[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Kiske skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara dryga 7 timmar kvar till lockout på
> foxsports nu. Efter det får man starta säsongen
> vid race 2.

Jag hann slänga ihop ett team i sista sekunden. Men hur gör man för att se andras team?!
Jag går in under "Leagues" & ser tolv andra team, men inga går att titta på? iPad, eller ska det vara så?

De andras lag kommer vara synliga efter första racet när poängen är utdelade. Samma sak när det kommer till byten under säsongen, de kommer inte bli synliga för andra förrän efter tävlingen är körd och poängen utdelade.

Jösses vilken utklassning av Mercedes, och i synnerhet Hamilton. Bra att det åtminstone verkar vara tight mellan Ferrari och Williams, det får väl bli säsongens behållning.

Stort manfall redan innan start.

Bottas, ryggproblem.
Magnussen, skjuten motor på uppvärmning.
Kvyat, oklara bilproblem på uppvärmning.
2x manor saknar motormjukvara.
Alonso, oklara hälsoproblem.

11 bilar i mål, bara Button utan poäng. På plussidan för McHonda så var det första racedistansen de lyckats genomföra. Synd med Kimis strul i depån. Hoppas på ett bättre spektakel i Malaysia.

Jag såg loppet utan live timing, så har inte koll på varvtidsskillnader, men Ericsson fick navigera betydligt mer trafik under loppet än Nasr, vilket säkert inverkade negativt på hans snittider. Dock bäddade han för det själv genom en undermålig kvalprestation igår, så... Riktigt imponerad av Nasr dock!

Stormogulen skrev:
> Såg inte racet, men hur mycket långsammare än
> stallkamrat Nasr var Eriksson? Var han inte väl
> långt efter?

Enligt han själv så blev det lite knas. Då han bytte bort de hårda däcken på varv 1. Sen var planen att köra på två uppsättningar mjuka resten av loppet. Så han sparade däck hela racet. Det höll inte.
Men på slutet, med tredje uppsättningen däck och lätt bil gick det riktigt fort ett tag.

Hade inte Kimi fått punka så hade han också varit på pallen.
Marcus gjorde ett nybörjarmisstag, skärpning om du ska sitta kvar i den bilen.
Men McLaren, vad håller dom på med. Alonso känns bara trött.
Kul att se nybörjarna ta för sig, verstappen och Sainz.

Kimis problem, tror jag, är att han inte har kvalat så bra de senaste åren, sen om det är materialet som inte passat bra, materialet som vart dåligt, hjärnspöken, omotivation eller en kombination av dessa eller annat är svårt att säga.
Han har ofta fått starta mitt i smeten bland hungriga unga förare som drar nytta av att han är försiktig i starten som han ju är, mycket medveten om hetsporrarna runt honom.
Tyvärr så lyckas ofta någon köra sönder Kimis bil i sin iver över att ta sig förbi eller så tappar han placeringar när han försöker undvika att bli påkörd.
Den dagen Kimi börjar kvala bättre så kommer hans resultat bli mycket bättre för i racen är han oftast mycket stabil.

Marcus blandar toppkörning med nybörjarmisstag och snart måste pendeln stanna av om det skall bli en lång karriär i F1 för honom. Förhoppningsvis stannar pendeln på toppkörning men den som lever får se.
Nasr måste han iallafall slå regelbundet om det skall bli något alls.

McLaren blir nog farliga när Honda får ordning på motorn, bilen ser rätt bra ut i övrigt och jag skulle inte bli förvånad om de börjar slåss med Williams och Redbull om ett antal lopp. Risken finns dock att de får ordning på det försent så att de poängmässigt är helt avhängda från top5 i mästerskapet.

Såg just Silverstone - det blev riktigt spännande det där! Galet bra start av Massa framförallt, men även Bottas. Blev ett kul rejs istället för en procession måste jag säga. Dagens mest otippade: att Massa var bättre än Bottas i väta/mixat.

