mzi
Aktiv medlem
[OT] Elfråga - mäta förbrukning/produktion villa
Nästan dubbla snittpriset än senaste toppen de senaste tre månaderna.Idag är det dyrare än på länge i S3 i alla fall
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nästan dubbla snittpriset än senaste toppen de senaste tre månaderna.Idag är det dyrare än på länge i S3 i alla fall
Har du drag från fönstren är nya tätningslistor en riktigt billig åtgärd. Vill du gärna isolera bättre och har kopplade fönster kan glaset i innerbågen ersättas med en tvåglaskassett. Att måla och underhålla gamla fönster är alltid lönsamt, åtminstone om de är från före mitten av sextiotalet.Snacka med en från Anticimex om detta gällande fönster för vi skulle byta fönster för våra var kassa (väldigt gamla). Så sa jag att det är ju bra för man vinner ju igen lite på fönsterbytet energimässigt men hon bara skratta. Mena på att vi hinner dö innan det går +- 0 dessutom fanns det en fördel med äldre fönster och det var självdraget som fanns i fönsterna. De läckte ju alltid lite men det var bra för inomhusklimatet.
De hade haft uppe fönsterbyte i deras bostadsförening sa hon där de ville byta men hon sa tvärnej då det inte löna sig för fem öre. Då var det ganska många fönster som skulle bytas ut.
Har varit inne på att byta bort vår fjärrvärme mot annat men kikar man på det framåt så hinner man dö där också innan man gått +-0.
Den jag kikat på från Nibe kostar ju ändå 82000kr vilket man får ganska mycket ström för :) samtidigt som den kommer kosta ström också.
Nä vi bytte, framgick kanske inte men de var så kass så vi var tvungna att byta. Vi hade önskemål om att fixa till fönsterna men vi fick kasta dom. Svårt att hitta bra kärnvirke idag så det var lite trist. Men floatglas har vi inte idag :)Har du drag från fönstren är nya tätningslistor en riktigt billig åtgärd. Vill du gärna isolera bättre och har kopplade fönster kan glaset i innerbågen ersättas med en tvåglaskassett. Att måla och underhålla gamla fönster är alltid lönsamt, åtminstone om de är från före mitten av sextiotalet.
Och byt för allt i världen inte till nåt med floatglas i ytterbågen!
Snacka med en från Anticimex om detta gällande fönster för vi skulle byta fönster för våra var kassa (väldigt gamla). Så sa jag att det är ju bra för man vinner ju igen lite på fönsterbytet energimässigt men hon bara skratta. Mena på att vi hinner dö innan det går +- 0 dessutom fanns det en fördel med äldre fönster och det var självdraget som fanns i fönsterna. De läckte ju alltid lite men det var bra för inomhusklimatet.
Det går att spara en hel del om man byter fönster, men då bör man ta ett helhetsgrepp på fastigheten och inte enbart stirra på fönstren och inget mer.Ja, många Brf:er med självdragsventilation är det som gått på niten att byta till säkerhetsdörrar och/eller nya fönster och sedan torskat fett på nästa OVK då tilluften blivit obefintlig och därmed åkt på oplanerade kostnader för att fixa det.
+1Har du drag från fönstren är nya tätningslistor en riktigt billig åtgärd. Vill du gärna isolera bättre och har kopplade fönster kan glaset i innerbågen ersättas med en tvåglaskassett. Att måla och underhålla gamla fönster är alltid lönsamt, åtminstone om de är från före mitten av sextiotalet.
svenskenergideklaration.se
Dito, och det är väl så den ska beräknas (iaf för BRF, fristående hus vet jag inte)? Vår är rakt upp och ner förbrukningen (el och fjärrvärme) genom (en av varianterna av) yta. Alldeles för hög, 138Wh/m², men är dyr att få ner (genom installation av t.ex. frånluftsenergisåtervining) p.g.a. trasiga ventilationskanaler och allmänt dåligt isolerat. Hus från tidig 60-tal.Vår energiklassning var baserad på yta och förbrukning.
Med tanke på att det fn är 23-24 grader i lägenheten som inte är något under vad det gäller isolering lär det väl ligga på P eller Q.Det går att spara en hel del om man byter fönster, men då bör man ta ett helhetsgrepp på fastigheten och inte enbart stirra på fönstren och inget mer.
+1
Jag bor sedan några år i ett flerfamiljshus från 1964 där en en hel del energisbesparingar är gjorda de senaste 10-15 åren.
