[OT] Excenterslipmaskin?

MartinRF

Aktiv medlem
[OT] Excenterslipmaskin?
Ikväll skar min gamla trotjänare. Det är inte första gången. Sist jag lät byta lager sa de till mig på verkstan att nästa gång den skär är det dags att skaffa ny.

Frågan är vad? Den skall inte användas proffersionelt men när den används är det tämligen energiskt. Att den skall gå att serva är ett krav. 125 mm diameter är att föredra för jag har några askar papper av den dimensionen.

Vad säger Happexpertisen?

/Martin

[OT] Excenterslipmaskin?
Festool rotex är effektiva så pass att de nästan är värda priset, och får en att ångra att man inte köpte en när man sliter med en billigare me ändå dyr...

[OT] Excenterslipmaskin?
för energisk användning se till att skaffa en med inkopplingsbar tvångsrotation. lätt värt femdubbla priset.

150 mm är på alla sätt att föredra framför 125. makita har en som är helt underbar.

restpappren 125 kan du med fördel använda på en 18v excenter lämplig för lättare jobb, t ex nedputsning av tapetskarvar och liknande

[OT] Excenterslipmaskin?
tex bo6040. mmmm
8C9E85B5-90B9-458B-A56D-5E49B67CEE0E.jpeg

[OT] Excenterslipmaskin?
Som Kais01 skriver ska du ha tvångsrotation om du ska använda den i jobbet. Festool rotex har det, Bosch och Metabo kallar det turbo har jag för mig. Bosch blå med turbo är på nivå med Festool när det gäller excenterslipar enligt mig. Har inte provat Metabos variant men enligt hörsägen ska den också vara bra.

[OT] Excenterslipmaskin?
Festools maskiner är dyra, rent av dyrast. Jag tror inte jag är beredd att betala så mycket. Apropå den där Makitan så borde jag kanske lagt till att vikten spelar viss roll när man ligger under en båt och arbetar och bara har cyklistarmar att tillgå.

/Martin

[OT] Excenterslipmaskin?
ska du jobba på det sättet är en viktgräns på 2 kg egentligen att önska. svårt att hitta stryktåliga sådana maskiner, och det har du ju också märkt:(

äger en lätt sladdriven excenter från aeg, den skulle definitivt inte orka med. dock njutbar att putsa med. ersatte den med en 18v lxt när makita kom ut med den för inte så länge sedan. inte kört hårt med den, men misstänker att den skulle orka i ditt fall. dock med många batteribyten. skulle bland mina maskiner faktiskt prova den först.

sedan har jag ett par äldre bosch, deras kraftigaste gröna. slitit mycket på dessa, det var liksom det som fanns för trettio år sedan, mer eller mindre golden standard. men de är med typ 400 w definitivt i svagaste laget, och särskilt lätta är de inte heller.

makita 150an gör samma jobb på en kafferast, så orkar du med den och tar nödvändiga pauser kan den vara att överväga trots allt. definitivt en maskin som hör hemma hos varje (hemma)snickare, helt överlägsen.

och det kommer ju andra jobb:)

[OT] Excenterslipmaskin?
blev idag inspirerad och tog ut köksbordet som levt med duk sedan småbarnsåren. mycket skador, inristningar mm nödvändigt att slipa ner en mm eller mer:(
B0A45900-2864-4452-8DE7-522AA58A3FA4.jpeg

[OT] Excenterslipmaskin?
sen lite puts underrede och hörn av 125 mm batterimaskinen som väntat ett tag på användning. alltså överrskande kompetent, går inte att trycka den till stopp som t ex en 400 watts bosch. klarade sig också en halvtimma eller mer på ett 5,0-batteri.
C79BCF34-D650-4797-8C3E-E73750772B00.jpeg

[OT] Excenterslipmaskin?
...
150 mm är på alla sätt att föredra framför 125. makita har en som är helt underbar.
...
Nja. Skall man slipa bord och liknande så visst absolut men för mindre möbeldetaljer eller lister är det bara bängligt med stor maskin. Särskilt om det är längs med en smal kant med sarg eller dylikt så blir det jobbigt om inte maskinen kommer in och kan vila ordentligt på ytan som skall slippas.

