[OT] Elbil Skatteregler

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Elbil Skatteregler
calmbay sa:
Man inser rätt snabbt att det är många yngre utan egen familj, kanske precis flyttat hemifrån och som har fått sitt första jobb när man läser denna tråd. Humoristisk, känner igen många resonemang från mig själv för 20 år sen. Många här inne som tror de har en egen åsikt men bara speglar sina föräldrars.

Har man sagt A... Vilka personer avser du?

[OT] Elbil Skatteregler
thomaslundstrom sa:
calmbay sa:
Man inser rätt snabbt att det är många yngre utan egen familj, kanske precis flyttat hemifrån och som har fått sitt första jobb när man läser denna tråd. Humoristisk, känner igen många resonemang från mig själv för 20 år sen. Många här inne som tror de har en egen åsikt men bara speglar sina föräldrars.

Jag som hade gissat att få är under 70?

[OT] Elbil Skatteregler
thomaslundstrom sa:

Tjena!

Undrar det också, tycker inte det är direkt något inlägg i tråden som tyder på en 20-åring som precis flyttat hemifrån.
Han kanske menar mina men då har han fel, började arbeta för 23 år sedan och flyttade hemifrån för 20 år sedan.

[OT] Elbil Skatteregler
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:

Tjena!

Undrar det också, tycker inte det är direkt något inlägg i tråden som tyder på en 20-åring som precis flyttat hemifrån.
Han kanske menar mina men då har han fel, började arbeta för 23 år sedan och flyttade hemifrån för 20 år sedan.

Jag misstänker att jag kan vara 70-åringen. Men jag är 52.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Kneecap sa:
thomaslundstrom sa:

Tjena!

Jag misstänker att jag kan vara 70-åringen. Men jag är 52.
Ändå en hedervärd ålder. (Och snäppet äldre än jag)

[OT] Elbil Skatteregler
840776E9-B9C7-4C2C-82CD-CF7590E69B78.jpeg

Verkar ju smutt. Om de får det att funka vill säga.

[OT] Elbil Skatteregler
[OT] Elbil Skatteregler
Många av de som tänkt ut lista lösningar på ickeproblem är samma typ av människor som kommer på att starta en kickstartarter på cyklar med 8-kantiga hjul....

[OT] Elbil Skatteregler
kais01 sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
salle sa:

Tillåt mig att tvivla....

Låter både konstigt och onödigt.

det kommer nog efterhand portabla power banks som man kan ha i skuffen till elbilen. eller möjlighet ladda en elbil från en annan.

i holland har jag läst att man tänker sig parkerade elbilar till att lagra hushållsel.

Fullt rimligt. En bil med uttag 230V enfas för att köra maskiner eller kaffebryggare vore också bra. Att buffra och jämna ut nätet med batteribankar i och utanför bilar kommer ganska säkert hända.

[OT] Elbil Skatteregler
Rolig tråd :)
Har själv bestämt att ersätta en av våra bilar med elbil 2020. Förbeställt Polestar 2 som ska levereras är det sagt under 2020 får ju dra 1500kg och 500km wltp bor i villa så ladda e ju lugnt, har 3km till arbete. Sommarstugan 50km. Åker till Sthlm och lite cykeltävlingar, då man behöver ladda. Klart man Känner sig oklar hur laddstolp infrastrukturen ska styras upp.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
kais01 sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
salle sa:

det kommer nog efterhand portabla power banks som man kan ha i skuffen till elbilen. eller möjlighet ladda en elbil från en annan.

i holland har jag läst att man tänker sig parkerade elbilar till att lagra hushållsel.

Fullt rimligt. En bil med uttag 230V enfas för att köra maskiner eller kaffebryggare vore också bra. Att buffra och jämna ut nätet med batteribankar i och utanför bilar kommer ganska säkert hända.

extramonterad generator för 240v och tror jag även trefas på hantverkarbilar finns ju sedan många år tillbaka. finns bara plats är en sådan förhållandevis lätt att montera parallellt med den vanliga generatorn. lämpligt användningsområde förutom elmaskiner är t ex 240v takmonterad tillbehörs kombinerad ac och värmepump i husbil eller och husvagn.