Men i managerspelet har jag spelat dåligt i år. Läste det fel efter Monaco att jag tyckte Williams verkade tappa på Ferrari snarare än ta in, och bytte bort dom för att få in mer Merc (Rosberg). Efter det har Williams haft tre mycket bra rejs. Och förutom det har jag hållt på och skyfflat fram och tillbaka med midfield-byten, som ändå inte ger några poäng. Dåligt spelat helt enkelt, men jag skyller på hjärnskakningen.

Lite trist inte bara för mitt lag utan även för VM att Ferrari verkar stå still/tappa på Merc. Det är förvisso hyfsat bra fight mellan Lewis och Rosberg nu, men det ska ju mycket till för att Nico ska spöa honom över kvarvarande tio rejs. Hade varit kul om Ferrari blandat sig i. Oh well.

Dessutom hoppades jag att McL skulle fått ordning på grejerna tills nu, och hade satt upp mitt lag för att byta in 2x McL. Men det har ju inte direkt blivit läge än, blir lite som för Kimi att man ska inte byta till fel däck (stall) för tidigt...

Synd bara att Williams sköt sig själva i fötterna genom att inte släppa förbi Bottas i inledningen av loppet när det var klart som korvspad att han var snabbare än Massa.

Bjuder på den här läckra körningen av Seb V när han jagade ner och tog sig förbi Kimi.
https://vid.me/1n0N

Jag är lite kluven då jag inte gillar teamorder, men det hade varit bättre för Williams om Bottas kommit förbi. Å andra sidan var Bottas helt vilse i vätan senare så det hade kanske inte hjälpt ändå. Har Massa nånsin varit bättre i väta än sin teammate innan?

Vettel var riktigt bra när dropparna kom. Kimi var inte alls lika bekväm. Över huvud taget tycker jag Kimi känns lite obekväm, allt verkar inte lira och det känns som han inte har så mkt flow. Den här helgen har han ju varit bättre än Seb fram till regnet, men att lägga på Intermediates tre varv för tidigt var en chansning som inte gick hem.

Ferrari har fått det fel mer än vanligt de sista rejsen tycker jag, dom brukar inte göra missar i vare sig strategi eller depå men nu har vi sett flera såna, företrädelsevis med Kimi. Undrar om dom har kommunikationssvårigheter? Tjurig finne i uppförsbacke vs italienare som båda ska prata engelska. Synd oavsett då Kimi annars brukar sprudla i rejsen och kompensera för ibland tveksamma kvalinsatser.

Toro Rosso gick inte så bra som det verkade på FP1-3 heller. Verkligen inte. Tur man bytte in två såna! :)

Lite förvånad att Sauber inte kikade mer på de större teamen hur de gjorde när vätan kom. Tänker att Marcus låg på en riktigt bra placering (för att vara Sauber) och borde kört på en strategi för att behålla den placeringen. Lite skillnad då mot Kimi som tänkte ta en rövare och byta till intermediate och hoppas på mer regn då han ändå inte hade mycket att förlora.

Helkama raisu skrev:
> Lite förvånad att Sauber inte kikade mer på de
> större teamen hur de gjorde när vätan kom.
> Tänker att Marcus låg på en riktigt bra
> placering (för att vara Sauber) och borde kört
> på en strategi för att behålla den placeringen.
> Lite skillnad då mot Kimi som tänkte ta en
> rövare och byta till intermediate och hoppas på
> mer regn då han ändå inte hade mycket att
> förlora.

Hur vet du att Kimi tog en 'rövare'? Vad jag förstått så sa Ferrari till honom att det var bäst att stanna ute, men att han tyckte det var läge för inter. Att han däremot skall ha tagit en rövare är ju bara spekulation. Från början sa BBCs kommentatorer det men samma personer verkade inte ha information om att ferrari ville ha honom kvar ute på banan.

Sauber och Marcus i synnerhet är tbh bara klantarslen. Snacka om att pengasäcken Marcus kom med varit en förlustaffär för Sauber.