[OT] Excenterslipmaskin?
Den där Makitan ser fin ut. Hittar inte just den utan en 6050 istället som ser plastigare ut. Verkar lite mer prisvärd än en Festool, men jag vet såklart inget om hållbarheten.

I övrigt, och om valet är helt fritt, så vill man såklart ha en Festool Rotex. Jag lånade i flera år en supergammal Festo RO150-maskin (från tidigt 90-tal tror jag, dvs innan de hette Festool) av min granne, men tog mod till mig och köpte en egen för inte så länge sedan. Den är helt magisk och jag räknar kallt med att den kommer hålla resten av mitt aktiva liv (jag är 36 idag) utan annat än lite service. Har man en hel båt att slipa regelbundet så är det förmodligen ingen dålig investering. Jag har ingen båt..?

[OT] Excenterslipmaskin?
s; förstås x2.

men en grej med såna här slipar är att det knappt behövs någon efterfinish trots att man kör med 40-papper.

en liten maskin med lite finare papper kan i vissa fall som du säger vara bra att ha till hands. som i det här fallet. varför nöja sig med en?

avverkningen på den större är lätt x5:)

sen en batteriblås är mumma att få bort slipdammet med:)

[OT] Excenterslipmaskin?
Nja. Skall man slipa bord och liknande så visst absolut men för mindre möbeldetaljer eller lister är det bara bängligt med stor maskin. Särskilt om det är längs med en smal kant med sarg eller dylikt så blir det jobbigt om inte maskinen kommer in och kan vila ordentligt på ytan som skall slippas.
Kanske inte har någon bäring för tråden, men i valet mellan en Festool Rotex 150 och 90 så hade jag valt en 150 eftersom 90-maskinen är galet hetsig och svårkörd. Åtminstone upplevde jag det den lilla tid jag lånade en 90-maskin. Svårtolkat varför det var så men upplevde det som att den mindre diametern gjorde att minsta lilla vinkling "bytte håll" på slipningen eller hur man ska säga..

[OT] Excenterslipmaskin?
Jag har en Bosch GET 150 med turbo- och excenter-läge. Helt fantastisk avverkning i turboläget och bra finish med excenterslip. Var såklart också sugen på en Rotex, men kunde inte motivera prisskillnaden (inte ens för mig själv…). Den är ju såklart lite tung och klumpig, men tyngden vägs ju också upp lite av att man bara behöver jobba 1/5 av tiden jämfört med en klenare maskin.

Vill också slå ett slag för moderna nätslippapper (typ abranet) i kombination med dammsugare. I princip dammfri slipning trots kraftig avverkning. Underbart!

[OT] Excenterslipmaskin?
Jag har en Bosch GET 150 med turbo- och excenter-läge. Helt fantastisk avverkning i turboläget och bra finish med excenterslip. Var såklart också sugen på en Rotex, men kunde inte motivera prisskillnaden (inte ens för mig själv…). Den är ju såklart lite tung och klumpig, men tyngden vägs ju också upp lite av att man bara behöver jobba 1/5 av tiden jämfört med en klenare maskin.

Vill också slå ett slag för moderna nätslippapper (typ abranet) i kombination med dammsugare. I princip dammfri slipning trots kraftig avverkning. Underbart!
du är också inne på det där med 5x effektivare med 150? ja så känns det verkligen:)

det enda jag ångrar med den är att jag inte köpte den tidigare...!

[OT] Excenterslipmaskin?
du är också inne på det där med 5x effektivare med 150? ja så känns det verkligen:)

det enda jag ångrar med den är att jag inte köpte den tidigare...!
Den stora skillnaden är i turbo-läget för avverkning. Bara rotation och orkar hur mycket som helst känns det som. Sen är det klart att 150 mot 125 gör lite skillnad också!