[OT] Elbil Skatteregler
kais01 sa:
Hasse#7 sa:
kais01 sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
salle sa:

extramonterad generator för 240v och tror jag även trefas på hantverkarbilar finns ju sedan många år tillbaka. finns bara plats är en sådan förhållandevis lätt att montera parallellt med den vanliga generatorn. lämpligt användningsområde förutom elmaskiner är t ex 240v takmonterad tillbehörs kombinerad ac och värmepump i husbil eller och husvagn.

Det känns ganska säkert mysigare med en kopp kaffe från en tyst elbil än en från ett tilläggsaggregat på en fossilbil som står och surrar med usel verkningsgrad. Kan ha fel men tror inte det.

[OT] Elbil Skatteregler
Har man nöjet att få åka och jobba denna morgon kan man ju visa en logg från en laddhybrid. Livslångt har den dragit 1,6l/100km. Hade jag haft den sen ny hade 1,2l/100km varit troligare.
Edit: Åker färja när jag fotograferar, inte under färd.

IMG_20191228_055827.jpg

Senast ändrad:
[OT] Elbil Skatteregler
Gano sa:
Beställde den där elbilen idag på leasing 3 år. Kia e-Niro med 64 kWh batteri och 150 kW motor (204 hk).

Det funkar säkert med lite planering. Jag kan ju ladda hemma.

Vad landade det på för kostnad för företaget och så? Har eget AB och är lite sugen själv på e-Niro, men har inte tagit steget att prata med någon leasingfirma eller så än.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Har man nöjet att få åka och jobba denna morgon kan man ju visa en logg från en laddhybrid. Livslångt har den dragit 1,6l/100km. Hade jag haft den sen ny hade 1,2l/100km varit troligare.
Hur är liter/km-siffran framräknade?

[OT] Elbil Skatteregler
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
En relaterad fråga, tas det ingen som helst hänsyn till elförbrukning och hur den är producerad vid beräkning av utsläpp enl ex.vis WLTP-cykeln? Blir ju ganska missvisande och vilseledande om det inte görs.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
kais01 sa:
Hasse#7 sa:
kais01 sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
salle sa:

Det känns ganska säkert mysigare med en kopp kaffe från en tyst elbil än en från ett tilläggsaggregat på en fossilbil som står och surrar med usel verkningsgrad. Kan ha fel men tror inte det.

ja att puttra på tomgång är ingen hit. kaffekokare finns dock för 12 volt, och hantverkarna och vi andra har idag tillgång till bra maskiner med egna medföljande batterier. men önskas just 240 volt finns ju bra inverters att köpa. på en elbil finns ju gott om kräm bakom såvitt det finns ett vettigt säkrat uttag.

[OT] Elbil Skatteregler
GoranS sa:
Hasse#7 sa:

En mätare för el kontra körsträcka. En mätare för bensin kontra körsträcka. Hur tycker ni jag skall definiera WLTP? Kommer lätt 10km på 2kWh på el. Bensin och försiktig körning 0,5l/mil bensin. Ganska bra för en tvåtonsklump. Tankade 28 liter i morse, innan tankade jag 16 Augusti när vi tog hem Fiaten från Gävle. Notera att den gått 14000mil (utan märkbar batteridegradering). I morse var det -4 och då kommer jag bara 46 äkta km av 50km till jobbet krävs en skvätt bensin alltså. Jag är nöjd. Den är bara fyrsitsig så det är en fördel med utflugna barn.

[OT] Elbil Skatteregler
Så det är alltså en ren bensinförbrukningssiffra och inte något försök att inkludera elförbrukning via någon form av omräkning.

