(OT) Dockan bortklippt, rasism?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker nog att du uttrycker dig ovanligt
> högtidligt i kväll, Atlas!

Jag är faktiskt lite stolt själv! I kväll kan jag ju omöjligtvis bli missförstådd?

En rasistisk bild?
http://jestersden.com/images/ent/monthly/2012/12/2_accidental-racism01.jpg
Då är DU nog rasist. Antingen så ser du 9 personer eller så ser du 8 personer och en neger.
Med Disneys film svagt i minnet så kommer jag inte på något som skulle nedvärdera svarta eller judar.
Reagerar man negativt på stora läppar eller krokiga näsor så borde man kanske se över sin egen rasism. Stereotyper är väl inte fel så länge det inte är nedvärderande?
Däremot så tycker jag att många Hollywood filmer och serier målar upp svarta som korkade, högljudda gapphalsar med ett otal bokstavssjukdomar. Nu pratar vi moderna stereotyper. Bröderna Wayans ligger bakom mycket som borde uppröra mer. White Trash är ett imitt tycke ett väldigt rasistiskt uttryck.
Ibland låter det som "som svarta eller mexare, fast vita". Varför poängterar man att det är vita? Är det för att i vanliga fall så är det alltid icke vita som är trash och att man måste specificera att det är just vita?

Till Disneys försvar. Dom är rädda om sitt varumärke och tar ett beslut som vilket företag som helst hade tagit med lite självbevarelsedrift. Vilket beslut hade ni tagit om det var era pengar det handlade om?

Atlas skrev:
> Jag är rädd att det här kommer gå dig över
> huvudet (eller du vill ialla fall ge den bilden)
> men: Inom retoriken diskuterar man gärna
> fokusförflyttningar och målbilder. Du försöker
> här utmåla mig som fjärmad och osaklig i
> diskussionen för att jag använder ett adekvat
> men akademiskt språk. Själv framhäver du din
> position som enkel och lättfattad. Det syftar
> till att flytta fokus från det jag skriver till
> hur jag skriver det och har som mål att få de
> som inte förstår vad jag skriver att hålla med
> dig. I sak brister det dock, du har nämligen inte
> uttryckt en åsikt. Försök igen.
>
> För enkelheten skull kan du svara på frågan:
> Kommer du eller dina barn att sakna ett par
> sekunder av tydligt rasistisk/antisemistisk humor
> på julafton? Om svarat är ja, varför?
>
> (att du inte uppfattat de sagda sekunderna som
> rasistiska eller antisemitiska har inte med saken
> att göra, de är givna stereotyper som båda de
> facto är skapade av propagandamaskiner med ett
> enkelt syfte. Det tror jag ingen här motsäger)

Och igen ... Du låter som en amerikansk tv-pastor som har ett rätt svar för precis allt, och som dina undersåtar häftigt applåderar.

Det enda jag gör är att tydliggöra din härskarteknik (eller med dina egna ord, ett adekvat akademiskt språk). Målsättning givetvis att neutralisera den. Inget annat. I sakfrågan i sig kan jag inte svara, min familj följer inte Kalle på julafton.

Bra skrivet av dig Atlas!

Kan dock inte förstå att denna icke-diskussion ändå blivit en diskussion. Inte mig emot att man diskuterar rasism, det är bara ett sundhetstecken. Men när det är uppenbart en nidbild från kolonialtiden så upphör för mig förståelsen, för att skapa en diskussion runt berört ämne.

Atlas: Du ser stereotyper överallt. Gäller alla folkslag. Har tanken inte slått dig att Disney ville ha en julverkstad där barn från andra kulturer skulle få vara delaktiga? Det är väl bara "överklassbimbon" som blir förlöjligad om man ska vara petig.
Inte mer stereotyper än man ser idag. Samtidigt så skulle kanske några reagera på att tomten bara gjorde leksaker till västerländska barn.

Har väldigt svårt att tro att Walt Disney ville stöta sig med den judiska populationen (han jobbade trots allt med flera stycken som t.ex. bröderna Sherman). Tvivlar att anti-semetism låg honom varmt om hjärtat. För övrigt så var Walt Disney extremt involverade i sina skapelser och den enda propagandamaskinen som kom i närheten av hans verk var han själv.
Song of the South har råkat ut för samma censur av Disney pga att folk kan uppfatta den som rasistisk, inte pga att den skulle vara det. Här kan man välja om man vill se en film som förskönar slaveri eller en film som framställer en svart man som en människa som alla andra.

