(OT) - Elfråga, jordat eluttag i taket?

Bullabus skrev:
-------------------------------------------------------
> Prophet skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Uttaget på bilden ser ut som ett jordat
> lamputtag
> > för kron. alltså det finns två separata
> > tändningar. Inte så vanligt nu för tiden då
> > man inte sätter upp så många kronor i hemmen
> nu
> > för tiden.
> >
> > A
>
> Håller med dej. "Vanliga" kronuttag utan jord är
> mer vanliga då man inte har behövt jorda
> kristallkronor osv som de egentligen är tänkta
> för. Tycker du gör klokt i att inte peta i elen
> och särskilt då du inte har nödig kännedom
> samt inte är anläggningsinnhavare.

Det där med anläggninginnehaveriet är viktigt- och kanske en knivig fråga. Många brf tillämpar en ordning där föreningen frånskriver sig ansvaret- eller överlämnar ansvaret- för anläggning efter mätare eller huvudbrytare medan brfinnehavaren ju i juridisk mening fortfarande är hyresgäst, och alltså i samma anda inte gärna kan vara innehavare. Finns det någon sakförare här som kan utreda den frågan?

Fö håller jag helt med Bullabus.

Pfaff skrev:
-------------------------------------------------------
> Koppla jord, den grön/gula i stiftet märkt med
> en jordpil, den blåa i brunnen märkt N ( det
> står präglad i plasten intill kopplingspunkten)
> och sen gissa dig fram till var den tredje tråden
> skall kopplas.
> Dra ur säkringen till gruppen som matar din
> köksbelysning först. Eller gör det dagtid och
> bryt klabbet på centralens huvudbrytare.
> Är lägenheten byggd tidigare än ca 1968 kan du
> hitta vilka färger som helst. Ring en elektriker
> värd namnet i så fall.

Oavsett när det byggdes så bör man aldrig lita på färgerna, man vet aldrig vem som har varit där och kopplat tidigare... På samma sätt så bör man försäkra sig om att det var rätt säkring som man tog ur.

Kanske är detta rätt tråd för min fråga.

Plockade ner en ful lysrörarmatur i köket. Tänkter sätta dit en ännu inte inköpt lampa, men först labba lite med en befintlig. Kopplade in blå mot blå och brun mot brun och sket i att göra något med jord/grön, det brukar funka:

IMG_8323.webp

Det funkade inte. Tänkte att jag kanske sett fel på blått och grönt, testade byta, då slog jordfelsbrytare från direkt.

Vad är felet i min koppling på bilden, det brukar ju alltid funka?

det spelar ingen roll hur en glödlampa kopplas så länge det är en N och en L. Annars hade det inte funkat med lampa med stickkontakt oberoende hur man sätter i den

Jag är inte elektriker men man får ju mäta fram fas...sen antar jag att den som inte utlöser jfb är noll....

(att man inte får pilla med det om det är oklart är nog välkänt).

Problem löst, gick bra att koppla blå-blå brun-grön. Hade bara önskat en mer konsekvent färguppmärkning.

Problem löst, gick bra att koppla blå-blå brun-grön. Hade bara önskat en mer konsekvent färguppmärkning.
Grön var fas? Jag vågade inte föreslå det pga att det finns elektriker på forumet, men det var ju den kombon du inte testat.

Jag tror grön var tillåten som tändtråd innan den förbjöds för att undvika sammanblandning med grön gul.

I vilket fall fall som kommer du inte att ha konsekvent brun / blå upp om du har brytare eftersom fas byter till tändtråd-färg efter brytaren

Bäst att hålla ett öga på vilka som användes sist helt enkelt.
ja, du kan antagligen se bättre om du öppnar brytaren.

Frågan här är ju egentligen inte vilken som är fas -utan varför jord inte är gulgrön.
Jag har minst 3 varianter i mitt hus men jord är alltid gulgrön (vad jag vet....)

