[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Ja jäklar, F1 är underbart i år! Däremot riktigt svårt i managerspelet, men det är ju sekundärt iofs..

Blir nog ett spännande race imorrn. Button och Vettel borde ha sparat något set däck nu från kvalet va?

Hmm. Så av de som ligger topp 4 i VM startar Vettel högst, från startruta sju. Övriga startar från ruta 10 eller bakom..

Upplagt för strid mellan Alonso och Lotusarna om segern. Tror ni Maldonado håller några poäng, eller ens kommer i mål?

Alonso tar ledningen i T1 och vinner. Minst en Lotus på pallen, eventuellt en Red Bull där också. Maldonado typ P5-P6 kanske? Han har ju visat under helgen att han är riktigt snabb på riktigt och att kvaltiden inte bara var någon one-off, men jag tror det finns andra förare i andra bilar runtom honom som är starkare i det långa loppet (höhö).

Jag hoppas verkligen få se en riktigt bra körning från Webber på fräscha däck - han har varit väldigt konsekvent hittills i år men har inte riktigt glimtat till ordentligt. Han har ju gjort riktigt fina körningar genom fältet förut och hamnat på pallen, senast från P15 till P3 förra säsongen om jag inte minns fel? Det faktum att mittfältet är helt sjukt tight i år gör det ju dock betydligt lättare sagt än gjort. Å andra sidan vann Kimi nästan i Bahrain från P11 så det är ju verkligen inte omöjligt.

Senast ändrad:
Jag har både Maldonado och Grosjean i mitt team, nu startar dom etta och trea. Ska vi tro att dom kör ihop i kurva ett? Maldonado är tyvärr fånigt aggressiv ibland. Tror han ska satsa på att komma i mål, tror lätt han kan ta topp 5 och många poäng.

Tippar Alonso eller Kimi som segrare, men det är fördel Alonso nu. Han är ruggigt stark..

Ok, jag slutar fan tippa.. för att pricka in nått lär man ju fan vara ett orakel. Men den underbaraste säsongen sen Mikas glansdagar är här så jag sörjer inte allt för mycket!

Ja jävlar, det är riktigt intressant i år.
Tänk, tänk om Raikonen kunde vinna helt skiten! Underbara tanke :) För mig var det helt osanolikt bara för 3-4 veckor sen. Nu känns det helt realistiskt!

Jag hade för övrigt Maldo och 2 Williams i mitt F1 team :) Man kan ju hoppas att Maldo går upp i pris nu med tanke på att han var minivärderad innan detta racet.

Sjukt imponerad av Maldonado idag, trodde verkligen inte att han skulle palla trycket men han bevisade mig och många andra fel. Besviken över Lotus strategi som vanligt. Bra kört som väntat av Hamilton, lite underhållning på en i övrigt sjukt tråkig bana. Kobe livade upp lite också, som han brukar.

Tråkigt med branden, hoppas det gick förhållandevis bra för alla inblandade.

Angående Schumi och Senna så måste jag ju säga att man ser Senna röra sig under inbromsning vilket måste lurat Schumi och fått honom att försöka byta sida. Eventuellt borde han lämnat mer utrymme när han knappar in på en vid den tidpunkten mycket långsammare bil men jag skulle nog inte bestraffat någon av dom om jag hade bestämt.

Någon som vågar gissa på WDC än? Jag säger Hamilton, om han fortsätter köra såhär bra så kan han nog mycket väl kompensera för McLarens tusen dumma misstag...

Senast ändrad:
Kul att Maldonado höll, kul att Kimi är on a charge och sugen på att vinna! Ser ju inte helt omöjligt ut att Kimi kan ha en chans på titeln, årets VM är vidöppet. :)

Äntligen fick jag igen lite poäng från Maldo, haft honom sen start, olikt vissa andra medgångsspelare..;) Att tippa i spelet är ju dock skitsvårt i år, tycker bara man byter runt i cirklar. Att säta en captain är inte lätt.