Frågan är om man hela tiden ska censurera vårt förflutna.

PeaceDog skrev:
> Snälla patten, förklara nidbild. Karikatyr kan
> jag smälta, men nidbild?
> För att vara en nidbild så ska den vara gjord
> för att kränka någon.
> Att DU blir kränkt hör inte hit. Krävs nog mer
> än bara din personliga åsikt.
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum
> b/7/70/Wien_NHM_Venus_von_Willendorf.jpg/250px-Wie
> n_NHM_Venus_von_Willendorf.jpg
> En nidbild också?

Det är förmodligen enbart jag som blivit kränkt...och spelar det någon roll om det bara är JAG? Om du sedan gör en liten historisk research så är det inte svårt att se kopplingen till min tankegång. Du kan ju kolla det medan jag sover. Ha en trevlig natt!

Atlas skrev:
>
> För enkelheten skull kan du svara på frågan:
> Kommer du eller dina barn att sakna ett par
> sekunder av tydligt rasistisk/antisemistisk humor
> på julafton? Om svarat är ja, varför?
>
> (att du inte uppfattat de sagda sekunderna som
> rasistiska eller antisemitiska har inte med saken
> att göra, de är givna stereotyper som båda de
> facto är skapade av propagandamaskiner med ett
> enkelt syfte. Det tror jag ingen här motsäger)

Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större?

Om du inte ser att du använder flera olika former av härskarteknik i det du skrivit ovan och i tidigare inlägg är det dig som denna diskussionen går över huvudet. Ditt sätt att hota folk till att "fort som fan" producera "rätt" åsikt är bara jävligt smaklöst.

Du verkar vara så full av ditt elitistiska själv att du tror att din argumentation blir bättre än andras för att du kan göra referenser till det akademiska och uttrycka dig akademiskt. Du har helt missat att tidigare skribenter har upplyst dig om att du argumenterar på ett sätt som utestänger andra åsikter, du har redan inledningsvis etablerat "sanningen" att de som inte tycker som du är rasister.

Jag tycker därmed att du använder ett sätt att argumentera som inte är respektfullt, konstruktivt eller förenligt med ett demokratiskt samtal på något sätt. Det är inte heller förenligt med den konstruktiva diskussion som är ett mål inom akademin. Därmed kan jag inte se att du egentligen bidrar till något här även om du tror det när du håller högmässa för de rättrogna. Helt oavsett den fråga du argumenterar kring ger den vilja till åsiktslikriktning och tro på absolut sanning som du ger uttryck för uppfattningen att du endast företräder inskränkthet, vilket är ironiskt och sorgligt med tanke på vad tråden faktiskt handlar om. Det kan ju noteras att åsiktslikriktning och en frånvaro av ifrågasättande av etablerad norm var en faktor som möjliggjorde mordet på judarna, vilket du säkert redan vet eftersom du har rört dig i akademiska kretsar. Ditt verk i denna tråd är att du lägger ett lock på en diskussion som hade kunnat vara konstruktiv, och tillräckligt många sådana lock är i mina ögon ett hot mot det demokratiska samhälle jag vill leva i.

När det gäller ämnet har jag två frågor, som jag ärligt skulle vilja få besvarade för att förstå dig. Är leksakerna per definition rasistiska för att de är mörkhyade/för att de liknar judar? Vad spelar 1930-talets "propagandamaskin" för roll för hur dagens julfirare uppfattar vad de ser på TV - är det inte ett inkonsekvent argument att hänvisa till dåtida referensramar när den relevanta frågan för strukturellt förtryck idag är hur vi idag uppfattar och tolkar vad vi ser på TV?

Min personliga (och enligt dig förstås osanna) uppfattning är att jag aldrig har skrattat åt den svarta dockan av det skälet att den skulle vara en neger, jag har inte ens brytt mig om eller sett dockans hudfärg som en relevant variabel att fästa uppmärksamhet vid. Jag har heller aldrig reflekterat över att dockan med skägg skulle föreslälla en jude. Utifrån min referensram erkänner jag inte din "sanning", men jag är förstås öppen för att diskutera samhällsfrågan utifrån ett vidare perspektiv än mitt eget ego.

Jag fattar inte riktigt. Disney har tagit bort en pyttedetalj ur en jättegammal film, för den minimala risken att någon ska ta illa upp, och de ska förlora pengar. Vad är problemet?

Den här scenen i "Kalle Ankas fotografiska expedition" där Kalle skjuter med kulspruta mot arapapapapapapapapapapadea-fågeln som har varit bortklippt i många år (om den ens någonsin har funnits med i julversionen av filmen?), kommer Disney kanske lägga tillbaka den som kompensation?