[OT] Excenterslipmaskin?
Jag köpte nyligen en Makita 9404 bandslip. Väldigt trevlig, går att finslipa med lågt varvtal och finpapper också. Dammuppsamlingen fungerar ypperligt eftersom det mesta åker med bandet in. Också inga problem att slipa längs fiberriktningen. Väger en del så det passar ju inte för allt.
Bonusfeature att man lätt kan göra ställ och ha den som stationär bandslip.

[OT] Excenterslipmaskin?
sen lite puts underrede och hörn av 125 mm batterimaskinen som väntat ett tag på användning. alltså överrskande kompetent, går inte att trycka den till stopp som t ex en 400 watts bosch. klarade sig också en halvtimma eller mer på ett 5,0-batteri.
Visa bilaga 556043

Jag har liknande projekt i pipen, vilket år som helst.... Vad körde du för grovlekar på slippapper?

[OT] Excenterslipmaskin?
på den stora 40. behövde som sagt knappt efferbehandlas.

på den lilla satt ett finare som råkade vara fräscht, så bytte inte. skulle jag bara använt den lilla hade det åkt på ett 40 där med.

ett grovt papper som man inleder med tenderar att bli snälllare efter ett tag, så kan sitta kvar för ett extra varv för att ge finish. trä är ju rätt förlåtande. men ska man lacka och sä kan det behövas att man går igenom en serie finare papper.

[OT] Excenterslipmaskin?
Facit av veckans slipmaskinsforskning är att om jag handlar på webben kan jag hitta en lagom bra och dyr maskin men inte om jag handlar 'över disk'. Med tanke på hur kort nästa vecka är bedömde jag risken som hög för att även nästa helg faller ifrån om jag beställer på nätet. Valet stod med andra ord mellan en klen maskin eller en för dyr maskin. Efter intressant ilbesök på tre yrkesbutiker i närheten föll valet till slut på en för dyr maskin. Nästa steg blir att försöka koppla ihop den med min damsugare.

/Martin
PS Jag vägde den gamla maskinen och fann att det är en 2,5-kilosmaskin. Det är en AEG EXE 400/125.

[OT] Excenterslipmaskin?
Facit av veckans slipmaskinsforskning är att om jag handlar på webben kan jag hitta en lagom bra och dyr maskin men inte om jag handlar 'över disk'. Med tanke på hur kort nästa vecka är bedömde jag risken som hög för att även nästa helg faller ifrån om jag beställer på nätet. Valet stod med andra ord mellan en klen maskin eller en för dyr maskin. Efter intressant ilbesök på tre yrkesbutiker i närheten föll valet till slut på en för dyr maskin. Nästa steg blir att försöka koppla ihop den med min damsugare.

/Martin
PS Jag vägde den gamla maskinen och fann att det är en 2,5-kilosmaskin. Det är en AEG EXE 400/125.
Vad är det där för teaser-inlägg?? Du måste såklart berätta vad det blev för maskin!?

[OT] Excenterslipmaskin?
Har ni några konkreta tips för "sällanbruk" av lekman? Har en nedärvd Bosch maskin från dackefejden som mest sprutar damm omkring sig :) Lite gamla dörrar med 6 lager olika färger att avverka på. Med Boschen slutade med att jag körde gasolbrännare och skrapade till slut :)

[OT] Excenterslipmaskin?
Har ni några konkreta tips för "sällanbruk" av lekman? Har en nedärvd Bosch maskin från dackefejden som mest sprutar damm omkring sig :) Lite gamla dörrar med 6 lager olika färger att avverka på. Med Boschen slutade med att jag körde gasolbrännare och skrapade till slut :)
Oavsett maskin är det ändå standard att skrapa först skulle jag säga. Skrapa, sen slipa. Det är ett idogt men hedervärt jobb att ta hand om gamla saker i trä!?

