggnad.
Men när jag fått ett stort batteri installerat blir mina solceller lite bättre för sådana som dig?
Vågenergi och annat havsbaserat som man testat borde vara hyfsat stabilt, men har väl blivit för dyrt och komplicerat?
Att slänga ut en 100 år gammal generator som fortfarande funkar mot något modernt tillverkat med 1 års garanti låter inte så lockande.Ja jag menade utbyggnad. Givet går det att utveckla det vi har om vi får.
Vi har fina generatorer som snurrar som är över 100 år gamla :)
Vi har inte direkt har något tidvatten att tala om kring sverige, så de vågor vi har drivs av att det blåser. Så när det inte blåst på några dagar så blir det inte mycket energi att ta vara på.Men när jag fått ett stort batteri installerat blir mina solceller lite bättre för sådana som dig?
Vågenergi och annat havsbaserat som man testat borde vara hyfsat stabilt, men har väl blivit för dyrt och komplicerat?
+1Något som lyser med en för mig uppenbar frånvaro i princip i all diskussion om energiproblemet är var och hur mycket vi kan minska vår konsumtion av energi. Genom att helt enkelt använda mindre, och/eller effektivisera nytta vs användning. Men det brukar mest provocera som ämne så se detta mest som en lite uppgiven brandfackla...
Inte bara hanMIn farfar tyckte inte det var något problem att elda med olja . Blev det för varmt var det bara att öppna ett fönster.
Finns ingen politisk vilja att minska användningen. Dessutom ökar energibehovet lavinartat. Exempelvis finns det ansökningar om att ansluta datacenter som kommer att förbruka mer energi än 20 mellanstora svenska städer bara närmsta 2 åren.Något som lyser med en för mig uppenbar frånvaro i princip i all diskussion om energiproblemet är var och hur mycket vi kan minska vår konsumtion av energi. Genom att helt enkelt använda mindre, och/eller effektivisera nytta vs användning. Men det brukar mest provocera som ämne så se detta mest som en lite uppgiven brandfackla...
Risken med fjärrvärme är ju att du är fastlåst och helt i klorna på operatören.Inte bara han
Jag var med om ett liknande fall för mindre än 20 år sedan när jag köpte ett oljeuppvärmt radhus, de dåvarande ägarna gick omkring i linne o t-shirt i februari när vi kom dit för att diskutera detaljer runt tillträde o likn.
"Vi har haft automatik men den kopplade vi ur eftersom vi vill ha varmare"
En av anledningarna till att vi köpte just det radhuset var att det skulle installeras fjärrväme och med den fick vi även ett riktigt bra reglersystem som inte enbart sparade energi utan även höjde komforten.
Hoppas att du placerade den i kontener arnas så kan du bli rökt.Men när jag fått ett stort batteri installerat blir mina solceller lite bättre för sådana som dig?
Hur många jobb tror du ansiktet genererade .Finns ingen politisk vilja att minska användningen. Dessutom ökar energibehovet lavinartat. Exempelvis finns det ansökningar om att ansluta datacenter som kommer att förbruka mer energi än 20 mellanstora svenska städer bara närmsta 2 åren.
Lokalpolitikerna jublar för dom tror det kommer att generera jobb. Det enda det genererar är högre elpriser för kommunens invånare och intäkter för Nvidia.
Qlik Sense
dashboard.tech.ec.europa.eu
Sant. Vattenfall drev på för öppna nät för ett antal år sedan men tror inte det blev nåt.Risken med fjärrvärme är ju att du är fastlåst och helt i klorna på operatören.
Även om det initialt drivs kommunalt till bra villkor, så kommer det garanterat nån kommunpolitiker i framtiden som säljer ut det. Då sitter du helt plötsligt med EON som monopolleverantör och kan inte göra ett skit när dom höjer priserna år efter år.
Och vilken energileverantör är man inte i klorna på om man inte har egen skog?Risken med fjärrvärme är ju att du är fastlåst och helt i klorna på operatören.
Även om det initialt drivs kommunalt till bra villkor, så kommer det garanterat nån kommunpolitiker i framtiden som säljer ut det. Då sitter du helt plötsligt med EON som monopolleverantör och kan inte göra ett skit när dom höjer priserna år efter år.
Har du egen skog så är du i klorna på Skogsstyrelsen/länsstyrelsen.Och vilken energileverantör är man inte i klorna på om man inte har egen skog?
Sedär. Men nån liten björk kan man säkert tjuvfälla ändåHar du egen skog så är du i klorna på Skogsstyrelsen/länsstyrelsen.
Då kommer Greta.Sedär. Men nån liten björk kan man säkert tjuvfälla ändå![]()
Har nu flera gånger trott att jag hamnat i https://happyride.se/forum/threads/...onstrad-infor-eldningssasongen.3705311/unread
Det kanske är bättre att fortsätta den här eldiskussionen där?
Du är ju i alla fall inte låst och har några olika alternativ för hur du vill fixa uppvärmningen av huset.Och vilken energileverantör är man inte i klorna på om man inte har egen skog?

Om du letar lite så borde du kunna hitta nån välhållen Toyota från runt 2000 för ca 20’.En annan sak jag tänkt på. Om man behöver en bil men inte har så mycket lösa pengar. Hur billigt kan man komma undan? En närstående köpte en Peugeot för 85 tkr. Den går fint. En annan närstående kör en Kia 2011 med 28 000 mil som bara kostat vanliga slitdelar hela sitt liv. Den borde gå för 30-40 000 kr? Hur billigt kan man komma undan? Förutsatt att det är transport 30 min a-b belt utan krav på komfort.
Jag kom senast undan med 10'.En annan sak jag tänkt på. Om man behöver en bil men inte har så mycket lösa pengar. Hur billigt kan man komma undan? En närstående köpte en Peugeot för 85 tkr. Den går fint. En annan närstående kör en Kia 2011 med 28 000 mil som bara kostat vanliga slitdelar hela sitt liv. Den borde gå för 30-40 000 kr? Hur billigt kan man komma undan? Förutsatt att det är transport 30 min a-b belt utan krav på komfort.