Kan den vara röd enligt min bild ovan? (Gammal jordstandard)

Det bör ju vara den som inte är inkopplad när lampan lyser utan att jbf löser ut.

Men det vore ju behagligt om den har någon begriplig färg. Röd är den enda jag sett på internet utom gröngul som är det enda jag sett i verkligheten.

Borde vara grön tändtråd, röd jord och och svart neutral? Jag har mest svart fas och vit neutral i det gamla

Senast ändrad:
I vårt förra hus var det vit, brun och röd mest. Men lite blandat. Fanns även en del till synes jordade uttag där jordledare saknades.. Där vi bor nu är det tack och lov lite vettigare och helt by the book så vitt jag vet.

Borde vara grön tändtråd, röd jord och och svart neutral?

Sannolikt så ja. Hade onekligen varit intressant att kika ovanför doslocket, men så gamla anläggningar ska man inte röra i onödan, låt vara så fungerar de utmärkt. Sitter säkert gamla gula Torix t ex, plasten trillar av och blottar strömförande del osv.

Kanske är detta rätt tråd för min fråga.

Plockade ner en ful lysrörarmatur i köket. Tänkter sätta dit en ännu inte inköpt lampa, men först labba lite med en befintlig. Kopplade in blå mot blå och brun mot brun och sket i att göra något med jord/grön, det brukar funka:

Visa bilaga 755188

Det funkade inte. Tänkte att jag kanske sett fel på blått och grönt, testade byta, då slog jordfelsbrytare från direkt.

Vad är felet i min koppling på bilden, det brukar ju alltid funka?
Jag ser inte färgerna men det är möjligen kron du har där. Dvs två tändtrådar och neutral.
Utan spänningsprovare hade jag inte rört nånting där.
Solida gula och gröna ledare var tillåtna sålänge. de fanns på lager efter att de förbjöds nångång på nittiotalet men den där installationen är mycket äldre.

Jag ser inte färgerna men det är möjligen kron du har där. Dvs två tändtrådar och neutral.
Utan spänningsprovare hade jag inte rört nånting där.
Solida gula och gröna ledare var tillåtna sålänge. de fanns på lager efter att de förbjöds nångång på nittiotalet men den där installationen är mycket äldre.
en av den trigger jordfel säger han så då borde det vara jord?

+ den tände inte lampan..men den kan så klart vara bruten vid brytaren

en av den trigger jordfel säger han så då borde det vara jord?

+ den tände inte lampan..men den kan så klart vara bruten vid brytaren
Det är möjligt men i gamla installationer kan flera fel trigga jfb.
Som sagt, utan spänningsprovare av bättre sort (dvs som även kan trigga jfb vid behov) - ikke pille som det heter på andra sidan.
1741189629801.webp

nu gör man självklart inte det utan att vara behörig - men om man är behörig och öppnar brytaren så ser man i alla fall vad är tänd och inte tänd.

EDIT. Om nte den andra tänd kommer från en annan brytare. allt går?

nu gör man självklart inte det utan att vara behörig - men om man är behörig och öppnar brytaren så ser man i alla fall vad är tänd och inte tänd.

EDIT. Om nte den andra tänd kommer från en annan brytare. allt går?
Allt går men lagligt vore det inte.
Jag hade-spänningslöst- öppnat doslocket i första hand, brytaren i andra, för att bringa klarhet. Inte ovanligt att trådar byter färg i dosan i gamla installationer. Och även på utsidan som synes, när målaren varit framme med sitt kladd.

Röd var vanligt som jord "förr" iaf. Nästan hela morsans kåk har röd som jord.
Men det sitter även mycket tändtråd där som är röd också, så det gäller att veta vad man gör om man ska in och pilla med elen.

Senast ändrad:
Det finns folk till allt. Lite svårt att förstå dock eftersom det borde funnits fas från början. Det är nollan som brukar saknas om pucken vill ha det

På ämnet

:)
Kunden berättade att en annan elektriker hade varit där -> hen själv eller tidigare ägare, definitivt inte en som är elektriker till yrket.