Eller blir det ytterligare en halv minuts reklam för den senaste Disneyfilmen i slutet?

/Orolig Kalle Anka-tittare

Man får inte avbilda någon med överdrivna karaktärsdrag, eller göra övergripande generaliseringar såvida det inte rör sig om vita män.

Och eftersom jag påpekar detta är jag bara ytterligare ett bevis på den vita mannens lättkränkthet och vår medfödda strukturella rasism.

Så löjligt. Fram med mer pepparkaksgubbar och svarta dockor.

JAG GILLAR OLIKA!

Jag kommer inte att sakna de där bortklippta sekunderna...men ställer mig ändå frågande (inte kränkt eller upprörd märk väl) om all gammal litteratur med förgångna synsätt ska omskrivas? Jag tänker på Tintin, Huckleberry Finn, böcker som övrrdriver finnars supande och knivfäktande osv.

Jag har inget svar...bara en fråga.

Fattar inte varför det är så upprörande. Finns ju gott om smygrasism inbäddat i de gamla "traditionerna" så det känns ju bara bra att det rensas upp. Vi lever i en global värld och det är dags att komma fram från sitt gömställe under stubben. Bra att någon GÖR någonting.

Edit:
Äh, orkar inte.
Klipp bort dockan och sluta gnäll!

Senast ändrad:
Disney verkar dock fortsätta att stödja alla företag som använder barnarbete i sin produktion. Det enda rätta är att klippa bort tomtenissarna också.

Sen tycker jag att Lady och Lufsen återspeglar lite väl stereotypa könsroller, bort med den också.

Tjuren Ferdinand, är det verkligen ok, i arbetslinjens Sverige att få sitta och bara lukta under en korkek när alla andra anstränger sig. Nej, bort med den också.

Ska vi verkligen uppmärksamma julen på TV med tanke på att vi har religonsfrihet i Sverige. Jag tycker att det bara ska vara nyheter ock kriminalfilmer som vanligt och att allt som kan skapa känslor ska klippas.bort.

Lillskeden skrev:
> Jag är kränkt, har bara inte kommit fram till av
> vad än. Jag återkommer.

Jag är tydligen duktig på att kränka vita män. Vill du att jag skall kränka dig så att du vet vem du skall rita dig emot sen? I all välmening alltså :)

Det roligaste är de som är så kränkta att av att det tas bort 30-talsstereotyper att de vill fortsätta ta bort saker!

Men, för att bygga på vad en vis man sade igår, de som är mest Kränkta över "PK-samhället" borde väl vara glada att slippa se negrer och kineser på självaste julafton?

Bra potential för [dölj användarens inlägg] i den här tråden.

jesster73 skrev:
> Jag fattar inte riktigt. Disney har tagit bort en
> pyttedetalj ur en jättegammal film, för den
> minimala risken att någon ska ta illa upp, och de
> ska förlora pengar. Vad är problemet?

Världens mest lättkränkta generation svenskar - som är de enda som ser på Kalle Anka på julafton för de gjorde de när de var barn - tycker att allt skall vara som förr.

Ojdå. Du frågade vad som var problemet. Nej, då vet jag inte.

Maken till skitnödig diskussion.

Fokusera på verkliga problem istället för på några löjliga tecknade figurer i en film från en annan tidsera. Lägg er kraft på att ifrågasätta exempelvis varför arbetsgivare ogärna anställer Ali, Mustafa eller Mohammed. Där har vi ett réellt problem som verkligen får ödesdigra konsekvenser.

De här gamla Disneyfilmerna kommer knappast få barn att se negrer, judar eller blondiner som vare sig bättre, sämre, löjligare, mindre värda eller någonting annat såvida de åsikterna inte redan planterats av föräldrar och den närmaste omgivningen.

Den ständiga besattheten att leta efter saker som eventuellt kan kränka någon börjar likna den sjuka hets som finns i USA där föräldrar tror att det springer våldtäktsbenägna satanistpedofiler i varje buske. Spänn av, coola ned er och dra ut pinnen ur röven för helvete.

Jag har en liten fråga till er som tycker att det är fel att plocka bort judedockan. Kan ni förklara för mig varför man sedan 40-talet nästan verkar ha slutat med den stornästa judekarikatyren i mainstreammedia?

För judar förekommer ju fortfarande ofta i mainstreammedia, så det har man ju inte slutat med.