[OT] Elbil Skatteregler
GoranS sa:
Så det är alltså en ren bensinförbrukningssiffra och inte något försök att inkludera elförbrukning via någon form av omräkning.

Nä så är det ju. Men det går ju alltid läsa av elmätaren på laddstationer hemma. Dock så missar man alla uteladdningar då och har man dessutom flera elbilar som delar laddbox så blir det svårt att uppskatta totalförbrukningen. Men 1,0 till 1,8 kWh per mil är nog spannet ungefär. Låg fart låg förbrukning. Över 100 km/h och det drar iväg. Kanske blir bra när de sänker maxfarten på motorvägarna....

[OT] Elbil Skatteregler
Vid det här laget så kunde Sverige haft en meny av alternativa energiformer, men inskränkta politiker har lagt alla äggen i den klimatångestframkallade desperationskorgen. Vi kunde odlat och framställt bio och syntet bränslen så vi hade varit oljeoberoende. Det hade varit smart klimatpolitik. Nu tvingar man fram lösningar som varken är grundade i resursbehov eller kostnader.

[OT] Elbil Skatteregler
json88 sa:
Vid det här laget så kunde Sverige haft en meny av alternativa energiformer, men inskränkta politiker har lagt alla äggen i den klimatångestframkallade desperationskorgen. Vi kunde odlat och framställt bio och syntet bränslen så vi hade varit oljeoberoende. Det hade varit smart klimatpolitik. Nu tvingar man fram lösningar som varken är grundade i resursbehov eller kostnader.

Elbilen är grundad i resursbehov och kostnader. Det är sannolikt bättre att använda biobränsle (med rening) för att koka vatten till ånga och driva en elturbin som matar nätet till elbilar, än att driva ottomotorer med enskild ineffektiv rening.

Angående elförbrukning/10km på elfordon (på ett ungefär) och försiktig körning (hastighetsbegränsning och inte över 90km/h)

Liten bil,
Sommar 1-1,5 kWh
Vinter 1,2-1,7 kWh

Mellanbil
Sommar 1,2-1,7 kWh
Vinter 1,7-2,0 kWh

Stor bil
Sommar 1,7-2,0 kWh
Vinter 2,0-2,5 kWh

En liter fossilt bränsle är ca 9 kWh

Ungefär 4,5 kWh/10km

[OT] Elbil Skatteregler
Spacekitty sa:
Vilken elbil ska jag ha om jag vill ha ut som minst 30 riktiga mil med ACn igång på sommaren och med cykel på ställ baktill?

Har du fått något svar? Om inte. Normalsträckor när det inte är 30 mil? Hur stor bil? Takräcke? Maxpris? Äga eller leasa?

[OT] Elbil Skatteregler
[OT] Elbil Skatteregler
Oooh sa:
Gano sa:
Hej

Har beslutat mig för elbil på leasing i firman (fåmansföretag), det skulle passa mig ganska bra. Förmånsvärdet är så lågt så man kan lika gärna betala fullt förmånsvärde och använda bilen även privat.... Rätt svårt att förstå skatteregler ibland tycker jag.....

Men är de verkligen så förmånligt att köpa den via företaget vs köpa privat?

Är själv intresserad men blir inte klok på "kalkylen". Min senaste (nuvarande) bil blev en begagnad bensin som jag köpte privat, där jag istället får ersättning för mina körda mil.
Hur jag än räknade blev de billigare.

...Jag antar att du äger företaget oxå

Jo, jag äger företaget.

Om jag betalar fullt förmånsvärde (2300/mån) så innebär det att företaget ökar sin vinst som jag sedan kan skatta och få ut. I verkligheten kostar det ca 40% av 2300 = 920/mån, förutsatt att man har bilen minst 100 mil i tjänsten och att upplägget uppenbart inte är en nolltaxeringskonstruktion, men det är det inte. Jag betalar (mycket) skatt i Sverige.