Vissa hyresvärdar har redan börjat byta ut kontakterna i taket, mot kommande eu-standard. Ser väldigt finkelt ut. Som 80-talets battrikontakt till Tamiya rc-bilar. Bara med en extra sladd till jorden. Kontakten är nu platt rektangulär, med plasthulling för att säkra fastsättningen. Lika dålig säkerhet ändå, eftersom man bara byter i huset, och inte till armaturerna. Skapade lätt panik bland pensionärs-tanter, som inte var stammisar hos Classe m.fl.. De hade inte behov av att plocka ner finlampor och klättra runt på bordsdukar, med kö till lårbensdoktorn.

Vissa hyresvärdar har redan börjat byta ut kontakterna i taket, mot kommande eu-standard. Ser väldigt finkelt ut. Som 80-talets battrikontakt till Tamiya rc-bilar. Bara med en extra sladd till jorden. Kontakten är nu platt rektangulär, med plasthulling för att säkra fastsättningen. Lika dålig säkerhet ändå, eftersom man bara byter i huset, och inte till armaturerna. Skapade lätt panik bland pensionärs-tanter, som inte var stammisar hos Classe m.fl.. De hade inte behov av att plocka ner finlampor och klättra runt på bordsdukar, med kö till lårbensdoktorn.
Kommande? Har varit standard sedan 2019, övergångsperioden startade 2009.

Finns inte heller något krav på att byta befintliga uttag till DCL.

Om något har en övergångsperiod, vart är det på väg? Vissa hyresvärdar har valt att byta. För hyresgäster blev det då ett pålagt tvång. Trots samma begagnade invändningar.
Vi vet fortfarande inte varför det jobbet beställdes. Kabelisoleringen blev inte yngre av det. Är man rädd kostsamma bränder, så får man se över vilka det är som flyttar in.

Någon har hört något och sen bestämde man det. Vanlig svensk ängslighet kanske.
Det har varit på G sedan åtminstone 2015 då jag överhörde ett seminarium i Elsäkerhetsverkets regi.
Det finns ju inget förbud att använda den gamla fasade stickproppen och den finns fortfarande i handeln - dock endast i ojordat utförande. Behöver man jordade stickproppar är det nog att söka på nätet efter begagnade eller restlager i privathandel.
Ett annat problem med DCL är att den mig veterligen inte finns i ojordat utförande vilket ställer till problem vid byte i äldre anläggningar med ojordade lamputtag.
Dock har jag sett uttag märkta med att uttaget saknar jord. Om det är lagligt eller inte vet jag inte. Vad det lider rätter det säkert till sig. Om sisådär 70-80 år….

Jag fattar det som att det finns ojordad kontakter men inte "ska" finnas uttag utan jord.
Men det är säkert väldigt ambitiösa elektriker som byter kontakt i taket på 4000 hyres lgh så borde inte kunna bli några konstigheter

EDIT
1741342309085.webp

Det har varit på G sedan åtminstone 2015 då jag överhörde ett seminarium i Elsäkerhetsverkets regi.
Det finns ju inget förbud att använda den gamla fasade stickproppen och den finns fortfarande i handeln - dock endast i ojordat utförande. Behöver man jordade stickproppar är det nog att söka på nätet efter begagnade eller restlager i privathandel.
Ett annat problem med DCL är att den mig veterligen inte finns i ojordat utförande vilket ställer till problem vid byte i äldre anläggningar med ojordade lamputtag.
Dock har jag sett uttag märkta med att uttaget saknar jord. Om det är lagligt eller inte vet jag inte. Vad det lider rätter det säkert till sig. Om sisådär 70-80 år….

Jo jag menade det onödiga att springa runt och byta i förväg fast det inte behövs. Allt för ofta har någon hört något som de tolkat lite tokigt och sen är det igång.

Det finns knappt något ängsligare än svenskar och fastigheter idag.

Tillbaka
Topp