Mike the bike skrev:
> Maken till skitnödig diskussion.

> Spänn av, coola
> ned er och dra ut pinnen ur röven för helvete.

Håller med, Disney plockar bort några scener som dom tror kan anses stötande. Som dessutom varit in och ut i filmen tidigare. Det förstör tydligen alla svenskars jul....skitnödigt var ordet.

Senast ändrad:
Heja Atlas!

För den som nödvändigtvis måste ha stereotypa nidbilder av olika folkslag för att kunna fira en riktigt mysig familjejul rekommenderas i år "Der evige Jude". Passar bra till knäck och "det var bättre förr".

Detta är ett symbolprojekt skapat av och för lattehumanister.

Jag tror att man kan säga att strukturell diskriminering existerar. Dock tror jag att den bild som ges av den i det svenska offentliga samtalet är mycket bristfällig och förenklad. Fiendebilderna är nästan lika förenklade som de man använde då man under efterkrigstiden skulle beskriva "den onde kommunisten" i USA. Detta beror antagligen på den fruktansvärda konflikträdsla som präglar den svenska offentligheten. För många ja-sägare har fått alltför stort utrymme och deras uttalanden bemöts med alltför stor respekt.

Hur går det med protestbrevet till Disney? Ser fram emot att se argumenten radas upp.

När jag läste rubriken blev jag nyfiken på varför någon skulle klippa bort Tille. Men tråden verkar handla om nåt jag inte bryr mig om...

Ja tack det skulle uppskattas. Då slipper jag gå omkring och vara förvirrad hela dagen.

Atlas skrev:
> Lillskeden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är kränkt, har bara inte kommit fram till
> av
> > vad än. Jag återkommer.
>
> Jag är tydligen duktig på att kränka vita män.
> Vill du att jag skall kränka dig så att du vet
> vem du skall rita dig emot sen? I all välmening
> alltså :)

Kör en tur i södra Mississippi och fråga lokalbefolkningen om vad de blir kränkta av.
Annars är filmen The Help ganska belysande om amerikanska hembiträdens åsikter rörande sina "arbetsgivare".

Allmän fråga.
Hur klassas eller vad kallas den process där vissa människor sitter och tittar på saker och bestämmer att det som visas är kränkande för andra människor? Jag har inga problem med att någon som känner sig kränkt anmäler att så är fallet. Men när någon bestämmer sig för att en sak kan kränka någon annan och "offret" är helt oförstående så uppstår en något märklig situation. Framförallt är "pepparkaksproblematiken" helt obegriplig. Var jag mörkhyad skulle jag inte bli kränkt av pepparkakor förrän nån kom och försökte skydda mig mot dem. Om det hände skulle personen som "skyddar" går rakt in på min UFO-lista.

Miss Lycka skrev:
> Kör en tur i södra Mississippi och fråga
> lokalbefolkningen om vad de blir kränkta av.

Ateister och bögar?

Hasse#7 skrev:
> Allmän fråga.
> Hur klassas eller vad kallas den process där
> vissa människor sitter och tittar på saker och
> bestämmer att det som visas är kränkande för
> andra människor? Jag har inga problem med att
> någon som känner sig kränkt anmäler att så
> är fallet. Men när någon bestämmer sig för
> att en sak kan kränka någon annan och "offret"
> är helt oförstående så uppstår en något
> märklig situation. Framförallt är
> "pepparkaksproblematiken" helt obegriplig. Var jag
> mörkhyad skulle jag inte bli kränkt av
> pepparkakor förrän nån kom och försökte
> skydda mig mot dem. Om det hände skulle personen
> som "skyddar" går rakt in på min UFO-lista.

Dels vet du inte ifall någon har anmält att de blir kränkta och dels så är du troligtvis inte mörkhyad och har erfarenheter av den situationen?

TBone skrev:
> Jag är kränkt över att folk tittar på Disney
> på tv på julafton. Vill man se tecknat så finns
> det överallt i dagens medielandskap. Skärp er
> för fan!

+1

Miss Lycka skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Allmän fråga.
> > Hur klassas eller vad kallas den process där
> > vissa människor sitter och tittar på saker
> och
> > bestämmer att det som visas är kränkande
> för
> > andra människor? Jag har inga problem med att
> > någon som känner sig kränkt anmäler att så
> > är fallet. Men när någon bestämmer sig för
> > att en sak kan kränka någon annan och
> "offret"
> > är helt oförstående så uppstår en något
> > märklig situation. Framförallt är
> > "pepparkaksproblematiken" helt obegriplig. Var
> jag
> > mörkhyad skulle jag inte bli kränkt av
> > pepparkakor förrän nån kom och försökte
> > skydda mig mot dem. Om det hände skulle
> personen
> > som "skyddar" går rakt in på min UFO-lista.
>
> Dels vet du inte ifall någon har anmält att de
> blir kränkta och dels så är du troligtvis inte
> mörkhyad och har erfarenheter av den situationen?