Edit: Det är kanske snyggt att svara på frågan också. Jag hade förmodligen samlat på mig flera saker att slipa, sen hyrt en rejäl maskin och slipat intensivt, sen lämnat tillbaks så fort som möjligt.

Annars är det väl till viss del med maskiner som med cyklar, att en del märken kostar mer än andra utan att erbjuda så mycket mervärde än vad som står på maskinen. Fast när det gäller yrkesmaskiner så är det nog inte i lika drastisk omfattning. En konsumentmaskin kommer aldrig kunna göra samma saker som en proffsmaskin. Just när det gäller Festool så är det ju helt galet bra maskiner, men en sån där Makita kanske är bra också.

Jag har ett gäng väldigt dyra maskiner (mestadels köpta i yrkesverksamheten) och motiverar alltid dessa köp med att maskinerna har väldigt lång livslängd. Vinnare är användarvänlighet, miljön och på lång sikt utgifterna, men likviditeten tar lite stryk.?

Senast ändrad:
[OT] Excenterslipmaskin?
när det gäller tjocka färglager rekommenderas verkligen gasolbrännare och skrapa:) även vid ommålning av gamla hus med mm-tjocka lager. ett bra tips är då att ha till hands en vattenfylld pet-flaska med hål i korken att släcka de småbränder som uppstår.

skall färgen sitta kvar men en massa flagnade kanter skall hanteras rekommenderar jag framför skrapa starkt att istället avverka dem med en vinkelslip med 24ans papper. alla kanter försvinner i ett nafs, huset ser inte 'skrapat' ut. en villa är klar för målning på bara några timmar. verkligen.

bandslipar äger jag några stycken upp till 110mm. finner sällan användning, papperet sätter igen sig snabbt, och just ingen avverkning. en enhands 75 mm på långsam fart har jag dock funnit bra på skidor och snowboards. då kan man smidigt kanta maskinen för extra effekt på stålkanten, och därigenom hänga kanterna. med slipning hela skidans bredd blir det extra slipning av plastbelaget, belaget blir konkavt och kanterna kommer sticka ut, och både bromsa och vingla till framfarten. helt oanvändbart!

apropå trådens ämne excenterslipar sågs vid en kort koll att efterföljaren bo6050 finns kring 4000 sek. det är den definitivt värd. livet är för kort för att inte från början skaffa de guldverktyg man kan komma att behöva. och sedan premium till ett så attraktivt pris. men med lite tålamod dyker det säkert en billigare bo6040 upp begagnad. verkar vara lite smidigare dammutsug på den gamla, för inomhusbruk. därvidlag bra med en dammsugare med automatstart:)

Senast ändrad:
[OT] Excenterslipmaskin?
Vad är det där för teaser-inlägg?? Du måste såklart berätta vad det blev för maskin!?
Det var avsiktligt :-) Jag kan vara så gemen när jag lägger manken till.

Jag återkommer med besked och initiella intryck när jag använt den -- ikväll om jag har eltillgång vid båten idag. Det är tyvärr inte garanterat där jag står.

/Martin

[OT] Excenterslipmaskin?
Eftersom den här tråden redan har avhandlat bordsrenovering så tänkte jag på att passa låna den för en fråga. Här kanske finns den expertis som jag efterfrågar.

Jag har ett bord från Ikea i ekfanér som hade börjat resa sig vid ett par ställen. Jag trodde att bordet bara var oljebehandlat och tanken var att slipa ned topparna och sedan olja in ytan på nytt. När jag börjat slipa på det så inser jag att bordet har någon annan ytbehandling som bildar vitt slipdamm och som kräver ganska så mycket slipning för att komma igenom.

Tror ni att det går det att olja in bordet trots denna ytbehandling? Jag vill ju inte behöva slipa bort allt för mycket material i och med att det bara är fanér.

Vet ni vad Ikea använder för ytbehandling i dylika möbler? Kan man komplettera med någon liknande lack (eller vad det nu är) utan att behöva slipa bort all den gamla?