Hmm, om Kimi haft ett varv till på sig hade han slutat tvåa. Om han haft två-tre varv till hade han vunnit. Tog Lotus in honom för sent för byte till sista setet? Den efterkloke hemmanörden tycker nog det. :)

Grosjean är snabb och jämn också, kul för Lotus. Lotus ser ut att vara enda teamet just nu där båda förarna stabilt plockar p. Trea i konstruktörs-VM nu!

Hamilton imponerar igen, Button blek igen. Vad har hänt med däck-kungen, tappat greppet? Dock en rätt liten belöning i poäng till McL. Ska vi tro på uppryckning kommande race? Ffa Lewis har ju haft lite oflyt och inte gjort så mycket fel själv i år.

Ferrari loosar i konstruktörs-VM, dom har i princip bara en förare. Alonso tvåa, Massa 15e. Ok, han fick ett drive-through, men hade nog max kommit runt tionde ändå. Hur många race till får han? Har Ferrari råd att missa konstruktörspengarna? Nu har Lotus gått om i totalen.

Branden hos Williams, var det Schumacher som gick in och tände på Sennas bil? Ovanligt att man hör någon kalla en annan för idiot på radion. Särskilt när man själv är idioten. Han har ju alltid varit klumpig wheel-to-wheel. Hur länge orkar han hålla motivationen uppe? Han klagar på däcken hit och dit, verkar ha tappat sugen som han visade i början av säsongen.

Senast ändrad:
svalgis skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vågar gissa på WDC än? Jag säger
> Hamilton, om han fortsätter köra såhär bra så
> kan han nog mycket väl kompensera för McLarens
> tusen dumma misstag...

Jag tippar också Hamilton. Han har i princip gjort alla rätt hittills i år, om McL bara slutar klanta sig så blir han farlig.. Alonso kommer säkert vara med också, profitera på andras misstag. Han är en blodhund som har vittring.

Jag är sjukt imponerad av Hamilton - han verkar så sjukt avslappnade både på och utanför banan men är fortfarande lika snabb och eldig som han alltid varit. Igår visade han att han kan ta hand om däcken minst lika bra som någon annan också. Jag var frustrerad över honom förra säsongen men han har är verkligen the whole package i år.

Jag skulle aldrig helt räkna bort Alonso - folk skrattade åt honom när han halvvägs in i 2010 sa att han skulle bli WDC igen men i slutänden var han väl bara ett par poäng ifrån. Det är lätt att säga att Massa kör som en kratta men det är nog bara halva sanningen; Alonso är den bästa föraren overall i fältet IMHO, och han gör saker med den där halvsunkiga Ferrarin som få andra skulle klara av.

Samtidigt kan man inte räkna bort varken RBR eller Lotus heller. Underbart!

Ja iår är det grymt, som andra har sagt är Alonso många gånger i sin egen klass. Vettel och Hamilton samt Button klarar detsamma men bara med en perfekt bil.

Maldonado, Grosjean, Perez och Kobayashi tycker jag är årets raketer..fantastiskt stabilt för dem alla.

Lite synd på Mercedes då jag tycker Schumi kör riktigt bra iår men hamnar i onödiga situationer.

Westman skrev:
> Äntligen fick jag igen lite poäng från Maldo,
> haft honom sen start, olikt vissa andra
> medgångsspelare..;) Att tippa i spelet är ju
> dock skitsvårt i år, tycker bara man byter runt
> i cirklar. Att säta en captain är inte lätt.

Byta?! Det är ju som att erkänna man valde fel från början! ;)

Hade faktiskt missat den möjligheten, lika bra det kanske, byter jag så lär det ju bli som du beskriver. :)

42Hz skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äntligen fick jag igen lite poäng från
> Maldo,
> > haft honom sen start, olikt vissa andra
> > medgångsspelare..;) Att tippa i spelet är ju
> > dock skitsvårt i år, tycker bara man byter
> runt
> > i cirklar. Att säta en captain är inte lätt.
>
> Byta?! Det är ju som att erkänna man valde fel
> från början! ;)
>
> Hade faktiskt missat den möjligheten, lika bra
> det kanske, byter jag så lär det ju bli som du
> beskriver. :)

Själv hade jag honom fram till innan detta race..då han byttes mot Senna...suck..fel val :-)

Att kimmi missade 1a och andraplatsen var nog för att de körde de 2 första stinterna på de mjuka däcken. Kimi tappade mycket tid i början av loppet. Inte första gången i år som Lotus tabbar sig med däcken.