Kul med ett bra race i F1 igen.

Klart det var en rövare. Kimi såg att de andra teamen inte gick i depå och bytte då till intermediate för att förhoppningsvis få ett snabbt varv innan de andra hann byta.
Hade det fortsatt regna hade det varit en bra taktik, nu blev det inte så.

Kul race hursom. Kul att det blev lite växlingar i toppen denna gång.

Helkama raisu skrev:
> Klart det var en rövare. Kimi såg att de andra
> teamen inte gick i depå och bytte då till
> intermediate för att förhoppningsvis få ett
> snabbt varv innan de andra hann byta.

Kimi fan?

Killen är ju den som har sämst kontroll på sin bil just nu. Skulle inte förvåna mig om han var rädd för att tappa kontrollen igen. Det var rätt många som gick i depå däromkring. Hörde man dessutom på radiotrafiken så fick bottas -upprepade- gånger order om att stanna ute trots att han ville in pga att det var för halt.

Som jag ser det så gjorde Kimi en felbedömning igen.

Jag såg en intervju med Monisha Kaltenborn och det var en dubbelchansning de gjorde med Marcus. Vad jag inte fattar är varför de valde en riskfylld strategi för att försöka ta in de 20s de hade framåt istället för att bevaka Alonso bakom. Ibland måste man nöja sig och ta den poäng som erbjuds komfortabelt liksom, poängen är inte lika lätta att ta för dem längre.

Jag tycker också det var synd att Kimi inte härdade ut på torrdäcken och väntade med intermediate. Det är sällan rätt att gå på fel däck i en chansning, allra oftast är det bäst att vänta så länge man kan och alltid välja rätt däck för ögonblicket. Lite goddag yxskaft, men påfallande ofta ser man stora aktörer bryta mot den tanken. I det här fallet verkar det ju varit Kimi som antingen chansade, gjorde en missbedömning eller av ngn anledning inte tyckte bilen var körbar med torrdäck.

Kimi och Ferrari har fått tajmingen fel i kval/rejs ganska många gånger i år, och han har dessutom haft en del otur. Det är inte kul, men poängskillnaden mot Vettel är för stor. Jag gillar Kimi som rejsförare men om resultaten inte ändrar sig andra halvan av året gissar jag att han inte blir kvar i Ferrari näst år.

Då är frågan vem dom försöker få in. Bottas är väl det uppenbara svaret, eller ska Nico Hülkenberg få chansen? Han har ju blivit förbisedd ganska många gånger innan men känns som en jämn och bra rejsförare.

Kiske skrev:
> Jag såg en intervju med Monisha Kaltenborn och
> det var en dubbelchansning de gjorde med Marcus.
> Vad jag inte fattar är varför de valde en
> riskfylld strategi för att försöka ta in de 20s
> de hade framåt istället för att bevaka Alonso
> bakom. Ibland måste man nöja sig och ta den
> poäng som erbjuds komfortabelt liksom, poängen
> är inte lika lätta att ta för dem längre.

Ja, det var onödigt. Dom borde varit nöjda med 10e och en pinne efter en hyfsat lång torka. Markus har inte imponerat överlag i år men på sistone verkar han kommit igång lite och presterat bättre relativt Nasr. Den här helgen såg ju rätt bra ut fram till chansningen.

Jag är rätt övertygad om att Kimi inte kommer få förlängt. Det är inte bara dålig tajming/otur som ligger bakom hans poängskillnad mot Vettel. Det är en hel del oprofessionalism/dålig racing också; spinnen i kanada, kraschen med alonso mm. Även om han sätter några bra varv och ofta kör riktigt bra delar av loppen så räcker det inte när han gör för många misstag och i slutändan inte är en poängko. Hade Kimi varit stabilare så hade andraplatsen i konstruktörsmästerskapet varit en no-brainer.

Roligast hade varit -imo- ifall Verstappen eller Sainz får chansen i Ferrari. Då kan det bli riktigt kul ;p

PicNews150624.jpg

http://sniffpetrol.com/category/picturenews/

Sen nån sist skrev i den här tråden har Kimi fått förlängt, och även Marcus. Som lite i skyundan spöat Nasr tre rejs i rad nu.

Hur som helst: Spa. Levererar alltid bra rejsing och straffar den som inte sätter upp sin bil för sektor 1.

Hur otippat är det inte att få se både RB och Toro Rosso susa om den halaste low drag-bilen av dom alla, Williams? Dels måste Renault skruvat upp motorerna lite men sen hade ju Williams ett riktigt sopigt rejs. Dåliga starter på båda (nu "manuella"), och på nåt obegripligt sätt har de gett bilen för dålig toppfart så de är sitting ducks. Kass. Sen sätter de på lite olika däck på Valteris bil, kass. Valteri som för övrigt körde som en påse gele där ute, inte försvarade nånting och kändes som han inte hade nåt där att göra. Jag hade tippat att dom skulle vara näst bästa team här, men det var dom verkligen inte. Jag skyller allt på att jag bytte in Bottas och Williams för denna bana, vilket naturligtvis fick till följd att dom underpresterar grovt. Bitterheten.. ;)

Ferrari tycker jag tänkte lite underligt när de riskerade en DNF/Punka för att få tredje plats ist för att safea en fjärde, de extra 3p lär ju inte hjälpa ändå mot Merc och han är rätt ensam trea i förar-VM.

Desto roligare då med Grosjean som VERKLIGEN förtjänade det där podiet! Starkt kval, sen växellådesstraff följt av en rejäl uppkörning. Kul att se.

Även Kvyat och Verstappen var kul att se. Max omkörning på yttern var nog rejsets snyggaste, och definitivt den ballsigaste.

Westman skrev:
> Ferrari tycker jag tänkte lite underligt när de
> riskerade en DNF/Punka för att få tredje plats
> ist för att safea en fjärde, de extra 3p lär ju
> inte hjälpa ändå mot Merc och han är rätt
> ensam trea i förar-VM.

Jag fattar för mitt liv inte det här resonemanget. På vilket sätt riskerade de en punka? Det är ren och skär (Pirelli)katastrof om man ska behöva förvänta sig att däcken ska explodera om man försöker tänja ut stinten. Vad man kan, och bör, räkna in i riskanalysen är huruvida greppnivån kommer sjunka till den grad att tredjeplatsen inte går att försvara, inte att däckhelvetet säger pang i 320 knyck. Och Vettel hade tredjeplatsen säkrad, Grosjean hade aldrig närkontakt uppför Kemmelrakan där omkörningen hade kunnat ske. Strategin funkade med andra ord, så när som på en riktig skitprodukt i form av Pirellis däck.

Westman skrev:
> Ferrari tycker jag tänkte lite underligt när de
> riskerade en DNF/Punka för att få tredje plats
> ist för att safea en fjärde, de extra 3p lär ju
> inte hjälpa ändå mot Merc och han är rätt
> ensam trea i förar-VM.

Jag tycker du förklarar precis varför dom chansade på podiet?
I princip är konstruktörstävlingen klar redan för #1 och #2. Förar VMs tredjeplats likaså. Så den enda dom inte kan gambla med (mer) är Kimi.

Några fler poäng ger inga $$$, en podieplats är värt massor.

Edit: Dessutom måste man nog fan ge Pirelli en känga igen, eventuellt hela F1. Nog fan skall man väl kunna köra en klassisk bana som Spa utan explosionspunka. Hade man inte haft kommunismupphandling på däcken hade man ju kunnat förhandla med sin däcksleverantör men nu blir det lite så att F1 tillåter Pirelli bestämma över stallets taktik mer än vad stallet själva kan göra.

Senast ändrad:
underscore skrev:
> Edit: Dessutom måste man nog fan ge Pirelli en
> känga igen, eventuellt hela F1. Nog fan skall man
> väl kunna köra en klassisk bana som Spa utan
> explosionspunka. Hade man inte haft
> kommunismupphandling på däcken hade man ju
> kunnat förhandla med sin däcksleverantör men nu
> blir det lite så att F1 tillåter Pirelli
> bestämma över stallets taktik mer än vad
> stallet själva kan göra.

Ja att göra däck som exploderar innan de blir ohållbart långsamma är helt vansinnigt.

Senast ändrad:
Riktigt skoj att F1 "lever" igen, man har nästan glömt bort hur kul det är när flera olika bilar tampas om att vinna. Trenden i singapores träning pekade på att Ferrari och RB skulle kunna utmana Mercedes på long run pace, men jag vågade nog ändå inte tro att dom skulle skåpa ut dom i kvalet också. Riktigt spännande race!

Virtual safety car dock, tycker jag känns som ett fiasko. Varje gång dom försökt använda den har dom ju fått deploya den riktiga efter ett tag ändå. Varför klarar dom inte att ligga och cirkla på en viss target lap time?

Jäkla pajasartat när en åskådare tar sig in på banan. I Singapore gissar jag att han får nån form av kännbart straff, men han ska väl vara glad att han överlevde. Ren tur för racingen att den säkerhetsbilen inte påverkade alltför mycket. Eller var det den när Marussia inte fick fram meddelandet att dom skulle o-varva sig själva? Blev rätt svettigt där ett tag.

Bara jag som ledsnat på McLarens gnäll på Honda? Det är ju inte så att resten av bilen är bra heller, kylningen är underdimensionerad, växellådan krånglar (den är väl McL-utvecklad?) och dom saknar helt enkelt aerodynamiskt och mekaniskt grepp. Även om Honda-motorn vore i Merc-klass tippar jag att dom skulle tampas med Williams, RB, Lotus och Force India om plats 4-10 typ. Dom levererar helt enkelt inte och har inte gjort på flera år nu. Lite självkritik och omorganisation vore nog bättre än hög svansföring i det här läget. Nästa år lär de ju tappar sjukt mycket inkomst då de nu ligger nia(!) i konstruktörs-VM och ärligt talat ser jag inte hur de ska få mer än några ströpoäng på resterande banor.

I managerspelet böljar det fram och tillbaka och har blivit riktigt spännande med många på ungefär samma poäng. Resultaten de sista rejsen har gått mer i linje med vad jag tippat så det känns för egen del lite bättre än det gjort tidigare rundor.

Westman skrev:
> Riktigt skoj att F1 "lever" igen, man har nästan
> glömt bort hur kul det är när flera olika bilar
> tampas om att vinna. Trenden i singapores träning
> pekade på att Ferrari och RB skulle kunna utmana
> Mercedes på long run pace, men jag vågade nog
> ändå inte tro att dom skulle skåpa ut dom i
> kvalet också. Riktigt spännande race!

Det var det nog få som gjorde. Vettels pole-varv var något utöver det vanliga också, bland de bästa jag sett.

> Virtual safety car dock, tycker jag känns som ett
> fiasko. Varje gång dom försökt använda den har
> dom ju fått deploya den riktiga efter ett tag
> ändå. Varför klarar dom inte att ligga och
> cirkla på en viss target lap time?

Någong gång vill jag minnas att man kört VSC endast och sedan släppt fältet, så nog är det ett verktyg som kan användas på ett bra sätt. Men fortsätter man att först deploya VSC och därefter SC så kommer ju VSC att, precis som du skriver, framstå som ett mindre lyckat koncept. Man får helt enkelt bli bättre på att bedöma incidenterna från början och välja rätt mellan double yellows, VSC och SC.

En skitregel som måste avskaffas är däremot att varvade förare får passera kön och jaga ikapp fältet ett varv. Farligt, tidskrävande och orättvist.

