Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
>
> För enkelheten skull kan du svara på frågan:
> Kommer du eller dina barn att sakna ett par
> sekunder av tydligt rasistisk/antisemistisk humor
> på julafton? Om svarat är ja, varför?
>
> (att du inte uppfattat de sagda sekunderna som
> rasistiska eller antisemitiska har inte med saken
> att göra, de är givna stereotyper som båda de
> facto är skapade av propagandamaskiner med ett
> enkelt syfte. Det tror jag ingen här motsäger)
Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större?
Om du inte ser att du använder flera olika former av härskarteknik i det du skrivit ovan och i tidigare inlägg är det dig som denna diskussionen går över huvudet. Ditt sätt att hota folk till att "fort som fan" producera "rätt" åsikt är bara jävligt smaklöst.
Du verkar vara så full av ditt elitistiska själv att du tror att din argumentation blir bättre än andras för att du kan göra referenser till det akademiska och uttrycka dig akademiskt. Du har helt missat att tidigare skribenter har upplyst dig om att du argumenterar på ett sätt som utestänger andra åsikter, du har redan inledningsvis etablerat "sanningen" att de som inte tycker som du är rasister.
Jag tycker därmed att du använder ett sätt att argumentera som inte är respektfullt, konstruktivt eller förenligt med ett demokratiskt samtal på något sätt. Det är inte heller förenligt med den konstruktiva diskussion som är ett mål inom akademin. Därmed kan jag inte se att du egentligen bidrar till något här även om du tror det när du håller högmässa för de rättrogna. Helt oavsett den fråga du argumenterar kring ger den vilja till åsiktslikriktning och tro på absolut sanning som du ger uttryck för uppfattningen att du endast företräder inskränkthet, vilket är ironiskt och sorgligt med tanke på vad tråden faktiskt handlar om. Det kan ju noteras att åsiktslikriktning och en frånvaro av ifrågasättande av etablerad norm var en faktor som möjliggjorde mordet på judarna, vilket du säkert redan vet eftersom du har rört dig i akademiska kretsar. Ditt verk i denna tråd är att du lägger ett lock på en diskussion som hade kunnat vara konstruktiv, och tillräckligt många sådana lock är i mina ögon ett hot mot det demokratiska samhälle jag vill leva i.
När det gäller ämnet har jag två frågor, som jag ärligt skulle vilja få besvarade för att förstå dig. Är leksakerna per definition rasistiska för att de är mörkhyade/för att de liknar judar? Vad spelar 1930-talets "propagandamaskin" för roll för hur dagens julfirare uppfattar vad de ser på TV - är det inte ett inkonsekvent argument att hänvisa till dåtida referensramar när den relevanta frågan för strukturellt förtryck idag är hur vi idag uppfattar och tolkar vad vi ser på TV?
Min personliga (och enligt dig förstås osanna) uppfattning är att jag aldrig har skrattat åt den svarta dockan av det skälet att den skulle vara en neger, jag har inte ens brytt mig om eller sett dockans hudfärg som en relevant variabel att fästa uppmärksamhet vid. Jag har heller aldrig reflekterat över att dockan med skägg skulle föreslälla en jude. Utifrån min referensram erkänner jag inte din "sanning", men jag är förstås öppen för att diskutera samhällsfrågan utifrån ett vidare perspektiv än mitt eget ego.