Jag har tidigare använt Herdins betslack på bänkskivor, men har inte varit nöjd med denna då jag upplever ytan som gummiartad och att den har haft lätt för att missfärgas.

Jag oljade nyligen in en bänkskiva med Herdins köksbänksolja och den var trevlig att arbeta med, även om bänkskivan sög upp väldigt mycket mer än vad förpackningen angav.

För övrigt så är jag mer förtjust i bandslip än i excenterslip. Så länge det går att komma komma åt, avverkar den mer material och, om man så vill, endast i träfiberns riktning.

Bilagor

• DSC_2401.JPG
    DSC_2401.JPG
    481.1 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
[OT] Excenterslipmaskin?
Eftersom den här tråden redan har avhandlat bordsrenovering så tänkte jag på att passa låna den för en fråga. Här kanske finns den expertis som jag efterfrågar.

Jag har ett bord från Ikea i ekfanér som hade börjat resa sig vid ett par ställen. Jag trodde att bordet bara var oljebehandlat och tanken var att slipa ned topparna och sedan olja in ytan på nytt. När jag börjat slipa på det så inser jag att bordet har någon annan ytbehandling som bildar vitt slipdamm och som kräver ganska så mycket slipning för att komma igenom.

Tror ni att det går det att olja in bordet trots denna ytbehandling? Jag vill ju inte behöva slipa bort allt för mycket material i och med att det bara är fanér.

Vet ni vad Ikea använder för ytbehandling i dylika möbler? Kan man komplettera med någon liknande lack (eller vad det nu är) utan att behöva slipa bort all den gamla?

Jag har tidigare använt Herdins betslack på bänkskivor, men har inte varit nöjd med denna då jag upplever ytan som gummiartad och att den har haft lätt för att missfärgas.

Jag oljade nyligen in en bänkskiva med Herdins köksbänksolja och den var trevlig att arbeta med, även om bänkskivan sög upp väldigt mycket mer än vad förpackningen angav.

För övrigt så är jag mer förtjust i bandslip än i excenterslip. Så länge det går att komma komma åt, avverkar den mer material och, om man så vill, endast i träfiberns riktning.
om du vill att bordet skall bli resistent mot vinfläckar och annat, köp hårdvax s k osmolack, and look no further. gillar själv mest matta varanten. halva priset i tyskland

[OT] Excenterslipmaskin?
om du vill att bordet skall bli resistent mot vinfläckar och annat, köp hårdvax s k osmolack, and look no further. gillar själv mest matta varanten. halva priset i tyskland
Ok, det hade kunnat vara ett alternativ. Frågan är väl om jag måste slipa bort alla rester av den gamla lacken utan att riskera att det blir ojämnt färgat. Det blir ju en hel del om man ska komma hela vägen ned i ådringen.

[OT] Excenterslipmaskin?
Ok, det hade kunnat vara ett alternativ. Frågan är väl om jag måste slipa bort alla rester av den gamla lacken utan att riskera att det blir ojämnt färgat. Det blir ju en hel del om man ska komma hela vägen ned i ådringen.
Jag är ledsen att säga det, men att lyckas renovera en Ikea-möbel är extremt svårt. Med undantag för typ soffbord i massiv furu, om det nu finns något sådant kvar. Ikeas specialitet är att få saker att se ut som något de inte är, och typ allt är av "engångsmodell".

Ska du ändå försöka säger jag att du måste ha bort all lack om det inte ska bli ojämnt resultat. Men det krävs enorm försiktighet då det är väldigt lätt att gå igenom. Speciellt i hörnen och kanterna av bordet. Jag hade kört med en hård slipplatta till slipmaskinen så den inte "genar" och tar av hörnen för hårt.

Lycka till!

[OT] Excenterslipmaskin?
Risk för att det blir flammigt om du byter produkt. Att helt slipa bort den gamla produkten blir väldigt svårt på ett tunt fanér och då kommer det bli variationer över ytan.
Är det samma fanér på undersidan kan du ju experimentera lite.
Jag hade annars chansat på att det är polyuretanlack om det inte går att få fram korrekta uppgifter.

Ett trick för att slipa jämt är att meddelst en blyertspenna lätt dra streck fram och tillbaks över hela ytan mellan slipomgångarna. Då får man en visuell återkoppling på om jobbar jämnt över ytan eller ej.

[OT] Excenterslipmaskin?
Dammsugare inkopplad till slipmaskinen är en bra grej. Kontinuerlig rensning av yta och slippapper gör att jobbet går snabbare. På lackade ytor kan man gå på hårdare utan att riskera att lacken mjuknar av friktionsvärmen och sätter igen pappret när man har en kylande luftström.

[OT] Excenterslipmaskin?
den mjuka fästkudden på makitamaskinen ovan gör dels att man faktiskt om så önskas kommer ner i ådringen; strukturen i trät bevaras. det är med tvångsrotstionen för övrigt lätt att slipa företrädesvis i ådringens längsriktning om man så önskar, för att öka denna effekt ytterligare. sen är det inte förbjudet att vika ett löst papper och komma åt djupet av någon ådring ytterligare.

och dels gör mjukheten i kudden att när lack trots allt kleggar fläckvis här och där på slippapperet, att omgivande slippapper slipar vidare med full effekt. behövde bara borsta papperet ett par gånger på bordet ovan.

sen det här med avverkning. en låsbar excenter 150mm gör bokstavligen åttor kring en bandslip. som inte kommer inte i fjärran närhet när det gäller ren avverkning. även en vinkelslip slår bandslipen med många hästlängder.

[OT] Excenterslipmaskin?
Förväntade mig att någon skulle säga något om Mirka. Men eftersom ingen gör det, är de överhypade?
Typ den här?
ny_slipmaskin_6.jpg

Innan tisdagens AEG-haveri hade jag ingen aning om att Mirka hade maskiner i sitt sortiment så är de hypade har jag helt missat hypen.

Säljarna i de yrkesbutiker jag besökte i fredags morse var dels påfallande hjälpsamma med tanke på hur liten och olönsam kund jag är, dels överens om att rekommendera Festool och Mirka. Mirkan lockade mer tack vare formatet men de har leveransproblem och det fanns inget inne så Festool var det säkra valet om jag skall kunna jobba den här helgen. Dyra båda två dock så jag sa att jag måste suga lite på den karamellen. Jag retirerade till jobbet och tog mig en funderare under vilken jag fann att Bauhaus (fd Fredells) i Sickla hade två Mirkamaskiner i lager. Det fick bli så. I lådan får man förutom maskinen och dess elkabel både 125 mm och 150 mm rondell + tre abranetprover till vardera diameter.

Recension? Inte helt lätt för kontrasten mot den gamla maskinen är så stor. Den gamla har varit med i ca 20 år och är rejält sliten. Den har varit till verkstad för lagerbyte minst två gånger och är dubbelt så tung som Mirkamaskinen. Det första intrycket av Mirkan är att den är väldigt smidigt och ergonomisk. Slipverkan är helt tillfyllest. Hade Festool eller kais01s Makita varit bättre? Ingen aning. Hållbarheten kan jag inte uttala mig om. Jag har bara kört en dag hittills.

Det här är första gången jag samkör slipmaskin med dammsugare (slangen hittade jag på K-Rauta) och det är ett lyft även om det blir lite bängligt ibland och min improviserade slangkoppling behöver förbättras (kanske något för våra 3D-printare?).

/Martin

[OT] Excenterslipmaskin?
min improviserade slangkoppling behöver förbättras (kanske något för våra 3D-printare?).
Kolla om en sådan universalspiralslang passar, se foto. På mina maskiner passar en 1 1/4" väldigt bra, då kan man slica upp andra änden och sätta på dammsugaren. Lite tejp och en slangklämma på det. Blir rätt bra för en billig ful-lösning :)

20220521_111340.jpg

Tillbaka
Topp