> Jäkla pajasartat när en åskådare tar sig in
> på banan. I Singapore gissar jag att han får
> nån form av kännbart straff, men han ska väl
> vara glad att han överlevde. Ren tur för
> racingen att den säkerhetsbilen inte påverkade
> alltför mycket. Eller var det den när Marussia
> inte fick fram meddelandet att dom skulle o-varva
> sig själva? Blev rätt svettigt där ett tag.

Rossis radio pajjade halvvägs in genom loppet, så han fick akldrig meddelandet att han fick köra om SC. Hur mycket SC påverkade loppet är svårt att veta, men man kan konstatera att Red Bull (och särskilt Danny Ric) aldrig fick chansen att spela ut några strategiska kort mot Vettel då SC-perioderna sammanföll med en ganska utkristalliserad 2-stoppsstrategi.

> Bara jag som ledsnat på McLarens gnäll på
> Honda? Det är ju inte så att resten av bilen är
> bra heller, kylningen är underdimensionerad,
> växellådan krånglar (den är väl
> McL-utvecklad?) och dom saknar helt enkelt
> aerodynamiskt och mekaniskt grepp. Även om
> Honda-motorn vore i Merc-klass tippar jag att dom
> skulle tampas med Williams, RB, Lotus och Force
> India om plats 4-10 typ. Dom levererar helt enkelt
> inte och har inte gjort på flera år nu. Lite
> självkritik och omorganisation vore nog bättre
> än hög svansföring i det här läget. Nästa
> år lär de ju tappar sjukt mycket inkomst då de
> nu ligger nia(!) i konstruktörs-VM och ärligt
> talat ser jag inte hur de ska få mer än några
> ströpoäng på resterande banor.

Ja, lite komiskt blir det när växellådan havererar på båda bilarna och Button dessförinnan hade ett 40-sekundersstopp i depån. Hondan är absolut inte bra, men PU'n är nog inte det enda delen av teamet som behöver förbättras.

Årets F1 är avgjort, det enda som återstår nu är Happy ligan.
Jag är mycket nöjd med mina avslutande byten. Ligger några enstaka poäng bakom Sverker bara. Westman verkar ha bytt bort sig.
Min plan är all-in Merc tills säsongen är slut, nu när dom dippade i pris lite under hösten så verkar det ha vart det vinnande vapnet.

I övrigt så vet jag inte vad som hänt med en av mina personliga favoriter, räkan, han signum var ju att alltid ta sig i mål och sakta men säkert plocka poäng. Nu verkar han helt tappat känslan och brakar in i sin landsman helt omotiverat varje helg...

Jag slutade 5a och det får jag väl vara nöjd med, snöpligt bara att jag inte lyckades klämma mig in i top100.
banditf1 och Teamsmurf hade en hård kamp där banditf1 gick in i sista racet med ledning men Teamsmurf gick förbi och vann med 2 ynka poäng, all heder till er!

Jag hade för mycket hjärta i laget från början. Var tvungen att chansa på slutet och tappade såklart ännu mer. Oddsen att Mercedes inte skulle vinna loppen var ganska krassa.

Typiskt att Sverker (smurfelaget) skulle ta mig mina banditer i sista omgången.
Gjorde bytet till all in merc i rätt tid, jag trodde det skulle vara fler som gick på det spåret efter att det gått lite knackigt (relativt sett) efter sommaren.
Rosberg kostade ju mindre än Vettel ett tag.

Men det verkar som att jag och Sverker var ganska ensamma om det draget och det vann vi på i längenden.
19e totalt, inte så illa.

Själva racen på slutet var ju rena defintionen av mellanmjölkstråkiga.

Så där. Då var man med.
I år ska jag se till att slå Sverker :)

Om man ska gå på något från testerna så ser det ju ut att vara ganska mycket status quo från förra året.
Kanske kanske att Ferrari plockat in lite på prestanda sidan, men på bekostnad av tillförlitlighet. Mercan ser ju skottsäker ut i år...

Tillbaka
Topp