Såsom frånluftvärmeåtervinning, värmepump + fjärrvärme och treglasfönster. Fönstren är inte utbytta utan renoverade och ombyggda till treglas, med energiglas på inre rutorna, för att både bevara det ursprungliga utseendet och få hög energibesparing.
Åtgärderna gjorde att energiförbrukningen gick ner från 127 kWh/m² o år 2007, till 46 kWh/m² o år from 2017, med godkänd OVK och radonmätning.
Enl energideklarationen är nu den deklarerade energiförbrukningen 46kWh/m² och år det är en såpass låg energiförbrukning att det endast är 50 - 75% av energiförbrukningen i dagens nyproduktion.
Brfen jag bor är alltså i klass B där C är medel i nyproduktion
![]()
![]()
Beställ energideklaration & energibesiktning - Svensk Energideklaration
Boka och beställ energideklaration snabbt & smidigt online. Alltid fasta priser, certifierade energiexperter och 10 års besiktningsgaranti.svenskenergideklaration.se
Alla som bor i flerfamiljshus har väl en energideklarationsskylt i porten?
Vad står det där hos er?
![]()
Även villor och radhus skall väl energideklareras?
Precis, jag har ju varit med och beställt energideklaration för flerbostadshus ett par gånger, och min uppfattning är att det enbart är ett sätt att garantera sysselsättning och inkomster för energikonsulterna. De åker inte ens ut och tittar på fastigheten, utan skickar ett formulär där vi som beställare ska fylla i lite data om huset samt förbrukning fr föregående år. Sedan kommer certifikatet, ev en kort automatgenererad rapport, samt en faktura på 10-15k.Min uppfattning av energideklarationen är att det är en ren pappersprodukt som i stort sett kan basera sig på byggnadsår, uppdateringar eller renoveringar är meningslösa eftersom man inte ens vet t.ex hur mycket isolering som finns i varken väggar eller tak vid tillfället för utfärdandet.
Det varierar antagligen med samvetet hos konsulten. Vi sålde vårt 1800- tals hus för ett par år sedan och gick genom ett korsförhör med alla pappren på bordet.Precis, jag har ju varit med och beställt energideklaration för flerbostadshus ett par gånger, och min uppfattning är att det enbart är ett sätt att garantera sysselsättning och inkomster för energikonsulterna. De åker inte ens ut och tittar på fastigheten, utan skickar ett formulär där vi som beställare ska fylla i lite data om huset samt förbrukning fr föregående år. Sedan kommer certifikatet, ev en kort automatgenererad rapport, samt en faktura på 10-15k.
E är faktiskt nästan godkänt, som min dotter en gång (tyvärr) sade.Det varierar antagligen med samvetet hos konsulten. Vi sålde vårt 1800- tals hus för ett par år sedan och gick genom ett korsförhör med alla pappren på bordet.
Det bidde ett E.
En sådan tjänst skall jag också ta fram. Tar bara halva priset!Precis, jag har ju varit med och beställt energideklaration för flerbostadshus ett par gånger, och min uppfattning är att det enbart är ett sätt att garantera sysselsättning och inkomster för energikonsulterna. De åker inte ens ut och tittar på fastigheten, utan skickar ett formulär där vi som beställare ska fylla i lite data om huset samt förbrukning fr föregående år. Sedan kommer certifikatet, ev en kort automatgenererad rapport, samt en faktura på 10-15k.
Oseriös prisdumpning!En sådan tjänst skall jag också ta fram. Tar bara halva priset!
Nu stal du mitt tänkta namn på tjänsten.Oseriös prisdumpning!
fristående hus vet jag inte
Vi bor i villa och gjorde det inte vid överlåtelse.Villor energideklareras enbart vid överlåtelse.
Enligt lag så ska den som säljer upprätta en energideklaration. Gäller sedan 2012.Vi bor i villa och gjorde det inte vid överlåtelse.
Om man köpte innan 2012 så fanns det ingen energideklaration, därmed var man tvungen att skaffa en om man sålde efter 2012.Enligt lag så ska den som säljer upprätta en energideklaration. Gäller sedan 2012.
![]()
Ska din byggnad ha en energideklaration?
Energideklarationen är ett dokument med uppgifter om hur mycket energi som används i en byggnad. Boverkets digitala handbok vänder sig till dig som ska bygga nytt, äger eller ska sälja eller köpa en befintlig byggnad, men även till dig som är energiexpert.www.boverket.se
Ja, det har du rätt i, finns det redan en giltig deklaration behöver man ju inte upprätta en ny. Jag tolkar infon fr Boverket som att 10 år gäller alla energideklarationer.Om man köpte innan 2012 så fanns det ingen energideklaration, därmed var man tvungen att skaffa en om man sålde efter 2012.
Köpte man efter 2012 så bör det ha funnits en energideklaration som följer med huset så man behöver inte göra någonting såvida man inte vill ändra klassificeringen (eller giltighetstiden gått ut)
Minns inte om giltighetstiden på 10år endast gäller fastigheter allmänheten vistas i eller om den även gäller bostadsvillor.
Jag pyntade typ 35öre per kWh i oktober och har ett årssnitt på 55öre, tycker inte det är något att ojja sig för.Nästan drömskt man tänker tillbaka på den enkla tiden med stabil kärnkraft och löjligt låga elkostnader...
Du skall naturligtvis gör precis som du vill, men jag är ändå nyfiken:Efter att den moderniserade kaffebryggaren varit i drift några dagar kan jag konstatera dess elförbrukning inte kommer ruinera mig, en vanlig bryggning på fyra koppar inkl lite varmhållning verkar landa på runt 80Wh.
Var som på tiden när man hade fast telelina, de fasta avgifterna översteg rejält samtalskostnaderna!Jag pyntade typ 35öre per kWh i oktober och har ett årssnitt på 55öre, tycker inte det är något att ojja sig för.
De fasta avgifterna är ju däremot rätt brutala, men anledningen till dom är ju rent politisk och har ingenting eller väldigt lite med produktionssättet att göra.
Men nog går priserna upp och ner.Jag pyntade typ 35öre per kWh i oktober och har ett årssnitt på 55öre, tycker inte det är något att ojja sig för.
De fasta avgifterna är ju däremot rätt brutala, men anledningen till dom är ju rent politisk och har ingenting eller väldigt lite med produktionssättet att göra.
Jag har haft så tidigare. Då måste man komma ihåg att sätta kaffebryggaren i på-läge och brytaren i av-läge för att det sen ska fungera att sätta på den på distans (dvs utan att resa sig från köksbordet). Glömdes nästan alltid bort.
Då skulle även jag uppskatta en inbyggd fjärrstyrd strömbrytareSen har jag säkert 20 andra shellyprylar, inkl externa strömpluggar, glödlampor och framför allt reläer bakom strömbrytare. Gillar när de kan användas som vanligt, parallellt med fjärrstyrningen och utan att hamna i osynk.
för ca 270 kr efter avräkning av nån rabatt på Tibber, hoppas den underlättar styrning av värmepumpen. Känns som att det finns lite enkla pengar att spara där med timpriset vi redan har.
När jag tidigare idag kollade runt på Smart Life-styrda wifi-strömbrytare hittade jag ävenden där grunkan är med andra ord en wifi-nåbar ersättningsfjärrkontroll som är programmerbar att trycka på på/av-knappen?
www.smarthomebutiken.se
Verkar bra men den saknar termostaten som jag vill skall styra pumpen. Hoppas den från Sensibo löser detta, annars skickas den antagligen tillbaks.Då skulle även jag uppskatta en inbyggd fjärrstyrd strömbrytare
När jag tidigare idag kollade runt på Smart Life-styrda wifi-strömbrytare hittade jag även
Med ett pris på 199SEK verkar det vara ett billigare alternativ till Sensibo Sky-fjärren![]()
WiFi Universal IR-puck | Smarthomebutiken
Perfekt för att styra AC från mobilen eller kontrollera luftvärmepump med smartphone. Eller varför inte styra TV med mobilen.www.smarthomebutiken.se
Men jag har inte använt ngn av dem.
Sensibo Sky installerad vid pumpen som förser dotterns rum och delvis övervåningen med värme.Verkar bra men den saknar termostaten som jag vill skall styra pumpen. Hoppas den från Sensibo löser detta, annars skickas den antagligen tillbaks.
Det här är ju spännande - det är ju mkt poppis hemma om alla knappar kan fungera som vanligt men jag vill ju samtidigt kunna styra via Home Assistant. Några tips på vriddimmer jag kan stoppa in med stöd för zigbee eller liknande?Jag har haft så tidigare. Då måste man komma ihåg att sätta kaffebryggaren i på-läge och brytaren i av-läge för att det sen ska fungera att sätta på den på distans (dvs utan att resa sig från köksbordet). Glömdes nästan alltid bort. Det används mest när vi förberett kaffebryggaren vid matlagningen och sen sitter ute och äter.
Nu fungerar kaffebryggaren precis som vanligt, man trycker på knappen så sätts den igång, men om man inte gör det utan inte gör något alls, så kan man fjärrstyra den. Knappen på bryggaren styr relät.
Sen är ju Shelly-relät smartare på andra sätt med, man kan ställa in tiden för automatisk avstängning själv t.ex. Nya kaffebryggare verkar annars alltid ha 40 minuter vilket är lite kort, vår hade 2 timmar (den är gammal) vilket är lite långt. Nu har vi ställt den på en timme.
Sen har jag säkert 20 andra shellyprylar, inkl externa strömpluggar, glödlampor och framför allt reläer bakom strömbrytare. Gillar när de kan användas som vanligt, parallellt med fjärrstyrningen och utan att hamna i osynk. Passade på att stoppa in bakom det mesta när vi byggde om och jag hade elektriker på plats. De går även att sätta i sladdströmbrytaren på lampor som har sådana, det får man göra själv. Sätta bakom strömbrytare är kanske mer av en gråzon.
Det här är ju spännande - det är ju mkt poppis hemma om alla knappar kan fungera som vanligt men jag vill ju samtidigt kunna styra via Home Assistant. Några tips på vriddimmer jag kan stoppa in med stöd för zigbee eller liknande?
fan inser att det här nog borde gå i Smarta hem-tråden... aja för sent
En sådan tjänst skall jag också ta fram. Tar bara halva priset!
Fick offert på 2100kr för energideklaration på villa. De kommer inte hit, utan gör deklarationen på distans. (jag får väl fylla i papper åt demPrecis, jag har ju varit med och beställt energideklaration för flerbostadshus ett par gånger, och min uppfattning är att det enbart är ett sätt att garantera sysselsättning och inkomster för energikonsulterna. De åker inte ens ut och tittar på fastigheten, utan skickar ett formulär där vi som beställare ska fylla i lite data om huset samt förbrukning fr föregående år. Sedan kommer certifikatet, ev en kort automatgenererad rapport, samt en faktura på 10-15k.
Fråga om du får rabatt om du fyller i Exceldokumentet på egen hand, skriver ut och skickar in det med porto som du står för själv.Fick offert på 2100kr för energideklaration på villa. De kommer inte hit, utan gör deklarationen på distans. (jag får väl fylla i papper åt dem)
Är priset "branschstandard", eller ska jag kolla runt?
Orsaken är att jag får 0,1% lägre bolåneränta. Det blir ca. 16månaders pay-off.
Litet osäkert om jag ska bry mig?
Ingen aning vad som är rimligt för villa, men 2100kr är väl 1-2 timmars arbetstid för en energikonsult, så helt uppåt väggarna kan det ju inte vara.Fick offert på 2100kr för energideklaration på villa. De kommer inte hit, utan gör deklarationen på distans. (jag får väl fylla i papper åt dem)
Måste man leva upp till vissa krav bortom tätslutande ytterdörr och annan värme än kol, eller får man godkänt av konsulten bara man är duktig och fyller i ett gäng fält?Fick offert på 2100kr för energideklaration på villa. De kommer inte hit, utan gör deklarationen på distans. (jag får väl fylla i papper åt dem)
Det finns inget godkänt eller underkänt, men åtminstone för flerbostadshus tilldelas man en rating (A-F) och ev förslag på åtgärder för effektivisering. De går bara på den förbrukning man har och räknar ut ett värde per m2.Måste man leva upp till vissa krav bortom tätslutande ytterdörr och annan värme än kol, eller får man godkänt av konsulten bara man är duktig och fyller i ett gäng fält?
Såg detta efter lite googling. Har klass C baserat på årsförbrukning och det finns inte en sportslig att jag kommer ner till vad som krävs för B.Det finns inget godkänt eller underkänt, men åtminstone för flerbostadshus tilldelas man en rating (A-F) och ev förslag på åtgärder för effektivisering. De går bara på den förbrukning man har och räknar ut ett värde per m2.
Gissar att man, grovt, tar årsförbrukning delat på kvm och antal personer i hushållet och får något slags värde.Måste man leva upp till vissa krav bortom tätslutande ytterdörr och annan värme än kol, eller får man godkänt av konsulten bara man är duktig och fyller i ett gäng fält?