Sedan kommer nästa intressanta regel. Om man betalar drivmedlet själv så kan man ta ut 9,50 kr/mil i skattefri milersättning. Jag kör kanske 180 mil/månad, och då blir det 180 X 9,50 = 1720/mån skattefritt minus verklig kostnad som är typ 300 ? Och vips är den verkliga kostnaden för bilförmånen utraderad.

Och sedan får jag en bil som går att använda privat. Som går asbilligt. Jag får hålla körjournal bara, men det har jag vana på sen många år.

Sedan kommer effekten på företaget som blir lägre driftskostnader och ökad vinstmarginal. T ex så är ju drivmedlet gratis då jag tar det privat och milersättning mot kund blir helt plötsligt en vinstkälla. Skatten blir lägre och servicen (leasingen) billigare. Jag slipper jobba ihjäl mig för att ha råd med bil i företaget.

Man kan fundera på om elbilarna utvecklas så snabbt att andrahandsvärdet blir skit, men det tror jag inte. Elbilar med batterier på ca 60-65 kWh kommer nog att vara åtråvärda på begagnatmarknaden då de klarar 40 mil på fulladdat batteri.

Elhybrid är bra, men inte så bra som el. Inte i mitt fall ska tilläggas.

[OT] Elbil Skatteregler
Gano sa:
Och sedan får jag en bil som går att använda privat. Som går asbilligt. Jag får hålla körjournal bara, men det har jag vana på sen många år.

Tjena!

Körjournal är ju busenkelt med en obd/gps-puck idag. Bara att klicka i i telefonen vilken resa som är vad när man gjort den.

ooms sa:
Ställ baktill betyder dragkrok, och då är visst listan ganska kort verkar det:
https://autonytt.se/elbilar-med-dragkrok-hela-listan/

Nja, det finns bra lösningar för ställ på bakluckan, det finns även fästen för cykelställ som monteras ungefär som en dragkrok, dessa får man sätta på vilken bil som helst. Prius har det t.ex. som originaltillbehör.
Det går att montera en vanlig dragkrok med en påsvetsad mutter också, vilket gör att den inte är en dragkrok i lagens mening, om man vill använda valfritt ställ.

[OT] Elbil Skatteregler
Kneecap sa:
Gano sa:

Tjena!

Körjournal är ju busenkelt med en obd/gps-puck idag. Bara att klicka i i telefonen vilken resa som är vad när man gjort den.

ooms sa:
Ställ baktill betyder dragkrok, och då är visst listan ganska kort verkar det:
https://autonytt.se/elbilar-med-dragkrok-hela-listan/

Nja, det finns bra lösningar för ställ på bakluckan, det finns även fästen för cykelställ som monteras ungefär som en dragkrok, dessa får man sätta på vilken bil som helst. Prius har det t.ex. som originaltillbehör.
Det går att montera en vanlig dragkrok med en påsvetsad mutter också, vilket gör att den inte är en dragkrok i lagens mening, om man vill använda valfritt ställ.

Något sånt nästan dragkroksaktigt finns till Ampera. Jag är dock en av få som äger ett takräcke från Thule som passar.

[OT] Elbil Skatteregler
Hasse#7 sa:
Spacekitty sa:
Vilken elbil ska jag ha om jag vill ha ut som minst 30 riktiga mil med ACn igång på sommaren och med cykel på ställ baktill?

Har du fått något svar? Om inte. Normalsträckor när det inte är 30 mil? Hur stor bil? Takräcke? Maxpris? Äga eller leasa?

2x1 mil jobbpendling. 4-6 mil på helgen. Den får gärna vara liten, det enda jag behöver lasta är cyklar baktill på ställ (inte dra släp), inget på taket, inga älgar eller vildsvin i skuffen. Prisdetaljen & äga/leasa kommer kanske mer efter att man hittat rätt sort enligt kraven. Men känns onödigt att köpa en stor Tesla.

[OT] Elbil Skatteregler
Spacekitty sa:
Hasse#7 sa:
Spacekitty sa:

2x1 mil jobbpendling. 4-6 mil på helgen. Den får gärna vara liten, det enda jag behöver lasta är cyklar baktill på ställ (inte dra släp), inget på taket, inga älgar eller vildsvin i skuffen. Prisdetaljen & äga/leasa kommer kanske mer efter att man hittat rätt sort enligt kraven. Men känns onödigt att köpa en stor Tesla.

En hybrid annars? Niro PHEV finns med drag och klarar ju i stort sätt dina vardagsresor.

[OT] Elbil Skatteregler
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:
En hybrid annars? Niro PHEV finns med drag och klarar ju i stort sätt dina vardagsresor.

Det kanske är en lösning. Bara 55 mm längre än min Hyundai.

Det är en trevlig bil. Kört och smidig, men gott om plats för folk. Att bagageutrymnet blir lite klent är väl oundvikligt, men det fungerar.

Enda irriterande är att den inte stänger av backsenorer automatisk när cykrlhållaren eller släp är monterat. Korkat - bilen VET att det sitter något på kroken så varför begriper den inte det....Glömde Jag att säga att den slår på sensorna automatiskt.... I-lands problem, men störande.

[OT] Elbil Skatteregler
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Bengt-re sa:

Det kanske är en lösning. Bara 55 mm längre än min Hyundai.

Det är en trevlig bil. Kört och smidig, men gott om plats för folk. Att bagageutrymnet blir lite klent är väl oundvikligt, men det fungerar.

Enda irriterande är att den inte stänger av backsenorer automatisk när cykrlhållaren eller släp är monterat. Korkat - bilen VET att det sitter något på kroken så varför begriper den inte det....Glömde Jag att säga att den slår på sensorna automatiskt.... I-lands problem, men störande.

Min Hyundai i30 fungerar på samma sätt, så det är jag van vid, men visst är det irriterande.

[OT] Elbil Skatteregler
Björn Gillberg verkar dock inte alltför övertygad av nuvarande globala elbilstrend.

Enligt honom skulle Greta ha släppt ut mindre CO2 under sin 800-mila resa i USA med Arnold Schwartzeneggers fina elbil med en vanlig sketen VW Golf TDI, allting inräknat.

Och att den som kör 100% elbil i Sverige 20 000 mil idag genererar cirka 0,6 gram plutonium. Som troligen ska slutförvaras under Forsmark och där man fortfarande är osäker på hur bra långtidskalkylerna verkligen är. Avfallsproblemet är fortfarande inte löst, utan ligger fortfarande på vänt.
Men det är verkligen en jättefin vattenbassäng de har i Forsmark 30 meter under markytan, där all den här skiten så småningom hamnar. Det finns fortfarande ledig plats kvar i den, så än så länge flyter det ju på berömvärt smidigt och utan öppna protester.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak, är Gillbergs slutsats.

[OT] Elbil Skatteregler
jonja sa:
Björn Gillberg verkar dock inte alltför övertygad av nuvarande globala elbilstrend.

Enligt honom skulle Greta ha släppt ut mindre CO2 under sin 800-mila resa i USA med Arnold Schwartzeneggers fina elbil med en vanlig sketen VW Golf TDI, allting inräknat.

Och att den som kör 100% elbil i Sverige 20 000 mil idag genererar cirka 0,6 gram plutonium. Som troligen ska slutförvaras under Forsmark och där man fortfarande är osäker på hur bra långtidskalkylerna verkligen är. Avfallsproblemet är fortfarande inte löst, utan ligger fortfarande på vänt.
Men det är verkligen en jättefin vattenbassäng de har i Forsmark 30 meter under markytan, där all den här skiten så småningom hamnar. Det finns fortfarande ledig plats kvar i den, så än så länge flyter det ju på berömvärt smidigt och utan öppna protester.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak, är Gillbergs slutsats.

Det var oväntat att du är Amish. Hur i hela friden lyckades du göra ett inlägg?

Tillbaka
Topp