Hursomhelst blir det märkligt. Jag är lång och smal, om jag ser en en lång och smal seriefigur så blir jag inte kränkt även om det är en karikatyr. Tycker du att man skall ta bort figuren om jag anmäler att den kränker mig? Vem tror du jag skulle bli irriterad på om nån ställde sig och höll för den långa smala karikatyren på varje bild i en serie när jag läser. Tecknaren eller den som håller för?

Hasse#7 skrev:
> Allmän fråga.
> Hur klassas eller vad kallas den process där
> vissa människor sitter och tittar på saker och
> bestämmer att det som visas är kränkande för
> andra människor? Jag har inga problem med att
> någon som känner sig kränkt anmäler att så
> är fallet. Men när någon bestämmer sig för
> att en sak kan kränka någon annan och "offret"
> är helt oförstående så uppstår en något
> märklig situation. Framförallt är
> "pepparkaksproblematiken" helt obegriplig. Var jag
> mörkhyad skulle jag inte bli kränkt av
> pepparkakor förrän nån kom och försökte
> skydda mig mot dem. Om det hände skulle personen
> som "skyddar" går rakt in på min UFO-lista.

Vissa kallar det politisk korrekthet. Har även hört begreppen åsiktsföreträde, indignationsrättighet och kränkthetsprivilegie. På senare tid har begreppet moralisk desinficering, renhetsiver och åsiktspastörisering bubblat upp. Lite kopplat, men inte omedelbart direkt applicerbart, hänger det säkert ihop med twitterelit och åsiktsgeneratorer i en ganska snäv medieelit i stockholm också. Kärt barn har många namn.

Grupperna har hittills varit feminister (företrädda av elitfeminister från DN och universiteten), vissa grupper med sexuell tillhörighe och vissa grupper med etnisk tillhörighet. Fler lär komma. Fenomenet är nog en naturlig effekt av ett samhälle i utveckling. Personligen tror jag att fler och fler bara stänger av och inte orkar lyssna. Typ att man byter kanal när Debatt sätter igång. Jag tror personligen att denna typ av argumentationstekni, med alltför kraftigt utvecklad retoritk, snarare gör viktiga diskussioner, mindre demokratiska.

Det är lättast att inte förstå något när man sitter högst upp i pyramiden! Då slipper man ta ställning till om man ska göra något åt de orättvisor som finns...det kan ju bli jobbigt om man måste reflektera över sådana insikter!

Det är min åsikt och ingen påtvingad sanning....

Hasse#7 skrev:
> Hursomhelst blir det märkligt. Jag är lång och
> smal, om jag ser en en lång och smal seriefigur
> så blir jag inte kränkt även om det är en
> karikatyr. Tycker du att man skall ta bort figuren
> om jag anmäler att den kränker mig? Vem tror du
> jag skulle bli irriterad på om nån ställde sig
> och höll för den långa smala karikatyren på
> varje bild i en serie när jag läser. Tecknaren
> eller den som håller för?

Det är skillnad på om man sparkar uppåt eller nedåt.

Edit: Eller som i ditt exempel (mer eller mindre) i sidled.

Senast ändrad:
Jag tycker att dom ska klippa bort dvärgrna ur Snövit. Dom gör parodi av och driver med kortväxta människor, typ mollo.

Jag är kort, vit man med invandrarbakgrund och är så jävulskt kränkt! Framförallt av folk som använder ordet "diskurs", det är dn-skitnödigt om något.
Och folk som cyklar ifrån mig såklart, INTE ok!

Jag tillbringar många timmar i veckan året om med folk från hela världen. Detta både i arbetet och privat. Vi trivs tillsammans och uträttar bra och roliga saker. Jag försöker bara vara realistisk och ha respekt för andra människor på samma sätt som jag vill ha deras respekt. Hittills funkar det för oss men det är garanterat inget som kommer visa sig som ett facit eller den sanna vägen på ett forum. Troligast är att det tolkas ihop till en bild av mig som inte är jag.

Edit: Glömde lägga till att jag har invandrarbakgrund med en utländsk förälder och jag har haft hemspråksundervisning i skolan.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp