OT espresso favoriter

freber

Aktiv medlem
OT espresso favoriter
som nybliven ägare till en La pavoni espressobryggare undrar jag försynt vilken kaffesort som de mer rutinerade espresso konesörerna rekomenderar

/ F

OT espresso favoriter
Kör en blandning från en lokal (sthlm) kaffebutik som de kallar för Söder Espresso. Om du bor i Stockholm så kan du hitta dom i Söderhallarna bl.a. Jag borde dock veta vad som är i blandingen, får fråga nästa gång - men gott är det. :)
Annan detalj som du säkert har koll på, men ändå: Köp en *bra* kaffekvarn, annars kommer du aldrig nå riktigt ända fram. :)

OT espresso favoriter
Tycker som =David, Mauro. gärna den grön-svarta påsen..

lokala mysiga kaffebutiker brukar sälja kaffe som inte är vakumförpackat och därför "förstört" av all luft som det utsatts för sen rostningen..

Rosta själv i ugnen är också kul, men svårt att få det riktigt lika gott som riktigt bra köpekaffe.

// Staffan

OT espresso favoriter
En till favorit. Zi.

Johan gör grumt kaffe på Zi.

carlstrom2.jpg

OT espresso favoriter
Jäklar, jag trodde jag kunde få vara unik, aber nein. Mauro här med. Har tidigare druckit ett par hinkar med Illy innan. Mauro har ju en del blandningar dock och till min stora förvåning, alltså riktigt stora förvåning, så har John Wall i Pub huset ett par hyllmeter med detta märke i 1kg påsar. Helt galet.

OT espresso favoriter
Håller med om att Lavazza Rossa är ger schysst valuta för kronorna. Finns dessutom ibland på Netto (!) för 24.50 kr/250g (vilket är jäkligt billigt). En annan prisvärd budgetmodell är Musetti på Willys. Inte alls lika bra som Lavazza, men mycket valuta för pengarna. Tycker också att Zoega Palazzo är helt ok. Stor varning dock för Gevalia Mastro Lorenzo; smakar sunkigt bryggkaffe...

OT espresso favoriter
Och hur mycket kostar det där Inferno då? Senast jag köpte hade det ett kilopris på 180:-. För jävla dyrt helt enkelt för ett svenskt kaffe. Molinari har varit billigt på ICA ett bra tag, under hundringen kilot för hela bönor.
Dessutom rostade Kahls med dieselavgaser en gång i tiden. Troligtvis har dom ändrat på rutinerna, men jag är skeptisk.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Inferno från Kahls kaffe, lite mer åt det
> franskrostae. Italienskt rostat är bara för
> kärringar.

OT espresso favoriter
Är inte speciellt förtjust i Inferno... För starkt, men jag är kanske en klenis ;-)...

Tjacka förresten koffeinfria bönor i dag. Ska testa som ett expriment. Självklart inte till mig, utan till en till mig närstående person som normalt inte dricker kaffe efter 18.00 pga pigghetsfaktorn :-)

Någon som provat?

Senast redigerad av en moderator:
OT espresso favoriter
Molinari är också gott. Rund och fin smak, ganska lik Illy. Lavazza tycker jag alltid har smakat en smula bränt. Men smaken är ju alltid olika.

OT espresso favoriter
Vad får man ungefär ge för en sån där La Pavoni?
Kan va roligt att ha:-)

ha det
Jan

oscarv skrev:
> Har oxo en La Pavoni modell Europiccola. Tycker
> den är grum! Rostar själv 100% pure Java i ugnen
> och mal sen eller mortlar bönorna.
>
> Oscar
>
> ----------------------------------
> Cyklar på Kona Caldera '05
> ----------------------------------

OT espresso favoriter
oscarv skrev:
> Rostar själv 100% pure Java i ugnen
> och mal sen eller mortlar bönorna.

Du kommer snart att börja köra singlespeed, det hör jag det.

OT espresso favoriter
Kan nån tipsa om den mest prisvärda kaffekvarnen?
Är ganska nybliven espessomaskinist men kvarn fick jag inte med i presenten. Har insett att kaffet slutar smaka bra innan jag gjort slut på det...

OT espresso favoriter
Såg att någon tidigare snackade om Söderespresso från söderhallarna i Stockholm. Det kaffet kan jag också varmt rekommendra, det är vad jag kör i min Siemens espressomaskin. Jag tror det var en blandning av Italiensk expresso och franksrost. Mycket bra kombination, som jag lyckades pruta ner till 100kr kilot ( när jag köpte lite större kvantitét). De har tydligen 5-kilos säckar.

Min polare kör med Lavazzo, och han har samma maskin som jag. Blir inte lika bra, men nära på.

OT espresso favoriter
Jag har ingen större erfarenhet, men köp en kvarn, inte en mixer med knivar (Krups). Mixern går på tok för snabbt, så fettet separerar från bönorna av friktionsvärmen och sönderdelningen.
Jag har en inbyggd kvarn i min Gaggia, och samma kvarnverk ska enligt uppgift finnas i den här:
gaggia_mdf.jpg

Den kvarnen är bra, och hade jag haft mer plats hemma hade jag nog hellre haft en separat kvarn.

OT espresso favoriter
Flyttade i helgen och behövde panikköpa bönor för att kunna bjuda de som hjälpte till. Slet till mig ett paket Lavazza Qualita Oro. VARNING! Sämre har jag inte smakat på mången god dag. Oljigt och med en skum bismak. Till och med Zoegas espresso på lösvikt ger bättre resultat.

OT espresso favoriter
mytomspunnen skrev:
> Kan nån tipsa om den mest prisvärda kaffekvarnen?

På jobbet har vi en kille som har testat igenom ett antal. Hans slutsats är
* i klassen "unlimited budget" (3000+) regerar Rancilio Rocky
rockydos.jpg

* i klassen "strict budget" (<1000) återfinner vi Gaggia MM (sån som fanns i tältet på sömnlös)
Gaggia-MM-silver.jpg

OT espresso favoriter
Kan rekommendera Non Solo Bars kaffe(ligger på Odengatan i Stockholm).
De gör en av de bästa Esprosson i stan och säljer sitt kaffe för cirka 190 kr/kilo.

OT espresso favoriter
=David skrev:
> Grum hårdvara ni har. Kan ni inte sätta ut priser
> på grejjerna i "antalet dubbla espresso på
> frankfurt"? Dom kostar femton pix.

Problemet är att när jag klockan 7 i morse gjorde dagens första espresso inte befann mig i närheten av Frankfurt. Alltså är jämförelsen hopplös. Dock brukar jag ta en tur på SS-hojen på lunchen om det är fint väder. De turerna går ibland till Frankfurt.

Påminner mig om en tid då man mätte allt i "stor stark på hirchen". När jag gjorde lumpen var dagslönen ganska exakt en stor stark.

OT espresso favoriter
Markus F skrev:
> Och hur mycket kostar det där Inferno då? Senast
> jag köpte hade det ett kilopris på 180:-. För
> jävla dyrt helt enkelt för ett svenskt kaffe.
> Molinari har varit billigt på ICA ett bra tag,
> under hundringen kilot för hela bönor.
> Dessutom rostade Kahls med dieselavgaser en gång i
> tiden. Troligtvis har dom ändrat på rutinerna, men
> jag är skeptisk.

Gamla stans Kaffehandel säljer det för 165 kr/kg. Vet ej vad de på Kungsgatan tar.

Vad kostar Molinari då, å var finns det?

OT espresso favoriter
bruse skrev:
> Vad kostar Molinari då, å var finns det?

Av nån sjuk anledning finns det på ICA Årsta...

OT espresso favoriter
JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kostar Molinari då, å var finns det?
>
> Av nån sjuk anledning finns det på ICA Årsta...

Är det nån espressomaffia i Årsta eller? Får väl svänga förbi å testa det.

Hörrni, vad ligger detta Frankfurt, söker men finner ej.

OT espresso favoriter
Är det någon som vet var man köper Mauro förutom på John Wall då? :-)

Frankfurt ligger på södra Kungsholmen Bruse och drivs av Herr Kalle Bern med fästmö och kompanjon.

Jag har i alla fall för mig att de är förlovade. :-)

OT espresso favoriter
Mathias: Skönt syftningsfel :)

David: Om man skall jämföra med Frankfurt priset, hur räknar man med transport och tillgänglighet. Lägger man bara till det som en vikt i exceldokumentet eller?

Skall jag räkna på pendeltåg, bil eller taxi för transporten?

OT espresso favoriter
Ah, då var det bara för att hon var där den gången jag var där som jag trodde det.
Om de säljer Mauro där så förklarar det varför de hade så gott kaffe. Jag upptäckte det inte förrän nyss nämligen.

OT espresso favoriter
Tänkte taxi dit, dricka på plats och taxi hem. Eller möjligtvis kommunal transport hem. När man vill ha så skall det ju gå fort. När man fått det så kan man ju chilla lite.

Med den kalkylen skulle jag tippa på att en egen maskin än avskriven på tio koppar på Frankfurt. Säg tolv för ibland är man ju faktiskt i dom kvarteren.

OT espresso favoriter
Nk tar närmare 6000 för den men den går att hitta mycket billigare tex här http://www.lapavoni.com/new/prodotti_scheda.asp?iditem=1&cat=3&lang=eng för 417 €

eller på pricerunner här -> http://se.pricerunner.com/home-appliances/coffee-makers/233867/prices

Oscar

Steelisreal skrev:
> Vad får man ungefär ge för en sån där La Pavoni?
> Kan va roligt att ha:-)
>
> ha det
> Jan
>
> oscarv skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har oxo en La Pavoni modell Europiccola.
> Tycker
> > den är grum! Rostar själv 100% pure Java i
> ugnen
> > och mal sen eller mortlar bönorna.
> >
> > Oscar
> >
> > ----------------------------------
> > Cyklar på Kona Caldera '05
> > ----------------------------------
>
>
>
>
> Enjoying the carribian spice
>
>

OT espresso favoriter
=David skrev:
> >
> Stan

Åh, mitt jobb emed. Å mittemot Frankfurt ligger Hobbybokhandeln.

OT espresso favoriter
Molinari. 1 kg 99:- på ICA i Westermalmsgallerian (ja, jag gjorde en utflykt idag.)
Fy fan vad skönt att ha flyttat ifrån Kungsholmen, det är bara en massa reklambyråmänniskor där. Avskyvärt.

OT espresso favoriter
Saxat från Nöjesguiden.

Låtsasspanjorer

Inlagd: September 2005

Söker du variation från det dominerande italienska fikat kan du glädja dig åt det spanska alternativets uppgång. En trend som naturligtvis spirar i Lilla Barcelona. Östra Kungsholmens tapasrestauranger börjar få sällskap av matchande kaféer: ett är på gång på Scheelegatan, och på Pipersgatan 24 har det under sommaren sörplats café con leche och ätits tortilla och manchego på nya Café Frankfurt. Fast vänta nu, manchegon serveras på poilâne - visserligen alla brödälskares surdegsfavorit, men det är ju franskt. Till det får man chips, känns amerikanskt. Och Kalle Bern och Hanna Mörtsel som driver Frankfurt (låter tyskt) är verkligen inte spanjorer.
- Men det här är en omtolkning av det spanska, säger Hanna. Anledningen till att vi har spansk inriktning på kaffet är att vi kom på idén när vi var i Spanien. Sedan har vi bara tagit hit allt vi tycker om. Fast att servera chips till maten är spanskt.

Varför heter det Frankfurt då?
- Därför att i Spanien hängde vi alltid på en bar som hette Bar Frankfurt. Och det fanns flera sunkiga 40-talsfik som hette det. Kanske har det något med frankfurterkorv att göra.

Det finns ju massa spanska ställen häromkring...
- ...och spansk maffia!

Jaså minsann. Men är det därför ert fik ligger här?
- Nej, vi ville bara vara i de här kvarteren. Men det är ju lägligt med det spanska inslaget.

Märker ni av någon växelverkan, kommer det folk från tapasställena hit?
- Det vet jag inte. Däremot har vi många cyklister. Cyklister är ju extremt förtjusta i kaffe. Vi har till och med lås för utlåning, eftersom cykelbud aldrig har lås med sig.

//STEFAN

Tillbaka
Topp