Senast ändrad:
Monaco var ju sjukt bra! Man kan ju inte undvika fundera på vad som hade hänt om regnet hade dragit in tidigare.

42Hz skrev:
> Monaco var ju sjukt bra! Man kan ju inte undvika
> fundera på vad som hade hänt om regnet hade
> dragit in tidigare.

Japp, missade vad som hände med Schumacher. Snabbast på träningen och sen åt skogen.

kave skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Monaco var ju sjukt bra! Man kan ju inte
> undvika
> > fundera på vad som hade hänt om regnet hade
> > dragit in tidigare.
>
> Japp, missade vad som hände med Schumacher.
> Snabbast på träningen och sen åt skogen.

snabbast på kvalet, han flyttades ju tillbaka 6 placeringar pga. straff från förra tävlingen, gick väll ihop med nån sen i starten och fik gå in i depån för att fixa nått. inte sett, men vill minnas att jag läst nått om det :D

Kiske skrev:
> Ok, jag slutar fan tippa.. för att pricka in
> nått lär man ju fan vara ett orakel. Men den
> underbaraste säsongen sen Mikas glansdagar är
> här så jag sörjer inte allt för mycket!

+1

jtds skrev:
> Någon som varit på Hockenheim?
> Åker dit i helgen & kollar F1 :)

Var där 2004 och kollade in när Mattias Ekström blev DTM-mästare.

Jävla skit-FIA, 20 sekunders tidstillägg för en omkörning på utsidan? Förvisso finns inte straffet "en placerings nedflyttning", men 20 sekunder känns inte proportionellt. Skit!

Äh, samma straff har getts till andra förare tidigare för precis samma grej - så var rätt väntat.
Att bara ge tillbaka en plats är inte heller rätt (då kommer ju alla chansa om det värsta "straff" du kan få är att du hamnar där du var innan). Hade det hänt tidigare så hade de hunnit ge ut en drive-through men var ju för nära målgång.

Tyckte nog Horner var värst idag som klagade på att Hamilton var osportslig som gjorde en helt laglig sak (av-varva sig), medans Horners egna Red Bull blivit klassade som olagliga av FIA samma morgon...

(Jag var och andra sidan sur på FIA för den lika korrekta, enligt regelboken, nerflyttningen av Schumacher i Monacokvalet - så jag "feel your pain") ;-)

Gött, bara 12 poäng mellan Kimi och Vettel nu! =)

Kobayashi plockade ju platser värre än Kimi idag, härligt med lite race istället för att det är avgjort innan halva säsongen.

Crossmax skrev:
> Jävla skit-FIA, 20 sekunders tidstillägg för en
> omkörning på utsidan? Förvisso finns inte
> straffet "en placerings nedflyttning", men 20
> sekunder känns inte proportionellt. Skit!

alla fyra hjul utanför banan = mot reglerna, varför ha en regel som man ändå inte blir straffad om man bryter mot den?

Crossmax skrev:
> Jävla skit-FIA, 20 sekunders tidstillägg för en
> omkörning på utsidan? Förvisso finns inte
> straffet "en placerings nedflyttning", men 20
> sekunder känns inte proportionellt. Skit!

Han fick ju ett drive thruogh-straff för den omkörningen men eftersom racet var över så fick han 20 sek tidstillägg på sluttiden vilket motsvarar den tid det tar att åka genom pit lane. Inga konstigheter med det.

Yarrick skrev:
> 2.31 sekunder pitstop!! (Och heja Sauber!)

Ja, galet! =)

Nu några år gammal men kan rekommendera att kolla på filmen Senna!

http://www.imdb.com/title/tt1424432/

MV5BMTc5MTUzOTAxMl5BMl5BanBnXkFtZTcwODQzMjg3NA@@._V1._SY317_.jpg

Albion skrev:
> Tyckte nog Horner var värst idag som klagade på
> att Hamilton var osportslig som gjorde en helt
> laglig sak (av-varva sig), medans Horners egna Red
> Bull blivit klassade som olagliga av FIA samma
> morgon...

Det är väl visserligen inte olagligt att avvarva sig själv, men så fort han har kört om ligger han och stör Vettel och bör därför omedelbart släppa förbi Vettel igen (moment 22).
Skulle väl fungera om man inte låg i rejsingspåret, men så var ju inte fallet. Vettel blev ju klart hindrad av att ligga bakom Hamilton.

> alla fyra hjul utanför banan = mot reglerna,
> varför ha en regel som man ändå inte blir
> straffad om man bryter mot den?

Hur många hade inte alla fyra hjul utanför de vita strecken ett flertal gånger?
Att hamna där gör man inte av en slump, utan att man försöker vinna tid. Det borde också straffas, även om en omkörning inte är inblandad samtidigt.

Fältprästen skrev:
> > alla fyra hjul utanför banan = mot reglerna,
> > varför ha en regel som man ändå inte blir
> > straffad om man bryter mot den?
>
> Hur många hade inte alla fyra hjul utanför de
> vita strecken ett flertal gånger?
> Att hamna där gör man inte av en slump, utan att
> man försöker vinna tid. Det borde också
> straffas, även om en omkörning inte är
> inblandad samtidigt.

Varför borde det bestraffas? Man får missa banan men man får inte tjäna på det. Framgår rätt tydligt av reglerna, "A driver will be judged to have left the track if no part of the car remains in contact with the track.
Should a car leave the track the driver may rejoin, however, this may only be done when it is safe to do so and without gaining any advantage."

Fältprästen skrev:
> Albion skrev:
> -----
> > Tyckte nog Horner var värst idag som klagade
> på
> > att Hamilton var osportslig som gjorde en helt
> > laglig sak (av-varva sig), medans Horners egna
> Red
> > Bull blivit klassade som olagliga av FIA samma
> > morgon...
>
> Det är väl visserligen inte olagligt att avvarva
> sig själv, men så fort han har kört om ligger
> han och stör Vettel och bör därför omedelbart
> släppa förbi Vettel igen (moment 22).
> Skulle väl fungera om man inte låg i
> rejsingspåret, men så var ju inte fallet. Vettel
> blev ju klart hindrad av att ligga bakom Hamilton.

Blåflagg används för att uppmärksamma en förare på att han ska låta en snabbare förare passera vid varvning. Om någon lyckas avvarva sig är den liksom definitionsmässigt snabbare än den omkörda och då gäller knappast reglerna om blåflagg i den situationen.

För dom som tittar på Sky´s F1 sändningar så kan man höra att Brundle rätt ofta är inne på det området.
Han menar att regeln ovan inte används fullt ut, utan den används bara när någon kör om utanför banan. Men den används aldrig när någon kör defensivt och lyckas hålla sin position utanför banan.

Jag får nog säga att jag är på Brundles sida och regeln borde användas oftare/mer konsekvent, inte bara när det är omkörningar inblandade.

Fältprästen skrev:
>
> Det är väl visserligen inte olagligt att avvarva
> sig själv, men så fort han har kört om ligger
> han och stör Vettel och bör därför omedelbart
> släppa förbi Vettel igen (moment 22).
> Skulle väl fungera om man inte låg i
> rejsingspåret, men så var ju inte fallet. Vettel
> blev ju klart hindrad av att ligga bakom Hamilton.

Ah, i loppet jag kollade på så körde Hamilton om Vettel och sen ifrån honom med c:a 2 sekunder, och blev sen stoppad av långsammare Alonso. Hade han varit långsammare än vettel när han låg framför hade han ju fått blåflagg. Det konstigaste i hela situationen tycker jag faktiskt var att inte Alonso bara släppte Hamilton istället för att ligga och köra defensivt som han gjorde.

Nu är ju Red Bull i skiten igen (eller uppdagats att de var i skiten i Canada) då FIA upptäckte ett olagligt "Ride Hide Adjustment" system, börjar bli lite väl mycket rök runt Rödtjurarna nu.

Tillbaka
Topp